
Ungdomar läser och skriver

Ungdomar läser och skriver
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
- 9Förord
- Siv Fischbein
- 11Författarpresentation
- 15Inledning
- Siv Fischbein
- 15Bokens kapitel
- 19KAPITEL 1 Personliga erfarenheter av dyslexi
- Torbjörn Lundgren
- 20Att söka samband
- 21Användbar definition
- 22Neurologiska orsaker
- 23Hjärnhalvornas samspel
- 25Språkets utveckling
- 26Fonologiskt processande
- 27Att utgå från förutsättningarna
- 28Sekundära konsekvenser
- 29Man kan gå på vattnet
- 30Litteratur
- 33KAPITEL 2 Läsning, självbild och hälsa
- Siv Fischbein
- 37Utvecklingsspiraler och lärandestrategier
- 39Upplevelser av stöd
- 43Finns det särskilda genusmönster?
- 45Möjliga vägar och faktorer att beakta
- 48Litteratur
- 51KAPITEL 3 Talat och skrivet språk
- Ulla Sundberg
- 52Den kommunicerande människan
- 52Språklig kommunikation
- 53Fonologi – system av språkljud
- 59Talperception ”Att höra lätt
- 63Prosodi
- 67Tid och rum – och medium
- 68Avslutning
- 69Litteratur
- 71KAPITEL 4 Skrivutveckling – en utveckling på bred front
- Caroline Liberg
- 73Att delge andra ett budskap
- 75Att bygga en sammanhängande och läsbar text
- 82Förstärkning av drivkrafter i skrivande
- 88Slutord
- 89Litteratur
- 91KAPITEL 5 Literacies på nätet Identitetsskapande och lärande …|inom informella lärmiljöer
- Christina Olin-Scheller
- 93Fanfiction
- 94Det informella lärlingskapet
- 97Konvergenskultur och kollektiv intelligens
- 98Imitatio – att lära genom efterbildning
- 101Didaktiska konsekvenser
- 103Litteratur
- 105KAPITEL 6 Läs- och skrivsvårigheter hos gymnasieelever
- Margareta Sandström
- 106Syn på Johans och Nellys svårigheter
- 106Specialpedagogiska perspektiv
- 107Grundläggande och högre språkliga färdigheter
- 109Läs- och skrivsvårigheter hos gymnasieelever
- 110Andraspråksinlärande elever
- 112Dyslexi hos andraspråksinlärande elever
- 113Kulturella olikheter och läs- och skrivsvårigheter
- 115Att kartlägga, utreda och åtgärda svårigheter
- 116Vad säger skollagen
- 116Tolkning av skollagen i ett kommunikativt perspektiv
- 118Litteratur
- 121KAPITEL 7 Ett renoveringsarbete – varför blev det så
- Ann-Katrin Swärd
- 121Om svenska elevers resultat i läsförståelse enligt PISA och betydelsen av internationella mätningar
- 124Vilka riskerar att bli de stora förlorarna i samhället
- 125Att bli hänvisad till ett individuellt program på gymnasiet
- 125Några elevers erfarenhet av tidigare läs- och skrivundervisning
- 127Elevernas erfarenhet av det individuella programmet
- 128Pedagogiska perspektiv – medveten arrangering
- 129Att renovera när självkänslan tagit stryk
- 130Lärarnas val av skriv- och läsmetod
- 132Sammanfattande slutord
- 133Litteratur
- 135KAPITEL 8 Att möta skolans ökade krav med sviktande verktyg
- Barbro Bruce
- 136Språklig vidareutveckling
- 141Språkproblem är kontextuella och varierande
- 148Att slippa skoskav och slipa sina verktyg
- 153Litteratur
- 157KAPITEL 9 Utmaningar och möjligheter vid läsning och skrivning
- Åsa Alberyd Öfors
- 159Vikten av att använda rätt ord
- 160Utmaningar vid läsning
- 168Utmaningar vid skrivning
- 172Att fixa det
- 173Nyttiga länkar
- 173Litteratur
- 175KAPITEL 10 Den biologiska bakgrunden vid dyslexi
- Juha Kere
- 175Ärftligheten och diagnosen dyslexi
- 176De första dyslexigenerna
- 178ROBO1-gen och kommunikation mellan hjärnhalvorna
- 179Gener som påverkar hjärnbarkens byggande
- 180Vilka delar av hjärnan aktiveras när man läser?
- 181Att förstå helheten
- 182Vad berättar dyslexigener om hjärnans evolution?
- 183Hjälp till dem som lider av dyslexi?
- 183Litteratur
- 187KAPITEL 11 ”Det finns människor som tror …|att sådana som vi inte kan lära sig att förstå vad det står”
- Monica Reichenberg
- 189Läsning i särskolan
- 191Går det att undervisa elever med utvecklingsstörning i läsförståelse?
- 191Två undervisningsprogram i läsförståelse
- 194En studie kring textsamtal i grundsärskola och träningsskola
- 205Litteratur
- 207KAPITEL 12 Läs- och skrivsvårigheter hos tvåspråkiga
- Kenneth Hyltenstam
- 208Tvåspråkiga eller flerspråkiga elever
- 209Skolans beredskap för enspråkiga respektive tvåspråkiga elever
- 215Språkutveckling när modersmålet är majoritetsspråk
- 216Språkutveckling när modersmålet är minoritetsspråk
- 218Språkutveckling i ett andraspråk
- 220Tvåspråkiga barns läs- och skrivutveckling
- 224Forskningsläget
- 235Avslutning
- 236Litteratur
- 243KAPITEL 13 De tidiga insatsernas betydelse för högstadiet i Finland
- Kristina Ström & Ulla Lahtinen
- 244Tidiga specialpedagogiska insatser som stöd för läs- och skrivutvecklingen
- 246Uppmärksamhet krävs också i högstadieåldern
- 247Specialundervisning i högstadiet
- 248Speciallärarens arbete i högstadiet
- 260Litteratur
- 263Sakregister
Information
- Redaktörer:
- Siv Fischbein
- Kapitelförfattare:
- Åsa Alberyd Öfors Barbro Bruce Kenneth Hyltenstam Juha Kere Ulla Lahtinen Caroline Liberg Torbjörn Lundgren Christina Olin-Scheller Monica Reichenberg Margareta Sandström
- Illustratör:
- Lova Ernfors
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144083377
- Utgivningsår:
- 2014
- Artikelnummer:
- 36402-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 272
Information
- Redaktörer:
- Siv Fischbein
- Kapitelförfattare:
- Åsa Alberyd Öfors Barbro Bruce Kenneth Hyltenstam Juha Kere Ulla Lahtinen Caroline Liberg Torbjörn Lundgren Christina Olin-Scheller Monica Reichenberg Margareta Sandström
- Illustratör:
- Lova Ernfors
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144172835
- Utgivningsår:
- 2014
- Artikelnummer:
- 36402-SB01
- Upplaga:
- Första