Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Socionomutbildningen - då, nu och i framtiden

Socionomutbildningen - då, nu och i framtiden
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Författarpresentationer 13
Förord 17
Socionomutbildningen 19
– ett drama i tre akter
Hans Swärd
Varför en bok om en utbildning? 24
Ett drama i tre akter 27
Professionaliserings- och institutionaliseringsprocesser 33
Att rekonstruera en utbildnings-historia 38
Antologins kapitel 40
Referenser 46
1. Kampen för en utbildning som svar på sam-hällets utmaningar 49
Åren 1884–1921
Hans Swärd
Inledning 49
Idéer och idéspridning vid sekelskiftet 1900 51
Idéerna möter svenska förhållanden 63
Utbildningskursen för praktiskt socialt arbete 75
Ett institut för socialpolitisk och kommunal utbildning och forskning växer fram 79
Första aktens slut – i dur eller moll? 93
Referenser 98
2. Karin Fjällbäck Holmgren – liberal socialreformator 103
Kerstin Thörn
Inledning 103
Uppväxt 105
Socialpolitisk upptakt 1902–1906 107
Studentföreningar 108
Gerda Meyerson och fabriksarbeterskorna 109
Emilia Broomé och fredsfrågan 110
Centralförbundet för Socialt Arbete, CSA 111
Rösträttsrörelsen 112
Familjebildning 1906 114
Liberal politiker 115
Årsta och Baltiska utställningen 1914 117
Några publikationer under 1910-talet 118
Återinträde i CSA 1918 och etableringen av Socialpolitiska institutet 120
Barn- och ungdomsfrågor 122
Radion 124
1930 – en vändpunkt 125
Utmärkelser 127
Fredrika-Bremer-Förbundet (FBF) och sjuksköterskorna 128
Sinnessjuknämnden 129
Institutet för social och kommunal utbildning och forskning 132
Avslutning 140
Referenser 142
3. Gösta Bagge, Social-institutets förste rektor 145
Eskil Wadensjö
Inledning 145
Bagge som forskare 147
Den permanenta arbetslösheten 151
Bagge och starten av Socialinstitutet 156
Bagge och verksamheten vid Socialinstitutet 159
Bagges föreläsningar i socialpolitik 161
Bagges övriga publikationer på området socialpolitik 166
Bagge som forskningsentreprenör och rikspolitiker 167
||Socialutbildningssakkunniga|| (SOU 1944:29) 169
Avslutning 171
Referenser 174
4. Institut, högskola, institution 179
– om den sociala utbildningen fram till frihetsreformen 1993
Per Gunnar Edebalk
Inledning 179
Nya socialinstitut 183
Socialhögskolorna 187
Högskolereformen år 1977 194
Högskoleinstitutionerna 198
Frihetsreformen 202
Avslutning 204
Referenser 205
5. Expansion, variation och nya former av styrning 207
Utbildning av socionomer efter 1993
Kerstin Svensson
Inledning 207
1990-tal: ansvaret för utbildningen flyttas till lärosätena 209
2000-tal: kris och utveckling 216
2010-tal: nya satsningar 224
Var står vi 2021? 232
Avslutning 234
Referenser 236
6. Studenter som aktörer i socionomernas professionalisering 239
Arne Kristiansen
Inledning 239
En ny profession formeras 243
Vem studerade på Socialinstitutet? 245
Tidskriftsfrågan 249
Tidskriften ||Sociala och kommunala spörsmål|| 251
Gösta Bagge och hans elever 255
Kris och konflikter 258
Förnyelse och titelfrågans uppvaknande 260
Staten träder in 266
Nya tider, nya titlar 267
Etablering av socionomtiteln 271
Upprorens tid 273
Avslutning 277
Referenser 280
7. Det psykosociala spåret i socionom-utbildningarna 285
Katarina Piuva
Inledning 285
Tankar om relationen mellan individen och samhället under det tidiga 1900-talet 287
Mentalhygieniska kursen 1939–1970 290
Fortbildning i socialt behandlings-arbete 1971–1989 293
Vad är psykosocialt arbete och vad är det inte? 298
Avslutning 305
Referenser 308
