Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Utbildning, makt och politik

Skickas följande arbetsdag

Utbildning

Makt och politik

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Att analysera makt och inflytande är viktigt för att förstå utbildningens villkor och uppgifter i samhället. Med hjälp av sådana analyser kan man förklara varför pedagogiska verksamheter ser ut som de gör och vad som ligger bakom framgångar och misslyckanden. Det är särskilt viktigt att visa på de situationer där maktutövande leder till segregering, diskriminering eller favori­sering inom skolans värld. Utbildning – makt och politik belyser en rad aktuella frågor om utbildningspolitik och mak...

Att analysera makt och inflytande är viktigt för att förstå utbildningens villkor och uppgifter i samhället. Med hjälp av sådana analyser kan man förklara varför pedagogiska verksamheter ser ut som de gör och vad som ligger bakom framgångar och misslyckanden. Det är särskilt viktigt att visa på de situationer där maktutövande leder till segregering, diskriminering eller favori­sering inom skolans värld. Utbildning – makt och politik belyser en rad aktuella frågor om utbildningspolitik och maktutövning inom utbildningsområdet. Bland annat behandlas frågor om profession och politik, betydelser av marknadstänkande och konkurrens i skolans värld, och innebörden av internationella jämförelser för utbildningspolitiken. Boken riktar sig till högskolestudenter, till exempel på lärarutbildningarna, och andra som intresserar sig för dessa frågor.

      • 7
        Förord
      • 9
        Författarpresentationer
      • 1
        13
        Politik och makt i och över utbildning
        • Sverker Lindblad & Lisbeth Lundahl
        • 13
          Att bilda en befolkning
        • 16
          Att studera utbildningsområdets politik
      • 2
        21
        Profession och politiska reformer
        • Maria Blomgren & Caroline Waks
        • 23
          Byråkrati, marknad och profession
        • 25
          Vad institutionella logiker gör
        • 26
          Styrande principer i skolan
        • 32
          Institutionell trängsel
        • 36
          Sammanfattning
        • 37
          Litteratur
      • 3
        41
        Undervisning och makt i klassrummet
        • Michael Hansen, Sverker Lindblad & Olof Reichenberg Carlström
        • 43
          Att förstå och förklara undervisning
        • 47
          Strukturer i klassrumsinteraktion
        • 55
          Interaktionsmönster på svenska
        • 60
          Sammanfattning
        • 62
          Litteratur
      • 4
        67
        Elevcentrering som nutidshistoriskt problem
        • Ulf Olsson, Kenneth Petersson & John B Krejsler
        • 69
          Från utbildning till lärande
        • 73
          Elev- och studentcentrering nu och då
        • 78
          Sammanfattning
        • 79
          Litteratur
      • 5
        81
        Introduktionsprogrammen i gymnasieskolan
        • Ingrid Henning Loeb & Karin Lumsden Wass
        • 82
          Gränsdragningar, regleringar och elever
        • 87
          Den lokala organiseringen
        • 92
          Risk för fragmentiserad utbildning
        • 94
          Sammanfattning
        • 95
          Litteratur
      • 6
        97
        Differentieringsfrågan under 70 år av skol(forms)reformer
        • Pia Skott, Daniel Pettersson & Andreas Bergh
        • 98
          Ett pedagogiskt och politiskt dilemma
        • 100
          Den nya skollagen
        • 101
          Yttrande från fyra professorer
        • 104
          Grundskolans läroplan 1962
        • 106
          Gymnasieskolan
        • 109
          Differentieringsfrågans framtid
        • 113
          Sammanfattning
        • 114
          Litteratur
      • 7
        117
        Kategorier och positioner i pedagogisk genusforskning
        • Annika Bergviken Rensfeldt, Susanne Dodillet & Rita Foss Lindblad
        • 119
          Taxonomi för genusbegrepp
        • 123
          Text, kontext och intertextualitet i materialet
        • 125
          Kunskapsöversikter i spänningslandskap
        • 137
          Sammanfattning
        • 139
          Litteratur
      • 8
        141
        Att styra skolan med marknaden som förebild
        • Ulf Lundström & Linda Rönnberg
        • 142
          Centrala begrepp
        • 145
          Skolpolitiska beslut
        • 146
          Konsekvenser i praktiken
        • 157
          Ökad kontroll som lösning
        • 159
          Sammanfattning
        • 160
          Litteratur
      • 9
        163
        Kunskapsmätningar
        • Andreas Bergh, Daniel Pettersson & Pia Skott
        • 164
          Intentioner i 1990-talets läroplansarbete
        • 165
          Internationella kunskapsmätningar
        • 171
          Ett stärkt nationellt uppföljningssystem
        • 175
          En förändrad läroplan
        • 177
          Sammanfattning
        • 179
          Litteratur
      • 10
        181
        Lärandemålens politik
        • Ulf Olsson, Kenneth Petersson & John B Krejsler
        • 183
          Utbildning som hoppets teknologi
        • 185
          Bolognaprocessen som politisk teknologi
        • 189
          Lärandemål som konstruktion av lärare
        • 192
          Sammanfattning
        • 193
          Litteratur
      • 11
        195
        Pedagogik och postpolitik
        • Martin Harling, Elsi-Brith Jodal, Sverker Lindblad, Caroline Runesdotter & Gun-Britt Wärvik
        • 196
          Från reformpolitik till postpolitik
        • 201
          Från skoladministrering till jämförelsepolitik
        • 203
          Media som postpolitisk aktör
        • 208
          Mässor som organisering av skolval
        • 212
          Sammanfattning
        • 215
          Litteratur
      • 219
        Sakregister

