Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Socionomutbildningen - då, nu och i framtiden

Skickas följande arbetsdag

Socionomutbildningen - då, nu och i framtiden

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Socionomer arbetar med välfärdsstatens mest svårlösta problem. De arbetar med insatser inom den sociala barn- och ungdomsvården, missbruksvården och äldre- och omsorgsverksamheten. Socionomer finns inom kommunerna, i statliga verk, inom kyrkliga och ideella organisationer. För att utföra sitt samhällsmandat behöver de blivande socionomerna utbildning, kunskaper och senare också fortbildning. De måste hantera grundläggande etiska principer, bevaka frågor om alla människors lika värde, slå vak...

Socionomer arbetar med välfärdsstatens mest svårlösta problem. De arbetar med insatser inom den sociala barn- och ungdomsvården, missbruksvården och äldre- och omsorgsverksamheten. Socionomer finns inom kommunerna, i statliga verk, inom kyrkliga och ideella organisationer. För att utföra sitt samhällsmandat behöver de blivande socionomerna utbildning, kunskaper och senare också fortbildning. De måste hantera grundläggande etiska principer, bevaka frågor om alla människors lika värde, slå vakt om ett kritiskt tänkande och ha förmåga att hantera komplexa problem. I antologin ges en helhetsbild av den historiska bakgrunden och den moderna utvecklingen av landets socionomutbildningar. Den första högskoleanknutna utbildningen startades av Centralförbundet för Socialt Arbete år 1921. Under efterkrigstiden tillkom flera nya utbildningar och de har ytterligare expanderat under 2000-talet. Bokens författare guidar läsarna genom en dramatisk historia och riktar blickarna mot framtidens utmaningar. Socionomutbildningen - då, nu och i framtiden vänder sig till studenter och lärare vid socionomutbildningarna, till yrkesverksamma, politiker och förtroendemän och en socialt intresserad allmänhet.

Författarpresentationer 13

Förord 17

 

Socionomutbildningen 19

– ett drama i tre akter

Hans Swärd

Varför en bok om en utbildning? 24

Ett drama i tre akter  27

Professionaliserings- och institutionaliseringsprocesser  33

Att rekonstruera en utbildnings-historia 38

Antologins kapitel 40

Referenser 46

 

1. Kampen för en utbildning som svar på sam-hällets utmaningar 49

Åren 1884–1921

Hans Swärd

Inledning 49

Idéer och idéspridning vid sekelskiftet 1900 51

Idéerna möter svenska förhållanden 63

Utbildningskursen för praktiskt socialt arbete  75

Ett institut för socialpolitisk och kommunal utbildning och forskning växer fram 79

Första aktens slut – i dur eller moll? 93

Referenser 98

 

2. Karin Fjällbäck Holmgren – liberal socialreformator 103

Kerstin Thörn

Inledning 103

Uppväxt 105

Socialpolitisk upptakt 1902–1906 107

Studentföreningar 108

Gerda Meyerson och fabriksarbeterskorna 109

Emilia Broomé och fredsfrågan 110

Centralförbundet för Socialt Arbete, CSA 111

Rösträttsrörelsen 112

Familjebildning 1906 114

Liberal politiker 115

Årsta och Baltiska utställningen 1914  117

Några publikationer under 1910-talet 118

Återinträde i CSA 1918 och etableringen av Socialpolitiska institutet 120

Barn- och ungdomsfrågor 122

Radion 124

1930 – en vändpunkt  125

Utmärkelser 127

Fredrika-Bremer-Förbundet (FBF) och sjuksköterskorna 128

Sinnessjuknämnden 129

Institutet för social och kommunal utbildning och forskning 132

Avslutning 140

Referenser 142

 

3. Gösta Bagge, Social-institutets förste rektor 145

Eskil Wadensjö

Inledning 145

Bagge som forskare  147

Den permanenta arbetslösheten 151

Bagge och starten av Socialinstitutet 156

Bagge och verksamheten vid Socialinstitutet 159

Bagges föreläsningar i socialpolitik 161

Bagges övriga publikationer på området socialpolitik 166

Bagge som forskningsentreprenör och rikspolitiker 167

||Socialutbildningssakkunniga|| (SOU 1944:29) 169

Avslutning 171

Referenser 174

 

