Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Ungdomar läser och skriver

- specialpedagogiska perspektiv
Skickas följande arbetsdag

Ungdomar läser och skriver

- specialpedagogiska perspektiv

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Lärare på högstadiet eller gymnasieskolan behöver strategier att möta ungdomar med läs- och skrivsvårigheter. Det räcker ofta inte med att sätta in åtgärder tidigt i livet för att få svårigheterna att upphöra. Problemen påverkar ungdomar mycket i skolan och komplicerar relationen mellan lärare och elev. Därför erbjuder nu denna bok både nya forskningsrön inom området och praktiska strategier för att underlätta lärandet för dessa ungdomar. Den ger dig en fördjupad kunskap om både de funktionsn...

Lärare på högstadiet eller gymnasieskolan behöver strategier att möta ungdomar med läs- och skrivsvårigheter. Det räcker ofta inte med att sätta in åtgärder tidigt i livet för att få svårigheterna att upphöra. Problemen påverkar ungdomar mycket i skolan och komplicerar relationen mellan lärare och elev. Därför erbjuder nu denna bok både nya forskningsrön inom området och praktiska strategier för att underlätta lärandet för dessa ungdomar. Den ger dig en fördjupad kunskap om både de funktionsnedsättningar och de omgivningsfaktorer som påverkar ungdomars förmåga att lära sig grundläggande färdigheter. Här finns också kapitel om de möjligheter och svårigheter som ungdomar upplever i gränslandet mellan den analoga och den digitala världen. Bokens författare vill spegla en bredd från mer forskningsinriktad kunskap till didaktiska frågor i skolvardagen. Den lämpar sig för såväl speciallärare och specialpedagoger som lärare, rektorer, logopeder, psykologer och skolsköterskor samt andra verksamma inom elevhälsan.

