Skolframgång i det mångkulturella samhället

Skickas följande arbetsdag

322 kr

inkl moms

Läs mer Stäng

Skollagen och majoriteten av den svenska befolkningen är eniga. Unga människor ska oberoende av kön, social bakgrund och etnicitet kunna ha samma framtidsmöjligheter. Samtidigt visar utbildningsvetenskaplig forskning på generellt försämrade skolprestationer, ökad skolsegregation och stora skillnader i genomsnittliga betygsnivåer mellan skolor. I glappet mellan skolans uppdrag och dess verklighet visar denna bok vägen framåt. På vetenskaplig grund ger kapitlen svar på frågan: Vilka är framgån...

Information

ISBN:

9789144093529

Utgivningsår:

2016

Artikelnummer:

37797-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

360

Författare

Anna Lund

Anna Lund är docent i sociologi vid Centrum för kultursociologi, Institutionen för kulturvetenskaper, Linnéuniversitetet. Hennes forskning är ofta ...

Stefan Lund

Stefan Lund är docent i pedagogik vid Centrum för kultursociologi, Institutionen för utbildningsvetenskap och Pro-dekan i Nämnden för lärarutbildni...

Mimmi Barmark

Mimmi Barmark är lektor i sociologi vid Sociologiska institutionen på Lunds universitet och forskar om sociala förklaringar till ohälsa och den mån...

Laid Bouakaz

Laid Bouakaz är lektor och forskare i interkulturell pedagogik vid Malmö högskola. Som forskare, språklärare och f.d. rektor på en mångkulturell sk...

Anna-Maria Sarstrand Marekovic

Anna-Maria Sarstrand Marekovic är lektor i sociologi vid Institutionen för samhällsstudier vid Linnéuniversitetet. Hennes forskning rör mottagande ...

Rehan Taha

Rehan Taha är fil.mag. i utbildningsvetenskap. Hon arbetar som lärare inom förskola och grundskolans tidigare år och är pedagogisk ansvarig på två ...

Mats Trondman

Mats Trondman är professor i kultursociologi vid Linnéuniversitetet. Hans forskningsintresse rör allt från frågor om kulturteori, politisk filosofi...

Carolin Valizadeh

Carolin Valizadeh är doktorand i sociologi vid Institutionen för samhällsstudier vid Linnéuniversitetet. Hon undersöker i sin avhandling hur unga i...

Andrea Voyer

Andrea Voyer är fil.dr i sociologi och verksam vid University of Connecticut, USA. Voyers forskning handlar om mångkulturell inkorporering och hur ...

Vi använder cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt av webbplatsen. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer