Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Ungdomars hälsa

(bok + digital produkt)
Skickas följande arbetsdag

I ett livsloppsperspektiv är ungdomsåren avgörande för individers hälsa. Kroppen förändras drastiskt, hjärnan byggs om och nya funktioner utvecklas och breda sociala nätverk blir avgörande för både livskvalitet och hälsa. Många av de livsstilsval som ungdomar gör bestäms inte av hur sjuk- och hälsovård fungerar utan av vilken chans de unga erbjuds att utvecklas väl – i sin närmiljö, i sitt land och i den globala miljön. Ekonomisk fördelningspolitik, könsroller, den goda skolan, lagar och regl...

I ett livsloppsperspektiv är ungdomsåren avgörande för individers hälsa. Kroppen förändras drastiskt, hjärnan byggs om och nya funktioner utvecklas och breda sociala nätverk blir avgörande för både livskvalitet och hälsa. Många av de livsstilsval som ungdomar gör bestäms inte av hur sjuk- och hälsovård fungerar utan av vilken chans de unga erbjuds att utvecklas väl – i sin närmiljö, i sitt land och i den globala miljön. Ekonomisk fördelningspolitik, könsroller, den goda skolan, lagar och regler utgör några av de sociala determinanter som påverkar ungas hälsa. Denna boks innehåll speglar denna bakgrund. Men tonvikten ligger framför allt på hur vi i vården genom ett professionellt arbetssätt kan göra skillnad för våra patienter i det individuella mötet. I första hand riktar sig boken till läkare och sjuksköterskor som vidareutbildar sig inom pediatrik, skolhälsovård, allmänmedicin och inom folkhälsoområdet. Men även inom grundutbildningen erbjuder den fördjupning med tanke på att unga finns överallt i vården. För alla dem som redan har stor kunskap inom ungdomsmedicin kan boken erbjuda en teoretisk ram för den egna erfarenheten och tjäna som inspiration i det fortsatta arbetet. Till Ungdomars hälsa hör en digital version av boken med sammanfattningar, övningar och tester. Instruktioner för hur du kommer åt det digitala materialet finns på omslagets insida.

