Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Plats identitet lärande

Närområden och känsla av sammanhang
Skickas följande arbetsdag

Plats - identitet - lärande

Närområden och känsla av sammanhang

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Med utgångspunkt i närområdet som en ”minivärld” utvecklar eleven, med sig själv som ett av många redskap, den centrala förmågan att lägga de pussel som skapar mening i hens liv och bidrar till att forma identiteten. Eleverna upplever en känsla av sammanhang, ser samband och hittar mönster, som genom sin generaliserbarhet gör dem bättre rustade att hantera såväl vardagen i nutid och dåtid, som kommande utmaningar. I likhet med de tidigare upplagorna behandlar bokens teoretiska del de grundlä...

Med utgångspunkt i närområdet som en ”minivärld” utvecklar eleven, med sig själv som ett av många redskap, den centrala förmågan att lägga de pussel som skapar mening i hens liv och bidrar till att forma identiteten. Eleverna upplever en känsla av sammanhang, ser samband och hittar mönster, som genom sin generaliserbarhet gör dem bättre rustade att hantera såväl vardagen i nutid och dåtid, som kommande utmaningar. I likhet med de tidigare upplagorna behandlar bokens teoretiska del de grundläggande begreppen plats, identitet och lärande. I den omarbetade upplagan har än större fokus lagts på hur barn och ungdomar kan utveckla en känsla av tillhörighet och delaktighet i en vilsen och otrygg värld. I bokens praktiska del får läsaren ta del av en mängd exempel på integrerande arbetssätt. Studierna kan genomföras av lärare och elever i såväl det nära liggande som i det större vidare, med historiska eller nutida perspektiv och behandla områden som exempelvis livsmiljöer och hållbar utveckling. Boken vänder sig till verksamma och blivande lärare i grund- och gymnasieskolan. För yrkesverksamma kan den som lärarfortbildning utgöra en teoretisk och praktisk resurs för att utveckla såväl lärande som identitetsskapande genom närområdesstudier. För blivande lärare är den dessutom ett exempel på hur teori och praktik kan gå hand i hand. Boken har en huvudsaklig knytning till so-ämnena men även no-ämnen, matematik, svenska och bild har naturliga kopplingar till de uppgifter som presenteras.

Kompletterande material 

Seriens webbplats

Information

Författare:
Ingrid Sanderoth Sten Båth Margit Werner
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144134543
Utgivningsår:
2009
Revisionsår:
2020
Artikelnummer:
33461-03
Upplaga:
Tredje
Sidantal:
368

Författare

Ingrid Sanderoth

Ingrid Sanderoth, fil.dr i pedagogik, f.d. universitetslektor vid Institutionen för pedagogik och didaktik vid Göteborgs universitet. Disputerade m...

Sten Båth

Sten Båth, fil.dr i pedagogik, f.d. universitetslektor vid Institutionen för pedagogik och didaktik vid Göteborgs universitet. Avhandling: Kvalifik...

Margit Werner

Margit Werner, fil.dr. har varit verksam som universitetslektor i natur­geografi vid Göteborgs universitet. Undervisningen för bl.a. lärarstudenter...

 ;

Med utgångspunkt i närområdet som en ”minivärld” utvecklar eleven, med sig själv som ett av många redskap, den centrala förmågan att lägga de pussel som skapar mening i hens liv och bidrar till att forma identiteten. Eleverna upplever en känsla av sammanhang, ser samband och hittar mönster, som genom sin generaliserbarhet gör dem bättre rustade att hantera såväl vardagen i nutid och dåtid, som kommande utmaningar. I likhet med de tidigare upplagorna behandlar bokens teoretiska del de grundlä...

Med utgångspunkt i närområdet som en ”minivärld” utvecklar eleven, med sig själv som ett av många redskap, den centrala förmågan att lägga de pussel som skapar mening i hens liv och bidrar till att forma identiteten. Eleverna upplever en känsla av sammanhang, ser samband och hittar mönster, som genom sin generaliserbarhet gör dem bättre rustade att hantera såväl vardagen i nutid och dåtid, som kommande utmaningar. I likhet med de tidigare upplagorna behandlar bokens teoretiska del de grundläggande begreppen plats, identitet och lärande. I den omarbetade upplagan har än större fokus lagts på hur barn och ungdomar kan utveckla en känsla av tillhörighet och delaktighet i en vilsen och otrygg värld. I bokens praktiska del får läsaren ta del av en mängd exempel på integrerande arbetssätt. Studierna kan genomföras av lärare och elever i såväl det nära liggande som i det större vidare, med historiska eller nutida perspektiv och behandla områden som exempelvis livsmiljöer och hållbar utveckling. Boken vänder sig till verksamma och blivande lärare i grund- och gymnasieskolan. För yrkesverksamma kan den som lärarfortbildning utgöra en teoretisk och praktisk resurs för att utveckla såväl lärande som identitetsskapande genom närområdesstudier. För blivande lärare är den dessutom ett exempel på hur teori och praktik kan gå hand i hand. Boken har en huvudsaklig knytning till so-ämnena men även no-ämnen, matematik, svenska och bild har naturliga kopplingar till de uppgifter som presenteras.

Kompletterande material 

Seriens webbplats

Information

Författare:
Ingrid Sanderoth Sten Båth Margit Werner
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144174334
Utgivningsår:
2009
Revisionsår:
2020
Artikelnummer:
33461-SB03
Upplaga:
Tredje

Författare

Ingrid Sanderoth

Ingrid Sanderoth, fil.dr i pedagogik, f.d. universitetslektor vid Institutionen för pedagogik och didaktik vid Göteborgs universitet. Disputerade m...

Sten Båth

Sten Båth, fil.dr i pedagogik, f.d. universitetslektor vid Institutionen för pedagogik och didaktik vid Göteborgs universitet. Avhandling: Kvalifik...

Margit Werner

Margit Werner, fil.dr. har varit verksam som universitetslektor i natur­geografi vid Göteborgs universitet. Undervisningen för bl.a. lärarstudenter...

 ;