Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Föräldrasamverkan
- 1Prolog: Brev från föräldrar
- Eleonore och Stefan Juhnell
- 113Några inledande tankar
- Ann S Pihlgren
- 13Föräldrarna i skolan
- 14Föräldrars inflytande
- 14Föräldrar som stöd i elevers lärande
- 15Föräldrar som arbetsmiljörisk?
- 17Vetenskaplig grund i samarbetet
- 18Partnerskap eller isärhållande?
- 19Några av antologins begrepp
- 20Bokens innehåll
- 21Bokens kapitel
- 24Litteraturförteckning
- 227Samarbete med föräldrar
- Konstruktiva broar och produktiva gränser
- Lars Erikson
- 27Bakgrund – det svenska skolsystemets förändring
- 28Principer för relationen mellan föräldrar och skola
- 29Isärhållandets princip – ”minding the gap”
- 30Partnerskapsprincipen – ”closing the gap”
- 32Partnerskap – isärhållande – förtroende
- 33En öppen kommunikation mellan lärare-förälder-barn
- 35Omsorg, lärande och föräldrars förtroende
- 41Gränser och gränsdragningar
- 45Tillitsfulla relationer
- 46Litteraturförteckning
- 349Samverka i utvecklingssamtalet
- Ann S Pihlgren
- 49Utvecklingssamtalet i skollagen
- 51Utvecklingssamtalets funktion då och nu
- 51Samtalens skiftande funktion i olika läroplaner
- 52De nuvarande utvecklingssamtalens syften
- 52Metoder för utvecklingssamtal
- 53Forskning om utvecklingssamtalens utfall
- 53Utvecklingssamtalets informationsvärde
- 54Elevens karaktär bedöms snarare än kunskap
- 55Mindre positiva budskap
- 57Dokumentationens styrande effekt
- 59Utvecklingssamtal och IUP ur föräldraperspektiv
- 60Sammanfattning: Utvecklingssamtalets tre funktioner
- 62Relationer i utvecklingssamtalen
- 63Utvecklingssamtalets särskilda genre
- 63Lärarens särskilda ansvar för utvecklingssamtalet
- 64Rollfördelning och förhållningssätt
- 65Sammanfattning: Tre förtroendeskapande strategier
- 66Samtalets viktiga beståndsdelar
- 66Utvecklingssamtalet i det systematiska kvalitetsarbetet
- 67Vårdnadshavares förståelse för samtal och roll
- 68Det viktiga för- och efterarbetet
- 69Efterarbetet
- 70Förståelig skriftlig dokumentation
- 70Utvecklingssamtalets två delar
- 72Problem kräver åtgärder
- 73Lärarens kompetens
- 74Sammanfattning: Det lärande utvecklingssamtalet
- 76Litteraturförteckning
- 481Förebyggande föräldrasamverkan
- Marita Sandin Larsson och Anneli Vossman Strömberg
- 81Samverkansformer
- 82Första mötet med skolan och förskoleklassen
- 83Föräldrautbildning
- 84Forum för samråd
- 84Föräldraråd
- 85”Fika med rektorn”
- 85Föräldramöten
- 86Workshops på föräldramöten
- 87Sokratiska samtal
- 87Fyrahörnsövningar
- 88Inbjudna gäster och föreläsare
- 88Kommunikationskanaler
- 92Temaredovisningar
- 93Vårdnadshavares roll i elevledda utvecklingssamtal
- 94Avslutande reflektioner
- 95Litteraturförteckning
- 597Föräldrasamverkan i utanförskapets Sverige
- Magnus Dahlstedt
- 97Föräldrasamverkan ur olika synvinklar
- 99Linjer i tidigare forskning
- 102Utanförskapsområdet – ett annat Sverige
- 104Föräldrar utanför
- 106Föräldrar – passiva och aktiva
- 107Kultur som samverkanshinder
- 109Kultur och samhälle
- 110Kulturmötets metaforik
- 113Behovet av kollegial reflektion
- 114En pedagogisk utmaning
- 116Litteraturförteckning
- 6119Mångfald, icke-problem, möjligheter
- Inger Nordheden
- 119Mångfald
- 122Nyanlända föräldrars syn på svensk skola
- 123Icke-problem
- 124Inte lära föräldrarna utan lära av föräldrarna
- 125Elever lär av varandra
- 126Möjligheter
- 127Den individcentrerade ideologin
- 127Den gruppcentrerade ideologin
- 128Tratten som metafor
- 129Hembesök som metod
- 131Sagor från hela världen
- 132Nå föräldrarna via deras barn
- 133Föräldrarna har en historia att berätta
- 133Alla människor har något att dela med sig av
- 134Svenskt släktkalas
- 135Mat från hela världen – interkulturell pedagogik?
- 136Litteraturförteckning
- 7137En rättslig grund att stå på
- Gudrun Rendling
- 137Pedagogiken och juridiken
- 138Ansvaret för pedagogiken
- 138Rätten att överklaga beslut
- 139Osäkerhet om dokumentationen
- 140Regelverket
- 142Olika former av samråd
- 142Vårdnadshavares och föräldrars rätt till inflytande
- 144Dialog om åtgärder vid särskilda behov
- 144Föräldrars arbetsinsatser eller ekonomiska bidrag
- 145Sekretess och tystnadsplikt
- 146Skilsmässa och vårdnadstvister
- 147Rättigheter för den som inte är vårdnadshavare
- 147Skolans roll i domstolsförhandlingar
- 148Åtgärder vid problem i samarbetet
- 149När dialogen brutit samman
- 150Orosanmälan
- 150Föräldrar anmäler till Skolinspektionen
- 151Ärendegång vid anmälan till Skolinspektionen
- 152När det gått för långt
- 152Polisanmälan
- 152Arbetsmiljötillbud
- 154Litteraturförteckning
- 8155Samverkan mellan hem och skola
- Etiska utmaningar och möjligheter
- Sara Irisdotter Aldenmyr
- 155Etiska frågor i samverkan
- 155Vad kan styra en människa?