Författare

Sverker Lindblad

Sverker Lindblad är professor vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet.

Lisbeth Lundahl

Lisbeth Lundahl är professor i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet. Hennes forskning har särskilt behandlat frågor om utbildningspolitik och sk...

Andreas Bergh

Andreas Bergh är universitetslektor i pedagogik vid Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap, Örebro universitet. Andreas Be...

Annika Bergviken Rensfeldt

Annika Bergviken Rensfeldt är FD i pedagogik, universitetslektor vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet ...

Maria Blomgren

Maria Blomgren är universitetslektor och docent vid Företagsekonomiska institutionen, Uppsala universitet. Maria Blomgren är speciellt intresserad...

Susanne Dodillet

Susanne Dodillet är FD i idé- och lärdomshistoria och forskarassistent vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet....

Rita Foss Lindblad

Rita Foss Lindblad är FD i vetenskapsteori och professor vid Institutionen för pedagogik, Högskolan i Borås. Rita Foss Lindblads forskningsintresse...

Michael Hansen

Michael Hansen är lärare och doktorand vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet.

Martin Harling

Martin Harling är fil.dr i pedagogiskt arbete vid Göteborgs universitet. Hans forskning rör relationer mellan differentiering och jämlikhet, hur el...

Ingrid Henning Loeb

Ingrid Henning Loeb är lektor i pedagogik med inriktning mot arbetslivspedagogik vid Göteborgs universitet. Där är hon programledare för Yrkeslärar...

Elsi-Brith Jodal

Elsi-Brith Jodal är doktorand vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet och verksam inom forskningsmiljön Peda...

John Benedicto Krejsler

John B. Krejsler är docent vid Institutionen för pedagogik & utbildning vid Aarhus Universitet (Köpenhamn). John B Krejsler forskar om transnat...

Karin Lumsden Wass

Karin Lumsden Wass är lektor i pedagogik med inriktning mot vuxenpedagogik vid Göteborgs universitet. Där undervisar hon framför allt på personalve...

Ulf Lundström

Ulf Lundström. Docent i pedagogiskt arbete och universitetslektor vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet. Lundström...

Ulf Olsson

Ulf Olsson är docent vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet. Ulf Olssons forskningsintresse rör nutidshistoriska pers...

Kenneth Petersson

Kenneth Petersson är universitetslektor och docent vid Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings Universitet. Kenneth Peterssons ...

Daniel Pettersson

Daniel Pettersson är universitetslektor vid Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap, Högskolan i Gävle. Daniel Pettersson är ä...

Olof Reichenberg

Olof Reichenberg Carlström är doktorand vid Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap, Göteborgs universitet, med inriktning mot utbildningsv...

Caroline Runesdotter

Caroline Runesdotter är universitetslektor vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet. Caroline Runesdotters forsk...

Linda Rönnberg

Linda Rönnberg är professor vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap vid Umeå universitet. Hon forskar om utbildningspolitik och policy...

Pia Skott

Pia Skott (f. 1967), är docent i pedagogik vid Stockholms universitet. Skott disputerade 2009 vid Uppsala universitet på en avhandling om det svens...

Caroline Waks

Caroline Waks är universitetslektor och docent i företagsekonomi vid Företagsekonomiska institutionen, Uppsala universitet. Caroline Waks forskning...

Gun-Britt Wärvik

Gun-Britt Wärvik är docent i pedagogik och verksam som universitetslektor vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universit...

