Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Att utveckla utbildningspraktiker

Analys, förståelse och förändring genom teorin om praktikarkitekturer
Skickas följande arbetsdag

Beskrivning

Hur villkoras ungdomars och vuxnas lärande i olika utbildningssammanhang? Vilka olika omständigheter och förhållanden inverkar på det som sker i pedagogisk verksamhet? Hur möjliggörs och begränsas pedagogisk utveckling? Sådana frågor hör hemma i praktiknära forskning. Samtliga texter i denna bok utgår från en specifik inriktning i sådan forskning – teorin om praktikarkitekturer. Denna teoribildning hjälper oss att analysera och förstå utbildningspraktiker som en del av större, språkliga-kulturella, sociala-politiska och materiella-ekonomiska sammanhang. På så vis förklaras också vad som framstår som möjligt och rimligt att göra i en given situation: vad som sker i detta klassrum, varför förändringsinitiativ går i en viss riktning, eller varför vissa grupper av individer tenderar att exkluderas i ett visst utbildningssammanhang. Boken riktar sig till studenter och forskare intresserade av praktik­nära forskning och praktikteorier men kan också användas av lärare, rektorer och andra pedagogiskt verksamma, exempelvis i kompetensutveckling och för kvalitetsarbete.

Innehållsförteckning

Författare

Ingrid Henning Loeb

Ingrid Henning Loeb är lektor i pedagogik med inriktning mot arbetslivspedagogik vid Göteborgs universitet. Där är hon programledare för Yrkeslärar...

Lill Langelotz

Lill Langelotz, docent i pedagogiskt arbete, arbetar som forskare, lärare och pedagogisk utvecklare vid högskolan i Borås. Hennes forskningsintress...

Karin Rönnerman

Karin Rönnerman är professor emeritus i pedagogik vid Göteborgs universitet, institutionen för pedagogik och specialpedagogik. Forskningsintressen ...

Richard Baldwin

Richard Baldwin är universitetslektor på sektionen för pedagogisk utveckling och forskning vid Högskolan i Borås. Han försvarade sin doktorsavhandl...

Lisbeth Gyllander Torkildsen

Lisbeth Gyllander Torkildsen arbetar som kvalitets- och utvecklingschef på en utbildningsförvaltning i Malmö stad. Hon har en bakgrund som lärare, ...

Karin Lumsden Wass

Karin Lumsden Wass är lektor i pedagogik med inriktning mot vuxenpedagogik vid Göteborgs universitet. Där undervisar hon framför allt på personalve...

Jaana Nehez

Jaana Nehez, docent i pedagogiskt arbete, Högskolan i Halmstad, och lektor, Skol- och fritidsförvaltningen, Helsingborgs stad

Anita Norlund

Anita Norlund är fil.dr i ämnesdidaktik med inriktning mot svenskämnet och universitetslektor vid Högskolan i Borås. Norlund har disputerat med avh...

Anette Olin Almqvist

Anette Olin Almqvist, professor i pedagogik, Göteborgs universitet

Petri Salo

Petri Salo är professor i vuxenpedagogik vid Åbo Akademi i Vasa. Han medverkar aktivt i det Nordiska nätverket för aktionsforskning och i det i...

Marianne Strömberg

Marianne Strömberg, universitetslektor i pedagogik, Göteborgs universitet

Lena Tyrén

Lena Tyrén är universitetslektor vid Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT vid Högskolan i Borås.

Gun-Britt Wärvik

Gun-Britt Wärvik är docent i pedagogik och verksam som universitetslektor vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universit...

 ;