Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

NPF för lärare

Fokus på pedagogiskt arbete
Skickas följande arbetsdag

NPF för lärare

Fokus på pedagogiskt arbete

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Läs om vad neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är och hur de påverkar elevers lärande. Var uppstår problemen och hur går man som lärare tillväga för att sätta in rätt insatser i skolsituationen? Att kartlägga och ta reda på problemen är nödvändigt för att som lärare veta vad man ska göra. Ett bra samarbete med eleven och föräldrarna är A och O. Det behövs såväl kunskap som strategier för detta och det får du här! Vi presenterar även ett arbetssätt som ligger i linje med det Skolverket r...

Läs om vad neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är och hur de påverkar elevers lärande. Var uppstår problemen och hur går man som lärare tillväga för att sätta in rätt insatser i skolsituationen? Att kartlägga och ta reda på problemen är nödvändigt för att som lärare veta vad man ska göra. Ett bra samarbete med eleven och föräldrarna är A och O. Det behövs såväl kunskap som strategier för detta och det får du här! Vi presenterar även ett arbetssätt som ligger i linje med det Skolverket rekommenderar: börja med kartläggning och analys före åtgärd. Fel åtgärd kostar såväl tid som energi, både för dig och för eleven. Det arbetssätt som presenteras kommer från Nytorpsmodellen, som utvecklats och utvärderats i samarbete med KIND (Center of Neurodevelopmental Disorders at Karolinska Institutet). I alla klassrum finns flera elever som har betydligt större behov av förståelse och stöd i lärandesituationer än andra. Ibland är det lätt att identifiera dessa behov, men väldigt ofta behövs både tid, utforskande och kunskap för att förstå vad behovet består i. Det är kunskap om vad den underliggande problematiken kan vara, som leder fram till rätt insats. NPF för lärare fungerar både för blivande lärare och för de som jobbat ett tag och behöver utveckla sina metoder.