      • 9
        Förord
        • Siv Fischbein
      • 11
        Författarpresentation
      • 15
        Inledning
        • Siv Fischbein
        • 15
          Bokens kapitel
      • 19
        KAPITEL 1 Personliga erfarenheter av dyslexi
        • Torbjörn Lundgren
        • 20
          Att söka samband
        • 21
          Användbar definition
        • 22
          Neurologiska orsaker
        • 23
          Hjärnhalvornas samspel
        • 25
          Språkets utveckling
        • 26
          Fonologiskt processande
        • 27
          Att utgå från förutsättningarna
        • 28
          Sekundära konsekvenser
        • 29
          Man kan gå på vattnet
        • 30
          Litteratur
      • 33
        KAPITEL 2 Läsning, självbild och hälsa
        • Siv Fischbein
        • 37
          Utvecklingsspiraler och lärandestrategier
        • 39
          Upplevelser av stöd
        • 43
          Finns det särskilda genusmönster?
        • 45
          Möjliga vägar och faktorer att beakta
        • 48
          Litteratur
      • 51
        KAPITEL 3 Talat och skrivet språk
        • Ulla Sundberg
        • 52
          Den kommunicerande människan
        • 52
          Språklig kommunikation
        • 53
          Fonologi – system av språkljud
        • 59
          Talperception ”Att höra lätt
        • 63
          Prosodi
        • 67
          Tid och rum – och medium
        • 68
          Avslutning
        • 69
          Litteratur
      • 71
        KAPITEL 4 Skrivutveckling – en utveckling på bred front
        • Caroline Liberg
        • 73
          Att delge andra ett budskap
        • 75
          Att bygga en sammanhängande och läsbar text
        • 82
          Förstärkning av drivkrafter i skrivande
        • 88
          Slutord
        • 89
          Litteratur
      • 91
        KAPITEL 5 Literacies på nätet Identitetsskapande och lärande …|inom informella lärmiljöer
        • Christina Olin-Scheller
        • 93
          Fanfiction
        • 94
          Det informella lärlingskapet
        • 97
          Konvergenskultur och kollektiv intelligens
        • 98
          Imitatio – att lära genom efterbildning
        • 101
          Didaktiska konsekvenser
        • 103
          Litteratur
      • 105
        KAPITEL 6 Läs- och skrivsvårigheter hos gymnasieelever
        • Margareta Sandström
        • 106
          Syn på Johans och Nellys svårigheter
        • 106
          Specialpedagogiska perspektiv
        • 107
          Grundläggande och högre språkliga färdigheter
        • 109
          Läs- och skrivsvårigheter hos gymnasieelever
        • 110
          Andraspråksinlärande elever
        • 112
          Dyslexi hos andraspråksinlärande elever
        • 113
          Kulturella olikheter och läs- och skrivsvårigheter
        • 115
          Att kartlägga, utreda och åtgärda svårigheter
        • 116
          Vad säger skollagen
        • 116
          Tolkning av skollagen i ett kommunikativt perspektiv
        • 118
          Litteratur
      • 121
        KAPITEL 7 Ett renoveringsarbete – varför blev det så
        • Ann-Katrin Swärd
        • 121
          Om svenska elevers resultat i läsförståelse enligt PISA och betydelsen av internationella mätningar
        • 124
          Vilka riskerar att bli de stora förlorarna i samhället
        • 125
          Att bli hänvisad till ett individuellt program på gymnasiet
        • 125
          Några elevers erfarenhet av tidigare läs- och skrivundervisning
        • 127
          Elevernas erfarenhet av det individuella programmet
        • 128
          Pedagogiska perspektiv – medveten arrangering
        • 129
          Att renovera när självkänslan tagit stryk
        • 130
          Lärarnas val av skriv- och läsmetod
        • 132
          Sammanfattande slutord
        • 133
          Litteratur
      • 135
        KAPITEL 8 Att möta skolans ökade krav med sviktande verktyg
        • Barbro Bruce
        • 136
          Språklig vidareutveckling
        • 141
          Språkproblem är kontextuella och varierande
        • 148
          Att slippa skoskav och slipa sina verktyg
        • 153
          Litteratur
      • 157
        KAPITEL 9 Utmaningar och möjligheter vid läsning och skrivning
        • Åsa Alberyd Öfors
        • 159
          Vikten av att använda rätt ord
        • 160
          Utmaningar vid läsning
        • 168
          Utmaningar vid skrivning
        • 172
          Att fixa det
        • 173
          Nyttiga länkar
        • 173
          Litteratur
      • 175
        KAPITEL 10 Den biologiska bakgrunden vid dyslexi
        • Juha Kere
        • 175
          Ärftligheten och diagnosen dyslexi
        • 176
          De första dyslexigenerna
        • 178
          ROBO1-gen och kommunikation mellan hjärnhalvorna
        • 179
          Gener som påverkar hjärnbarkens byggande
        • 180
          Vilka delar av hjärnan aktiveras när man läser?
        • 181
          Att förstå helheten
        • 182
          Vad berättar dyslexigener om hjärnans evolution?
        • 183
          Hjälp till dem som lider av dyslexi?
        • 183
          Litteratur
      • 187
        KAPITEL 11 ”Det finns människor som tror …|att sådana som vi inte kan lära sig att förstå vad det står”
        • Monica Reichenberg
        • 189
          Läsning i särskolan
        • 191
          Går det att undervisa elever med utvecklingsstörning i läsförståelse?
        • 191
          Två undervisningsprogram i läsförståelse
        • 194
          En studie kring textsamtal i grundsärskola och träningsskola
        • 205
          Litteratur
      • 207
        KAPITEL 12 Läs- och skrivsvårigheter hos tvåspråkiga
        • Kenneth Hyltenstam
        • 208
          Tvåspråkiga eller flerspråkiga elever
        • 209
          Skolans beredskap för enspråkiga respektive tvåspråkiga elever
        • 215
          Språkutveckling när modersmålet är majoritetsspråk
        • 216
          Språkutveckling när modersmålet är minoritetsspråk
        • 218
          Språkutveckling i ett andraspråk
        • 220
          Tvåspråkiga barns läs- och skrivutveckling
        • 224
          Forskningsläget
        • 235
          Avslutning
        • 236
          Litteratur
      • 243
        KAPITEL 13 De tidiga insatsernas betydelse för högstadiet i Finland
        • Kristina Ström & Ulla Lahtinen
        • 244
          Tidiga specialpedagogiska insatser som stöd för läs- och skrivutvecklingen
        • 246
          Uppmärksamhet krävs också i högstadieåldern
        • 247
          Specialundervisning i högstadiet
        • 248
          Speciallärarens arbete i högstadiet
        • 260
          Litteratur
      • 263
        Sakregister

