Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Skolframgång i det mångkulturella samhället
- 9Förord
- 11Författarpresentationer
- 113Skolframgång och mångkulturell inkorporering
- Anna Lund & Stefan Lund
- 14Bilden av skolan
- 16Skolframgång som begrepp
- 20Perspektiv på det mångkulturella
- 25Skolkultur och mening
- 27Forskningsprojektet och antologins bidrag
- 32Referenser
- Del 1 Fallstudier
- 239Betydelsen av etnisk bakgrund
- Andrea Voyer
- 42Rektorer och målstyrning
- 44Elevbakgrund och skolans rykte
- 48Elevbakgrund och skolstruktur
- 51Elevbakgrund i skolvardagen
- 61Bakgrundens betydelse för skolframgång
- 63Referenser
- 365Vem går det bättre för och varför?
- Mimmi Barmark
- 67Vilka elever förbättrar sina resultat när de börjar gymnasiet?
- 69Vad är det som hänt?
- 80En solidarisk gymnasieskola lyfter skolresultaten
- 83Referenser
- 485Kampen om att bli en elev
- Laid Bouakaz & Rehan Taha
- 88Tidigare skolerfarenheter
- 90Att vara elev i ordinarie klass på grundskolan
- 91Att bli en framgångsrik elev
- 94Lärande identitet och erkännande
- 95Hinder för utveckling av lärande identitet
- 99Om hur det borde vara
- 101Dynamisk och statisk lärande identitet
- 102Referenser
- 5103När allt annat misslyckats
- Anna Lund
- 105Förutsättningar för lärande
- 107Vertikala dimensioner – från sorti till att på nytt öppna skolans dörr
- 110Horisontella dimensioner i praktiken
- 114Kramar – om hur det vertikala och det horisontella smälter samman
- 118Det vertikala erkännandets betydelse
- 119Möjligheter och en oavsiktlig konsekvens
- 123Referenser
- 6125Prestigeskolan
- Stefan Lund & Carolin Valizadeh
- 127Strukturella och symboliska gränser
- 128Akademins symboliska gränser
- 131Svenskhet
- 134Utanför de symboliska gränserna
- 139Assimilation och mångkulturell inkorporering
- 142Referenser
- 7143Mot alla odds
- Anna-Maria Sarstrand Marekovic
- 144Att vara nyanländ i gymnasieskolan
- 146Tidigare erfarenheter och skolkultur
- 146En mångkulturell skola med kunskapsfokus
- 151Elevernas berättelser
- 157Att lyckas som nyanländ i gymnasieskolan
- 159Referenser
- 8161Att ta skolan i egna händer
- Laid Bouakaz, Anna Lund & Mats Trondman
- 162Komplementära skolor i Malmö stad
- 164Forskning om komplementära skolor
- 166Tre komplementära skolor
- 169Vägen vi ska ta
- 170Motiveras för skolframgång
- 173Skolarbete för skolframgång
- 177Bemötande för skolframgång
- 182Kulturell tillhörighet för skolframgång
- 192Återbesök hos Amran
- 194Referenser
- Del 2 Skolframgångens elementära former
- 9199Skolframgångens elementära former i det mångkulturella samhället
- Mats Trondman
- 199Att förstå skolframgång i det mångkulturella samhället
- 202Lärande som kognitiv förmåga och icke-kognitiva omständigheter
- 203Lärandekontraktet och en lärande identitet
- 203Utvandrarens och invandrarens lärande identitet och migrationserfarenheter
- 206Lärande identitet och livsvillkor
- 208Livsvillkor och skolvillkor
- 209Utmaningar och möjligheter: tre linser
- 217Vägen som väntar
- 218Referenser
- 10221Mål och problembild: rektorers hanteringsstrategier
- Mats Trondman
- 221Mål och problembild
- 221Hanteringsstrategier
- 236Rykte och inre skolmiljö
- 238Referenser
- 11241Mot ett förklarande narrativ om skolkultur för skolframgång
- Mats Trondman
- 242Förändrad skolframgång
- 243Skolframgång och utbildningskapital, kön samt utländsk och svensk bakgrund
- 243Faktorer för skolframgång
- 248Skolframgångens elementära former: ett förklarande narrativ om skolkultur
- 257Skolkultur som varför-svar i hur-form
- 258Kognitiva och icke-kognitiva elementära former och dess relationer
- 263Kulturell tillhörighet och kognitiva och icke-kognitiva elementära former
- 267Inför fortsättningen
- 268Referenser
- 12271Skolframgångens elementära former: variationer i möjligheter och begränsningar
- Mats Trondman
- 271Om mobilisering av en lärande identitet
- 281Till förståelsen av skolframgångens vardagliga hur-praktik
- 291Djupt spel på prestigeskolan
- 306Nyanlända utvandrares skolframgång
- 315Varför de gör det på detta vis?
- 333Referenser
- 13337Till förståelsen av det mångkulturellas betydelse för skolframgång
- Mats Trondman
- 337Skolkultur för skolframgång
- 340Vadets hur
- 341Det kognitivas icke-kognitiva beroende
- 342Skolframgångens elementära former och elever med migrationserfarenheter
- 344Återbesök i fallstudierna
- 345Undervisning och lärande
- 348Undervisning och lärande i den tredje linsens ljus
- 352Allt för ett, ett för alla
- 353Anmärkning
- 355Den mångkulturella inkorporeringens logik i den tredje linsens ljus
- 358Referenser
Information
- Redaktörer:
- Anna Lund Stefan Lund
- Kapitelförfattare:
- Mimmi Barmark Laid Bouakaz Anna-Maria Sarstrand Marekovic Rehan Taha Mats Trondman Carolin Valizadeh Andrea Voyer
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144093529
- Utgivningsår:
- 2016
- Artikelnummer:
- 37797-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 360