Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

En god fortsättning

Nyanländas fortsatta väg i skola och samhälle
Skickas följande arbetsdag

En god fortsättning

Nyanländas fortsatta väg i skola och samhälle

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Under flera decennier har den svenska skolan tagit emot elever från olika länder och har försökt ordna mottagandet efter bästa förmåga. I dag finns stor praktisk erfarenhet och forskning inom området. I En god fortsättning – nyanländas fortsatta väg i skola och samhälle beskriver teoretiker och praktiker från olika områden och med olika utgångspunkter vad skolan och dess personal ska beakta i mötet med mångkulturella och flerspråkiga elever. Boken är en uppföljare till redaktörernas tidigare...

Under flera decennier har den svenska skolan tagit emot elever från olika länder och har försökt ordna mottagandet efter bästa förmåga. I dag finns stor praktisk erfarenhet och forskning inom området. I En god fortsättning – nyanländas fortsatta väg i skola och samhälle beskriver teoretiker och praktiker från olika områden och med olika utgångspunkter vad skolan och dess personal ska beakta i mötet med mångkulturella och flerspråkiga elever. Boken är en uppföljare till redaktörernas tidigare bok En bra början – mottagande och introduktion av nyanlända elever, och förmedlar ett sammanhållet synsätt på de verksamheter i och utanför skolan som bör finnas för att de en gång nyanlända eleverna ska få möjligheter till en bra skolgång och en fortsatt god väg genom livet. En god fortsättning – nyanländas fortsatta väg i skola och samhälle riktar sig främst till lärarstudenter, lärarutbildare, verksamma lärare och skolledare samt till politiker och beslutsfattare, men även till andra som i sitt arbete kommer i kontakt med flerspråkiga och mångkulturella barn och ungdomar, liksom förstås till en intresserad allmänhet.