      • 13
        Författarpresentation
        • 13
          Övriga medverkande
      • 15
        Tack
      • 17
        Förord
      • 19
        KAPITEL 1 Det handlar om ungdomars hälsa
        • 19
          Sammanfattning
        • 19
          ”Övergångsåldern
        • 20
          En träningsperiod för vuxenlivet
        • 21
          Ungdomsmedicin är en åldersbaserad specialitet
        • 22
          Detta händer under ungdomsåren
        • 23
          Tre teoretiska hörnpelare: kropp, själ och socialt nätverk
        • 23
          Ungdomsmedicinarens praktiska kunskapsmassa
        • 24
          Så varför heter boken Ungdomars hälsa och inte ”Ungdomsmedicin”?
        • 25
          Lästips
      • 27
        KAPITEL 2 Etik för ungdomsmedicinare
        • 28
          Sammanfattning
        • 28
          Etik handlar om svåra frågor
        • 30
          Den etiska analysen
        • 31
          Olika steg i en etisk analys
        • 32
          De etiska principerna
        • 34
          Lästips
      • 35
        KAPITEL 3 Kroppen
        • 35
          Sammanfattning
        • 36
          Vi är våra kroppar
        • 37
          Puberteten
        • 38
          Pubertetsstarten
        • 39
          Bedömningen av pubertetsförloppet
        • 42
          Avvikande pubertetsutveckling – för tidig eller för sen
        • 42
          Längdtillväxt
        • 44
          Pubertetsspurten
        • 45
          Behandling av befarad överlängd
        • 45
          Förändrad kroppssammansättning
        • 47
          Ändrad endokrinologi och metabolism
        • 48
          Lästips
      • 49
        KAPITEL 4 Hjärnan
        • 50
          Sammanfattning
        • 50
          Vår senaste kunskap om hjärnans mognad
        • 51
          Kort beskrivning av vad vi nu vet
        • 54
          Att skydda sin hjärna
        • 55
          Lästips
      • 57
        KAPITEL 5 Bio-psykosocial utveckling
        • 57
          Sammanfattning
        • 57
          Ungdomsårens psykosociala uppgifter
        • 58
          De psykologiska förändringarna
        • 59
          Praktiska kompetenser som bör förvärvas under ungdomsåren
        • 59
          Att klara sig själv rent praktiskt
        • 60
          Omdefinierade roller mellan unga och föräldrar
        • 60
          Att finna alternativa stöd
        • 61
          Självkännedom och identitetsutveckling
        • 61
          Sexualiteten är viktig i vuxenblivandet
        • 62
          Den sociala hjärnan
        • 63
          Det bio-psykosociala utvecklingsschemat
        • 64
          Tidig adolescens
        • 65
          Mellanadolescens
        • 66
          Senadolescens
        • 67
          Genus och HBTQ och ungas identitetsarbete
        • 69
          Lästips
      • 73
        KAPITEL 6 Tonårsföräldrarna
        • 73
          Sammanfattning
        • 74
          Ett förslag på en föräldrastil
        • 76
          Vårdgivarna och föräldrarna
        • 78
          Lästips
      • 79
        KAPITEL 7 Ungdomssexologi
        • Pia Jakobsson Kruse & Hans Carlberg
        • 79
          Sammanfattning
        • 80
          Sexualitet enligt WHO
        • 80
          Sexuell debut
        • 81
          Kärleksideologin
        • 81
          HBTQ
        • 81
          HBTQ-personers hälsa
        • 82
          Sexuellt risktagande
        • 82
          Internet
        • 83
          Övergrepp och tvång
        • 84
          Särskilt riskutsatta grupper
        • 84
          Sexuellt våld
        • 85
          Hedersrelaterat våld
        • 86
          Medicinska problem relaterade till ungas sexualitet
        • 86
          Samlagssmärtor
        • 87
          Oönskade graviditeter
        • 89
          Menstruationsproblem
        • 91
          Sexuellt överförda infektioner, STI
        • 95
          Myter om mödomshinnan
        • 95
          Förslag för samtal med pojkar och unga män om sex
        • 100
          Preventivmedel
        • 101
          Vem tar ansvar för sex- och samlevnadsundervisningen?
        • 101
          Hur skall vi göra?
        • 102
          Lästips
      • 105
        KAPITEL 8 Experimenterande, risktagande, problembeteenden …|samt alkohol, droger och tobak
        • 105
          Sammanfattning
        • 106
          När blir experimenterande, utforskande och risktagande ett problembeteende?
        • 106
          Förslag på definition
        • 107
          Att utreda problembeteenden hos individen
        • 110
          Allmänt om rökning, alkohol och droger
        • 111
          ANT och mortalitet
        • 111
          Fakta om ANT-användning
        • 111
          Tobak
        • 113
          Alkohol
        • 114
          Narkotika
        • 115
          Ungdomar om nätverkens roll för att förhindra tobaksrökning
        • 117
          Lästips
      • 121
        KAPITEL 9 Kroppsliga och psykosomatiska lidanden
        • 121
          Sammanfattning
        • 121
          Karakteristiskt för ungas kroppssymtom
        • 122
          Vanliga symtom under ungdomsåren
        • 123
          Handläggning av smärttillstånd med psykosomatiska inslag
        • 125
          Huvudvärk, återkommande
        • 126
          Buksmärtor, återkommande
        • 127
          Ryggont, återkommande
        • 127
          Bröstsmärtor
        • 128
          Trötthet
        • 129
          Sömnstörningar
        • 131
          Somatiskt präglade tillstånd
        • 131
          Pubertet och tillväxt: för tidig, för sen, för kort, för lång
        • 131
          Acne
        • 133
          Ortopediska åkommor
        • 134
          Bisarra symtom
        • 135
          Lästips
      • 139
        KAPITEL 10 Ung och kroniskt sjuk eller funktionsnedsatt
        • 139
          Sammanfattning
        • 140
          Epidemiologi
        • 140
          Hinder för en god tonårsutveckling vid kronisk sjukdom eller funktionshinder