8. Efter ett sekel 313
Janicke Andersson, Helena Eriksson, Sara Högdin & Pernilla Ouis
Inledning 313
Att bygga vidare på en tradition … 315
… och att bygga nytt 319
Från kategorisering till intersektionalitet 323
Från modernisering till digitalisering 328
Hållbart socialt arbete: från nationellt till ”glokalt” socialt arbete 332
Avslutning 336
Referenser 337
9. Kontroversteman i kunskapsbildningen i socialt arbete i Sverige 341
Lennart Nygren
Inledning 341
Förskjutningar av kunskapsinnehållet i socialt arbete 343
Kontroverser om socialarbetar-utbildningens bredd, djup, teoribas och praktikförberedelse 345
Vilka kunskaper bör socialarbetare ha och vilka kunskaper har de användning av? 347
Huvudområdet socialt arbete i socionomutbildningen 352
Påbyggnadsutbildning och kunskapsbildning 357
Kontroverser om innehåll och inrikt-ning i forskningen i socialt arbete 359
Kunskapsbildningen i förhållande till verksamhetsfältet 363
Forskningen i socialt arbete och dess ibland kontroversfyllda förhållande till omvärlden 365
Fältstationer och FoU-verksamheter 367
Socialstyrelsen, CUS, KUBAS-projektet och IMS 369
Avslutning 374
Referenser 375
10. Utmaningar för utbildning och forskning i socialt arbete 379
Lena Hübner
Inledning 379
Socionomutbildningens organisatoriska sammanhang 380
Vidareutbildning för socionomer – för akademin eller för professionen? 384
En akademisk socionomutbildning 385
En akademisk karriär 387
Det sociala arbetets fält 389
Vilka är aktörerna? 391
Vem ska arbeta i socialtjänsten och med vilken kompetens? 392
Hur ska arbetet i socialtjänsten bedrivas? 394
Vilken kunskap ska styra? 395
Hur ska styrningen gå till? 399
Avslutning 402
Referenser 405
Bilagor
Bilaga 1. Socionomutbildningar 2021 och deras tillkomstår 409
Bilaga 2. De första rektorerna för socialinstitut och socialhögskolor samt de första professorerna i forskningsämnet socialt arbete 411
Bilaga 3. Några tidiga svenska kvinnliga utbildningspionjärer i socialt arbete 413
Person- och sakregister 417
Yrkesverksamma och studenter i socialt arbete kan glädjas över detta tillskott som utomordentligt väl och med stort engagemang belyser socionomutbildningens tillblivelse, dess möjligheter och utmaningar.
Den som är intresserad av professionalisering – speciellt socionomyrkets – har alltså mycket att lära av antologin.
Vill du veta mer?
Se filmade föreläsningar från konferensen om Socionomutbildningen 100 år där redaktören Hans Swärd och några av författarna presenterar antologin Socionomutbildningen - då, nu och i framtiden.
Information
- Redaktörer:
- Hans Swärd Per Gunnar Edebalk
- Kapitelförfattare:
- Janicke Andersson Helena Eriksson Lena Hübner Sara Högdin Arne Kristiansen Lennart Nygren Pernilla Ouis Katarina Piuva Kerstin Svensson Kerstin Thörn
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144153070
- Utgivningsår:
- 2021
- Artikelnummer:
- 44394-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 424
Vill du veta mer?
Se filmade föreläsningar från konferensen om Socionomutbildningen 100 år där redaktören Hans Swärd och några av författarna presenterar antologin Socionomutbildningen - då, nu och i framtiden.
Information
- Redaktörer:
- Hans Swärd Per Gunnar Edebalk
- Kapitelförfattare:
- Janicke Andersson Helena Eriksson Lena Hübner Sara Högdin Arne Kristiansen Lennart Nygren Pernilla Ouis Katarina Piuva Kerstin Svensson Kerstin Thörn
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144186986
- Utgivningsår:
- 2021
- Artikelnummer:
- 44394-SB01
- Upplaga:
- Första