Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Möten i mångfaldens skola

Interkulturella arbetsformer och nya pedagogiska utmaningar
Skickas följande arbetsdag

I den här boken beskriver författarna innovativa interkulturella utmaningar för dagens mångkulturella skola. Alla bidrag har det gemensamt att de utgår från mångfald som bas för utveckling av både undervisning och skolutveckling. Mot bakgrund i ett starkt engagemang och vilja att förbättra, utveckla och stärka dagens mångkulturella skola skriver författarna bl.a. om:lärares interkulturella attityder och kompetensermångkulturella utmaningar för gymnasieskolanföräldramöten på mångkulturella sko...

I den här boken beskriver författarna innovativa interkulturella utmaningar för dagens mångkulturella skola. Alla bidrag har det gemensamt att de utgår från mångfald som bas för utveckling av både undervisning och skolutveckling. Mot bakgrund i ett starkt engagemang och vilja att förbättra, utveckla och stärka dagens mångkulturella skola skriver författarna bl.a. om:lärares interkulturella attityder och kompetensermångkulturella utmaningar för gymnasieskolanföräldramöten på mångkulturella skolordidaktik för språk- och kunskapsutvecklingelevers tankar om musik och musikämnet i skolanrörelsen Gatans Röst och Ansikte som förebild och folkbildningnya tankar för förbättrad skolgång för romska barnutmaningar för framtidens mångkulturella skola. Boken vänder sig till lärarstudenter och verksamma lärare som vill utveckla sina kunskaper om interkulturell pedagogik och didaktik. Även andra som är intresserade av skolutveckling och mångfald, som skolledare, rektorer, kommunala utvecklingsledare, skolpolitiker, skoladministratörer m.fl. kan genom denna bok öka sin pedagogiska kompetens och därigenom skapa bättre förutsättningar för en mer samhällsförankrad och nutidsorienterad skolverksamhet.

    • 7
      Förord
    • 11
      Författarpresentation
    • 15
      kapitel 1 Mångfald som interkulturell utmaning
        • Pirjo Lahdenperä
        • 15
          Mångfald och lärarutbildning
        • 19
          Lärares medvetenhet om det mångkulturella
        • 21
          Monokulturellt synsätt
        • 23
          Flerspråkighet som interkulturell utmaning
        • 25
          Elevers interkulturella identitetsformeringar
        • 30
          Lärares interkulturella attityder och kompetenser
        • 33
          Att skapa gemenskap utifrån olikheter
        • 36
          Litteratur
    • 41
      kapitel 2 Att leva i ett mångkulturellt samhälle
        • Mujo Halilovic och Minka Huskic
        • 41
          Det mångkulturella Malmö
        • 43
          Kursens syfte och metod
        • 44
          Tre centrala begrepp
        • 46
          Kursens kunskapssyn
        • 50
          Det mångkulturella samhällets utmaningar
        • 51
          Ett Vi som erkänner ett unikt Du
        • 55
          Kunskap om vår gemensamma värld
        • 58
          Litteratur
    • 61
      kapitel 3 Interkulturella föräldramöten
        • Nabila Alfakir, Pirjo Lahdenperä och Max Strandberg
        • 61
          Vikten av föräldramöten
        • 63
          Projektet om förändrade föräldramöten
        • 66
          Från farhågor till planering
        • 70
          Erfarenheter av nya föräldramöten
        • 74
          Slutsatser och lärdomar
        • 77
          Att begripliggöra den svenska skolan
        • 79
          Litteratur
    • 81
      kapitel 4 Alla lärare är språklärare
        • Elisabeth Elmeroth
        • 81
          En gemensam språkpolicy
        • 84
          Alla dessa olikheter
        • 86
          Vägen till språken
        • 90
          Utbyggnad av förstaspråket
        • 95
          Bädda för kunskapsutveckling
        • 98
          Didaktik för språk- och kunskapsutveckling
        • 106
          Det kan bara bli bättre
        • 106
          Litteratur
    • 109
      kapitel 5 En musiklärares utmaningar
        • Eva Saether och Ylva Hofvander Trulsson
        • 109
          Skolans perspektiv
        • 110
          Lärarens perspektiv
        • 114
          Kulturernas mittemellan
        • 117
          Elevernas tankar om musik i skolan
        • 120
          Föräldrarnas syn på skolan och kulturen
        • 128
          Den mångbottnade bilden av verkligheten
        • 129
          Litteratur
    • 133
      kapitel 6 Hiphop som mångkulturell folkbildning
        • Johan Söderman
        • 133
          Rosengård i Malmö
        • 134
          Hiphop, samhälle och pedagogik
        • 140
          Rörelsen Gatans Röst och Ansikte (RGRA
        • 142
          Några teman från intervjun med Behrang Miri
        • 145
          Mångkulturell folkbildning i dagens samhälle
        • 146
          Litteratur
    • 149
      kapitel 7 Nya perspektiv på romska barns skolgång
        • Christina Rodell Olgaç, Mikael Demetri och Angelina Dimiter-Taikon
        • 149
          Romernas historia i Sverige
        • 150
          Skolsituationen för romer i Europa
        • 154
          Interkulturell pedagogik: en möjlig väg
        • 156
          Skolsituationen för romska barn i Sverige
        • 157
          Roma Kulturklass
        • 162
          Att återupptäcka språket och kulturen
        • 165
          Roma Kulturklass i ett interkulturellt perspektiv
        • 168
          Litteratur
    • 173
      kapitel 8 Mot framtidens mångkulturella skola
        • Hans Lorentz
        • 173
          Skolans plats i dagens samhälle
        • 177
          Pedagogikens målsättning
        • 182
          Utmaningar för framtidens mångkulturella skola
        • 182
          Mångfald
        • 185
          Ledarskap
        • 186
          Värdegrund
        • 190
          Postmoderna pedagogiska perspektiv
        • 196
          Litteratur
    • 201
      Sakregister

