Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Skolframgång i det mångkulturella samhället

Skickas följande arbetsdag

Skollagen och majoriteten av den svenska befolkningen är eniga. Unga människor ska oberoende av kön, social bakgrund och etnicitet kunna ha samma framtidsmöjligheter. Samtidigt visar utbildningsvetenskaplig forskning på generellt försämrade skolprestationer, ökad skolsegregation och stora skillnader i genomsnittliga betygsnivåer mellan skolor. I glappet mellan skolans uppdrag och dess verklighet visar denna bok vägen framåt. På vetenskaplig grund ger kapitlen svar på frågan: Vilka är framgån...

Skollagen och majoriteten av den svenska befolkningen är eniga. Unga människor ska oberoende av kön, social bakgrund och etnicitet kunna ha samma framtidsmöjligheter. Samtidigt visar utbildningsvetenskaplig forskning på generellt försämrade skolprestationer, ökad skolsegregation och stora skillnader i genomsnittliga betygsnivåer mellan skolor. I glappet mellan skolans uppdrag och dess verklighet visar denna bok vägen framåt. På vetenskaplig grund ger kapitlen svar på frågan: Vilka är framgångsfaktorerna i mångkulturella skolor? Avgörande är inte bara en skolkultur där elever kan vara olika utan även, som Mats Trondman skriver i bokens sammanfattande analys: att eleverna kan lära sig så att de lär sig att de kan lära sig. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare, skolledare och elevvårdspersonal med intresse för skola och utbildning i ett mångkulturellt samhälle.

    • 9
      Förord
    • 11
      Författarpresentationer
      • 1
        13
        Skolframgång och mångkulturell inkorporering
        • Anna Lund & Stefan Lund
        • 14
          Bilden av skolan
        • 16
          Skolframgång som begrepp
        • 20
          Perspektiv på det mångkulturella
        • 25
          Skolkultur och mening
        • 27
          Forskningsprojektet och antologins bidrag
        • 32
          Referenser
  • Del 1 Fallstudier
      • 2
        39
        Betydelsen av etnisk bakgrund
        • Andrea Voyer
        • 42
          Rektorer och målstyrning
        • 44
          Elevbakgrund och skolans rykte
        • 48
          Elevbakgrund och skolstruktur
        • 51
          Elevbakgrund i skolvardagen
        • 61
          Bakgrundens betydelse för skolframgång
        • 63
          Referenser
      • 3
        65
        Vem går det bättre för och varför?
        • Mimmi Barmark
        • 67
          Vilka elever förbättrar sina resultat när de börjar gymnasiet?
        • 69
          Vad är det som hänt?
        • 80
          En solidarisk gymnasieskola lyfter skolresultaten
        • 83
          Referenser
      • 4
        85
        Kampen om att bli en elev
        • Laid Bouakaz & Rehan Taha
        • 88
          Tidigare skolerfarenheter
        • 90
          Att vara elev i ordinarie klass på grundskolan
        • 91
          Att bli en framgångsrik elev
        • 94
          Lärande identitet och erkännande
        • 95
          Hinder för utveckling av lärande identitet
        • 99
          Om hur det borde vara
        • 101
          Dynamisk och statisk lärande identitet
        • 102
          Referenser
      • 5
        103
        När allt annat misslyckats
        • Anna Lund
        • 105
          Förutsättningar för lärande
        • 107
          Vertikala dimensioner – från sorti till att på nytt öppna skolans dörr
        • 110
          Horisontella dimensioner i praktiken
        • 114
          Kramar – om hur det vertikala och det horisontella smälter samman
        • 118
          Det vertikala erkännandets betydelse
        • 119
          Möjligheter och en oavsiktlig konsekvens
        • 123
          Referenser
      • 6
        125
        Prestigeskolan
        • Stefan Lund & Carolin Valizadeh
        • 127
          Strukturella och symboliska gränser
        • 128
          Akademins symboliska gränser
        • 131
          Svenskhet
        • 134
          Utanför de symboliska gränserna
        • 139
          Assimilation och mångkulturell inkorporering
        • 142
          Referenser
      • 7
        143
        Mot alla odds
        • Anna-Maria Sarstrand Marekovic
        • 144
          Att vara nyanländ i gymnasieskolan
        • 146
          Tidigare erfarenheter och skolkultur
        • 146
          En mångkulturell skola med kunskapsfokus
        • 151
          Elevernas berättelser
        • 157
          Att lyckas som nyanländ i gymnasieskolan
        • 159
          Referenser
      • 8
        161
        Att ta skolan i egna händer
        • Laid Bouakaz, Anna Lund & Mats Trondman
        • 162
          Komplementära skolor i Malmö stad
        • 164
          Forskning om komplementära skolor
        • 166
          Tre komplementära skolor
        • 169
          Vägen vi ska ta
        • 170
          Motiveras för skolframgång
        • 173
          Skolarbete för skolframgång
        • 177
          Bemötande för skolframgång
        • 182
          Kulturell tillhörighet för skolframgång
        • 192
          Återbesök hos Amran
        • 194
          Referenser
  • Del 2 Skolframgångens elementära former
      • 9
        199
        Skolframgångens elementära former i det mångkulturella samhället
        • Mats Trondman
        • 199
          Att förstå skolframgång i det mångkulturella samhället
        • 202
          Lärande som kognitiv förmåga och icke-kognitiva omständigheter
        • 203
          Lärandekontraktet och en lärande identitet
        • 203
          Utvandrarens och invandrarens lärande identitet och migrations­erfarenheter
        • 206
          Lärande identitet och livsvillkor
        • 208
          Livsvillkor och skolvillkor
        • 209
          Utmaningar och möjligheter: tre linser
        • 217
          Vägen som väntar
        • 218
          Referenser
      • 10
        221
        Mål och problembild: rektorers hanteringsstrategier
        • Mats Trondman
        • 221
          Mål och problembild
        • 221
          Hanteringsstrategier
        • 236
          Rykte och inre skolmiljö
        • 238
          Referenser
      • 11
        241
        Mot ett förklarande narrativ om skolkultur för skolframgång
        • Mats Trondman
        • 242
          Förändrad skolframgång
        • 243
          Skolframgång och utbildningskapital, kön samt utländsk och svensk bakgrund
        • 243
          Faktorer för skolframgång
        • 248
          Skolframgångens elementära former: ett förklarande narrativ om skolkultur
        • 257
          Skolkultur som varför-svar i hur-form
        • 258
          Kognitiva och icke-kognitiva elementära former och dess relationer
        • 263
          Kulturell tillhörighet och kognitiva och icke-kognitiva elementära former
        • 267
          Inför fortsättningen
        • 268
          Referenser
      • 12
        271
        Skolframgångens elementära former: variationer i möjligheter och begränsningar
        • Mats Trondman
        • 271
          Om mobilisering av en lärande identitet
        • 281
          Till förståelsen av skolframgångens vardagliga hur-praktik
        • 291
          Djupt spel på prestigeskolan
        • 306
          Nyanlända utvandrares skolframgång
        • 315
          Varför de gör det på detta vis?
        • 333
          Referenser
      • 13
        337
        Till förståelsen av det mångkulturellas betydelse för skolframgång
        • Mats Trondman
        • 337
          Skolkultur för skolframgång
        • 340
          Vadets hur
        • 341
          Det kognitivas icke-kognitiva beroende
        • 342
          Skolframgångens elementära former och elever med migrations­erfarenheter
        • 344
          Återbesök i fallstudierna
        • 345
          Undervisning och lärande
        • 348
          Undervisning och lärande i den tredje linsens ljus
        • 352
          Allt för ett, ett för alla
        • 353
          Anmärkning
        • 355
          Den mångkulturella inkorporeringens logik i den tredje linsens ljus
        • 358
          Referenser