Information

Redaktörer:
Siv Fischbein
Kapitelförfattare:
Åsa Alberyd Öfors Barbro Bruce Kenneth Hyltenstam Juha Kere Ulla Lahtinen Caroline Liberg Torbjörn Lundgren Christina Olin-Scheller Monica Reichenberg Margareta Sandström
Illustratör:
Lova Ernfors
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144083377
Utgivningsår:
2014
Artikelnummer:
36402-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
272

Författare

Siv Fischbein

Siv Fischbein är professor emerita i specialpedagogik vid Stockholms universitet. Hennes forskningsområde behandlar samspelet mellan arvs- och milj...

Åsa Alberyd Öfors

Åsa Alberyd Öfors är mellanstadielärare med vidareutbildning inom specialpedagogik. Hon har sedan slutet av 1990-talet arbetat med datorstöd för ba...

Barbro Bruce

Barbro Bruce är leg. logoped och docent i utbildningsvetenskap med inriktning specialpedagogik. Barbro har stor erfarenhet av språkliga utmaningar ...

Kenneth Hyltenstam

Kenneth Hyltenstam är fil.dr i lingvistik och professor emeritus i tvåspråkighetsforskning vid Stockholms universitet. Hans huvudsakliga forsknings...

Juha Kere

Juha Kere (född 1958) är professor i molekylär genetik vid Karolinska Institutet (sedan 2001). Han tog läkarexamen från Helsingfors universitet 198...

Ulla Lahtinen

Ulla Lahtinen är professor emerita i specialpedagogik vid Åbo Akademis pedagogiska fakultet i Vasa. Hon har en bakgrund i fysioterapi och forskning...

Caroline Liberg

Caroline Liberg är professor i utbildningsvetenskap med inriktning mot läroch läsprocesser vid Uppsala universitet. Hon har under många år undervis...

Torbjörn Lundgren

Torbjörn Lundgren är författare till både skönlitteratur och facklitteratur. Han har själv dyslexi och han har i tjugofem års tid drivit olika proj...

Christina Olin-Scheller

Christina Olin-Scheller är professor i litteraturvetenskapens didaktik och professor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet. I sin forsknin...

Monica Reichenberg

Monica Reichenberg har arbetat i många år som lärare i svenska, svenska som andraspråk och samhällsorienterande ämnen i grundskolans senare åldrar,...

Margareta Sandström

Margareta Sandström är professor i didaktik med inriktning mot specialpedagogik vid Uppsala universitet. Hennes forskning rör lärare–elevkommunikat...

Kristina Ström

Kristina Ström är professor i specialpedagogik. Hon är verksam vid Åbo Akademis Pedagogiska fakultet i Vasa, Finland. Hennes forskningsområden berö...

Ulla Sundberg

Ulla Sundberg är universitetslektor vid avdelningen för fonetik, institutionen för lingvistik, Stockholms universitet. Det främsta forskningsintres...

Ann-Katrin Swärd

Ann-Katrin Swärd är doktor i specialpedagogik och senior lektor vid Göteborgs universitet. Hon har tidigare undervisat vid andra lärosäten, främst ...

 ;

Lärare på högstadiet eller gymnasieskolan behöver strategier att möta ungdomar med läs- och skrivsvårigheter. Det räcker ofta inte med att sätta in åtgärder tidigt i livet för att få svårigheterna att upphöra. Problemen påverkar ungdomar mycket i skolan och komplicerar relationen mellan lärare och elev. Därför erbjuder nu denna bok både nya forskningsrön inom området och praktiska strategier för att underlätta lärandet för dessa ungdomar. Den ger dig en fördjupad kunskap om både de funktions...