4. Institut, högskola, institution 179

– om den sociala utbildningen fram till frihetsreformen 1993

Per Gunnar Edebalk

Inledning 179

Nya socialinstitut 183

Socialhögskolorna 187

Högskolereformen år 1977 194

Högskoleinstitutionerna  198

Frihetsreformen 202

Avslutning 204

Referenser 205

 

5. Expansion, variation och nya former av styrning 207

Utbildning av socionomer efter 1993

Kerstin Svensson

Inledning 207

1990-tal: ansvaret för utbildningen flyttas till lärosätena  209

2000-tal: kris och utveckling  216

2010-tal: nya satsningar 224

Var står vi 2021? 232

Avslutning 234

Referenser  236

 

6. Studenter som aktörer i socionomernas professionalisering 239

Arne Kristiansen

Inledning 239

En ny profession formeras 243

Vem studerade på Socialinstitutet? 245

Tidskriftsfrågan 249

Tidskriften ||Sociala och kommunala spörsmål|| 251

Gösta Bagge och hans elever 255

Kris och konflikter 258

Förnyelse och titelfrågans uppvaknande 260

Staten träder in 266

Nya tider, nya titlar 267

Etablering av socionomtiteln 271

Upprorens tid 273

Avslutning 277

Referenser 280

 

7. Det psykosociala spåret i socionom-utbildningarna 285

Katarina Piuva

Inledning 285

Tankar om relationen mellan individen och samhället under det tidiga 1900-talet 287

Mentalhygieniska kursen 1939–1970 290

Fortbildning i socialt behandlings-arbete 1971–1989  293

Vad är psykosocialt arbete och vad är det inte? 298

Avslutning 305

Referenser 308

 

8. Efter ett sekel 313

Janicke Andersson, Helena Eriksson, Sara Högdin & Pernilla Ouis

Inledning 313

Att bygga vidare på en tradition …  315

… och att bygga nytt 319

Från kategorisering till intersektionalitet 323

Från modernisering till digitalisering 328

Hållbart socialt arbete: från nationellt till ”glokalt” socialt arbete 332

Avslutning 336

Referenser 337

 

9. Kontroversteman i kunskapsbildningen i socialt arbete i Sverige 341

Lennart Nygren

Inledning 341

Förskjutningar av kunskapsinnehållet i socialt arbete 343

Kontroverser om socialarbetar-utbildningens bredd, djup, teoribas och praktikförberedelse 345

Vilka kunskaper bör socialarbetare ha och vilka kunskaper har de användning av? 347

Huvudområdet socialt arbete i socionomutbildningen 352

Påbyggnadsutbildning och kunskapsbildning 357

Kontroverser om innehåll och inrikt-ning i forskningen i socialt arbete 359

Kunskapsbildningen i förhållande till verksamhetsfältet 363

Forskningen i socialt arbete och dess ibland kontroversfyllda förhållande till omvärlden 365

Fältstationer och FoU-verksamheter 367

Socialstyrelsen, CUS, KUBAS-projektet och IMS 369

Avslutning 374

Referenser 375

 

10. Utmaningar för utbildning och forskning i socialt arbete 379

Lena Hübner

Inledning 379

Socionomutbildningens organisatoriska sammanhang 380

Vidareutbildning för socionomer – för akademin eller för professionen? 384

En akademisk socionomutbildning 385

En akademisk karriär 387

Det sociala arbetets fält 389

Vilka är aktörerna?  391

Vem ska arbeta i socialtjänsten och med vilken kompetens? 392

Hur ska arbetet i socialtjänsten bedrivas? 394

Vilken kunskap ska styra? 395

Hur ska styrningen gå till? 399

Avslutning  402

Referenser 405

 

Bilagor

Bilaga 1. Socionomutbildningar 2021 och deras tillkomstår 409

Bilaga 2. De första rektorerna för socialinstitut och socialhögskolor samt de första professorerna i forskningsämnet socialt arbete 411

Bilaga 3. Några tidiga svenska kvinnliga utbildningspionjärer i socialt arbete 413

Person- och sakregister 417

Yrkesverksamma och studenter i socialt arbete kan glädjas över detta tillskott som utomordentligt väl och med stort engagemang belyser socionomutbildningens tillblivelse, dess möjligheter och utmaningar.

