Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Pedagogiskt arbete i de yngre årens pedagogiska praktiker

Skickas följande arbetsdag

Pedagogiskt arbete i de yngre årens pedagogiska praktiker

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Pedagogiskt arbete har under 2000-talet vuxit fram som ett ämne och forskningsområde. Det är lärares ”eget” forskarutbildningsämne inom vilket forskarutbildade lärare själva kan bidra till kunskapsutveckling med relevans för läraryrket. Det är den här bokens huvudsyfte att bidra till ämnets formering och utveckling - med utgångspunkt i de yngre årens pedagogiska praktiker, det vill säga förskola, förskoleklass och fritidshem. Innehållet är indelat i fyra teman. Det första rör ämnets identifi...

Pedagogiskt arbete har under 2000-talet vuxit fram som ett ämne och forskningsområde. Det är lärares ”eget” forskarutbildningsämne inom vilket forskarutbildade lärare själva kan bidra till kunskapsutveckling med relevans för läraryrket. Det är den här bokens huvudsyfte att bidra till ämnets formering och utveckling - med utgångspunkt i de yngre årens pedagogiska praktiker, det vill säga förskola, förskoleklass och fritidshem. Innehållet är indelat i fyra teman. Det första rör ämnets identifiering och huvudfrågor. Inom det andra temat tar författarna upp etiska och metodologiska perspektiv samt dilemman inom den praktiknära forskningen. Det tredje temat rör pedagogiskt arbete utifrån samhälleliga utmaningar förr och nu, bland annat barns rätt till en likvärdig utbildning. Inom det fjärde temat står praktisk pedagogisk handling i fokus, exempelvis konkreta undervisningssituationer och systematiskt kvalitetsarbete. Författarna är en grupp forskare, doktorander och lärarutbildare, som tillsammans ger en bred bild av ämnet och forskningsområdet pedagogiskt arbete i de yngre årens pedagogiska praktiker. I boken väcks frågor i relation till den utbildningspraktik som studeras och som bör beaktas av såväl verksamma lärare, lärarutbildare som forskare. Boken vänder sig främst till lärarstudenter, lärarutbildare, doktorander, forskare och verksamma lärare med inriktning yngre barn.

Författare

Anette Emilson

Anette Emilson är professor i utbildningsvetenskap och filosofie doktor i pedagogik på avdelningen för förskollärarutbildningen på Högskolan Kristi...

Susanne Thulin

Susanne Thulin är biträdande professor i pedagogik vid Högskolan Kristianstad. Hon har en bakgrund som förskollärare och hennes forskning är inrikt...

Christian Andersson

Christian Andersson har tidigare arbetat som förskollärare och lärare i fritidshem och är numera universitetsadjunkt i utbildningsvetenskap med inr...

Ingmarie Bengtsson

Ingmarie Bengtsson är förskollärare och specialpedagog. Hon är anställd som adjunkt i pedagogik vid Högskolan Kristianstad och undervisar främst på...

Camilla Forsberg

Camilla Forsberg är lektor i pedagogik. Hennes forskning behandlar i huvudsak skrivande. Camilla är i grunden ämneslärare i svenska och har lång er...

Ingela Friberg

Ingela Friberg är anställd som adjunkt i pedagogik och verksam vid förskollärarutbildning samt uppdragsutbildning vid Högskolan Kristianstad. Ingel...

Marie Fridberg

Marie Fridberg arbetar som biträdande professor i naturvetenskapernas didaktik vid Högskolan Kristianstad. Hon är förskollärare i grunden och under...

Anna Henriksson

Anna Henriksson är legitimerad förskollärare och anställd som doktorand i pedagogiskt arbete vid Högskolan Kristianstad. Anna är antagen till den n...

Agneta Jonsson

Agneta Jonsson, biträdande professor i barn- och ungdomsvetenskap, Högskolan Kristianstad

Anders Jönsson

Anders Jönsson är professor i didaktik vid Högskolan Kristianstad. Han leder forskningsplattformen ”Lärande i samverkan”, som på olika sätt stödjer...

Kristina Lund

Kristina Lund är legitimerad förskollärare och anställd som doktorand i pedagogiskt arbete vid Högskolan Kristianstad. Hon är antagen till den nati...

Petra Magnusson

Petra Magnusson är lektor i svenska med didaktisk inriktning vid Högskolan Kristianstad. Hon har en mångårig bakgrund som lärare i svenska och SO-ä...

Sven Persson

Sven Persson är senior professor i pedagogik vid Malmö universitet. Han har skrivit flera forskningsöversikter om förskolan, dess likvärdighet och ...

Andreas Redfors

Andreas Redfors är docent och professor i fysik med inriktning fysikdidaktik. Han undervisar i fysik, astronomi och naturvetenskapernas didaktik, f...

Linda Reneland-Forsman

Linda Reneland-Forsman är docent i pedagogik och leder arbetet vid Linnéuniversitetets högskolepedagogiska sektion. Hennes forskning som inlednings...

Ann Steen

Ann Fifi Steen har varit anställd som adjunkt i didaktik vid Högskolan Kristianstad. Ann har arbetat som VFU-koordinator för förskollärarprogrammet...

Carita Sjöberg Larsson

Carita Sjöberg Larsson är leg. förskollärare och fil.mag. i utbildningsvetenskap. Carita arbetar som universitetsadjunkt i didaktik vid Högskolan K...

Charlotte Tullgren

Charlotte Tullgren är fil.dr och lektor i pedagogik. Hon har en bakgrund som förskollärare och har lång erfarenhet av lärarutbildning som både lära...