 ;

Att analysera makt och inflytande är viktigt för att förstå utbildningens villkor och uppgifter i samhället. Med hjälp av sådana analyser kan man förklara varför pedagogiska verksamheter ser ut som de gör och vad som ligger bakom framgångar och misslyckanden. Det är särskilt viktigt att visa på de situationer där maktutövande leder till segregering, diskriminering eller favorisering inom skolans värld. Utbildning - makt och politik belyser en rad aktuella frågor om utbildningspolitik och ma...

Att analysera makt och inflytande är viktigt för att förstå utbildningens villkor och uppgifter i samhället. Med hjälp av sådana analyser kan man förklara varför pedagogiska verksamheter ser ut som de gör och vad som ligger bakom framgångar och misslyckanden. Det är särskilt viktigt att visa på de situationer där maktutövande leder till segregering, diskriminering eller favorisering inom skolans värld. Utbildning - makt och politik belyser en rad aktuella frågor om utbildningspolitik och maktutövning inom utbildningsområdet. Bland annat behandlas frågor om profession och politik, betydelser av marknadstänkande och konkurrens i skolans värld, och innebörden av internationella jämförelser för utbildningspolitiken. Boken riktar sig till högskolestudenter, till exempel på lärarutbildningarna, och andra som intresserar sig för dessa frågor.

Författare

Sverker Lindblad

Sverker Lindblad är professor vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet.

Lisbeth Lundahl

Lisbeth Lundahl är professor i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet. Hennes forskning har särskilt behandlat frågor om utbildningspolitik och sk...

Andreas Bergh

Andreas Bergh är universitetslektor i pedagogik vid Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap, Örebro universitet. Andreas Be...

Annika Bergviken Rensfeldt

Annika Bergviken Rensfeldt är FD i pedagogik, universitetslektor vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet ...

Maria Blomgren

Maria Blomgren är universitetslektor och docent vid Företagsekonomiska institutionen, Uppsala universitet. Maria Blomgren är speciellt intresserad...

Susanne Dodillet

Susanne Dodillet är FD i idé- och lärdomshistoria och forskarassistent vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet....

Rita Foss Lindblad

Rita Foss Lindblad är FD i vetenskapsteori och professor vid Institutionen för pedagogik, Högskolan i Borås. Rita Foss Lindblads forskningsintresse...

Michael Hansen

Michael Hansen är lärare och doktorand vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet.

Martin Harling

Martin Harling är fil.dr i pedagogiskt arbete vid Göteborgs universitet. Hans forskning rör relationer mellan differentiering och jämlikhet, hur el...

Ingrid Henning Loeb

Ingrid Henning Loeb är lektor i pedagogik med inriktning mot arbetslivspedagogik vid Göteborgs universitet. Där är hon programledare för Yrkeslärar...

Elsi-Brith Jodal

Elsi-Brith Jodal är doktorand vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet och verksam inom forskningsmiljön Peda...

John Benedicto Krejsler

John B. Krejsler är docent vid Institutionen för pedagogik & utbildning vid Aarhus Universitet (Köpenhamn). John B Krejsler forskar om transnat...

Karin Lumsden Wass

Karin Lumsden Wass är lektor i pedagogik med inriktning mot vuxenpedagogik vid Göteborgs universitet. Där undervisar hon framför allt på personalve...

Ulf Lundström

Ulf Lundström. Docent i pedagogiskt arbete och universitetslektor vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet. Lundström...

Ulf Olsson

Ulf Olsson är docent vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet. Ulf Olssons forskningsintresse rör nutidshistoriska pers...

Kenneth Petersson

Kenneth Petersson är universitetslektor och docent vid Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings Universitet. Kenneth Peterssons ...

Daniel Pettersson

Daniel Pettersson är universitetslektor vid Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap, Högskolan i Gävle. Daniel Pettersson är ä...

Olof Reichenberg

Olof Reichenberg Carlström är doktorand vid Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap, Göteborgs universitet, med inriktning mot utbildningsv...

Caroline Runesdotter

Caroline Runesdotter är universitetslektor vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet. Caroline Runesdotters forsk...

Linda Rönnberg

Linda Rönnberg är professor vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap vid Umeå universitet. Hon forskar om utbildningspolitik och policy...

Pia Skott

Pia Skott (f. 1967), är docent i pedagogik vid Stockholms universitet. Skott disputerade 2009 vid Uppsala universitet på en avhandling om det svens...

Caroline Waks

Caroline Waks är universitetslektor och docent i företagsekonomi vid Företagsekonomiska institutionen, Uppsala universitet. Caroline Waks forskning...

Gun-Britt Wärvik

Gun-Britt Wärvik är docent i pedagogik och verksam som universitetslektor vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universit...

 ;