Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Grundläggande skriftspråksutveckling på svenska som andraspråk

Undervisning av ungdomar och vuxna
Skickas följande arbetsdag

Grundläggande skriftspråksutveckling på svenska som andraspråk

Undervisning av ungdomar och vuxna

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Beskrivning

För invandrade elever med kort eller ingen studiebakgrund är det av avgörande betydelse att snarast utveckla grundläggande färdigheter i läsning och skrivning på svenska som ett andraspråk. Det i sin tur ställer stora krav på deras lärares undervisning och kunskap om grundläggande skriftspråksutveckling för vuxna andraspråkselever. Den här boken fungerar som en handbok för lärare. Författarna tar upp frågor om förhållanden mellan uttal och skrift, och mellan specifika ljud och bokstäver. Därutöver behandlar de frågor av relevans för ungdomars och vuxnas skriftspråksanvändning i olika delar av samhället såväl i skolan som i arbetsliv och vardags­liv. Eftersom en stor utmaning för eleverna är att utveckla automati­serade färdigheter i läsning och skrivning, och att komma vidare till mer avancerad användning av skrift, ger författarna utvecklade råd om hur läsning och skrivning på grundläggande nivåer kan stimuleras. Främst riktar sig boken till lärare inom sfi och på språkintroduktionsprogrammet på gymnasiet. Den är också intressant för lärare i årskurs 7–9 och vuxenutbildning som undervisar andraspråkselever i grundläggande skriftspråksfärdigheter.

Innehållsförteckning

Information

Författare:
Åsa Wedin Annika Norlund Shaswar
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144190440
Utgivningsår:
2025
Artikelnummer:
47760-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
178

Författare

Åsa Wedin

Åsa Wedin är fil.dr i tvåspråkighet och professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna. Hon arbetar med lärarutbildning samt forskar inom fle...

Annika Norlund Shaswar

Annika Norlund Shaswar är professor i svenska som andraspråk vid Högskolan Dalarna. I olika forskningsstudier har hon undersökt litteracitet inom s...

 ;

Beskrivning

För invandrade elever med kort eller ingen studiebakgrund är det av avgörande betydelse att snarast utveckla grundläggande färdigheter i läsning och skrivning på svenska som ett andraspråk. Det i sin tur ställer stora krav på deras lärares undervisning och kunskap om grundläggande skriftspråksutveckling för vuxna andraspråkselever. Den här boken fungerar som en handbok för lärare. Författarna tar upp frågor om förhållanden mellan uttal och skrift, och mellan specifika ljud och bokstäver. Därutöver behandlar de frågor av relevans för ungdomars och vuxnas skriftspråksanvändning i olika delar av samhället såväl i skolan som i arbetsliv och vardagsliv. Eftersom en stor utmaning för eleverna är att utveckla automatiserade färdigheter i läsning och skrivning, och att komma vidare till mer avancerad användning av skrift, ger författarna utvecklade råd om hur läsning och skrivning på grundläggande nivåer kan stimuleras. Främst riktar sig boken till lärare inom sfi och på språkintroduktionsprogrammet på gymnasiet. Den är också intressant för lärare i årskurs 7-9 och vuxenutbildning som undervisar andraspråkselever i grundläggande skriftspråksfärdigheter.

Innehållsförteckning

Information

Författare:
Åsa Wedin Annika Norlund Shaswar
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144201405
Utgivningsår:
2025
Artikelnummer:
47760-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Åsa Wedin

Åsa Wedin är fil.dr i tvåspråkighet och professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna. Hon arbetar med lärarutbildning samt forskar inom fle...

Annika Norlund Shaswar

Annika Norlund Shaswar är professor i svenska som andraspråk vid Högskolan Dalarna. I olika forskningsstudier har hon undersökt litteracitet inom s...

 ;