Logga in
Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Ingen bild

Ulla Sundberg

Kapitelförfattare

Sakgranskare

Ulla Sundberg är universitetslektor vid avdelningen för fonetik, institutionen för lingvistik, Stockholms universitet. Det främsta forskningsintresset rör barns språkutveckling, och det började med arbete inom projekt om spädbarns talperceptionsutveckling. Avhandlingsarbetet handlade om barnets tidiga fonetiska omgivning och barnriktat tal. US arbetade tidigare som talpedagog och lärare, och har pedagogisk erfarenhet av skolbarn i olika åldrar, och av elever med grava språkstörningar. Sedan 2006 är US kursansvarig för Specialutbildning i talpedagogik för lärare, 60 hp – en heltidsutbildning för lärare som vill arbeta med barn/elever med tal- och språkstörningar. Andra forskningsprojekt som US varit involverad i handlar om familjestödsprogram för att utveckla barns ordförråd och senare läs- och skrivförmåga (SPRINT), och i projekt om användning av onomatopoetiska uttryck i svenska och japanska mödrars tal till barn i olika åldrar. US är också handledare för doktorander i bland annat fonetik.

Ulla Sundberg är universitetslektor vid avdelningen för fonetik, institutionen för lingvistik, Stockholms universitet. Det främsta forskningsintresset rör barns språkutveckling, och det började med arbete inom projekt om spädbarns talperceptionsutveckling. Avhandlingsarbetet handlade om barnets tidiga fonetiska omgivning och barnriktat tal. US arbetade tidigare som talpedagog och lärare, och har pedagogisk erfarenhet av skolbarn i olika åldrar, och av elever med grava språkstörningar. Sedan 2006 är US kursansvarig för Specialutbildning i talpedagogik för lärare, 60 hp – en heltidsutbildning för lärare som vill arbeta med barn/elever med tal- och språkstörningar. Andra forskningsprojekt som US varit involverad i handlar om familjestödsprogram för att utveckla barns ordförråd och senare läs- och skrivförmåga (SPRINT), och i projekt om användning av onomatopoetiska uttryck i svenska och japanska mödrars tal till barn i olika åldrar. US är också handledare för doktorander i bland annat fonetik.