Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Litteratur och läsning

Litteraturdidaktikens nya möjligheter
Skickas följande arbetsdag

Larmrapporterna om sjunkande läsförståelse har duggat tätt under 2000-talet. Med denna bok vill författarna i stället ta fasta på läsningens möjligheter i vår samtid. Hur kan en meningsfull och lustfylld litteraturundervisning se ut? Vilken roll kan läsningen spela i dagens förändrade medielandskap? Och vad kan vi lära oss av skön­litteraturen själv när det gäller litteraturundervisning? Det är några av de frågor som behandlas i boken. Författarna undersöker vilka roller litteraturen, littera...

Larmrapporterna om sjunkande läsförståelse har duggat tätt under 2000-talet. Med denna bok vill författarna i stället ta fasta på läsningens möjligheter i vår samtid. Hur kan en meningsfull och lustfylld litteraturundervisning se ut? Vilken roll kan läsningen spela i dagens förändrade medielandskap? Och vad kan vi lära oss av skön­litteraturen själv när det gäller litteraturundervisning? Det är några av de frågor som behandlas i boken. Författarna undersöker vilka roller litteraturen, litteraturundervisningen och den litteratur­di­daktiska forskningen skulle kunna spela i dagens skola och samhälle. Litteratur och läsning – litteraturdidaktikens nya möjligheter vänder sig främst till blivande och verksamma svensklärare i grundskolans senare år och gymnasium, men även till alla andra som intresserar sig för läsning och litteratur.

      • 9
        Inledning
      • 17
        Litteratur
  • Del 1 Omkringläsning, intrigläsning, maskinläsning
      • 1
        21
        Att läsa runt omkring texten
        • Magnus Persson
        • 23
          Omkringläsning
        • 25
          Den avförkroppsligade läsaren och de osynliggjorda läspraktikerna
        • 29
          Några teoretiska perspektiv på omkringläsning
        • 33
          Några exempel på omkringläsning
        • 34
          Exempel 1: Hela staden läser
        • 35
          Exempel 2: Retrobibliotek
        • 36
          Exempel 3: Emporia Magasin (När modernismen och marxismen kom till gallerian)
        • 37
          Exempel 4: Författarkryssningar
        • 38
          Några implikationer för litteraturundervisningen och litteraturdidaktiken
        • 39
          Litteratur
      • 2
        43
        Järnjätten är starkare än Järnmannen
        • Christian Mehrstam
        • 43
          Inledning
        • 45
          The Iron Man– lätt att plocka isär, svår att sätta ihop
        • 49
          ”The Man of Iron” – att leka sig hel
        • 53
          The Iron Man: The Musical – att lyssna till vardagslivet
        • 57
          The Iron Giant – en terapeutisk superhjälte
        • 60
          Järnjätten är starkare än Järnmannen
        • 64
          Litteratur
      • 3
        67
        Vad händer i läsningen?
        • Anders Öhman
        • 81
          Litteratur
      • 4
        83
        Litteraturexperiment
        • Jenny Bergenmar
        • 86
          Vad är digital humaniora?
        • 88
          Från närläsning till maskinläsning – och tillbaka
        • 93
          Kanon och de digitala arkiven
        • 96
          Experimentera, samarbeta, bidra
        • 99
          Digital humaniora som undervisningspraktik
        • 101
          Länkar
        • 102
          Litteratur
  • Del 2 Läsförståelse och lässtrategier
      • 5
        107
        Konsten att mäta konsten att läsa
        • Michael Tengberg
        • 107
          Inledning
        • 108
          Skolinspektionen kontrollrättar prov
        • 109
          Det svenska läsprovets bakgrund och utformning
        • 111
          Domänbeskrivningar och uppgiftsformat
        • 113
          Utformningen av provuppgifter
        • 115
          Finns det en konstruktdefinition?
        • 119
          Hur stämmer uppgiftsformat och läsprocess ihop?
        • 122
          Det svenska läsförståelseprovet och framtiden
        • 125
          Litteratur
      • 6
        129
        Lässtrategier i rörelse
        • Christina Olin-Scheller, Michael Tengberg & Anna Lindholm
        • 130
          Lässtrategier
        • 132
          Elevers avancerade läsförmåga
        • 133
          Material och iscensättning
        • 136
          Modellera
        • 143
          Kombinationer
        • 145
          Diskussion
        • 148
          Litteratur
      • 7
        151
        Att läsa med strategi på gymnasiet
        • Caroline Graeske
        • 152
          Fiktioner i skolan
        • 155
          Ämneskonception och läsarter
        • 156
          Konkluderande diskurs
        • 158
          Didaktisk design
        • 161
          Att läsa med strategi
        • 162
          Fiktionsanalytisk design
        • 165
          Litteratur
      • 8
        171
        Litteraturdidaktik som litteraturvetenskap
        • Bengt-Göran Martinsson
        • 173
          Litteraturvetenskap vs litteraturdidaktik
        • 177
          Didaktisering genom lärarnas praktik
        • 179
          Didaktisering genom vetenskapliga och teoretiska utmaningar
        • 181
          Litteraturdidaktik – ett fält inom eller utanför litteraturvetenskapen?
        • 186
          Hur synliggör vi litteraturdidaktiken?
        • 188
          Litteratur
  • Del 3 Vad säger litteraturen om läsning?
      • 9
        193
        Läsa närmare
        • Peter Degerman
        • 194
          Litteraturundervisningen som kommunikation
        • 196
          Ett fruktlöst motstånd mot en ny tid
        • 199
          Det poetiska språkets särart
        • 201
          Litteraturstudiet som estetik
        • 203
          En avantgardistisk läsning
        • 205
          Det poetiska tillståndets auktoritet
        • 207
          Den okunnige läraren
        • 210
          Ett återvändande till ursprunget
        • 213
          Litteratur
      • 10
        215
        Världen är alltid större än mina tankar
        • Pär-Yngve Andersson
        • 216
          Litteraturens värden
        • 219
          Litteraturdidaktisk teori och dess tillämpningar – ett exempel
        • 221
          Exempel på teorianvändning i skolans undervisning
        • 224
          Att arbeta med nonsensdikt
        • 227
          Dikter som lär oss att se
        • 230
          Sorgedikter
        • 233
          Perspektiv på kärleken
        • 235
          Att vidga perspektiven och läsa för livet
        • 237
          Litteratur
      • 11
        239
        Empatins paradox i skönlitteratur och litteraturundervisning
        • Anna Lindhé
        • 242
          Empati, sympati och den narrativa empatins paradox
        • 243
          Vinnare och förlorare i kampen om empati
        • 248
          ”A man falling into dark waters” – etikens omöjlighet?
        • 252
          Avslutande reflektioner – empatins paradox i litteratur­undervisningen
        • 255
          Litteratur
      • 12
        257
        Litterär didaktik
        • Maria Jönsson
        • 258
          Kritisk och naiv läsning
        • 260
          Att vilja och inte vilja veta
        • 268
          Varför lita på kritikern
        • 270
          Mot en agnostisk läsning
        • 273
          Tove Jansson som didaktiker
        • 274
          Litteratur
    • 275
      Författarpresentation
    • 279
      Personregister

