Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Föräldrasamverkan

Att bygga tillit
Skickas följande arbetsdag

Att skola och hem samverkar är viktigt för elevens lärande. Många lärare tycker dock att det kan vara svårt, inte minst när det uppstår problem av olika slag. I den här antologin beskrivs med hjälp av aktuell forskning och beprövad erfarenhet hur skolan kan utveckla mötet med föräldrar och vårdnadshavare. Några områden som behandlas är: hur ett gott förebyggande arbete med förtroendeskapande strategier kan leda till tillitsfulla relationer mellan skola och hem det viktiga mötet i utvecklings...

Att skola och hem samverkar är viktigt för elevens lärande. Många lärare tycker dock att det kan vara svårt, inte minst när det uppstår problem av olika slag. I den här antologin beskrivs med hjälp av aktuell forskning och beprövad erfarenhet hur skolan kan utveckla mötet med föräldrar och vårdnadshavare. Några områden som behandlas är: hur ett gott förebyggande arbete med förtroendeskapande strategier kan leda till tillitsfulla relationer mellan skola och hem det viktiga mötet i utvecklingssamtalet hur skolan kan tänka och arbeta i situationer av misstro och kris utmaningar och möjligheter med samarbete i mångetniska sammanhang juridik och etik i samarbetet föräldrasamverkan och skolutveckling. Varje kapitel avslutas med diskussionsfrågor och läsanvisningar, och bokens sista kapitel innehåller en samling korta fallbeskrivningar som kan användas för att utveckla en gemensam syn på samverkan med hemmen. Föräldrasamverkan – att bygga tillit vänder sig till studenter i grundlärarutbildning, men kan också användas i kompetensutveckling för yrkesverksamma arbetslag, skolledare, och andra som vill utveckla tillitsfulla relationer till föräldrar och vårdnadshavare.