        • 142
          Kropp, själ och socialt nätverk vid kronisk sjukdom eller funktionshinder
        • 142
          Kroppen
        • 143
          Själen
        • 143
          Det sociala nätverket
        • 144
          Sexualitet
        • 145
          Föräldrarollen vid kronisk sjukdom och funktionshinder
        • 145
          Vad kan sjukvården göra
        • 147
          Överförandet av unga med kronisk sjukdom till vuxenvården
        • 149
          Lästips
      • 151
        KAPITEL 11 Psykisk ohälsa
        • 152
          Sammanfattning
        • 152
          Var får unga hjälp med psykisk ohälsa?
        • 153
          Försämring av ungas psykiska hälsa
        • 155
          Var uppmärksam
        • 155
          Funktionsstörningar och psykisk ohälsa
        • 156
          Depression och självmordstankar
        • 157
          Utökad anamnes vid självmordstankar
        • 157
          Behandling vid misstänkt depression
        • 158
          Lästips
      • 159
        KAPITEL 12 Ätstörningar
        • Ingrid Hjalmers
        • 159
          Sammanfattning
        • 159
          Inledning
        • 160
          Diagnostiska kriterier för anorexia nervosa (AN)
        • 161
          Diagnostiska kriterier för bulimia nervosa (BN)
        • 161
          Diagnostiska kriterier för hetsätningsstörning
        • 161
          Ätstörning utan närmare specifikation (UNS)
        • 162
          Klinisk bild
        • 162
          Somatiska symtom
        • 163
          Differentialdiagnos
        • 163
          Anamnesteknik
        • 164
          Behandling
        • 166
          Lästips
      • 169
        KAPITEL 13 Unga med autismspektrumstörning (ASD)
        • Svenny Kopp
        • 170
          Sammanfattning
        • 170
          Diagnosen ASD
        • 171
          Kliniskt förlopp
        • 171
          Klinisk bild under ungdomsåren
        • 172
          Skolsituationen
        • 172
          Kamrater
        • 173
          Hemsituation
        • 173
          Intressen
        • 173
          Samsjuklighet
        • 173
          Bruk/missbruk av nikotin, alkohol och andra droger
        • 174
          Sex
        • 174
          Vad skall man fråga om när man misstänker ASD
        • 174
          Att tänka på i kontakten med ungdomar med ASD
        • 176
          Lästips
      • 177
        KAPITEL 14 Unga med ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder)
        • Svenny Kopp
        • 178
          Sammanfattning
        • 179
          Diagnoskriterier
        • 180
          Neurobiologisk bakgrund
        • 180
          Kliniskt förlopp
        • 181
          Klinisk bild under ungdomsåren
        • 182
          Skola
        • 182
          Kamrater
        • 183
          Bruk av nikotin, alkohol och droger
        • 183
          Sex
        • 184
          Samsjuklighet
        • 184
          Tänkvärt om ADHD
        • 185
          Viktiga anamnesfrågor
        • 185
          Ämnen som bör belysas tillsammans med föräldrar och lärare
        • 187
          Lästips
      • 189
        KAPITEL 15 Folkhälsoarbete för ungdomsåren
        • 189
          Sammanfattning
        • 190
          Behövs särskilda folkhälsometoder för ungdomsåren
        • 191
          Prevention i folkhälsoarbete
        • 193
          Hälsofrämjande folkhälsoarbete av politisk natur
        • 193
          PYD: Positive Youth Development
        • 194
          Vad är det som befrämjar PYD
        • 195
          Elevhälsoteamens preventiva och hälsofrämjande arbete
        • 196
          Skolvägran och skolk
        • 197
          Exempel på hälsofrämjande insatser med PYD i fokus
        • 198
          PYD med hela kommunen i fokus
        • 200
          Skademinskande folkhälsometoder
        • 201
          Lästips
      • 203
        KAPITEL 16 Youth Friendly Health Service (YFHS) …|eller Adolescent Friendly Health Service (AFHS
        • 203
          Sammanfattning
        • 204
          YFHS/AFHS
        • 206
          Lästips
      • 207
        KAPITEL 17 Om samtal med unga
        • 207
          Sammanfattning
        • 207
          Att tänka på – alltid
        • 209
          Samtalets olika beståndsdelar
        • 210
          Att beröra det medicinska problemet
        • 210
          Att fastställa patientens styrkor och svagheter (den salutogena anamnesen)
        • 211
          Att göra en psykosocial genomgång
        • 213
          Att fördjupa sig i problem
        • 215
          Att främja god egenvård (behandlingsverktyg)
        • 216
          Kronisk sjukdom och motivation
        • 219
          Lästips
      • 221
        KAPITEL 18 Läkarbesöket
        • 221
          Sammanfattning
        • 222
          Moment i läkarbesöket
        • 222
          En genomtänkt tidsbokning
        • 223
          Presentationen och ramen kring besöket
        • 223
          Om tystnadsplikten och rätten att samtala utan föräldrar
        • 224
          Genomgång av det medicinska problemet
        • 224
          Genomgång av hälsotillståndet i övrigt
        • 225
          Psykosocial screening
        • 225
          Kroppsundersökning med kommentarer
        • 225
          Diskussion om utredningar
        • 226
          Diskussion om behandling
        • 226
          Sammanfattning av besöket och förklaringar
        • 226
          Information till föräldrar eller medföljande
        • 226
          Återbesökstid
        • 227
          De svåra nybesöken
      • 229
        KAPITEL 19 Internationell utblick
        • 229
          Sammanfattning
        • 230
          Ungdomsårens ”nya” folkhälsosjukdomar och social determinants of health (SDH)
        • 230
          Varför detta intresse
        • 231
          Dödsorsaker under ungdomsåren
        • 231
          Livsloppsperspektivet
        • 235
          Lästips
        • 237
          Sakregister