    • 9
      Förord
      • 1
        13
        Från mottagande i skolan till undervisning i ordinarie klass
      • Gilda Kästen-Ebeling
        • 13
          Nyanlända elever
        • 14
          Mottagande av nyanlända elever
        • 15
          Överblick av mottagande i fem kommuner
        • 15
          Riktlinjer – likvärdighet – kartläggning
        • 16
          Samsyn och ansvar
        • 16
          Språk- och kunskapsutvecklande undervisning
        • 16
          Interkulturell och inkluderande undervisning
        • 17
          Socioemotionellt stöd
        • 17
          Samverkan med föräldrarna
        • 17
          Kompetensutveckling
        • 18
          En god fortsättning
        • 19
          Övergång till ordinarie undervisning
        • 21
          Interkulturellt förhållningssätt i skolverksamheten
        • 22
          Betydelsen av hälsan för skolan och av skolan för hälsan
        • 23
          Socioemotionellt stöd i samarbete med andra aktörer
        • 24
          Samverkan mellan skolan och vårdnadshavaren
        • 26
          Flerspråkighet
        • 27
          Svenska som andraspråk
        • 27
          Modersmålsundervisning
        • 28
          Studiehandledning
        • 28
          Språk- och kunskapsutvecklande ämnesundervisning
        • 29
          Till slut
        • 29
          Litteratur
      • 2
        31
        Att anta utmaningen i den mångkulturella skolan
      • Laid Bouakaz
        • 32
          Det mångkulturella samhället
        • 34
          Integrationsmässiga utmaningar
        • 34
          Ett interkulturellt förhållningssätt
        • 36
          Mångkulturalitet i praktiken
        • 38
          Pedagogiska utmaningar i klassrummet
        • 41
          Elevidentitet och skillnader mellan skolsystemen
        • 42
          Att anamma ett interkulturellt synsätt gentemot nyanlända elever
        • 43
          Organisatoriska utmaningar
        • 43
          Mottagande och inkludering av nyanlända elever
        • 45
          Utmaningar avseende likabehandlings-, värdegrunds- och samhällsorienterande arbete
        • 46
          Relationella utmaningar
        • 46
          Barnens dubbla ensamhet
        • 48
          Föräldrarnas dubbla frånvaro
        • 50
          Avslutande diskussion
        • 53
          Litteratur
      • 3
        57
        Betydelsen av hälsa och skola för barn på flykt
      • Henry Ascher
        • 58
          Barnet i världen utanför skolan
        • 59
          Före flykten
        • 59
          Under flykten
        • 60
          I Sverige
        • 62
          Barnets möte med skolan
        • 62
          Traumasymtom i skolan
        • 65
          Skolans möte med barnet
        • 65
          Klassrummet
        • 66
          Barn som mår dåligt
        • 68
          Mänskliga rättigheter och yrkesetik som stöd i arbetet
        • 70
          Ensamkommande barn och unga
        • 71
          Barn på flykt i en papperslös situation
        • 73
          Hur skyddar vi oss själva?
        • 74
          Litteratur
      • 4
        77
        Föräldraengagemang i mångkulturella kontexter
      • Laid Bouakaz
        • 79
          Betydelsen av föräldrasamverkan
        • 80
          Internationellt om föräldraengagemang
        • 81
          Komplementär undervisningsform i Sverige
        • 83
          Komplementära undervisningsformen i Malmö
        • 85
          Kalaskolan
        • 86
          Baliskolan
        • 86
          Rustaskolan
        • 88
          Organisation kring lärandet på den komplementära skolan
        • 91
          Organisation kring läxhjälp
        • 93
          Bevarande av kulturarvet
        • 93
          ”Vår kultur platsar inte riktigt i den vanliga skolan”
        • 96
          Mångkulturellt medborgarskap
        • 96
          ”Ja, att det ska finnas lite balans men ska mötas på något sätt”
        • 98
          Avslutande diskussion
        • 100
          Rekommendationer
        • 101
          Litteratur
      • 5
        103
        Tillsammans blir mer – samverkan för att göra skillnad
      • Christina Byström och AnnSofie Olsson
        • 104
          Utanförskap
        • 104
          Bergsjön – ett socialt utsatt område
        • 107
          Att söka sitt sammanhang
        • 108
          Fyra förutsättningar för att komma vidare
        • 109
          Tro som gemensam kraft
        • 110
          Bergsjöns kyrka som social aktör
        • 111
          Tro som redskap för gemensamt ansvar
        • 112
          Framtiden bor hos oss
        • 113
          Tro som kraft och motståndskraft
        • 115
          Sammanfattning
        • 115
          Hur vi arbetar – ett exempel
        • 117
          Delaktighet – på riktigt
        • 118
          Vuxna som förebilder
        • 119
          Avslutning
        • 120
          Shewits berättelse om flickan under paraplyet
        • 121
          Litteratur
      • 6
        123
        Flerspråkighet – från hinder till resurs
      • Tore Otterup
        • 123
          Flerspråkighet i världen
        • 125
          Flerspråkighet i Sverige
        • 128
          Flerspråkighet och kognitiv utveckling
        • 130
          Förändrad syn på flerspråkighet
        • 132
          Den svenska skolan och flerspråkigheten
        • 136
          Från enspråkighet till flerspråkighet
        • 137
          Litteratur
      • 7
        141
        Andraspråket i utveckling
      • Anna Flyman Mattsson
        • 141
          Inlärarspråket
        • 142
          Typiska drag i inlärarspråket
        • 145
          På väg mot målspråket – systematiken
        • 147
          På väg mot målspråket – variationen
        • 151
          Utveckling av språksystemet
        • 152
          Lexikon
        • 154
          Morfosyntax
        • 157
          Fonologi
        • 159
          Avslutning
        • 159
          Litteratur
      • 8
        163
        Modersmålsundervisning – möjligheter och utmaningar
      • Natalia Ganuza och Christina Hedman
        • 163
          Ämnet modersmål – lagstiftning och bakgrund
        • 165
          Att undervisa ett marginaliserat ämne: lärarperspektiv
        • 168
          Att undervisas i ämnet modersmål: elev- och föräldraperspektiv
        • 171
          Modersmålsundervisningens betydelse – forskning och reflektioner
        • 174
          Avslutande diskussion
        • 177
          Litteratur
      • 9
        181
        Bro eller krycka? Studiehandledning som pedagogisk praktik i svensk grundskola
      • Jenny Rosén
        • 183
          Studiehandledning i svensk skola och i forskning
        • 184
          Språkanvändning och flerspråkighet som resurs i skolan
        • 186
          Kunskapsutvecklingen i ämnen
        • 188
          Interkulturalitet
        • 189
          Studiehandledning som flerspråkig praktik
        • 191
          Självförtroende, engagemang och delaktighet
        • 193
          Samverkan mellan hem och skola
        • 194
          Avslutande reflektioner
        • 195
          Litteratur
      • 10
        199
        Språk- och kunskapsutvecklande ämnesundervisning
      • Josefin Nilsson
        • 199
          Flerspråkiga elever i ämnesundervisningen
        • 201
          Undervisning och organisation
        • 203
          Språk- och kunskapsutvecklande undervisning – sociokulturellt perspektiv
        • 204
          Språk, tanke och aktivitet – språk som redskap i lärandet
        • 206
          Stöttning
        • 208
          Språk, innehåll och ämne – språk som mål i lärandet
        • 211
          Stötta språk- och kunskapsutveckling och mötet med texter
        • 213
          Avslutning
        • 215
          Litteratur
      • 11
        219
        Läxor och fantasi – inkludering av nyanlända elever i ordinarie klass
      • Max Strandberg
        • 220
          Kan läxor bidra till att undervisningen och samarbetet mellan hem och skola utvecklas?
        • 222
          Hur kan nyanlända elever bidra till att utbudet av berättelser och perspektiv ökar i undervisningen?
        • 222
          Sekundära erfarenheter
        • 224
          Bakgrund till projektet
        • 225
          Läxan Rädsla
        • 228
          Läxan Hej och Shoo – hälsningstraditioner
        • 230
          Gränsobjekt
        • 231
          Diskussion
        • 233
          Litteratur
    • 235
      Efterord
    • 239
      Författarpresentationer
    • 243
      Person- och sakregister

