Logga in
Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Ingen bild

Monika Vinterek

Kapitelförfattare

Författare

Monika Vinterek är professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna (HDa). Hon är utbildad lärare och har arbetat på grundskolans alla stadier innan hon började som lärare inom lärarutbildningen. Vinterek är disputerad i pedagogiskt arbete och har varit ledande i utvecklingen av den utbildningsvetenskapliga forskningsmiljön vid HDa där hon i dag är verksam inom forskningsprogrammen ”Ledarskap i pedagogiska praktiker” samt ”Läsning och skrivning i alla ämnen”. Vinterek har suttit med i ledningen för en rad forskarskolor, lokala som nationella och har ett välutvecklat internationellt samarbete med långa perioder av praktiknära forskning i Australien. Hon ingår i ledningsgruppen för Nordic Graduate School Network for Teacher Education Relevant Research och sitter med i Skolforskningsinstitutets vetenskapliga råd. Hennes forskning rör undervisning och förutsättningar för undervisning och lärande i skola och förskola inom ett flertal ämnesområden och utifrån en rad olika perspektiv. I centrum för Vintereks vetenskapliga intresse finns ständigt frågan om det pedagogiska ledarskapets roll.

Monika Vinterek är professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna (HDa). Hon är utbildad lärare och har arbetat på grundskolans alla stadier innan hon började som lärare inom lärarutbildningen. Vinterek är disputerad i pedagogiskt arbete och har varit ledande i utvecklingen av den utbildningsvetenskapliga forskningsmiljön vid HDa där hon i dag är verksam inom forskningsprogrammen ”Ledarskap i pedagogiska praktiker” samt ”Läsning och skrivning i alla ämnen”. Vinterek har suttit med i ledningen för en rad forskarskolor, lokala som nationella och har ett välutvecklat internationellt samarbete med långa perioder av praktiknära forskning i Australien. Hon ingår i ledningsgruppen för Nordic Graduate School Network for Teacher Education Relevant Research och sitter med i Skolforskningsinstitutets vetenskapliga råd. Hennes forskning rör undervisning och förutsättningar för undervisning och lärande i skola och förskola inom ett flertal ämnesområden och utifrån en rad olika perspektiv. I centrum för Vintereks vetenskapliga intresse finns ständigt frågan om det pedagogiska ledarskapets roll.