Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Design för engagerat lärande

Design för engagerat lärande
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Till läsaren 11
Om författarna 13
Förord 15
Begrepp och förkortningar (i alfabetisk ordning) 19
Del I Bakgrund och teori
1. Introduktion till när-, fjärr-, distans- och hybridundervisning 27
Digitalisering inom gymnasieskola och vuxenutbildning 28
Digitala utbildningsformat ger flexibla undervisningsformer 30
Blended learning 32
Fjärr- och distansundervisning 36
Hybridundervisning 41
Komplexitet, tid och rum 43
Sammanfattning 46
Referenser 46
2. Det kritiska (dis-)engagemanget 49
Engagemang 51
Disengagemang 53
Engagemang eller motivation? 58
Engagemang och disengagemang i blended learning 60
Lärares erfarenheter av elevers engagemang online 64
Sammanfattning 68
Referenser 69
3. Design för lärande 73
Bakgrunden till design 74
Participatory design 74
Design-based research 76
Learning design 79
Lärandedesign som handling, produkt och metod 80
Lektionsplanering 82
Lektionsdesign som metod 83
Sammanfattning 86
Referenser 87
4. Design för engagemang 91
Designprinciper 92
Tidiga designprinciper för lärande 92
Senare designprinciper för lärande 95
Vad blir det för resultat av DBR? 97
Att leda en designintervention 98
Design för engagemang i gymnasieskolan 99
Design för engagemang i vuxenutbildningen 103
Designprinciper som inte bygger på DBR 105
Sammanfattning 105
Referenser 106
Del II Tillämpning och fördjupning
5. Villkor för undervisning online 111
Lärares och elevers digitala kompetens 112
Design är viktigt i onlineundervisning 112
Villkor för distansundervisning 115
Asynkron distans 117
Fördröjd återkoppling 119
Synkron distansundervisning 119
Hybridundervisning 121
Hur effektiv är hybridundervisning? 124
Så organiserar du för hybridundervisning 125
Hybridundervisning ad hoc 127
Sammanfattning 128
Referenser 129
6. Lektionsplanering i en lärplattform 133
Med lärplattformen som stöd för undervisning 134
Planera för god organisation 135
Kommunikation av instruktion 136
Anpassningar 144
Bedömning 146
Sammanfattning 148
Referenser 148
7. Lektionsdesign i praktiken 151
En lärandegemenskap 152
Scaffolding 153
Lärande steg-för-steg 153
Modeller för lärande 156
Återkoppling 156
Visuell och automatiserad återkoppling 157
Återkoppling från lärare 157
Autonomi 159
Interaktion 160
Scripta som stöd för interaktion 161
Basgrupper som stöd för interaktion 162
Variation 164
Att variera med modaliteter 164
Att variera med interaktion 168
Att variera undervisning med fokus på en eller flera färdigheter 169
Sammanfattning 172
Referenser 172
8. En mer avancerad lektionsdesign 177
Hur väljer jag mellan synkron och asynkron undervisning 178
Synkron onlineundervisning 178
Kombination av synkron och asynkron onlineundervisning 182
Designförslag 1 183
Designförslag 2 183
Asynkron onlineundervisning 184
Designförslag 1 184
Designförslag 2 185
Design för hybridundervisning 186
Tips för hybridundervisning 188
Att vidareutveckla den IT-didaktiska verktygslådan 191
Sammanfattning 193
Referenser 194
Slutord 197
Referenser 201
Information
- Författare:
- Nina Bergdahl Gita Chireh
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144157283
- Utgivningsår:
- 2023
- Artikelnummer:
- 45033-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 202
Information
- Författare:
- Gita Chireh Nina Bergdahl
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144179575
- Utgivningsår:
- 2023
- Artikelnummer:
- 45033-SB01
- Upplaga:
- Första