
NPF för lärare

NPF för lärare
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Förord 9
Emma Leifler
Referenser 11
Tack 13
Författarpresentation 15
Inledning 17
Vad behöver lärare veta? 21
Bokens struktur 22
Anpassning kräver eftertanke 23
Diagnoserna och skolan 24
1 Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) 27
Adhd 28
Flickors symtom – och pojkars 29
Vad innebär de här svårigheterna konkret i en skolsituation? 31
Att koncentrera sig 31
Förmåga att bromsa 32
Exekutiva funktioner 32
Affektkontroll, emotionell dysreglering 33
Tidsuppfattning 34
Arbetsminnets betydelse för lärandet 35
Vilka svårigheter kan adhd leda till i undervisningssituationen? 37
Autism 38
Flickor med autism 39
Hur upptäcks svårigheterna? 40
Sammanhang och mening (central koherens) 40
Mentalisering 43
Mentalisering i sociala situationer 45
Exekutiva funktioner 46
Andra svårigheter 46
Vad kan vara svårt i skolan om man har autism? 47
Tilläggsproblem 49
2 Kognition och pedagogik 53
Intelligens 53
Variation i förmåga 55
The big 5 58
Motivation 60
Pedagogik och kompensation för kognitiva svårigheter 61
3 Krav och förutsättningar 65
NPF i olika åldrar 66
Förskoleklass 66
Lågstadiet 68
Mellanstadiet 70
Högstadiet 74
Gymnasiet 77
Hur förhåller du dig till elever med kognitiva svårigheter? 80
4 Krav och förväntningar i skolan 81
Ny läroplan i grundskolan 2022 – Lgr 22 82
Skolans tre stödnivåer – det här säger styrdokumenten 83
NPF-anpassning – vad är det? 85
Vilken betydelse har läraren för elevens resultat? 87
NPF i lärarutbildningen 88
Relationell pedagogik 88
Kategoriskt eller relationellt förhållningssätt – en kategorisk fråga? 90
Samarbetsinriktad problemlösning 92
Mentorskap i skolan 94
5 Att arbeta på ett systematiskt sätt 103
Kartläggning 104
Kartläggningsfrågorna 107
Anpassning för yngre barn 109
Analys 112
Att sätta mål 113
Mål och motivation 114
Planering och genomförande 117
Att organisera efter behov 118
Utvärdering 118
Kartläggning Hanna 119
Analys Hanna 121
Planering och genomförande Hanna 122
Utvärdering Hanna 126
Vad är det som har förändrats? 127
Arbetet fortsätter 127
6 Utveckla samarbetet med föräldrar 129
”Det där händer aldrig hemma!” 130
Planera och genomföra möten 131
7 Insatser på individ- och gruppnivå 133
Kartläggning 135
Utvärdering 139
Från individ- till organisationsnivå 140
8 Så skapar du tydlighet för eleverna 143
Om lektionsplanering 143
Vidga arbetet till arbetslaget 146
Skapa en handlingsplan med prioriterade områden 146
9 Skolfrånvaro – ett tecken på vantrivsel 151
Nytorpsmodellen 151
10 Utveckla färdigheter för framtiden 159
Varför har struktur och rutiner så stor betydelse? 160
Är det värt tiden det tar? 160
11 Slutligen – om möjligheter och utmaningar 163
Referenser 165
Person- och sakregister 171
NPF för lärare är lättläst och tydlig med konkreta exempel och vetenskaplig förankring. Helhetsbetyg: 5.

Intervju med författarna
"Vi har velat bidra till att ge pedagoger kunskap, förståelse och pedagogiska redskap att möta olika elevers olika behov, framförallt de behov som kan finnas hos elever med NPF", säger Anna Borg och Gunilla Carlsson Kendall.
Läs intervjunInformation
- Författare:
- Anna Borg Gunilla Carlsson Kendall
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144144979
- Utgivningsår:
- 2023
- Artikelnummer:
- 43849-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 173

Intervju med författarna
"Vi har velat bidra till att ge pedagoger kunskap, förståelse och pedagogiska redskap att möta olika elevers olika behov, framförallt de behov som kan finnas hos elever med NPF", säger Anna Borg och Gunilla Carlsson Kendall.
Läs intervjunInformation
- Författare:
- Anna Borg Gunilla Carlsson Kendall
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144181820
- Utgivningsår:
- 2023
- Artikelnummer:
- 43849-SB01
- Upplaga:
- Första