    • 1
      Prolog: Brev från föräldrar
    • Eleonore och Stefan Juhnell
      • 1
        13
        Några inledande tankar
      • Ann S Pihlgren
        • 13
          Föräldrarna i skolan
        • 14
          Föräldrars inflytande
        • 14
          Föräldrar som stöd i elevers lärande
        • 15
          Föräldrar som arbetsmiljörisk?
        • 17
          Vetenskaplig grund i samarbetet
        • 18
          Partnerskap eller isärhållande?
        • 19
          Några av antologins begrepp
        • 20
          Bokens innehåll
        • 21
          Bokens kapitel
        • 24
          Litteraturförteckning
      • 2
        27
        Samarbete med föräldrar
      • Konstruktiva broar och produktiva gränser
      • Lars Erikson
        • 27
          Bakgrund – det svenska skolsystemets förändring
        • 28
          Principer för relationen mellan föräldrar och skola
        • 29
          Isärhållandets princip – ”minding the gap”
        • 30
          Partnerskapsprincipen – ”closing the gap”
        • 32
          Partnerskap – isärhållande – förtroende
        • 33
          En öppen kommunikation mellan lärare-förälder-barn
        • 35
          Omsorg, lärande och föräldrars förtroende
        • 41
          Gränser och gränsdragningar
        • 45
          Tillitsfulla relationer
        • 46
          Litteraturförteckning
      • 3
        49
        Samverka i utvecklingssamtalet
      • Ann S Pihlgren
        • 49
          Utvecklingssamtalet i skollagen
        • 51
          Utvecklingssamtalets funktion då och nu
        • 51
          Samtalens skiftande funktion i olika läroplaner
        • 52
          De nuvarande utvecklingssamtalens syften
        • 52
          Metoder för utvecklingssamtal
        • 53
          Forskning om utvecklingssamtalens utfall
        • 53
          Utvecklingssamtalets informationsvärde
        • 54
          Elevens karaktär bedöms snarare än kunskap
        • 55
          Mindre positiva budskap
        • 57
          Dokumentationens styrande effekt
        • 59
          Utvecklingssamtal och IUP ur föräldraperspektiv
        • 60
          Sammanfattning: Utvecklingssamtalets tre funktioner
        • 62
          Relationer i utvecklingssamtalen
        • 63
          Utvecklingssamtalets särskilda genre
        • 63
          Lärarens särskilda ansvar för utvecklingssamtalet
        • 64
          Rollfördelning och förhållningssätt
        • 65
          Sammanfattning: Tre förtroendeskapande strategier
        • 66
          Samtalets viktiga beståndsdelar
        • 66
          Utvecklingssamtalet i det systematiska kvalitetsarbetet
        • 67
          Vårdnadshavares förståelse för samtal och roll
        • 68
          Det viktiga för- och efterarbetet
        • 69
          Efterarbetet
        • 70
          Förståelig skriftlig dokumentation
        • 70
          Utvecklingssamtalets två delar
        • 72
          Problem kräver åtgärder
        • 73
          Lärarens kompetens
        • 74
          Sammanfattning: Det lärande utvecklingssamtalet
        • 76
          Litteraturförteckning
      • 4
        81
        Förebyggande föräldrasamverkan
      • Marita Sandin Larsson och Anneli Vossman Strömberg
        • 81
          Samverkansformer
        • 82
          Första mötet med skolan och förskoleklassen
        • 83
          Föräldrautbildning
        • 84
          Forum för samråd
        • 84
          Föräldraråd
        • 85
          ”Fika med rektorn”
        • 85
          Föräldramöten
        • 86
          Workshops på föräldramöten
        • 87
          Sokratiska samtal
        • 87
          Fyrahörnsövningar
        • 88
          Inbjudna gäster och föreläsare
        • 88
          Kommunikationskanaler
        • 92
          Temaredovisningar
        • 93
          Vårdnadshavares roll i elevledda utvecklingssamtal
        • 94
          Avslutande reflektioner
        • 95
          Litteraturförteckning
      • 5
        97
        Föräldrasamverkan i utanförskapets Sverige
      • Magnus Dahlstedt
        • 97
          Föräldrasamverkan ur olika synvinklar
        • 99
          Linjer i tidigare forskning
        • 102
          Utanförskapsområdet – ett annat Sverige
        • 104
          Föräldrar utanför
        • 106
          Föräldrar – passiva och aktiva
        • 107
          Kultur som samverkanshinder
        • 109
          Kultur och samhälle
        • 110
          Kulturmötets metaforik
        • 113
          Behovet av kollegial reflektion
        • 114
          En pedagogisk utmaning
        • 116
          Litteraturförteckning
      • 6
        119
        Mångfald, icke-problem, möjligheter
      • Inger Nordheden
        • 119
          Mångfald
        • 122
          Nyanlända föräldrars syn på svensk skola
        • 123
          Icke-problem
        • 124
          Inte lära föräldrarna utan lära av föräldrarna
        • 125
          Elever lär av varandra
        • 126
          Möjligheter
        • 127
          Den individcentrerade ideologin
        • 127
          Den gruppcentrerade ideologin
        • 128
          Tratten som metafor
        • 129
          Hembesök som metod
        • 131
          Sagor från hela världen
        • 132
          Nå föräldrarna via deras barn
        • 133
          Föräldrarna har en historia att berätta
        • 133
          Alla människor har något att dela med sig av
        • 134
          Svenskt släktkalas
        • 135
          Mat från hela världen – interkulturell pedagogik?
        • 136
          Litteraturförteckning
      • 7
        137
        En rättslig grund att stå på
      • Gudrun Rendling
        • 137
          Pedagogiken och juridiken
        • 138
          Ansvaret för pedagogiken
        • 138
          Rätten att överklaga beslut
        • 139
          Osäkerhet om dokumentationen
        • 140
          Regelverket
        • 142
          Olika former av samråd
        • 142
          Vårdnadshavares och föräldrars rätt till inflytande
        • 144
          Dialog om åtgärder vid särskilda behov
        • 144
          Föräldrars arbetsinsatser eller ekonomiska bidrag