Förord 9

Emma Leifler

Referenser 11

Tack 13

Författarpresentation 15

Inledning 17

Vad behöver lärare veta? 21

Bokens struktur 22

Anpassning kräver eftertanke 23

Diagnoserna och skolan  24

1 Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) 27

Adhd 28

Flickors symtom – och pojkars 29

Vad innebär de här svårigheterna konkret i en skolsituation? 31

Att koncentrera sig 31

Förmåga att bromsa 32

Exekutiva funktioner 32

Affektkontroll, emotionell dysreglering 33

Tidsuppfattning 34

Arbetsminnets betydelse för lärandet 35

Vilka svårigheter kan adhd leda till i undervisningssituationen? 37

Autism 38

Flickor med autism 39

Hur upptäcks svårigheterna? 40

Sammanhang och mening (central koherens) 40

Mentalisering  43

Mentalisering i sociala situationer 45

Exekutiva funktioner 46

Andra svårigheter 46

Vad kan vara svårt i skolan om man har autism? 47

Tilläggsproblem 49

2 Kognition och pedagogik 53

Intelligens  53

Variation i förmåga 55

The big 5 58

Motivation  60

Pedagogik och kompensation för kognitiva svårigheter 61

3 Krav och förutsättningar 65

NPF i olika åldrar 66

Förskoleklass 66

Lågstadiet  68

Mellanstadiet  70

Högstadiet  74

Gymnasiet 77

Hur förhåller du dig till elever med kognitiva svårigheter? 80

4 Krav och förväntningar i skolan 81

Ny läroplan i grundskolan 2022 – Lgr 22 82

Skolans tre stödnivåer – det här säger styrdokumenten 83

NPF-anpassning – vad är det?  85

Vilken betydelse har läraren för elevens resultat?  87

NPF i lärarutbildningen 88

Relationell pedagogik 88

Kategoriskt eller relationellt förhållningssätt – en kategorisk fråga? 90

Samarbetsinriktad problemlösning 92

Mentorskap i skolan 94

5 Att arbeta på ett systematiskt sätt 103

Kartläggning 104

Kartläggningsfrågorna 107

Anpassning för yngre barn 109

Analys  112

Att sätta mål 113

Mål och motivation 114

Planering och genomförande  117

Att organisera efter behov 118

Utvärdering 118

Kartläggning Hanna 119

Analys Hanna 121

Planering och genomförande Hanna 122

Utvärdering Hanna 126

Vad är det som har förändrats? 127

Arbetet fortsätter 127

6 Utveckla samarbetet med föräldrar 129

”Det där händer aldrig hemma!”  130

Planera och genomföra möten 131

7 Insatser på individ- och gruppnivå 133

Kartläggning 135

Utvärdering 139

Från individ- till organisationsnivå 140

8 Så skapar du tydlighet för eleverna 143

Om lektionsplanering  143

Vidga arbetet till arbetslaget 146

Skapa en handlingsplan med prioriterade områden 146

9 Skolfrånvaro – ett tecken på vantrivsel 151

Nytorpsmodellen 151

10 Utveckla färdigheter för framtiden 159

Varför har struktur och rutiner så stor betydelse?  160

Är det värt tiden det tar? 160

11 Slutligen – om möjligheter och utmaningar 163

Referenser 165

Person- och sakregister 171

NPF för lärare är lättläst och tydlig med konkreta exempel och vetenskaplig förankring. Helhetsbetyg: 5.

Intervju med författarna

"Vi har velat bidra till att ge pedagoger kunskap, förståelse och pedagogiska redskap att möta olika elevers olika behov, framförallt de behov som kan finnas hos elever med NPF", säger Anna Borg och Gunilla Carlsson Kendall.

Läs intervjun

Information

Författare:
Anna Borg Gunilla Carlsson Kendall
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144144979
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
43849-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
173

Författare

Anna Borg

Anna Borg är utbildad specialpedagog och är anknuten vid KIND, Center of Neurodevelopmental Disorders at Karolinska Institutet. Anna har ett förflu...

Gunilla Carlsson Kendall

Gunilla Carlsson Kendall är psykolog med inriktning mot neuropsykologi. Gunilla har mångårig erfarenhet av arbete med barn och ungdomar med neurops...

 ;

Läs om vad neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är och hur de påverkar elevers lärande. Var uppstår problemen och hur går man som lärare tillväga för att sätta in rätt insatser i skolsituationen? Att kartlägga och ta reda på problemen är nödvändigt för att som lärare veta vad man ska göra. Ett bra samarbete med eleven och föräldrarna är A och O. Det behövs såväl kunskap som strategier för detta och det får du här! Vi presenterar även ett arbetssätt som ligger i linje med det Skolverket r...

Läs om vad neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är och hur de påverkar elevers lärande. Var uppstår problemen och hur går man som lärare tillväga för att sätta in rätt insatser i skolsituationen? Att kartlägga och ta reda på problemen är nödvändigt för att som lärare veta vad man ska göra. Ett bra samarbete med eleven och föräldrarna är A och O. Det behövs såväl kunskap som strategier för detta och det får du här! Vi presenterar även ett arbetssätt som ligger i linje med det Skolverket rekommenderar: börja med kartläggning och analys före åtgärd. Fel åtgärd kostar såväl tid som energi, både för dig och för eleven. Det arbetssätt som presenteras kommer från Nytorpsmodellen, som utvecklats och utvärderats i samarbete med KIND (Center of Neurodevelopmental Disorders at Karolinska Institutet). I alla klassrum finns flera elever som har betydligt större behov av förståelse och stöd i lärandesituationer än andra. Ibland är det lätt att identifiera dessa behov, men väldigt ofta behövs både tid, utforskande och kunskap för att förstå vad behovet består i. Det är kunskap om vad den underliggande problematiken kan vara, som leder fram till rätt insats. NPF för lärare fungerar både för blivande lärare och för de som jobbat ett tag och behöver utveckla sina metoder.

Intervju med författarna

"Vi har velat bidra till att ge pedagoger kunskap, förståelse och pedagogiska redskap att möta olika elevers olika behov, framförallt de behov som kan finnas hos elever med NPF", säger Anna Borg och Gunilla Carlsson Kendall.

Läs intervjun

Information

Författare:
Anna Borg Gunilla Carlsson Kendall
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144181820
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
43849-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Anna Borg

Anna Borg är utbildad specialpedagog och är anknuten vid KIND, Center of Neurodevelopmental Disorders at Karolinska Institutet. Anna har ett förflu...

Gunilla Carlsson Kendall

Gunilla Carlsson Kendall är psykolog med inriktning mot neuropsykologi. Gunilla har mångårig erfarenhet av arbete med barn och ungdomar med neurops...

 ;