Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Skolframgång i det mångkulturella samhället

Skickas följande arbetsdag

Skollagen och majoriteten av den svenska befolkningen är eniga. Unga människor ska oberoende av kön, social bakgrund och etnicitet kunna ha samma framtidsmöjligheter. Samtidigt visar utbildningsvetenskaplig forskning på generellt försämrade skolprestationer, ökad skolsegregation och stora skillnader i genomsnittliga betygsnivåer mellan skolor. I glappet mellan skolans uppdrag och dess verklighet visar denna bok vägen framåt. På vetenskaplig grund ger kapitlen svar på frågan: Vilka är framgån...

Skollagen och majoriteten av den svenska befolkningen är eniga. Unga människor ska oberoende av kön, social bakgrund och etnicitet kunna ha samma framtidsmöjligheter. Samtidigt visar utbildningsvetenskaplig forskning på generellt försämrade skolprestationer, ökad skolsegregation och stora skillnader i genomsnittliga betygsnivåer mellan skolor. I glappet mellan skolans uppdrag och dess verklighet visar denna bok vägen framåt. På vetenskaplig grund ger kapitlen svar på frågan: Vilka är framgångsfaktorerna i mångkulturella skolor? Avgörande är inte bara en skolkultur där elever kan vara olika utan även, som Mats Trondman skriver i bokens sammanfattande analys: att eleverna kan lära sig så att de lär sig att de kan lära sig. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare, skolledare och elevvårdspersonal med intresse för skola och utbildning i ett mångkulturellt samhälle.

Information

Redaktörer:
Anna Lund Stefan Lund
Kapitelförfattare:
Mimmi Barmark Laid Bouakaz Anna-Maria Sarstrand Marekovic Rehan Taha Mats Trondman Carolin Valizadeh Andrea Voyer
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144093529
Utgivningsår:
2016
Artikelnummer:
37797-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
360

Författare

Anna Lund

Anna Lund är docent i sociologi vid Centrum för kultursociologi, Institutionen för kulturvetenskaper, Linnéuniversitetet. Hennes forskning är ofta ...

Stefan Lund

Stefan Lund är docent i pedagogik vid Centrum för kultursociologi, Institutionen för utbildningsvetenskap och Pro-dekan i Nämnden för lärarutbildni...

Mimmi Barmark

Mimmi Barmark är lektor i sociologi vid Sociologiska institutionen på Lunds universitet och har forskat om frivilligt deltidsarbete, sociala förkla...

Laid Bouakaz

Laid Bouakaz är lektor och forskare i interkulturell pedagogik vid Malmö högskola. Som forskare, språklärare och f.d. rektor på en mångkulturell sk...

Anna-Maria Sarstrand Marekovic

Anna-Maria Sarstrand Marekovic är lektor i sociologi vid Institutionen för samhällsstudier vid Linnéuniversitetet. Hennes forskning rör mottagande ...

Rehan Taha

Rehan Taha är fil.mag. i utbildningsvetenskap. Hon arbetar som lärare inom förskola och grundskolans tidigare år och är pedagogisk ansvarig på två ...

Mats Trondman

Mats Trondman är professor i kultursociologi vid Linnéuniversitetet. Hans forskningsintresse rör allt från frågor om kulturteori, politisk filosofi...

Carolin Valizadeh

Carolin Valizadeh är doktorand i sociologi vid Institutionen för samhällsstudier vid Linnéuniversitetet. Hon undersöker i sin avhandling hur unga i...

Andrea Voyer

Andrea Voyer är fil.dr i sociologi och verksam vid University of Connecticut, USA. Voyers forskning handlar om mångkulturell inkorporering och hur ...

 ;