
Helena Danielsson
Kapitelförfattare
Helena Danielsson är docent i bild- och mediepedagogik. Hon har bland annat varit verksam som lärarutbildare och forskare vid Högskolan Dalarna. Hennes studier gäller mediepedagogik och multimodalitet. Hon har en bakgrund som lågstadielärare, filmpedagog och expert i ett flertal myndighetsuppdrag kring kultur och medier i barns värld. Hon blev 2002 fil dr i pedagogik med avhandlingen Att lära med media – om det språkliga skapandets villkor i skolan med fokus på video.
Helena Danielsson är docent i bild- och mediepedagogik. Hon har bland annat varit verksam som lärarutbildare och forskare vid Högskolan Dalarna. Hennes studier gäller mediepedagogik och multimodalitet. Hon har en bakgrund som lågstadielärare, filmpedagog och expert i ett flertal myndighetsuppdrag kring kultur och medier i barns värld. Hon blev 2002 fil dr i pedagogik med avhandlingen Att lära med media – om det språkliga skapandets villkor i skolan med fokus på video.