Böcker som En god fortsättning är angelägna för att sprida kunskap om vilka åtgärder som skulle kunna vidtas.

Information

Redaktörer:
Tore Otterup Gilda Kästen-Ebeling
Kapitelförfattare:
Henry Ascher Laid Bouakaz Christina Byström Anna Flyman Mattsson Natalia Ganuza Christina Hedman Josefin Nilsson AnnSofie Olsson Jenny Rosén Max Strandberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144113906
Utgivningsår:
2018
Artikelnummer:
39301-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
248

Författare

Tore Otterup

Tore Otterup är fil.dr och f.d. universitetslektor i svenska som andraspråk vid Institutionen för svenska språket vid Göteborgs universitet. Han ha...

Gilda Kästen-Ebeling

Gilda Kästen-Ebeling arbetar vid Göteborgs stads Center för skolutveckling med utveckling av mottagande och introduktion av nyanlända elever som up...

Henry Ascher

Henry Ascher är professor i folkhälsovetenskap samt docent och överläkare i barnmedicin. Han arbetar vid Avdelningen för samhällsmedicin och folkhä...

Laid Bouakaz

Laid Bouakaz är lektor och forskare i interkulturell pedagogik vid Malmö högskola. Som forskare, språklärare och f.d. rektor på en mångkulturell sk...

Christina Byström

Christina Byström arbetar sedan drygt tio år tillbaka som kommunikatör och samordnare i Svenska kyrkan. Hon har dessförinnan under många år arbetat...

Anna Flyman Mattsson

Anna Flyman Mattsson är fil.dr. i allmän språkvetenskap och docent i svenska som andraspråk vid Lunds universitet. Hennes forskning har bland annat...

Natalia Ganuza

Natalia Ganuza är fil.dr och universitetslektor i tvåspråkighet vid Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet. Hon har främst bed...

Christina Hedman

Christina Hedman, professor i svenska som andraspråk med didaktisk inriktning, Stockholms universitet

Josefin Nilsson

Josefin Nilsson är lärare i svenska, svenska som andraspråk och engelska och har lång erfarenhet av undervisning i flerspråkiga klassrum och kolleg...

AnnSofie Olsson

AnnSofie Olsson är fil.mag. med socialt arbete som huvudområde samt familje­terapeut. Hon arbetar nu som diakon i Svenska kyrkan i Bergsjön. Tidiga...

Jenny Rosén

Jenny Rosén är docent i svenska som andraspråk och arbetar som lektor i språkdidaktik vid Stockholms universitet. Hennes forskning handlar om flers...

Max Strandberg

Max Strandberg är doktorand i didaktik med inriktning mot bedömning på Institutionen för didaktik och pedagogisk arbete vid Stockholms Universitet....