Detta är en viktig bok för alla som intresserar sig för litteratur och för nya möjligheter för litteraturundervisning.

Information

Redaktörer:
Maria Jönsson Anders Öhman
Kapitelförfattare:
Pär-Yngve Andersson Jenny Bergenmar Peter Degerman Caroline Graeske Anna Lindhé Anna Lindholm Bengt-Göran Martinsson Christian Mehrstam Christina Olin-Scheller Magnus Persson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144103198
Utgivningsår:
2015
Artikelnummer:
38693-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
288

Författare

Maria Jönsson

Maria Jönsson är biträdande lektor i litteraturvetenskap vid Umeå universitet. Hon har forskat om autofiktion, genus, emotioner och åldrande utifrå...

Pär-Yngve Andersson

Pär-Yngve Andersson är docent och universitetslektor i litteraturvetenskap vid Örebro universitet. Han har forskat om stil och berättarteknik i lyr...

Anders Öhman

Anders Öhman är professor i litteraturvetenskap och litteraturdidaktik vid Umeå universitet. Öhmans forskning rör bland annat svensk roman­historia...

Jenny Bergenmar

Jenny Bergenmar är lektor i litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet. Hon har i sin forskning ägnat sig åt läsningens historia, mer specifikt ...

Peter Degerman

Peter Degerman är lektor i litteraturvetenskap vid Mittuniversitetet. Han disputerade 2012 med en metateoretisk avhandling om det litteraturdidakti...

Caroline Graeske

Caroline Graeske är fil.dr i litteraturvetenskap och lektor vid Luleå tekniska universitet. Hon har de senaste åren ägnat sig åt forskning inom lit...

Anna Lindhé

Anna Lindhé är postdoktor i litteraturvetenskap med inriktning mot litteraturdidaktik vid Umeå universitet. Hennes avhandling, Appropriations of Sh...

Anna Lindholm

Anna Lindholm är doktorand i svenska som andraspråk vid Göteborgs universitet. Hon har mångårig erfarenhet av arbete med svenska som andraspråk, bl...

Bengt-Göran Martinsson

Bengt-Göran Martinsson är professor i pedagogiskt arbete med inriktning mot kunskapsbildning och didaktik vid Institutionen för kultur och kommunik...

Christian Mehrstam

Christian Mehrstam är lektor i litteraturvetenskap med didaktisk inriktning på Högskolan Väst. Mehrstams forskning rör populärlitteratur, litteratu...

Christina Olin-Scheller

Christina Olin-Scheller är professor i litteraturvetenskapens didaktik och professor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet. I sin forsknin...

Magnus Persson

Magnus Persson är professor i litteraturvetenskap med didaktisk inriktning vid Malmö högskola. Hans forskningsintressen befinner sig i skärningspun...

Michael Tengberg

Michael Tengberg är docent i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet. Hans forskning handlar om läsning i vid bemärkelse och om skolans läs­un...

 ;