Information

Redaktörer:
Pirjo Lahdenperä Hans Lorentz
Kapitelförfattare:
Nabila Alfakir Mikael Demetri Angelina Dimiter-Taikon Elisabeth Elmeroth Mujo Halilovic Ylva Hofvander Trulsson Minka Huskic Christina Rodell Olgac Eva Saether Max Strandberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144054902
Utgivningsår:
2010
Artikelnummer:
33362-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
202

Författare

Pirjo Lahdenperä

Pirjo Lahdenperä är professor i pedagogik med inriktning mot styrning och ledning på Akademin för utbildning, kultur och kommunikation vid Mälardal...

Hans Lorentz

Hans Lorentz är fil.dr i pedagogik och lektor vid Lunds universitet. Han är seniorforskare i kultur- och samhällsvetenskap och har forskat om hur i...

Nabila Alfakir

Nabila Alfakir är modersmålslärare (lärare i arabiska) och har i många år utbildat lärare i metodiken av föräldrasamverkan med fokus på föräldramöt...

Mikael Demetri

Mikael Demetri är föreståndare för och lärare i Roma Kulturklass vid Nytorpsskolan i Stockholm. På grund av sin stora muntliga kunskap av romska sa...

Angelina Dimiter-Taikon

Angelina Dimiter-Taikon är föreståndare för och lärare i Roma Kulturklass vid Nytorpsskolan i Stockholm. Hon har tillsammans med Skolverket sedan 2...

Elisabeth Elmeroth

Elisabeth Elmeroth är professor emerita i pedagogik vid Linnéuniversitetet. I sin forskning om etniska relationer i skola och samhälle har hon särs...

Mujo Halilovic

Mujo Halilovic är filosofie magister i IMERER, Internationell Migration och Etniska Relationer. Han är verksamhetsansvarig på Romskt informations- ...

Ylva Hofvander Trulsson

Ylva Hofvander Trulsson är doktor i musikpedagogik och lektor vid den Konstnärliga fakulteten vid Lunds universitet där hon arbetar med högskoleped...

Minka Huskic

Minka Huskic är filosofie magister i IMERER, Internationell Migration och Etniska Relationer. Hon är verksam som arbetsmarknadssekreterare/coach på...

Christina Rodell Olgac

Christina Rodell Olgaç är filosofie doktor i pedagogik och är verksam som lektor vid Södertörns högskola. Hennes forskningsfokus rör romers skol- o...

Eva Saether

Eva Sæther är professor i musikpedagogik med inriktning mot utbildningsvetenskap vid Musikhögskolan i Malmö, Konstnärliga fakulteten vid Lunds univ...

Max Strandberg

Max Strandberg är doktorand i didaktik med inriktning mot bedömning på Institutionen för didaktik och pedagogisk arbete vid Stockholms Universitet....

Johan Söderman

Johan Söderman är professor i barn- och ungdomsvetenskap vid Göteborgs universitet och docent i musikpedagogik vid Lunds universitet. Han är intres...

 ;