 ;

Under flera decennier har den svenska skolan tagit emot elever från olika länder och har försökt ordna mottagandet efter bästa förmåga. I dag finns stor praktisk erfarenhet och forskning inom området. I En god fortsättning - nyanländas fortsatta väg i skola och samhälle beskriver teoretiker och praktiker från olika områden och med olika utgångspunkter vad skolan och dess personal ska beakta i mötet med mångkulturella och flerspråkiga elever. Boken är en uppföljare till redaktörernas tidigar...

Under flera decennier har den svenska skolan tagit emot elever från olika länder och har försökt ordna mottagandet efter bästa förmåga. I dag finns stor praktisk erfarenhet och forskning inom området. I En god fortsättning - nyanländas fortsatta väg i skola och samhälle beskriver teoretiker och praktiker från olika områden och med olika utgångspunkter vad skolan och dess personal ska beakta i mötet med mångkulturella och flerspråkiga elever. Boken är en uppföljare till redaktörernas tidigare bok En bra början - mottagande och introduktion av nyanlända elever, och förmedlar ett sammanhållet synsätt på de verksamheter i och utanför skolan som bör finnas för att de en gång nyanlända eleverna ska få möjligheter till en bra skolgång och en fortsatt god väg genom livet. En god fortsättning - nyanländas fortsatta väg i skola och samhälle riktar sig främst till lärarstudenter, lärarutbildare, verksamma lärare och skolledare samt till politiker och beslutsfattare, men även till andra som i sitt arbete kommer i kontakt med flerspråkiga och mångkulturella barn och ungdomar, liksom förstås till en intresserad allmänhet.

Information

Redaktörer:
Tore Otterup Gilda Kästen-Ebeling
Kapitelförfattare:
Henry Ascher Laid Bouakaz Christina Byström Anna Flyman Mattsson Natalia Ganuza Christina Hedman Josefin Nilsson AnnSofie Olsson Jenny Rosén Max Strandberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144174471
Utgivningsår:
2018
Artikelnummer:
39301-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Tore Otterup

Tore Otterup är fil.dr och f.d. universitetslektor i svenska som andraspråk vid Institutionen för svenska språket vid Göteborgs universitet. Han ha...

Gilda Kästen-Ebeling

Gilda Kästen-Ebeling arbetar vid Göteborgs stads Center för skolutveckling med utveckling av mottagande och introduktion av nyanlända elever som up...

Henry Ascher

Henry Ascher är professor i folkhälsovetenskap samt docent och överläkare i barnmedicin. Han arbetar vid Avdelningen för samhällsmedicin och folkhä...

Laid Bouakaz

Laid Bouakaz är lektor och forskare i interkulturell pedagogik vid Malmö högskola. Som forskare, språklärare och f.d. rektor på en mångkulturell sk...

Christina Byström

Christina Byström arbetar sedan drygt tio år tillbaka som kommunikatör och samordnare i Svenska kyrkan. Hon har dessförinnan under många år arbetat...

Anna Flyman Mattsson

Anna Flyman Mattsson är fil.dr. i allmän språkvetenskap och docent i svenska som andraspråk vid Lunds universitet. Hennes forskning har bland annat...

Natalia Ganuza

Natalia Ganuza är fil.dr och universitetslektor i tvåspråkighet vid Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet. Hon har främst bed...

Christina Hedman

Christina Hedman, professor i svenska som andraspråk med didaktisk inriktning, Stockholms universitet

Josefin Nilsson

Josefin Nilsson är lärare i svenska, svenska som andraspråk och engelska och har lång erfarenhet av undervisning i flerspråkiga klassrum och kolleg...

AnnSofie Olsson

AnnSofie Olsson är fil.mag. med socialt arbete som huvudområde samt familje­terapeut. Hon arbetar nu som diakon i Svenska kyrkan i Bergsjön. Tidiga...

Jenny Rosén

Jenny Rosén är docent i svenska som andraspråk och arbetar som lektor i språkdidaktik vid Stockholms universitet. Hennes forskning handlar om flers...

Max Strandberg

Max Strandberg är doktorand i didaktik med inriktning mot bedömning på Institutionen för didaktik och pedagogisk arbete vid Stockholms Universitet....

 ;