Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Litteratur och läsning
- 9Inledning
- 17Litteratur
- Del 1 Omkringläsning, intrigläsning, maskinläsning
- 121Att läsa runt omkring texten
- Magnus Persson
- 23Omkringläsning
- 25Den avförkroppsligade läsaren och de osynliggjorda läspraktikerna
- 29Några teoretiska perspektiv på omkringläsning
- 33Några exempel på omkringläsning
- 34Exempel 1: Hela staden läser
- 35Exempel 2: Retrobibliotek
- 36Exempel 3: Emporia Magasin (När modernismen och marxismen kom till gallerian)
- 37Exempel 4: Författarkryssningar
- 38Några implikationer för litteraturundervisningen och litteraturdidaktiken
- 39Litteratur
- 243Järnjätten är starkare än Järnmannen
- Christian Mehrstam
- 43Inledning
- 45The Iron Man– lätt att plocka isär, svår att sätta ihop
- 49”The Man of Iron” – att leka sig hel
- 53The Iron Man: The Musical – att lyssna till vardagslivet
- 57The Iron Giant – en terapeutisk superhjälte
- 60Järnjätten är starkare än Järnmannen
- 64Litteratur
- 367Vad händer i läsningen?
- Anders Öhman
- 81Litteratur
- 483Litteraturexperiment
- Jenny Bergenmar
- 86Vad är digital humaniora?
- 88Från närläsning till maskinläsning – och tillbaka
- 93Kanon och de digitala arkiven
- 96Experimentera, samarbeta, bidra
- 99Digital humaniora som undervisningspraktik
- 101Länkar
- 102Litteratur
- Del 2 Läsförståelse och lässtrategier
- 5107Konsten att mäta konsten att läsa
- Michael Tengberg
- 107Inledning
- 108Skolinspektionen kontrollrättar prov
- 109Det svenska läsprovets bakgrund och utformning
- 111Domänbeskrivningar och uppgiftsformat
- 113Utformningen av provuppgifter
- 115Finns det en konstruktdefinition?
- 119Hur stämmer uppgiftsformat och läsprocess ihop?
- 122Det svenska läsförståelseprovet och framtiden
- 125Litteratur
- 6129Lässtrategier i rörelse
- Christina Olin-Scheller, Michael Tengberg & Anna Lindholm
- 130Lässtrategier
- 132Elevers avancerade läsförmåga
- 133Material och iscensättning
- 136Modellera
- 143Kombinationer
- 145Diskussion
- 148Litteratur
- 7151Att läsa med strategi på gymnasiet
- Caroline Graeske
- 152Fiktioner i skolan
- 155Ämneskonception och läsarter
- 156Konkluderande diskurs
- 158Didaktisk design
- 161Att läsa med strategi
- 162Fiktionsanalytisk design
- 165Litteratur
- 8171Litteraturdidaktik som litteraturvetenskap
- Bengt-Göran Martinsson
- 173Litteraturvetenskap vs litteraturdidaktik
- 177Didaktisering genom lärarnas praktik
- 179Didaktisering genom vetenskapliga och teoretiska utmaningar
- 181Litteraturdidaktik – ett fält inom eller utanför litteraturvetenskapen?
- 186Hur synliggör vi litteraturdidaktiken?
- 188Litteratur
- Del 3 Vad säger litteraturen om läsning?
- 9193Läsa närmare
- Peter Degerman
- 194Litteraturundervisningen som kommunikation
- 196Ett fruktlöst motstånd mot en ny tid
- 199Det poetiska språkets särart
- 201Litteraturstudiet som estetik
- 203En avantgardistisk läsning
- 205Det poetiska tillståndets auktoritet
- 207Den okunnige läraren
- 210Ett återvändande till ursprunget
- 213Litteratur
- 10215Världen är alltid större än mina tankar
- Pär-Yngve Andersson
- 216Litteraturens värden
- 219Litteraturdidaktisk teori och dess tillämpningar – ett exempel
- 221Exempel på teorianvändning i skolans undervisning
- 224Att arbeta med nonsensdikt
- 227Dikter som lär oss att se
- 230Sorgedikter
- 233Perspektiv på kärleken
- 235Att vidga perspektiven och läsa för livet
- 237Litteratur
- 11239Empatins paradox i skönlitteratur och litteraturundervisning
- Anna Lindhé
- 242Empati, sympati och den narrativa empatins paradox
- 243Vinnare och förlorare i kampen om empati
- 248”A man falling into dark waters” – etikens omöjlighet?
- 252Avslutande reflektioner – empatins paradox i litteraturundervisningen
- 255Litteratur
- 12257Litterär didaktik
- Maria Jönsson
- 258Kritisk och naiv läsning
- 260Att vilja och inte vilja veta
- 268Varför lita på kritikern
- 270Mot en agnostisk läsning
- 273Tove Jansson som didaktiker
- 274Litteratur
- 275Författarpresentation
- 279Personregister
Detta är en viktig bok för alla som intresserar sig för litteratur och för nya möjligheter för litteraturundervisning.
Information
- Redaktörer:
- Maria Jönsson Anders Öhman
- Kapitelförfattare:
- Pär-Yngve Andersson Jenny Bergenmar Peter Degerman Caroline Graeske Anna Lindhé Anna Lindholm Bengt-Göran Martinsson Christian Mehrstam Christina Olin-Scheller Magnus Persson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144103198
- Utgivningsår:
- 2015
- Artikelnummer:
- 38693-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 288