Den som är intresserad av professionalisering – speciellt socionomyrkets – har alltså mycket att lära av antologin.
Vill du veta mer?

Se filmade föreläsningar från konferensen om Socionomutbildningen 100 år där redaktören Hans Swärd och några av författarna presenterar antologin Socionomutbildningen - då, nu och i framtiden.

Information

Redaktörer:
Hans Swärd Per Gunnar Edebalk
Kapitelförfattare:
Janicke Andersson Helena Eriksson Lena Hübner Sara Högdin Arne Kristiansen Lennart Nygren Pernilla Ouis Katarina Piuva Kerstin Svensson Kerstin Thörn
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144153070
Utgivningsår:
2021
Artikelnummer:
44394-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
424

Författare

Hans Swärd

Hans Swärd är seniorprofessor i socialt arbete vid Socialhögskolan, Lunds universitet. Hans forskning handlar om fattigdom, hemlöshet, sociala prob...

Per Gunnar Edebalk

Per Gunnar Edebalk (1940-2024) var seniorprofessor vid Socialhögskolan, Lunds universitet och filosofie doktor i ekonomisk historia. Han undervisad...

Janicke Andersson

Janicke Andersson är docent i sociologi och lektor i socialt arbete vid Högskolan i Halmstad. Hennes forskningsområde rör främst normer kring ålder...

Helena Eriksson

Helena Eriksson är lektor i socialt arbete vid Högskolan i Halmstad. Hennes huvudsakliga forskningsområden rör främst frågor om skola och utbildnin...

Lena Hübner

Lena Hübner är socionom och docent i socialt arbete vid Stockholms universitet. Hon har 10 års erfarenhet av praktiskt socialt arbete, disputerade ...

Sara Högdin

Sara Högdin är socionom och professor i socialt arbete vid Högskolan i Halmstad. Hennes huvudsakliga forskningsområden innefattar studier av social...

Arne Kristiansen

Arne Kristiansen är socionom och docent i socialt arbete vid Socialhögskolan, Lunds universitet. Hans forskningsintressen omfattar drogmissbruk, he...

Lennart Nygren

Lennart Nygren är socionom och professor emeritus i socialt arbete vid Umeå universitet. Hans forskning behandlar kunskapsbildning i socialt arbete...

Pernilla Ouis

Pernilla Ouis disputerade i humanekologi vid Lunds universitet 2002, blev docent i hälsa och samhälle med inriktning på etniska relationer vid Malm...

Katarina Piuva

Katarina Piuva är fil.dr och docent i socialt arbete. Hon forskar inom området psykiatri och samhälle med fokus på förändringar inom det samtidshis...

Kerstin Svensson

Kerstin Svensson är professor i socialt arbete vid Socialhögskolan, Lunds universitet. Hennes forskning handlar om arbete i människobehandlande org...

Kerstin Thörn

Kerstin Thörn är fil.dr i idéhistoria och pensionerad universitetslektor vid Umeå universitet. Hon har medverkat i flera skrifter om socialt arbete...

Eskil Wadensjö

Eskil Wadensjö disputerade i nationalekonomi vid Lunds universitet 1972 med avhandlingen Immigration och samhällsekonomi. Han var universitetslekto...

 ;

Socionomer arbetar med välfärdsstatens mest svårlösta problem. De arbetar med insatser inom den sociala barn- och ungdomsvården, missbruksvården och äldre- och omsorgsverksamheten. Socionomer finns inom kommunerna, i statliga verk, inom kyrkliga och ideella organisationer. För att utföra sitt samhällsmandat behöver de blivande socionomerna utbildning, kunskaper och senare också fortbildning. De måste hantera grundläggande etiska principer, bevaka frågor om alla människors lika värde, slå vak...