        • 145
          Sekretess och tystnadsplikt
        • 146
          Skilsmässa och vårdnadstvister
        • 147
          Rättigheter för den som inte är vårdnadshavare
        • 147
          Skolans roll i domstolsförhandlingar
        • 148
          Åtgärder vid problem i samarbetet
        • 149
          När dialogen brutit samman
        • 150
          Orosanmälan
        • 150
          Föräldrar anmäler till Skolinspektionen
        • 151
          Ärendegång vid anmälan till Skolinspektionen
        • 152
          När det gått för långt
        • 152
          Polisanmälan
        • 152
          Arbetsmiljötillbud
        • 154
          Litteraturförteckning
      • 8
        155
        Samverkan mellan hem och skola
      • Etiska utmaningar och möjligheter
      • Sara Irisdotter Aldenmyr
        • 155
          Etiska frågor i samverkan
        • 155
          Vad kan styra en människa?
        • 158
          Vem definierar vad som är önskvärt?
        • 160
          Frågeställningar om hem och skola – i etisk belysning
        • 161
          Individens självständighet och gemenskaper som bärare av värden
        • 161
          Pliktetiska utgångspunkter
        • 162
          Dygdetiska utgångspunkter
        • 163
          Diskursetiska utgångspunkter
        • 165
          Skolans möjligheter till kommunikation över värdegemenskapers gränser
        • 167
          Slutsatser
        • 169
          Litteraturförteckning
      • 9
        171
        Möta föräldrar om problem
      • Hans Fröman
        • 171
          Odla en samverkanskultur
        • 172
          En förändrad omvärld
        • 173
          Erfarenheter i andra verksamheter
        • 175
          Skolan möter omvärldsförändringen
        • 175
          Beskrivningen av föräldrar styr bemötandet
        • 176
          Hur ska vi förstå föräldrars agerande
        • 177
          Utifrånstyrda verksamheter
        • 177
          Inifrån styrda verksamheter
        • 178
          Grunden läggs i arbetsplatskulturen
        • 179
          Goda möten med föräldrar
        • 179
          Var uppmärksam på kroppsspråket
        • 180
          Inled samtalet med förväntningar
        • 180
          Aktivt lyssnande
        • 182
          Möten med komplikationer
        • 183
          Riskfylld metakommunikation i förmedlande av budskap
        • 184
          Förälderns uppfattning om vilka möten som är viktiga
        • 185
          Pröva föräldrarnas förslag till lösning
        • 186
          Telefonkontakt, en tveeggad kommunikation
        • 187
          Telefonen som utpressningsmedel
        • 187
          Telefonen som medel för negativt samgående
        • 188
          Reglera telefonkontakterna
        • 188
          Samverkan med andra aktörer
        • 190
          Anmälan till sociala myndigheter eller polis
        • 190
          Vikten av strategidokument och tydliga roller
        • 191
          Hot mot personal
        • 191
          Några avslutande ord
        • 192
          Litteraturförteckning
      • 10
        193
        Förändringsarbete med personal och vårdnadshavare
      • Anders Bjur
        • 193
          Styra båten eller åka med?
        • 195
          Att valla katter
        • 195
          Vem bär ansvaret för elevens resultat?
        • 196
          Analys av utgångsläget
        • 196
          Skolan ur det strukturella perspektivet
        • 197
          Skolan ur HR-perspektivet
        • 198
          Skolan ur det politiska perspektivet
        • 199
          Skolan ur det symboliska perspektivet
        • 199
          Ramar och kramar – vi utvecklar skolan
        • 199
          Konstruktiv feedback för att utvecklas
        • 200
          Omorganisation med bred påverkan
        • 201
          Organisation som stöder de pedagogiska processerna
        • 202
          Kvalitetsarbete för att mäta framstegen
        • 202
          Kompetensutveckling utifrån elevresultaten
        • 203
          Vårdnadshavarna som värdefulla samarbetspartners
        • 204
          Viktiga symboler och traditioner införs
        • 205
          Resultaten börjar synas
        • 206
          Att skapa frirum
        • 208
          Litteraturförteckning
      • 11
        209
        Utveckla professionaliteten
      • Eva Anderberg
        • 209
          Kritiska händelser präglar läraren
        • 211
          Lärarens relationskompetens
        • 211
          Fokus på uppdraget
        • 212
          Läraren har makt och position
        • 213
          Betydelsen av utbildning och ledning
        • 213
          Arbetssätt
        • 214
          Rollbyte
        • 214
          Koppla teori och praktik
        • 215
          Gemensam reflektion utifrån olika perspektiv
        • 216
          Reflekterande team och casemetodiken
        • 218
          Litteraturförteckning
      • 12
        219
        Epilog: Tre brev från skolan
      • Carlsson-Taylor, Eriksson, Mårtensson, Åkerberg
        • 219
          Brev 1: från klassläraren
        • 221
          Brev 2: från fritidshemmet
        • 222
          Brev 3: från rektor
      • 13
        227
        Fallbeskrivningar
      • Antologins samtliga författare
        • 227
          Elis börjar skolan
        • 227
          Yoga som obligatorisk aktivitet
        • 228
          Pappa Anders och mamma Sonja är inte överens
        • 228
          Fritidshemmets familjevecka
        • 229
          Första föräldramötet i fyran
        • 229
          Personalmöte
        • 229
          Föräldramöte med många åsikter
        • 230
          Brev från läraren
        • 231
          Viktor vill inte läsa
        • 231
          Oss kollegor emellan
        • 231
          Vårdnadstvist
        • 232
          Föräldramötet
        • 232
          Skolavslutningen
        • 232
          Skilsmässa på gång
        • 233
          Skolan är tråkig
        • 233
          Vems bedömning?
        • 233
          Anmälan till Skolinspektionen
        • 234
          Tema om Sydamerika
        • 234
          Ensamma mamman
    • 235
      Bokens författare
    • 239
      Sakregister