Lärare på högstadiet eller gymnasieskolan behöver strategier att möta ungdomar med läs- och skrivsvårigheter. Det räcker ofta inte med att sätta in åtgärder tidigt i livet för att få svårigheterna att upphöra. Problemen påverkar ungdomar mycket i skolan och komplicerar relationen mellan lärare och elev. Därför erbjuder nu denna bok både nya forskningsrön inom området och praktiska strategier för att underlätta lärandet för dessa ungdomar. Den ger dig en fördjupad kunskap om både de funktionsnedsättningar och de omgivningsfaktorer som påverkar ungdomars förmåga att lära sig grundläggande färdigheter. Här finns också kapitel om de möjligheter och svårigheter som ungdomar upplever i gränslandet mellan den analoga och den digitala världen. Bokens författare vill spegla en bredd från mer forskningsinriktad kunskap till didaktiska frågor i skolvardagen. Den lämpar sig för såväl speciallärare och specialpedagoger som lärare, rektorer, logopeder, psykologer och skolsköterskor samt andra verksamma inom elevhälsan.

Information

Redaktörer:
Siv Fischbein
Kapitelförfattare:
Åsa Alberyd Öfors Barbro Bruce Kenneth Hyltenstam Juha Kere Ulla Lahtinen Caroline Liberg Torbjörn Lundgren Christina Olin-Scheller Monica Reichenberg Margareta Sandström
Illustratör:
Lova Ernfors
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144172835
Utgivningsår:
2014
Artikelnummer:
36402-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Siv Fischbein

Siv Fischbein är professor emerita i specialpedagogik vid Stockholms universitet. Hennes forskningsområde behandlar samspelet mellan arvs- och milj...

Åsa Alberyd Öfors

Åsa Alberyd Öfors är mellanstadielärare med vidareutbildning inom specialpedagogik. Hon har sedan slutet av 1990-talet arbetat med datorstöd för ba...

Barbro Bruce

Barbro Bruce är leg. logoped och docent i utbildningsvetenskap med inriktning specialpedagogik. Barbro har stor erfarenhet av språkliga utmaningar ...

Kenneth Hyltenstam

Kenneth Hyltenstam är fil.dr i lingvistik och professor emeritus i tvåspråkighetsforskning vid Stockholms universitet. Hans huvudsakliga forsknings...

Juha Kere

Juha Kere (född 1958) är professor i molekylär genetik vid Karolinska Institutet (sedan 2001). Han tog läkarexamen från Helsingfors universitet 198...

Ulla Lahtinen

Ulla Lahtinen är professor emerita i specialpedagogik vid Åbo Akademis pedagogiska fakultet i Vasa. Hon har en bakgrund i fysioterapi och forskning...

Caroline Liberg

Caroline Liberg är professor i utbildningsvetenskap med inriktning mot läroch läsprocesser vid Uppsala universitet. Hon har under många år undervis...

Torbjörn Lundgren

Torbjörn Lundgren är författare till både skönlitteratur och facklitteratur. Han har själv dyslexi och han har i tjugofem års tid drivit olika proj...

Christina Olin-Scheller

Christina Olin-Scheller är professor i litteraturvetenskapens didaktik och professor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet. I sin forsknin...

Monica Reichenberg

Monica Reichenberg har arbetat i många år som lärare i svenska, svenska som andraspråk och samhällsorienterande ämnen i grundskolans senare åldrar,...

Margareta Sandström

Margareta Sandström är professor i didaktik med inriktning mot specialpedagogik vid Uppsala universitet. Hennes forskning rör lärare–elevkommunikat...

Kristina Ström

Kristina Ström är professor i specialpedagogik. Hon är verksam vid Åbo Akademis Pedagogiska fakultet i Vasa, Finland. Hennes forskningsområden berö...

Ulla Sundberg

Ulla Sundberg är universitetslektor vid avdelningen för fonetik, institutionen för lingvistik, Stockholms universitet. Det främsta forskningsintres...

Ann-Katrin Swärd

Ann-Katrin Swärd är doktor i specialpedagogik och senior lektor vid Göteborgs universitet. Hon har tidigare undervisat vid andra lärosäten, främst ...

 ;