Socionomer arbetar med välfärdsstatens mest svårlösta problem. De arbetar med insatser inom den sociala barn- och ungdomsvården, missbruksvården och äldre- och omsorgsverksamheten. Socionomer finns inom kommunerna, i statliga verk, inom kyrkliga och ideella organisationer. För att utföra sitt samhällsmandat behöver de blivande socionomerna utbildning, kunskaper och senare också fortbildning. De måste hantera grundläggande etiska principer, bevaka frågor om alla människors lika värde, slå vakt om ett kritiskt tänkande och ha förmåga att hantera komplexa problem. I antologin ges en helhetsbild av den historiska bakgrunden och den moderna utvecklingen av landets socionomutbildningar. Den första högskoleanknutna utbildningen startades av Centralförbundet för Socialt Arbete år 1921. Under efterkrigstiden tillkom flera nya utbildningar och de har ytterligare expanderat under 2000-talet. Bokens författare guidar läsarna genom en dramatisk historia och riktar blickarna mot framtidens utmaningar. Socionomutbildningen - då, nu och i framtiden vänder sig till studenter och lärare vid socionomutbildningarna, till yrkesverksamma, politiker och förtroendemän och en socialt intresserad allmänhet.

Vill du veta mer?

Se filmade föreläsningar från konferensen om Socionomutbildningen 100 år där redaktören Hans Swärd och några av författarna presenterar antologin Socionomutbildningen - då, nu och i framtiden.

Information

Redaktörer:
Hans Swärd Per Gunnar Edebalk
Kapitelförfattare:
Janicke Andersson Helena Eriksson Lena Hübner Sara Högdin Arne Kristiansen Lennart Nygren Pernilla Ouis Katarina Piuva Kerstin Svensson Kerstin Thörn
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144186986
Utgivningsår:
2021
Artikelnummer:
44394-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Hans Swärd

Hans Swärd är seniorprofessor i socialt arbete vid Socialhögskolan, Lunds universitet. Hans forskning handlar om fattigdom, hemlöshet, sociala prob...

Per Gunnar Edebalk

Per Gunnar Edebalk (1940-2024) var seniorprofessor vid Socialhögskolan, Lunds universitet och filosofie doktor i ekonomisk historia. Han undervisad...

Janicke Andersson

Janicke Andersson är docent i sociologi och lektor i socialt arbete vid Högskolan i Halmstad. Hennes forskningsområde rör främst normer kring ålder...

Helena Eriksson

Helena Eriksson är lektor i socialt arbete vid Högskolan i Halmstad. Hennes huvudsakliga forskningsområden rör främst frågor om skola och utbildnin...

Lena Hübner

Lena Hübner är socionom och docent i socialt arbete vid Stockholms universitet. Hon har 10 års erfarenhet av praktiskt socialt arbete, disputerade ...

Sara Högdin

Sara Högdin är socionom och professor i socialt arbete vid Högskolan i Halmstad. Hennes huvudsakliga forskningsområden innefattar studier av social...

Arne Kristiansen

Arne Kristiansen är socionom och docent i socialt arbete vid Socialhögskolan, Lunds universitet. Hans forskningsintressen omfattar drogmissbruk, he...

Lennart Nygren

Lennart Nygren är socionom och professor emeritus i socialt arbete vid Umeå universitet. Hans forskning behandlar kunskapsbildning i socialt arbete...

Pernilla Ouis

Pernilla Ouis disputerade i humanekologi vid Lunds universitet 2002, blev docent i hälsa och samhälle med inriktning på etniska relationer vid Malm...

Katarina Piuva

Katarina Piuva är fil.dr och docent i socialt arbete. Hon forskar inom området psykiatri och samhälle med fokus på förändringar inom det samtidshis...

Kerstin Svensson

Kerstin Svensson är professor i socialt arbete vid Socialhögskolan, Lunds universitet. Hennes forskning handlar om arbete i människobehandlande org...

Kerstin Thörn

Kerstin Thörn är fil.dr i idéhistoria och pensionerad universitetslektor vid Umeå universitet. Hon har medverkat i flera skrifter om socialt arbete...

Eskil Wadensjö

Eskil Wadensjö disputerade i nationalekonomi vid Lunds universitet 1972 med avhandlingen Immigration och samhällsekonomi. Han var universitetslekto...

 ;