En mycket användbar bok, som bidrar till ett område där många som är verksamma i skolan kan behöva stöd.

Information

Redaktörer:
Ann S Pihlgren
Kapitelförfattare:
Eva Anderberg Anders Bjur Magnus Dahlstedt Lars Erikson Hans Fröman Sara Irisdotter Aldenmyr Inger Nordheden Gudrun Rendling Marita Sandin Larsson Anneli Vossman Strömberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144111490
Utgivningsår:
2017
Artikelnummer:
39148-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
240

Författare

Ann S Pihlgren

Ann S. Pihlgren är filosofie doktor i pedagogik och forskningsledare vid Ignite Research Institute. Hennes forskningsintresse rör barns och eleve...

Eva Anderberg

Eva Anderberg är mellanstadielärare och sedan 2004 lärarutbildare vid Stockholms universitet. Hon tog sin lärarexamen 1987 och arbetade sedan i nor...

Anders Bjur

Anders Bjur är verksam som rektor på en F–9 skola med tillhörande förskola i Sollentuna sedan 2007. För närvarande är han tjänstledig från skolan f...

Magnus Dahlstedt

Magnus Dahlstedt är professor i socialt arbete vid Linköpings universitet. Hans forskning kretsar kring rätten till välfärd, med särskilt fokus på ...

Lars Erikson

Lars Erikson är filosofie doktor och lektor i pedagogik. Han forskar och undervisar på institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetens...

Hans Fröman

Hans Fröman är socionom med mångårig erfarenhet av konsultativt och handledande arbete med skola/förskola som dominerande arbetsområde. Han handled...

Sara Irisdotter Aldenmyr

Sara Irisdotter Aldenmyr är professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna. Hennes forskning är främst inriktad mot lärares yrkesetik, etiska...

Inger Nordheden

Inger Nordheden är mellanstadielärare, författare och tidigare lärarutbildare på institutionen för språkdidaktik på Stockholms universitet. Inger h...

Gudrun Rendling

Gudrun Rendling har en juris kandidatexamen och arbetar för närvarande som förbundsjurist på Friskolornas riksförbund. I arbetet ingår bland annat ...

Marita Sandin Larsson

Marita Sandin Larsson är rektor på Freinetskolan Hugin i Norrtälje med lång erfarenhet av förskola, skola och fritids. Hon är utbildad 1–7-lärare o...

Anneli Vossman Strömberg

Anneli Vossman Strömberg är sedan 2007 rektor på Freinetskolan Mimer i Norrtälje, där hon tidigare var lärare och arbetslagsledare sedan starten 19...

 ;