Ungdomars hälsa bör finnas väl tillgänglig på varje mottagning och avdelning där man bemöter ungdomar. Med undantag för geriatrik gäller det i princip alla verksamheter i detta avlånga land.

Information

Författare:
Kristina Berg Kelly
Kapitelförfattare:
Hans Carlberg Ingrid Hjalmers Pia Jakobsson Kruse Svenny Kopp
Illustratör:
André Högbom Jeanette Engqvist
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144088464
Utgivningsår:
2014
Artikelnummer:
37324-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
240

Digital produkt

Giltighetstid från aktivering:  24 mån

Författare

Kristina Berg Kelly

Kristina Berg Kelly, specialist i barn- och ungdomsmedicin. Ett års utbildning i USA i ”Adolescent health” vid UCSF. Docent i pediatrik vid Götebor...

Hans Carlberg

Hans Carlberg, dermatovenereolog, överläkare, Hudkliniken, Södersjukhuset, Stockholm. Sedan 20 år verksam vid mottagningar för unga män på RFSU-kli...

Ingrid Hjalmers

Ingrid Hjalmers, specialist i pediatrik och barn- och ungdomspsykiatri, samt leg. psykoterapeut, har skrivit avsnittet Ätstörningar och har mångåri...

Pia Jakobsson Kruse

Pia Jakobsson Kruse, specialist i gynekologi och obstetrik och medicinskt ansvarig överläkare på ungdomsenheten vid Sachsska barn- och ungdomssjukh...

Svenny Kopp

Svenny Kopp, specialist i barn- och ungdomspsykiatri, medicine doktor, Göteborgs universitet. Har skrivit kapitlen om autism och ADHD, har stort in...

 ;