Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Skolledning

Scener från den organiserande vardagen
Skickas följande arbetsdag

Skolledning är så mycket mer än enskilda individers ansträngningar att leda och utveckla en verksamhet. Detta är utgångspunkten i Skolledning – scener från den organiserande vardagen. Boken belyser skolledning som summan av alla de lednings- och styrningspraktiker som påverkar den dagliga verksamheten i en skola. Vardagssituationer, som en skolledning ställs inför, diskuteras här utifrån ett organisationsteoretiskt perspektiv. Teman som tas upp är mål- och resultatstyrning, ledningens moralis...

Skolledning är så mycket mer än enskilda individers ansträngningar att leda och utveckla en verksamhet. Detta är utgångspunkten i Skolledning – scener från den organiserande vardagen. Boken belyser skolledning som summan av alla de lednings- och styrningspraktiker som påverkar den dagliga verksamheten i en skola. Vardagssituationer, som en skolledning ställs inför, diskuteras här utifrån ett organisationsteoretiskt perspektiv. Teman som tas upp är mål- och resultatstyrning, ledningens moraliska kompetens, samarbetsprocesser, ledarskap–medarbetarskap, entreprenöriellt lärande, talent management, bedömning och lönesättning, projektarbete samt ledning av den marknadsutsatta skolan. Skolledning – scener från den organiserande vardagen är relevant för alla som är intresserade av hur skolor leds och styrs. Den kan med fördel användas i undervisning om organisation, ledning och styrning samt i kurser som riktar sig till rektorer, lärare och andra skolledare.

      • 1
        9
        Skolledning – några utgångspunkter
        • Jan Löwstedt
        • 10
          Skolledningen – ett organiseringsperspektiv
        • 12
          Scener ur skolledningens vardag
        • 14
          Litteratur
      • 2
        17
        Skolledning i organisationssamhället
        • Jan Löwstedt
        • 19
          Skolan som organisation
        • 20
          Hierarki, hybrid eller politisk organisation?
        • 23
          Rektor som länk i skolans styrning
        • 26
          … eller en organisatör i vardagens flöde av aktiviteter?
        • 28
          Skolledaren som lösningen på samhällets problem
        • 30
          Chef, ledare, skolledning
        • 32
          Ledarskap i praktiken
        • 36
          Sammanfattning
        • 37
          Litteratur
      • 3
        41
        Ledning och moralisk kompetens
        • Tomas Brytting
        • 41
          ”Vi misslyckades”
        • 42
          Moralisk stress
        • 43
          En kompetenstypologi
        • 44
          Skolledaren som organisatör
        • 44
          God byråkrati
        • 48
          Värden, känslor och praxis
        • 48
          Värdegrund
        • 52
          Moraliska intuitioner
        • 53
          Moraliska karaktärsdrag
        • 56
          Sammanfattning och avslutande reflektion
        • 58
          Litteratur
      • 4
        59
        Talent management i skolan …|– utvärdering och utveckling i förändring
        • Pernilla Bolander & Kajsa Asplund
        • 60
          Talent management kommer till skolan
        • 60
          Vad är talent management?
        • 62
          Studier av talent management i Sverige
        • 63
          Införandet av talent management i en svensk skolkommun
        • 65
          Prestationsbedömning och tillsättning av förstelärartjänster i kommunen
        • 66
          Skolledarens avvägningar
        • 66
          Lyfta fram några få eller utveckla alla?
        • 68
          Hur ska man tolka bedömningskriterierna?
        • 70
          Utvärdering eller utveckling?
        • 71
          Individ eller uppdrag?
        • 73
          Sammanfattning och avslutande reflektion
        • 76
          Litteratur
      • 5
        79
        Att bedöma arbetsprestationer och sätta lön
        • Elizabeth Neu Morn
        • 80
          Lön – en brännande fråga
        • 80
          Individuell lön för lärare
        • 82
          Chefen som en social aktör
        • 83
          Tankemönster skapar mening
        • 84
          Normer ger legitimitet
        • 85
          Resurser möjliggör dominans
        • 85
          Lönesättning som förhandlingsprocess
        • 87
          Chefens roll
        • 88
          Behövs lönekriterier?
        • 89
          Att bedöma och värdera arbetsprestationer
        • 90
          Finns det en rättvisande bild?
        • 91
          Vikten av dialog
        • 93
          Sammanfattning och avslutande reflektion
        • 93
          Litteratur
      • 6
        95
        Entreprenörskap som kreativt handlingsutrymme
        • Karin Berglund
        • 96
          Entreprenörskap i skolan – en organisatorisk utmaning
        • 96
          Bengt läser på och formulerar frågor om entreprenöriellt lärande
        • 97
          Det entreprenöriella som ledstjärna
        • 99
          Entreprenören som sin egen lyckas smed
        • 100
          Från entreprenöriellt lärande till skolutveckling
        • 102
          Entreprenöriellt lärande i praktiken
        • 106
          Sammanfattning och avslutande reflektion
        • 107
          Litteratur
      • 7
        109
        Ledarskap och medarbetarskap
        • Stefan Tengblad
        • 109
          En utmanande uppgift
        • 112
          Medarbetarskap i skolans värld
        • 114
          Skolledarskap i teori och praktik
        • 118
          Utveckling av medarbetarskap
        • 120
          Ledarskap som bidrar till medarbetarskapsutveckling
        • 120
          Se medarbetarna som kompetenta medspelare
        • 121
          Delegera ansvar och visa förtroende
        • 122
          Utnyttja skilda uppfattningar för att skapa lärande
        • 123
          Låt diskussionerna kring mål och utveckling få ta tid
        • 124
          Företräd den egna verksamheten med både integritet och följsamhet
        • 124
          Sammanfattning och avslutande reflektion
        • 125
          Litteratur
      • 8
        129
        Projekt i skolan
        • Anette Hallin
        • 129
          Projektet och dess löfte om resultat
        • 131
          Projektet som arbetsform
        • 137
          Projektet som temporär organisation
        • 141
          Behovet av situationsanpassad projektledning
        • 143
          Projektet som en organiseringsprocess
        • 144
          Sammanfattning och avslutande reflektion
        • 146
          Litteratur
      • 9
        149
        Att synliggöra samarbete – bilder och begrepp för förändring
        • Marianne Döös, Peter Johansson & Tomas Backström
        • 150
          Förändring av vardagssamarbete
        • 153
          Tankeverktyg – några viktiga begrepp som utgångspunkt
        • 155
          Att ta fram relationikbilder
        • 158
          Bilder för förändring av samarbetsprocesser
        • 163
          Sammanfattning och avslutande reflektion
        • 165
          Åter till elevhälsovården på Nyskolan
        • 167
          Litteratur
      • 10
        171
        Ledning av skolor på ofullständiga marknader
        • Svante Schriber
        • 172
          Utvecklingen mot en skolmarknad
        • 173
          Marknader i teorin
        • 174
          Prisets roll på marknaden
        • 175
          Institutionernas roll för marknader
        • 175
          Informationens roll i teorier om marknader
        • 176
          I vilken grad utgör den svenska skolan en marknad
        • 176
          Prissättning och resursutnyttjande
        • 178
          Institutioner för sund konkurrens
        • 179
          Köparens risk på tjänstemarknader
        • 181
          Sammanfattning och avslutande reflektion
        • 184
          Litteratur
      • 11
        185
        Styrutmaningar i skolans mål och resultatuppföljning
        • Matti Skoog
        • 185
          Mötet mellan två styrlogiker
        • 187
          Logikernas möte i skolan
        • 188
          Rapportering och nyckeltal: en förenklad bild av verkligheten
        • 189
          Styrning i praktiken
        • 189
          Kortsiktigt finansiellt tänkande
        • 190
          Ett nyanserat tänkande kring kostnader
        • 193
          Lärande stödprocesser
        • 195
          Åter till rektor Mikaelas styrutmaningar
        • 197
          Sammanfattning och avslutande reflektion
        • 198
          Litteratur
    • 01
      Författarpresentationer
    • 05
      Sakregister

