Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Barns livsvillkor

I mötet med skola och fritidshem
Skickas följande arbetsdag

Beskrivning

Hur är det att leva och växa upp som barn i början på 2000-talet? Den frågan är central i boken Barns livsvillkor – i mötet med skola och fritidshem. Svenska forskare och universitetslärare har valt att beskriva olika aspekter av barns livsvillkor i relation till skola, fritidshem, familj, kamrater och fritid. En gemensam nämnare är att det inte alltid är så lätt att vara barn i dagens samhälle och att det finns en rad faktorer som påverkar hur livet och uppväxten blir. De aspekter som särskilt behandlas i boken är: Familjen och socioekonomisk bakgrund Uppväxtvillkor och framtidstro Skola och fritidshem Kompisar och kamratgrupper Media och fritid Fysisk och psykisk hälsa Livsstil, identitet och socialisation Barns möjligheter att påverka och bidra under demokratiska former Religion, interkulturalitet och flyktingbarn Konflikter och mobbning Boken vänder sig i första hand till blivande och verksamma grundlärare i förskoleklass, årskurs ett till sex och i fritidshem. Det är huvudsakligen barn i åldrarna sex till tolv år som diskuteras men en hel del är giltigt för barn i alla åldrar. Föräldrar, lärare och andra yrkesverksamma som vill lära sig mer om barns livsvillkor i vår tid får behållning av denna bok.

Innehållsförteckning

Information

Redaktörer:
Mikael Jensen Anders Fjällhed
Kapitelförfattare:
Marianne Dahl Helene Elvstrand Ann-Carita Evaldsson Marie Fahlén Maria Hjalmarsson Rosie Jacobsson Thomas Johansson Annica Löfdahl Hultman AnnaLiisa Närvänen
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144090924
Utgivningsår:
2013
Artikelnummer:
37379-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
216

Författare

Mikael Jensen

Mikael Jensen är filosofie doktor i utbildningsvetenskap med fokus på kognition och kommunikation. Han är anställd som universitetslektor vid Högsk...

Anders Fjällhed

Anders Fjällhed är fritidspedagog, psykolog och filosofie doktor i pedagogik. Han har erfarenhet av både arbetande barn- och flyktingprojekt i Syda...

Marianne Dahl

Marianne Dahl är fil.lic. i pedagogik och doktorerar och undervisar i lärarutbildningen vid Linnéuniversitetet i Kalmar. Mariannes forskningsintres...

Helene Elvstrand

Helene Elvstrand är biträdande professor vid Linköpings universitet och leder forskningsmiljön för pedagogiskt arbete inriktat mot fritidshem. Hon ...

Ann-Carita Evaldsson

Ann-Carita Evaldsson är professor i pedagogik vid Uppsala universitet med en tvärvetenskaplig bakgrund i kommunikation. Hennes expert¬områden är vi...

Marie Fahlén

Marie Fahlén, FD i religionsvetenskap och verksam som lärare vid Institutionen för pedagogik och lärande, Högskolan i Borås. Hon disputerade 2010 v...

Maria Hjalmarsson

Maria Hjalmarsson är lektor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för pedagogiska studier vid Karlstads universitet. Hon forskar främst om hur fri...

Rosie Jacobsson

Rosie Jacobsson är fritidspedagog, hälsopedagog och adjunkt i fritidshemmets didaktik med inriktning: hälsa, ledarskap och gruppdynamik i ett multi...

Thomas Johansson

Thomas Johansson är professor i pedagogik med inriktning mot barn- och ungdomsvetenskap. Han är verksam vid Institutionen för Pedagogik, kommunikat...

Annica Löfdahl Hultman

Annica Löfdahl är professor i pedagogiskt arbete och vetenskaplig ledare för centrumbildningen Utbildningsvetenskapliga studier av Barn och Barndom...

AnnaLiisa Närvänen

AnnaLiisa Närvänen är docent i sociologi vid Linnéuniversitetet. Hennes forskningsintressen omfattar barndomssociologi, tidssociologi, identitetssk...

 ;