Barn med autism i förskolan
Intervju med Petra Linnsand

Hur kan förskolan bli mer inkluderande för barn med autism? I Barn med autism i förskolan ger Petra Linnsand forskningsbaserade och praktiska verktyg för både studenter och pedagoger.
Varför valde du att skriva en bok om att arbeta med barn med autism i förskola?
Jag har under många år arbetat med små barn med autism i nära samverkan med föräldrar och pedagoger. Många pedagoger uttrycker att de saknar praktiska verktyg för att skapa en lärmiljö, där även barn med autism får möjlighet till delaktighet, utveckling och lärande.
Boken bygger på en kombination av forskning och praktisk erfarenhet. Med utgångspunkt i Early Start Denver Model, en insatsmodell för små barn med autism, har jag utvecklat en modell anpassad för förskolans vardag med fokus på att stötta barn med autism inom olika utvecklingsområden. Att skriva en bok om detta arbete kändes angeläget – både för att främja barnets utvecklingsmöjligheter och för att ge pedagogerna praktiskt stöd i sitt arbete.
Hur kan man använda boken i förskollärarutbildningen?
Bokens inledande del förmedlar grundläggande kunskap om autism, om vilka tidiga tecken som kan uppmärksammas och om lärande hos barn med autism. Kunskapen förmedlas lättillgängligt och studenten behöver inga förkunskaper om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Den andra delen är användbar under utbildningens VFU och även senare i yrkeslivet.
Hur kan boken användas i praktiken?
Eftersom barn med autism ofta i mindre utsträckning spontant söker sig till situationer där det finns möjlighet att utveckla samspel, kommunikation och lek, behöver de vuxna runt barnet medvetet skapa och erbjuda sådana lärandetillfällen.
Fokus i den här boken ligger på att skapa en inkluderande lärmiljö där barn med autism ges möjlighet att utvecklas utifrån sina egna förutsättningar. Det handlar inte om att lägga till något utöver det vanliga arbetet, utan om att använda det som redan sker i förskolans dagliga rutiner – på ett medvetet och strukturerat sätt utifrån varje barns behov och förutsättningar.
Boken förenar teoretisk kunskap med konkreta exempel och praktiska verktyg – med målet att stödja pedagoger i att se, förstå och möta barn med autism i deras dagliga lärande.
Aktuell bok
Kommande

Kommande
Linnsand, Petra
Den här boken handlar om små barn med autism - barn som har för få socialt kommunikativa färdigheter och som ofta fastnar i en utforskande repetiti...

Litteratur inom förskollärarutbildning
Är du intresserad av böcker inom förskollärarutbildning? Här kan du se hela vår utgivning inom allt från språkutveckling, digitalisering, matematik till specialpedagogik, ledarskap och värdegrund.

Nyhetsbrev
Vilka ämnen är du intresserad av? Prenumerera på nyheter inom just ditt område och håll dig uppdaterad om nya böcker, digitala produkter, och aktuella mässor.