Det är ibland svårt att hålla ihop böcker med flera olika författare, men här lyckas man. Dels blickar varje kapitel från ett organisationsteoretiskt perspektiv på olika aspekter av ledning av en skola, dels inleds varje text med en kort berättelse ur skolans verklighet.

Information

Redaktörer:
Jan Löwstedt
Kapitelförfattare:
Kajsa Asplund Tomas Backström Karin Berglund Pernilla Bolander Tomas Brytting Marianne Döös Anette Hallin Peter Johansson Elizabeth Neu Morén Svante Schriber
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144104881
Utgivningsår:
2015
Artikelnummer:
38820-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
208

Författare

Jan Löwstedt

Jan Löwstedt är professor vid Företagsekonomiska institutionen, Stockholms universitet. Han har bedrivit och lett såväl nationella som internatione...

Kajsa Asplund

Kajsa Asplund är psykolog och doktorand vid Institutionen för företagande och ledning vid Handelshögskolan i Stockholm. I sin forskning studerar ho...

Tomas Backström

Tomas Backström är professor i innovationsteknik vid akademin för Innovation, design och teknik, Mälardalens högskola (Mdh). Tomas har forskat inom...

Karin Berglund

Karin Berglund är docent vid Företagsekonomiska institutionen Stockholms universitet där hon även ansvarar för det universitetsövergripande samarbe...

Pernilla Bolander

Pernilla Bolander är docent vid Institutionen för företagande och ledning vid Handelshögskolan i Stockholm och forskare vid Center for HRM and Know...

Tomas Brytting

Tomas Brytting är docent i företagsekonomi och professor i organisationsetik vid Ersta Sköndal Bräcke högskola. Han har arbetat med organisati...

Marianne Döös

Marianne Döös är professor emeritus i pedagogik vid Stockholms universitet med inriktning på organisationspedagogik. Hennes forskningsintresse rör ...

Anette Hallin

Anette Hallin är professor i företagsekonomi med inriktning mot organisation och ledning vid Mälardalens universitet. Hon har skrivit flera böcker,...

Peter Johansson

Peter E. Johansson är universitetslektor i innovationsteknik vid akademin för Innovation, design och teknik, Mälardalens högskola. Han är filosofie...

Elizabeth Neu Morén

Elizabeth Neu Morén är ekonomie doktor i företagsekonomi. Hon har tidigare arbetat som lektor vid Företagsekonomiska institutionen, Uppsala univers...

Svante Schriber

Svante Schriber disputerade 2008 vid Handelshögskolan i Stockholm. Sedan 2014 är han verksam vid Stockholm Business School. Hans forskning kretsar ...

Matti Skoog

Matti Skoog, professor, är verksam som forskare och lärare vid Åbo Akademi 
och Stockholms universitet. Han är specialiserad på styrsystem och styr...

Stefan Tengblad

Stefan Tengblad är professor i Human Resource Management vid Göteborgs universitet. Hans forskning handlar om chefers arbete, medarbetarskap och HR...

 ;