Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Språkdidaktik för sfi - att undervisa vuxna andraspråksinlärare

Skickas följande arbetsdag

Att lära sig ett nytt språk i vuxen ålder kräver hårt arbete och stor tidsmässig insats, i synnerhet om det gäller att utveckla en språknivå som håller för framtida yrkes- och samhällsliv. Den språkundervisning som inläraren möter i klassrummet är därför av avgörande betydelse: den måste vara engagerande, kännas meningsfull och bygga på vetenskaplig grund. I fokus för den här boken står språkdidaktiska frågor, som lyfter fram hur sfi-läraren genom sin undervisning kan stödja och stimulera de...

Att lära sig ett nytt språk i vuxen ålder kräver hårt arbete och stor tidsmässig insats, i synnerhet om det gäller att utveckla en språknivå som håller för framtida yrkes- och samhällsliv. Den språkundervisning som inläraren möter i klassrummet är därför av avgörande betydelse: den måste vara engagerande, kännas meningsfull och bygga på vetenskaplig grund. I fokus för den här boken står språkdidaktiska frågor, som lyfter fram hur sfi-läraren genom sin undervisning kan stödja och stimulera de vuxna elevernas andraspråksutveckling. Författarna tar avstamp i den specifika roll som sfi har i det svenska utbildningssystemet samt förklarar vad forskningen säger om sfi, vuxnas språklärande och flerspråkighet som resurs. De ger en mängd praktiska förslag på aktiviteter och organisationsformer - allt ifrån stimulerande samtalsövningar och utvecklande skrivuppgifter till råd om digital teknik som stöd i språklärandet. Främst riktar sig boken till dem som undervisar inom den kommunala vuxenutbildningen Svenska för invandrare, men den är också av intresse för andra lärare som söker nya arbetssätt och undervisningsmetoder.

1. Med siktet inställt på språkutveckling 7

Bokens upplägg 9


 2. Att undervisa på sfi 13

Sfi som studieform 14

Ett krävande uppdrag 15

Forskning om sfi och vuxenundervisning 17


 3. Andraspråks-utveckling 23

Begrepp 24

Betydelsen av tidigare språkfärdigheter 26

Inlärartyper och andraspråksutveckling 31

Inflöde, utflöde och interaktion 32

Inlärarstrategier 33

Undervisningens roll för andraspråksutveckling 34

Tips för vidare läsning 36


 4. Språkdidaktik för sfi 37

Språkundervisning inom sfi 38

Klassrumsinteraktion 40

Skriftspråksdidaktik 43

Språkdidaktik och styrdokumenten 44

Tips för vidare läsning 45


 5. Inlärarstrategier 47

Ett exempel från ett klassrum 48

Bakgrund till fokuslektionen 49

Interaktionen mellan lärare och elev under fokuslektionen 50

Användningsstrategier 54

Kommunikationsstrategier 54

Produktionsstrategier 56

Inlärningsstrategier 58

Strategier hos mer och mindre framgångsrika inlärare 60

Inlärningsstrategier hos en sfi-elev och en sfi-lärare 62

Tips för vidare läsning 68


 6. Identitet och språkutveckling 69

Identifikation som process 70

Identitet, lärande och andraspråksutveckling 71

Motivation 74

Investering 74

Utbildning, arbetsliv och identitet 75

Tips för vidare läsning 78


 7. Flerspråkighet som resurs 79

Transspråkande 82

Flerspråkiga praktiker i klassrumsinteraktion 84

Skriva svar i grupp 86

Argumentation i helklass 91

Parövning 94

Elevinitiativ 99

Avslutande kommentarer 102

Tips för vidare läsning 104


 8. Samtal i klassrummet 105

Helklassamtal 108

Nybörjarklassrummet 112

Språkflöde och mer komplext språk 113

Parövningar 114

Smågruppsarbete 116

Rollspel 118

Argumentation 119

Metaspråkliga övningar 120

Textsamtal 121

Skrivande 122

Tips för vidare läsning 124


 9. Litteracitet och andraspråks-utveckling 125

Litteracitet ur ett socialt och kritiskt perspektiv 126

Begreppet litteracitet 126

Socialt perspektiv på litteracitet 127

Funktionell litteracitet 129

Kritiskt perspektiv på litteracitet 131

Vardaglig och privilegierad litteracitet 132

Tips för vidare läsning 136


 10. Digital teknik som stöd för språkutveckling 139

Digitala verktyg och multimodalitet 140

The four resources model 141

Avkodning av skriftspråkliga texter – rollen som kodknäckare 142

Meningsskapande – rollen som textdeltagare 142

Textanvändning – rollen som textanvändare 143

Kritiskt användande – digital kompetens en demokratisk rättighet 143

Digitaliseringen i styrdokumenten 145

Digitaliseringens förutsättningar 147

Digital litteracitet i sfi-undervisningen 149

Tips för vidare läsning 150

Slutord 151

Referenser 153

Sakregister 165

Språkdidaktik för sfi är väl genomarbetad och forskningsförankrad, inspirerande och metodisk, med förslag och exempel.

"Här är boken som varje sfi-lärare behöver. Med denna första bok om språkdidaktik för sfi fylls en lucka i vårt kompetensutvecklingsbibliotek. Befintlig litteratur på marknaden om allmän språkdidaktik och om vuxendidaktik är nu komplett med denna utgåva – i en skarpsynt redogörelse för och insikter om det att undervisa på sfi." Annsofie Engborg, chefredaktör, Sfi-läratidningen. Textpalatset AB, ur Lisetten 3/2020.

Information

Författare:
Annika Norlund Shaswar Åsa Wedin
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144132884
Utgivningsår:
2020
Artikelnummer:
40356-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
168

Författare

Annika Norlund Shaswar

Annika Norlund Shaswar är docent i språkdidaktik vid Umeå universitet och professor i svenska som andraspråk vid Högskolan Dalarna. I olika forskni...

Åsa Wedin

Åsa Wedin är fil.dr i tvåspråkighet och professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna. Hon arbetar med lärarutbildning samt forskar inom fle...

 ;