Monika Vinterek

Monika Vinterek är professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna (HDa). Hon är utbildad lärare och har arbetat på grundskolans alla stadier ...

 ;

Pedagogiskt arbete har under 2000-talet vuxit fram som ett ämne och forskningsområde. Det är lärares ”eget” forskarutbildningsämne inom vilket forskarutbildade lärare själva kan bidra till kunskapsutveckling med relevans för läraryrket. Det är den här bokens huvudsyfte att bidra till ämnets formering och utveckling - med utgångspunkt i de yngre årens pedagogiska praktiker, det vill säga förskola, förskoleklass och fritidshem. Innehållet är indelat i fyra teman. Det första rör ämnets identifi...

Pedagogiskt arbete har under 2000-talet vuxit fram som ett ämne och forskningsområde. Det är lärares ”eget” forskarutbildningsämne inom vilket forskarutbildade lärare själva kan bidra till kunskapsutveckling med relevans för läraryrket. Det är den här bokens huvudsyfte att bidra till ämnets formering och utveckling - med utgångspunkt i de yngre årens pedagogiska praktiker, det vill säga förskola, förskoleklass och fritidshem. Innehållet är indelat i fyra teman. Det första rör ämnets identifiering och huvudfrågor. Inom det andra temat tar författarna upp etiska och metodologiska perspektiv samt dilemman inom den praktiknära forskningen. Det tredje temat rör pedagogiskt arbete utifrån samhälleliga utmaningar förr och nu, bland annat barns rätt till en likvärdig utbildning. Inom det fjärde temat står praktisk pedagogisk handling i fokus, exempelvis konkreta undervisningssituationer och systematiskt kvalitetsarbete. Författarna är en grupp forskare, doktorander och lärarutbildare, som tillsammans ger en bred bild av ämnet och forskningsområdet pedagogiskt arbete i de yngre årens pedagogiska praktiker. I boken väcks frågor i relation till den utbildningspraktik som studeras och som bör beaktas av såväl verksamma lärare, lärarutbildare som forskare. Boken vänder sig främst till lärarstudenter, lärarutbildare, doktorander, forskare och verksamma lärare med inriktning yngre barn.

Författare

Anette Emilson

Anette Emilson är professor i utbildningsvetenskap och filosofie doktor i pedagogik på avdelningen för förskollärarutbildningen på Högskolan Kristi...

Susanne Thulin

Susanne Thulin är biträdande professor i pedagogik vid Högskolan Kristianstad. Hon har en bakgrund som förskollärare och hennes forskning är inrikt...

Christian Andersson

Christian Andersson har tidigare arbetat som förskollärare och lärare i fritidshem och är numera universitetsadjunkt i utbildningsvetenskap med inr...

Ingmarie Bengtsson

Ingmarie Bengtsson är förskollärare och specialpedagog. Hon är anställd som adjunkt i pedagogik vid Högskolan Kristianstad och undervisar främst på...

Camilla Forsberg

Camilla Forsberg är lektor i pedagogik. Hennes forskning behandlar i huvudsak skrivande. Camilla är i grunden ämneslärare i svenska och har lång er...

Ingela Friberg

Ingela Friberg är anställd som adjunkt i pedagogik och verksam vid förskollärarutbildning samt uppdragsutbildning vid Högskolan Kristianstad. Ingel...

Marie Fridberg

Marie Fridberg arbetar som biträdande professor i naturvetenskapernas didaktik vid Högskolan Kristianstad. Hon är förskollärare i grunden och under...

Anna Henriksson

Anna Henriksson är legitimerad förskollärare och anställd som doktorand i pedagogiskt arbete vid Högskolan Kristianstad. Anna är antagen till den n...

Agneta Jonsson

Agneta Jonsson, biträdande professor i barn- och ungdomsvetenskap, Högskolan Kristianstad

Anders Jönsson

Anders Jönsson är professor i didaktik vid Högskolan Kristianstad. Han leder forskningsplattformen ”Lärande i samverkan”, som på olika sätt stödjer...

Kristina Lund

Kristina Lund är legitimerad förskollärare och anställd som doktorand i pedagogiskt arbete vid Högskolan Kristianstad. Hon är antagen till den nati...

Petra Magnusson

Petra Magnusson är lektor i svenska med didaktisk inriktning vid Högskolan Kristianstad. Hon har en mångårig bakgrund som lärare i svenska och SO-ä...

Sven Persson

Sven Persson är senior professor i pedagogik vid Malmö universitet. Han har skrivit flera forskningsöversikter om förskolan, dess likvärdighet och ...

Andreas Redfors

Andreas Redfors är docent och professor i fysik med inriktning fysikdidaktik. Han undervisar i fysik, astronomi och naturvetenskapernas didaktik, f...

Linda Reneland-Forsman

Linda Reneland-Forsman är docent i pedagogik och leder arbetet vid Linnéuniversitetets högskolepedagogiska sektion. Hennes forskning som inlednings...

Ann Steen

Ann Fifi Steen har varit anställd som adjunkt i didaktik vid Högskolan Kristianstad. Ann har arbetat som VFU-koordinator för förskollärarprogrammet...

Carita Sjöberg Larsson

Carita Sjöberg Larsson är leg. förskollärare och fil.mag. i utbildningsvetenskap. Carita arbetar som universitetsadjunkt i didaktik vid Högskolan K...

Charlotte Tullgren

Charlotte Tullgren är fil.dr och lektor i pedagogik. Hon har en bakgrund som förskollärare och har lång erfarenhet av lärarutbildning som både lära...

Monika Vinterek

Monika Vinterek är professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna (HDa). Hon är utbildad lärare och har arbetat på grundskolans alla stadier ...

 ;