Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Inlärningssvårigheter i matematik

Intervju med Riikka Mononen, Pirjo Aunio, Johan Korhonen, Anna Tapola, Eija Väisänen och Tuula Koljonen.

I en grupp på tjugo elever finns det i genomsnitt fyra barn för vilka matematik är betydligt svårare att lära sig jämfört med deras jämnåriga. I boken Inlärningssvårigheter i matematik samsas teori och praktiska riktlinjer för undervisning av dessa elever. Vi har passat på att ställa ett par frågor till bokens författare och till Tuula Koljonen som faktagranskat boken för den svenska marknaden.

Varför skrev ni den här boken?

Vi upplevde att det i Finland saknades en bok som behandlade den senaste forskningen om barns matematiska färdigheter och svårigheter med matematiklärande. Vi ville därför samla detta i en bok som inkluderar både teori och praktiska riktlinjer för undervisning av barn med inlärningssvårigheter i matematik. 

Vad var ert huvudsakliga mål med boken?
Målet var att ge lärare forskningsbaserad kunskap om inlärningssvårigheter i matematik och hur man kan stödja elevernas lärande på bästa sätt. Tanken var att skriva för lärare och lärarstudenter, men också att göra innehållet tillgängligt för föräldrar som är intresserade av ämnet.

Kan ni beskriva situationen i Finland vad gäller elevers problem med matematik?

I varje klass finns det några barn som behöver mer stöd eller anpassad undervisning i matematik än sina klasskamrater. Under de senaste åren har lärarna fått en ökad förståelse för inlärningssvårigheter i matematik, vilket gör det lättare att upptäcka dessa elever och ge dem rätt stöd. Klasslärarna samarbetar ofta nära med speciallärare när de planerar och genomför insatserna.

Inlärningssvårigheter i matematik i en svensk kontext

Intervju med Tuula Koljonen, faktagranskare.

Boken lyfter fram kognitiva perspektiv som ofta hamnat i skymundan inom svensk skola, och fördjupar förståelsen för hur elever lär sig matematik och hur vi som lärare kan stödja dem.

Den här boken fyller ett viktigt tomrum i svensk kurslitteratur genom att erbjuda en forskningsbaserad och praktiskt tillämpbar genomgång av barns matematiska färdigheter och svårigheter. Kombinationen av teori och konkreta undervisningsstrategier gör den särskilt värdefull för lärarstudenter, verksamma lärare och specialpedagoger som arbetar med elever i behov av stöd i matematik.

Boken lyfter fram kognitiva perspektiv som ofta hamnat i skymundan inom svensk skola, och fördjupar förståelsen för hur elever lär sig matematik och hur vi som lärare kan stödja dem. Den visar att inlärningssvårigheter kan ha olika orsaker och ger verktyg för att möta elevernas behov på ett sätt som är både empatiskt och forskningsbaserat. Som läsare får man inte bara teoretisk kunskap, utan även konkreta metoder som kan tillämpas direkt i undervisningen.

Boken särskiljer sig genom att vara både forskningsnära och tillgänglig, med ett innehåll som är relevant och användbart för svenska utbildningssammanhang. Den erbjuder ett helhetsgrepp om matematiklärande och ger läsaren praktiska verktyg för att förstå och stödja elever med inlärningssvårigheter – oavsett bakgrund eller undervisningsmiljö.

Aktuell bok

I en grupp på tjugo elever finns det i genomsnitt fyra barn eller ungdomar för vilka matematik är betydligt svårare att lära sig jämfört med deras...

Lärarutbildning och pedagogik

Är du intresserad av böcker inom lärarutbildning och pedagogik? Här kan du se hela vår utgivning inom allt från allmändidaktik, digitalisering, etik och mångfald till flerspråkighet, handledning och specialpedagogik.

Nyhetsbrev

Vilka ämnen är du intresserad av? Prenumerera på nyheter inom just ditt område och håll dig uppdaterad om nya böcker, digitala produkter, och aktuella mässor.