
Meningsskapande fritidshem
- studio som arena för multimodalt lärande
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 7Inledning
- 9Författarpresentation
- 13KAPITEL 1 Fritidshemmet som verksamhetsområde
- Malin Rohlin
- 13Tiden före nuet
- 14Grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem
- 16Fritidspedagogik och fritidshemspedagogik
- 17Fritidshemspedagogik som kunskapsfält
- 19”Särarten
- 20Styrningsmentaliteter
- 21Multimodalitet
- 25Arbetslag som multimodalt verktyg
- 27Studior eller lärandelaborationer som id
- 29Litteratur
- 33KAPITEL 2 Drama i demokratins namn
- Ulrika von Schantz
- 34Drama och teater som bildning
- 36Drama – fyra pedagogiska perspektiv
- 38Drama som estetisk lärprocess
- 39Överspridningseffekt
- 41Att lära genom konsten
- 42Kunskapssyn
- 44Interaktion och mångfald, estetisk dubblering och ’visiting
- 47Drama som demokratiskt instrument
- 48Drama versus teater
- 49Drama och teater som metod – på gott och ont
- 50Skolan och den ”radikala estetiken
- 51Aningslöshet och orosmoln
- 52Processdrama
- 54Några avrundande ord
- 55Litteratur
- 57KAPITEL 3 Musik som estetisk kommunikation i fritidshemmet
- Ketil Thorgersen
- 57Musik ger mening
- 58Vad har musik med mode att göra
- 62Musik mellan fritid, fritidshem och skola
- 64Vad är musik
- 64Musik som objekt
- 64Musik som handling
- 66Musik som del i estetisk fostran
- 66Att välja själv
- 69Att kopiera eller skapa eget
- 72Kreativ överskottsenergi
- 74Funktioner av estetisk kommunikation
- 75Roller i estetisk kommunikation
- 76Tecknens betydelse och innehåll
- 76Kontexters betydelse och innehåll
- 77Litteratur
- 81KAPITEL 4 Elevrespons på bloggen
- Kerstin Ahlberg & Helena Danielsson
- 81Jamen det går bra helt enkelt
- 82Matematiktema
- 86Gudasagor
- 88Lådtemat
- 91Lärdomar
- 91Bildrespons
- 94Digital kompetens
- 98Blogg – en ”tankevärld” eller ”tankeväckande objekt
- 102Visuell gestaltning och estetiska lärprocesser
- 103Estetikbegreppet och lärande
- 105Design-teori och komplexa samband
- 105Digitala världar och multimodala produktionssätt
- 107Förnyelse – och väg till lärande för alla
- 109Sammanfattning och vision
- 111Litteratur
- 115KAPITEL 5 Utmana och utmanas
- Gudrun Schön Johansson
- 116Perspektiv på lärande
- 119Planering
- 120Hur uppstår inre motivation
- 120Upptakt till PBL-studier
- 121Exempel på två utgångspunkter
- 122Om Pelle
- 122Handledning av studenterna
- 122Problembearbetning
- 128Examination
- 128Utvärdering
- 135Vad tycker studenterna
- 136Fördelar och fallgropar med PBL
- 137PBL i fritidshemmet
- 139Avslutning
- 140Litteratur
- 143KAPITEL 6 Att möta barn och unga i en multimodal praktik
- Anna-Lena Ljusberg
- 144Barnsyn – att se barn som objekt eller subjekt
- 145Föränderliga individer i ett föränderligt samhälle
- 146Vi föds in i och utvecklas inom en kultur
- 147Det är så här barn är – eller hur gör vi barndom
- 148Språket som handling
- 149Att tolka utifrån våra erfarenheter
- 149Tolkningposition
- 150Sociala kontrakt
- 151Att lyssna
- 152Att möta fritidshemsbarn
- 153Avslutande kommentar
- 154Litteratur
Information
- Redaktörer:
- Malin Rohlin
- Kapitelförfattare:
- Ulrika von Schantz Gudrun Schön Johansson Anna-Lena Ljusberg Ketil A. Thorgersen Helena Danielsson Kerstin Ahlberg
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144083278
- Utgivningsår:
- 2013
- Artikelnummer:
- 36373-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 160