Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Design för engagerat lärande

Skickas följande arbetsdag

Design för engagerat lärande

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Engagemang är bryggan mellan kunskapen och individen. Engagemang går att påverka och det går att träna upp. Kanske har du märkt att din lektionsdesign påverkar elevernas engagemang? I den här boken berättar vi hur du gör för att påverka det i positiv riktning. Boken ger en nyanserad förståelse av elevers engagemang i, och disengagemang från, lärande. Den varvar teori, metod och praktik och ger konkreta tips i fråga om lektionsplanering och lektions­design. Den lyfter fram sådant som är vikti...

Engagemang är bryggan mellan kunskapen och individen. Engagemang går att påverka och det går att träna upp. Kanske har du märkt att din lektionsdesign påverkar elevernas engagemang? I den här boken berättar vi hur du gör för att påverka det i positiv riktning. Boken ger en nyanserad förståelse av elevers engagemang i, och disengagemang från, lärande. Den varvar teori, metod och praktik och ger konkreta tips i fråga om lektionsplanering och lektions­design. Den lyfter fram sådant som är viktigt att tänka på när du vill designa engagerande lärandeaktiviteter i digitala lärmiljöer. Design för engagerat lärande kan inspirera både verksamma och ­blivande lärare som undervisar med digitala verktyg, till exempel över lärplattformar. Boken ger kunskap för undervisning som sker såväl helt som delvis online.

Till läsaren     11

Om författarna     13

Förord     15

Begrepp och förkortningar (i alfabetisk ordning)   19

Del I Bakgrund och teori

1. Introduktion till när-, fjärr-, distans- och hybridundervisning     27

Digitalisering inom gymnasieskola och vuxenutbildning     28

Digitala utbildningsformat ger flexibla undervisningsformer     30

Blended learning     32

Fjärr- och distansundervisning     36

Hybridundervisning     41

Komplexitet, tid och rum     43

Sammanfattning     46

Referenser     46

2. Det kritiska (dis-)engagemanget     49

Engagemang     51

Disengagemang     53

Engagemang eller motivation?     58

Engagemang och disengagemang i blended learning     60

Lärares erfarenheter av elevers engagemang online     64

Sammanfattning     68

Referenser     69

3. Design för lärande     73

Bakgrunden till design     74

Participatory design     74

Design-based research     76

Learning design     79

Lärandedesign som handling, produkt och metod     80

Lektionsplanering     82

Lektionsdesign som metod     83

Sammanfattning     86

Referenser     87

4. Design för engagemang     91

Designprinciper     92

Tidiga designprinciper för lärande     92

Senare designprinciper för lärande     95

Vad blir det för resultat av DBR?     97

Att leda en designintervention     98

Design för engagemang i gymnasieskolan     99

Design för engagemang i vuxenutbildningen     103

Designprinciper som inte bygger på DBR     105

Sammanfattning     105

Referenser      106

Del II Tillämpning och fördjupning

5. Villkor för undervisning online     111

Lärares och elevers digitala kompetens     112

Design är viktigt i onlineundervisning       112

Villkor för distansundervisning     115

Asynkron distans     117

Fördröjd återkoppling     119

Synkron distansundervisning      119

Hybridundervisning     121

Hur effektiv är hybridundervisning?     124

Så organiserar du för hybridundervisning     125

Hybridundervisning ad hoc     127

Sammanfattning     128

Referenser      129

6. Lektionsplanering i en lärplattform     133

Med lärplattformen som stöd för undervisning     134

Planera för god organisation     135

Kommunikation av instruktion     136

Anpassningar     144

Bedömning     146

Sammanfattning     148

Referenser     148

7. Lektionsdesign i praktiken     151

En lärandegemenskap     152

Scaffolding     153

Lärande steg-för-steg     153

Modeller för lärande     156

Återkoppling     156

Visuell och automatiserad återkoppling     157

Återkoppling från lärare     157

Autonomi     159

Interaktion     160

Scripta som stöd för interaktion     161

Basgrupper som stöd för interaktion     162

Variation     164

Att variera med modaliteter     164

Att variera med interaktion     168

Att variera undervisning med fokus på en eller flera färdigheter     169

Sammanfattning     172

Referenser     172

8. En mer avancerad lektionsdesign     177

Hur väljer jag mellan synkron och asynkron undervisning     178

Synkron onlineundervisning     178

Kombination av synkron och asynkron onlineundervisning     182

Designförslag 1     183

Designförslag 2     183

Asynkron onlineundervisning     184

Designförslag 1     184

Designförslag 2     185

Design för hybridundervisning     186

Tips för hybridundervisning     188

Att vidareutveckla den IT-didaktiska verktygslådan     191

Sammanfattning     193

Referenser     194

Slutord     197

Referenser     201

Information

Författare:
Nina Bergdahl Gita Chireh
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144157283
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
45033-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
202

Författare

Nina Bergdahl

Nina Bergdahl är forskare, författare och lärarutbildare. Hon har engagerat sig i skolans digitalisering under ett tjugotal år, som utvecklingslära...

Gita Chireh

Gita Chireh är lärare och har varit verksam inom gymnasieskolan, SFI och komvux. Hon har lång erfarenhet av distansundervisning och blended learnin...

 ;

Engagemang är bryggan mellan kunskapen och individen. Engagemang går att påverka och det går att träna upp. Kanske har du märkt att din lektionsdesign påverkar elevernas engagemang? I den här boken berättar vi hur du gör för att påverka det i positiv riktning. Boken ger en nyanserad förståelse av elevers engagemang i, och disengagemang från, lärande. Den varvar teori, metod och praktik och ger konkreta tips i fråga om lektionsplanering och lektions­design. Den lyfter fram sådant som är vikti...

Engagemang är bryggan mellan kunskapen och individen. Engagemang går att påverka och det går att träna upp. Kanske har du märkt att din lektionsdesign påverkar elevernas engagemang? I den här boken berättar vi hur du gör för att påverka det i positiv riktning. Boken ger en nyanserad förståelse av elevers engagemang i, och disengagemang från, lärande. Den varvar teori, metod och praktik och ger konkreta tips i fråga om lektionsplanering och lektions­design. Den lyfter fram sådant som är viktigt att tänka på när du vill designa engagerande lärandeaktiviteter i digitala lärmiljöer. Design för engagerat lärande kan inspirera både verksamma och ­blivande lärare som undervisar med digitala verktyg, till exempel över lärplattformar. Boken ger kunskap för undervisning som sker såväl helt som delvis online.

Information

Författare:
Gita Chireh Nina Bergdahl
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144179575
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
45033-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Gita Chireh

Gita Chireh är lärare och har varit verksam inom gymnasieskolan, SFI och komvux. Hon har lång erfarenhet av distansundervisning och blended learnin...

Nina Bergdahl

Nina Bergdahl är forskare, författare och lärarutbildare. Hon har engagerat sig i skolans digitalisering under ett tjugotal år, som utvecklingslära...

 ;