Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Den lärande patienten

Skickas följande arbetsdag

En av de stora utmaningarna för hälso- och sjukvården idag är att möta människor som måste lära sig leva med sjukdom. Alltså blir det en av personalens viktigaste uppgifter inom vården att hjälpa patienten hantera sin sjukdom på bästa sätt, men för att uppnå detta räcker det inte med att ge information till patienterna. Det är heller ingen tillräcklig förklaring att patienterna är dåligt följsamma, om de inte följer råden eller ordinationerna. I boken framförs ett annat perspektiv på den så k...

En av de stora utmaningarna för hälso- och sjukvården idag är att möta människor som måste lära sig leva med sjukdom. Alltså blir det en av personalens viktigaste uppgifter inom vården att hjälpa patienten hantera sin sjukdom på bästa sätt, men för att uppnå detta räcker det inte med att ge information till patienterna. Det är heller ingen tillräcklig förklaring att patienterna är dåligt följsamma, om de inte följer råden eller ordinationerna. I boken framförs ett annat perspektiv på den så kallade följsamhetsproblematiken. Den gemensamma utgångspunkten för de olika kapitlen är att se mötet mellan vårdpersonal och patient som en situation för lärande. Om vården ses som en plats där hälsoproblem ska lösas, där människor ska lära sig hantera sina sjukdomar och skador samt förhindra att det uppkommer nya problem med hälsan, behövs, förutom olika ämnes- och professionskunskaper, även kunskaper om hur människan lär. Samtliga författare till boken har en ämnestillhörighet inom pedagogiken och är förtrogna med pedagogisk forskning inom samhällets olika hälso- och sjukvårdsinstanser. Flera av författarna har dessutom en vårdprofession. I boken används olika pedagogiska teorier för att belysa och analysera de lärande möten som ständigt uppstår i vården.

Information

Redaktörer:
Marianne Hansson Scherman Ulla Runesson Kempe
Kapitelförfattare:
Febe Friberg Bertil Gustafsson Cathrin Martin Roger Säljö Ingrid Toshach Gustafsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144047904
Utgivningsår:
2009
Artikelnummer:
32925-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
224

Författare

Marianne Hansson Scherman

Marianne Hansson Scherman är leg. sjukgymnast, fil.dr och docent i pedagogik; tidigare universitetslektor vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs unive...

Ulla Runesson Kempe

Ulla Runesson Kempe är professor emerita vid Jönköping University. Hennes forskning har framför allt behandlat relationen mellan lärande och underv...

Febe Friberg

Febe Friberg är leg. sjuksköterska, professor emerita i sykepleievitenskap, Helsevitenskapelig fakultet, Universitetet i Stavanger, Norge. Hennes f...

Bertil Gustafsson

Bertil Gustafsson är universitetslektor i pedagogik vid Göteborgs universitet. Hans forskningsintresse är orienterat mot utbildningssociologi med s...

Cathrin Martin

Cathrin Martin, leg. fysioterapeut och docent i pedagogik, är universitetslektor i fysioterapi vid Uppsala universitet. Hennes forskningsområde är ...

Roger Säljö

Roger Säljö är seniorforskare och tidigare professor i pedagogisk psykologi, verksam vid Göteborgs universitet. Hans forskning handlar om frågor om...

Ingrid Toshach Gustafsson

Ingrid Toshach Gustafsson är fi l. lic. och universitetslektor i pedagogik vid Göteborgs universitet. Hennes forskning har bland annat handlat om k...

 ;