
Skolledning
Scener från den organiserande vardagen
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 19Skolledning – några utgångspunkter
- Jan Löwstedt
- 10Skolledningen – ett organiseringsperspektiv
- 12Scener ur skolledningens vardag
- 14Litteratur
- 217Skolledning i organisationssamhället
- Jan Löwstedt
- 19Skolan som organisation
- 20Hierarki, hybrid eller politisk organisation?
- 23Rektor som länk i skolans styrning
- 26… eller en organisatör i vardagens flöde av aktiviteter?
- 28Skolledaren som lösningen på samhällets problem
- 30Chef, ledare, skolledning
- 32Ledarskap i praktiken
- 36Sammanfattning
- 37Litteratur
- 341Ledning och moralisk kompetens
- Tomas Brytting
- 41”Vi misslyckades”
- 42Moralisk stress
- 43En kompetenstypologi
- 44Skolledaren som organisatör
- 44God byråkrati
- 48Värden, känslor och praxis
- 48Värdegrund
- 52Moraliska intuitioner
- 53Moraliska karaktärsdrag
- 56Sammanfattning och avslutande reflektion
- 58Litteratur
- 459Talent management i skolan …|– utvärdering och utveckling i förändring
- Pernilla Bolander & Kajsa Asplund
- 60Talent management kommer till skolan
- 60Vad är talent management?
- 62Studier av talent management i Sverige
- 63Införandet av talent management i en svensk skolkommun
- 65Prestationsbedömning och tillsättning av förstelärartjänster i kommunen
- 66Skolledarens avvägningar
- 66Lyfta fram några få eller utveckla alla?
- 68Hur ska man tolka bedömningskriterierna?
- 70Utvärdering eller utveckling?
- 71Individ eller uppdrag?
- 73Sammanfattning och avslutande reflektion
- 76Litteratur
- 579Att bedöma arbetsprestationer och sätta lön
- Elizabeth Neu Morn
- 80Lön – en brännande fråga
- 80Individuell lön för lärare
- 82Chefen som en social aktör
- 83Tankemönster skapar mening
- 84Normer ger legitimitet
- 85Resurser möjliggör dominans
- 85Lönesättning som förhandlingsprocess
- 87Chefens roll
- 88Behövs lönekriterier?
- 89Att bedöma och värdera arbetsprestationer
- 90Finns det en rättvisande bild?
- 91Vikten av dialog
- 93Sammanfattning och avslutande reflektion
- 93Litteratur
- 695Entreprenörskap som kreativt handlingsutrymme
- Karin Berglund
- 96Entreprenörskap i skolan – en organisatorisk utmaning
- 96Bengt läser på och formulerar frågor om entreprenöriellt lärande
- 97Det entreprenöriella som ledstjärna
- 99Entreprenören som sin egen lyckas smed
- 100Från entreprenöriellt lärande till skolutveckling
- 102Entreprenöriellt lärande i praktiken
- 106Sammanfattning och avslutande reflektion
- 107Litteratur
- 7109Ledarskap och medarbetarskap
- Stefan Tengblad
- 109En utmanande uppgift
- 112Medarbetarskap i skolans värld
- 114Skolledarskap i teori och praktik
- 118Utveckling av medarbetarskap
- 120Ledarskap som bidrar till medarbetarskapsutveckling
- 120Se medarbetarna som kompetenta medspelare
- 121Delegera ansvar och visa förtroende
- 122Utnyttja skilda uppfattningar för att skapa lärande
- 123Låt diskussionerna kring mål och utveckling få ta tid
- 124Företräd den egna verksamheten med både integritet och följsamhet
- 124Sammanfattning och avslutande reflektion
- 125Litteratur
- 8129Projekt i skolan
- Anette Hallin
- 129Projektet och dess löfte om resultat
- 131Projektet som arbetsform
- 137Projektet som temporär organisation
- 141Behovet av situationsanpassad projektledning
- 143Projektet som en organiseringsprocess
- 144Sammanfattning och avslutande reflektion
- 146Litteratur
- 9149Att synliggöra samarbete – bilder och begrepp för förändring
- Marianne Döös, Peter Johansson & Tomas Backström
- 150Förändring av vardagssamarbete
- 153Tankeverktyg – några viktiga begrepp som utgångspunkt
- 155Att ta fram relationikbilder
- 158Bilder för förändring av samarbetsprocesser
- 163Sammanfattning och avslutande reflektion
- 165Åter till elevhälsovården på Nyskolan
- 167Litteratur
- 10171Ledning av skolor på ofullständiga marknader
- Svante Schriber
- 172Utvecklingen mot en skolmarknad
- 173Marknader i teorin
- 174Prisets roll på marknaden
- 175Institutionernas roll för marknader
- 175Informationens roll i teorier om marknader
- 176I vilken grad utgör den svenska skolan en marknad
- 176Prissättning och resursutnyttjande
- 178Institutioner för sund konkurrens
- 179Köparens risk på tjänstemarknader
- 181Sammanfattning och avslutande reflektion
- 184Litteratur
- 11185Styrutmaningar i skolans mål och resultatuppföljning
- Matti Skoog
- 185Mötet mellan två styrlogiker
- 187Logikernas möte i skolan
- 188Rapportering och nyckeltal: en förenklad bild av verkligheten
- 189Styrning i praktiken
- 189Kortsiktigt finansiellt tänkande
- 190Ett nyanserat tänkande kring kostnader
- 193Lärande stödprocesser
- 195Åter till rektor Mikaelas styrutmaningar
- 197Sammanfattning och avslutande reflektion
- 198Litteratur
- 01Författarpresentationer
- 05Sakregister
Det är ibland svårt att hålla ihop böcker med flera olika författare, men här lyckas man. Dels blickar varje kapitel från ett organisationsteoretiskt perspektiv på olika aspekter av ledning av en skola, dels inleds varje text med en kort berättelse ur skolans verklighet.
Information
- Redaktörer:
- Jan Löwstedt
- Kapitelförfattare:
- Kajsa Asplund Tomas Backström Karin Berglund Pernilla Bolander Tomas Brytting Marianne Döös Anette Hallin Peter Johansson Elizabeth Neu Morén Svante Schriber
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144104881
- Utgivningsår:
- 2015
- Artikelnummer:
- 38820-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 208