Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Språkdidaktik för sfi - att undervisa vuxna andraspråksinlärare
1. Med siktet inställt på språkutveckling 7
Bokens upplägg 9
2. Att undervisa på sfi 13
Sfi som studieform 14
Ett krävande uppdrag 15
Forskning om sfi och vuxenundervisning 17
3. Andraspråks-utveckling 23
Begrepp 24
Betydelsen av tidigare språkfärdigheter 26
Inlärartyper och andraspråksutveckling 31
Inflöde, utflöde och interaktion 32
Inlärarstrategier 33
Undervisningens roll för andraspråksutveckling 34
Tips för vidare läsning 36
4. Språkdidaktik för sfi 37
Språkundervisning inom sfi 38
Klassrumsinteraktion 40
Skriftspråksdidaktik 43
Språkdidaktik och styrdokumenten 44
Tips för vidare läsning 45
5. Inlärarstrategier 47
Ett exempel från ett klassrum 48
Bakgrund till fokuslektionen 49
Interaktionen mellan lärare och elev under fokuslektionen 50
Användningsstrategier 54
Kommunikationsstrategier 54
Produktionsstrategier 56
Inlärningsstrategier 58
Strategier hos mer och mindre framgångsrika inlärare 60
Inlärningsstrategier hos en sfi-elev och en sfi-lärare 62
Tips för vidare läsning 68
6. Identitet och språkutveckling 69
Identifikation som process 70
Identitet, lärande och andraspråksutveckling 71
Motivation 74
Investering 74
Utbildning, arbetsliv och identitet 75
Tips för vidare läsning 78
7. Flerspråkighet som resurs 79
Transspråkande 82
Flerspråkiga praktiker i klassrumsinteraktion 84
Skriva svar i grupp 86
Argumentation i helklass 91
Parövning 94
Elevinitiativ 99
Avslutande kommentarer 102
Tips för vidare läsning 104
8. Samtal i klassrummet 105
Helklassamtal 108
Nybörjarklassrummet 112
Språkflöde och mer komplext språk 113
Parövningar 114
Smågruppsarbete 116
Rollspel 118
Argumentation 119
Metaspråkliga övningar 120
Textsamtal 121
Skrivande 122
Tips för vidare läsning 124
9. Litteracitet och andraspråks-utveckling 125
Litteracitet ur ett socialt och kritiskt perspektiv 126
Begreppet litteracitet 126
Socialt perspektiv på litteracitet 127
Funktionell litteracitet 129
Kritiskt perspektiv på litteracitet 131
Vardaglig och privilegierad litteracitet 132
Tips för vidare läsning 136
10. Digital teknik som stöd för språkutveckling 139
Digitala verktyg och multimodalitet 140
The four resources model 141
Avkodning av skriftspråkliga texter – rollen som kodknäckare 142
Meningsskapande – rollen som textdeltagare 142
Textanvändning – rollen som textanvändare 143
Kritiskt användande – digital kompetens en demokratisk rättighet 143
Digitaliseringen i styrdokumenten 145
Digitaliseringens förutsättningar 147
Digital litteracitet i sfi-undervisningen 149
Tips för vidare läsning 150
Slutord 151
Referenser 153
Sakregister 165
Språkdidaktik för sfi är väl genomarbetad och forskningsförankrad, inspirerande och metodisk, med förslag och exempel.
"Här är boken som varje sfi-lärare behöver. Med denna första bok om språkdidaktik för sfi fylls en lucka i vårt kompetensutvecklingsbibliotek. Befintlig litteratur på marknaden om allmän språkdidaktik och om vuxendidaktik är nu komplett med denna utgåva – i en skarpsynt redogörelse för och insikter om det att undervisa på sfi." Annsofie Engborg, chefredaktör, Sfi-läratidningen. Textpalatset AB, ur Lisetten 3/2020.
Information
- Författare:
- Annika Norlund Shaswar Åsa Wedin
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144132884
- Utgivningsår:
- 2020
- Artikelnummer:
- 40356-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 168