Information

Redaktörer:
Anna Lund Stefan Lund
Kapitelförfattare:
Mimmi Barmark Laid Bouakaz Anna-Maria Sarstrand Marekovic Rehan Taha Mats Trondman Carolin Valizadeh Andrea Voyer
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144093529
Utgivningsår:
2016
Artikelnummer:
37797-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
360

Författare

Anna Lund

Anna Lund är docent i sociologi vid Centrum för kultursociologi, Institutionen för kulturvetenskaper, Linnéuniversitetet. Hennes forskning är ofta ...

Stefan Lund

Stefan Lund är docent i pedagogik vid Centrum för kultursociologi, Institutionen för utbildningsvetenskap och Pro-dekan i Nämnden för lärarutbildni...

Mimmi Barmark

Mimmi Barmark är lektor i sociologi vid Sociologiska institutionen på Lunds universitet och har forskat om frivilligt deltidsarbete, sociala förkla...

Laid Bouakaz

Laid Bouakaz är lektor och forskare i interkulturell pedagogik vid Malmö högskola. Som forskare, språklärare och f.d. rektor på en mångkulturell sk...

Anna-Maria Sarstrand Marekovic

Anna-Maria Sarstrand Marekovic är lektor i sociologi vid Institutionen för samhällsstudier vid Linnéuniversitetet. Hennes forskning rör mottagande ...

Rehan Taha

Rehan Taha är fil.mag. i utbildningsvetenskap. Hon arbetar som lärare inom förskola och grundskolans tidigare år och är pedagogisk ansvarig på två ...

Mats Trondman

Mats Trondman är professor i kultursociologi vid Linnéuniversitetet. Hans forskningsintresse rör allt från frågor om kulturteori, politisk filosofi...

Carolin Valizadeh

Carolin Valizadeh är doktorand i sociologi vid Institutionen för samhällsstudier vid Linnéuniversitetet. Hon undersöker i sin avhandling hur unga i...

Andrea Voyer

Andrea Voyer är fil.dr i sociologi och verksam vid University of Connecticut, USA. Voyers forskning handlar om mångkulturell inkorporering och hur ...

 ;