Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Arkeologi och kulturarv i skolan

Skickas följande arbetsdag

Arkeologi och kulturarv i skolan

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Med avstamp i Lgr22 diskuterar boken vad kulturarv och arkeologi betyder och hur dessa ämnen kan synliggöras, integreras och användas i skolans undervisning. I grundskolan förknippas arkeologi främst med forntiden, men den här boken vill vidga perspektiven. Samtida frågeställningar och teman inkluderas därför i det arkeologiska arbetet, och begreppet kulturarv diskuteras och problematiseras. Syftet är att sträva mot en inkluderande och jämlik undervisning genom ett lustfyllt lärande. Boke...

Med avstamp i Lgr22 diskuterar boken vad kulturarv och arkeologi betyder och hur dessa ämnen kan synliggöras, integreras och användas i skolans undervisning. I grundskolan förknippas arkeologi främst med forntiden, men den här boken vill vidga perspektiven. Samtida frågeställningar och teman inkluderas därför i det arkeologiska arbetet, och begreppet kulturarv diskuteras och problematiseras. Syftet är att sträva mot en inkluderande och jämlik undervisning genom ett lustfyllt lärande. Boken erbjuder teoretiska perspektiv, inklusive en historisk bakgrund till ämnet hembygdskunskap. Men innehållet är även praktiskt orienterat. Exempelvis får läsaren lära sig hur en arkeologisk utgrävning kan genomföras av en skolklass, och hur en väska med kulturarv kan packas. Arkeologi och kulturarv i skolan vänder sig till lärarstudenter och verksamma lärare i grundskola och gymnasium. Den riktar sig även till universitetsutbildningar i arkeologi och kulturarv samt museer.

Förord 9

 1 Inledning  11

Bokens innehåll i relation till läro- och kursplanen 12

Bokens disposition 17

 2 Från åskådningsövningar till att leva i närområdet och i världen 25

Ett skolämnes uppgång och fall 25

Vad innebär hemort, närområde och hembygd? 30

 3 Vad är kulturarv? 41

Definitioner av kulturarv 41

Kulturarv i förändring 48

 4 Vad är arkeologi? 53

Periodindelningar och tolkningar 54

Den arkeologiska metoden 58

 5 Vidgade perspektiv på forntiden 67

Ismannen Ötzi – en ny bild av stenåldern 67

Osebergsskeppet 69

Skara Brae  72

Ett 10 000 år gammalt tuggummi från Bohuslän 74

 6 Pedagogiska perspektiv 77

Historiedidaktik  77

Kulturarvspedagogik 80

Multimodalitet 85

Utomhuspedagogik 87

 7 Kulturarv i skolan 95

Varför kulturarvsperspektiv i skolan? 96

Kulturarvsväskan 101

 8 Arkeologi i skolan 113

Arkeologi i läromedel  114

Framställningar av människor i förhistorien 119

Arkeologi och Lgr22 124

 9 Skolan och den arkeologiska utgrävningen 127

Arkeologiprojekt med skolelever 127

Samtidsarkeologi som metod i skolan  132

Vad är samtidsarkeologi? 133

 10 Arkeologi, kulturarv och berättelser 155

Frågor om tid 156

Här bor jag 160

Storyline 175

 11 Att använda närmiljön och föremål i undervisningen  181

Ett skolprogram kring kulturmiljöpedagogik och arkeologi 182

Arkeologiska perspektiv på hur föremål kan användas i undervisningen 185

 12 Att använda alla sinnen för att utforska närmiljön 191

Estetiska uttryck kopplade till arkeologi och kulturarv  191

Land art 202

 13 Tips på resurser att använda i undervisningen  211

Uppdragsarkeologiska aktörer 212

Exempel på digitalt material vid några museer  214

Riksantikvarieämbetets tjänster 216

Lärresurser 216

Slutord 221

Referenser 225

Register 239

[F]örfattaren lyckas med innehållet väcka och fånga läsarens intresse. Lustfyllt lärande och konkret anknytning till arkeologins vardag håller liv i nyfikenheten från början till slut.

Information

Författare:
Anita Synnestvedt
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144160696
Utgivningsår:
2024
Artikelnummer:
45549-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
241

Författare

Anita Synnestvedt

Anita Synnestvedt är fil.dr. i arkeologi och knuten till Institutionen för historiska studier vid Göteborgs universitet.

 ;

Med avstamp i Lgr22 diskuterar boken vad kulturarv och arkeologi betyder och hur dessa ämnen kan synliggöras, integreras och användas i skolans undervisning. I grundskolan förknippas arkeologi främst med forntiden, men den här boken vill vidga perspektiven. Samtida frågeställningar och teman inkluderas därför i det arkeologiska arbetet, och begreppet kulturarv diskuteras och problematiseras. Syftet är att sträva mot en inkluderande och jämlik undervisning genom ett lustfyllt lärande. Boken ...

Med avstamp i Lgr22 diskuterar boken vad kulturarv och arkeologi betyder och hur dessa ämnen kan synliggöras, integreras och användas i skolans undervisning. I grundskolan förknippas arkeologi främst med forntiden, men den här boken vill vidga perspektiven. Samtida frågeställningar och teman inkluderas därför i det arkeologiska arbetet, och begreppet kulturarv diskuteras och problematiseras. Syftet är att sträva mot en inkluderande och jämlik undervisning genom ett lustfyllt lärande. Boken erbjuder teoretiska perspektiv, inklusive en historisk bakgrund till ämnet hembygdskunskap. Men innehållet är även praktiskt orienterat. Exempelvis får läsaren lära sig hur en arkeologisk utgrävning kan genomföras av en skolklass, och hur en väska med kulturarv kan packas. Arkeologi och kulturarv i skolan vänder sig till lärarstudenter och verksamma lärare i grundskola och gymnasium. Den riktar sig även till universitetsutbildningar i arkeologi och kulturarv samt museer.

Information

Författare:
Anita Synnestvedt
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144187914
Utgivningsår:
2024
Artikelnummer:
45549-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Anita Synnestvedt

Anita Synnestvedt är fil.dr. i arkeologi och knuten till Institutionen för historiska studier vid Göteborgs universitet.

 ;