- 158Vem definierar vad som är önskvärt?
- 160Frågeställningar om hem och skola – i etisk belysning
- 161Individens självständighet och gemenskaper som bärare av värden
- 161Pliktetiska utgångspunkter
- 162Dygdetiska utgångspunkter
- 163Diskursetiska utgångspunkter
- 165Skolans möjligheter till kommunikation över värdegemenskapers gränser
- 167Slutsatser
- 169Litteraturförteckning
- 9171Möta föräldrar om problem
- Hans Fröman
- 171Odla en samverkanskultur
- 172En förändrad omvärld
- 173Erfarenheter i andra verksamheter
- 175Skolan möter omvärldsförändringen
- 175Beskrivningen av föräldrar styr bemötandet
- 176Hur ska vi förstå föräldrars agerande
- 177Utifrånstyrda verksamheter
- 177Inifrån styrda verksamheter
- 178Grunden läggs i arbetsplatskulturen
- 179Goda möten med föräldrar
- 179Var uppmärksam på kroppsspråket
- 180Inled samtalet med förväntningar
- 180Aktivt lyssnande
- 182Möten med komplikationer
- 183Riskfylld metakommunikation i förmedlande av budskap
- 184Förälderns uppfattning om vilka möten som är viktiga
- 185Pröva föräldrarnas förslag till lösning
- 186Telefonkontakt, en tveeggad kommunikation
- 187Telefonen som utpressningsmedel
- 187Telefonen som medel för negativt samgående
- 188Reglera telefonkontakterna
- 188Samverkan med andra aktörer
- 190Anmälan till sociala myndigheter eller polis
- 190Vikten av strategidokument och tydliga roller
- 191Hot mot personal
- 191Några avslutande ord
- 192Litteraturförteckning
- 10193Förändringsarbete med personal och vårdnadshavare
- Anders Bjur
- 193Styra båten eller åka med?
- 195Att valla katter
- 195Vem bär ansvaret för elevens resultat?
- 196Analys av utgångsläget
- 196Skolan ur det strukturella perspektivet
- 197Skolan ur HR-perspektivet
- 198Skolan ur det politiska perspektivet
- 199Skolan ur det symboliska perspektivet
- 199Ramar och kramar – vi utvecklar skolan
- 199Konstruktiv feedback för att utvecklas
- 200Omorganisation med bred påverkan
- 201Organisation som stöder de pedagogiska processerna
- 202Kvalitetsarbete för att mäta framstegen
- 202Kompetensutveckling utifrån elevresultaten
- 203Vårdnadshavarna som värdefulla samarbetspartners
- 204Viktiga symboler och traditioner införs
- 205Resultaten börjar synas
- 206Att skapa frirum
- 208Litteraturförteckning
- 11209Utveckla professionaliteten
- Eva Anderberg
- 209Kritiska händelser präglar läraren
- 211Lärarens relationskompetens
- 211Fokus på uppdraget
- 212Läraren har makt och position
- 213Betydelsen av utbildning och ledning
- 213Arbetssätt
- 214Rollbyte
- 214Koppla teori och praktik
- 215Gemensam reflektion utifrån olika perspektiv
- 216Reflekterande team och casemetodiken
- 218Litteraturförteckning
- 12219Epilog: Tre brev från skolan
- Carlsson-Taylor, Eriksson, Mårtensson, Åkerberg
- 219Brev 1: från klassläraren
- 221Brev 2: från fritidshemmet
- 222Brev 3: från rektor
- 13227Fallbeskrivningar
- Antologins samtliga författare
- 227Elis börjar skolan
- 227Yoga som obligatorisk aktivitet
- 228Pappa Anders och mamma Sonja är inte överens
- 228Fritidshemmets familjevecka
- 229Första föräldramötet i fyran
- 229Personalmöte
- 229Föräldramöte med många åsikter
- 230Brev från läraren
- 231Viktor vill inte läsa
- 231Oss kollegor emellan
- 231Vårdnadstvist
- 232Föräldramötet
- 232Skolavslutningen
- 232Skilsmässa på gång
- 233Skolan är tråkig
- 233Vems bedömning?
- 233Anmälan till Skolinspektionen
- 234Tema om Sydamerika
- 234Ensamma mamman
- 235Bokens författare
- 239Sakregister
En mycket användbar bok, som bidrar till ett område där många som är verksamma i skolan kan behöva stöd.
Information
- Redaktörer:
- Ann S Pihlgren
- Kapitelförfattare:
- Eva Anderberg Anders Bjur Magnus Dahlstedt Lars Erikson Hans Fröman Sara Irisdotter Aldenmyr Inger Nordheden Gudrun Rendling Marita Sandin Larsson Anneli Vossman Strömberg
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144111490
- Utgivningsår:
- 2017
- Artikelnummer:
- 39148-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 240