Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Mellan kunskap och fostran

En bok om syfte och mål med skolans undervisning om etik
Skickas följande arbetsdag

Mellan kunskap och fostran

En bok om syfte och mål med skolans undervisning om etik

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Etik är ett kunskapsområde som främjar elevers kritiska tänkande, men också ett ramverk för fostran av eleverna till demokratiska medborgare. Etik är dock komplicerat och som lärare kan man hamna i situationer där elever uttrycker åsikter som klart strider mot skolans värdegrund. Boken vill ge lärare möjligheter att bättre förstå och hantera sin egen roll i detta spänningsfält. Boken lyfter fram vikten av intellektuell fostran som ett redskap för att motverka polarisering och kunskapsrelati...

Etik är ett kunskapsområde som främjar elevers kritiska tänkande, men också ett ramverk för fostran av eleverna till demokratiska medborgare. Etik är dock komplicerat och som lärare kan man hamna i situationer där elever uttrycker åsikter som klart strider mot skolans värdegrund. Boken vill ge lärare möjligheter att bättre förstå och hantera sin egen roll i detta spänningsfält. Boken lyfter fram vikten av intellektuell fostran som ett redskap för att motverka polarisering och kunskapsrelativism. Aktuell forskning inom det växande fältet ”kontroversiella frågor” ges stort utrymme i boken. Till exempel diskuteras antisemitism, hedersrelaterat våld och undervisning om kön och sexualitet, och författarna resonerar kring hur man som lärare i praktiken handskas med sådana, emotionellt laddade ämnen. Mellan kunskap och fostran vänder sig till blivande och redan verksamma lärare i samhällsorienterande ämnen, men tar också upp frågor om etik som alla lärare - oavsett ämne - kommer i kontakt med i skolvardagen. Den är också tänkt att fungera som kurslitteratur inom den utbildningsvetenskapliga kärnan (UVK) i lärarutbildningen.

Författarpresentation 11

Inledning 15

Olof Franck & Peder Thalén

Bokens innehåll 16
 

1 Att vara enig om att inte vara enig  19

– undervisning om kontroversiella frågor

Karin K. Flensner

Kontroversiella frågor 21

Olika definitioner och perspektiv 21

Kontextens betydelse 23

Klassrummet som ett safe space 24

Känsliga frågor 26

Referenser 28
 

2 Att balansera uppdragen att förmedla och kritiskt granska värderingar 31

– en empirisk fallstudie

Niclas Lindström

Prolog 31

Vad är kontroversiella samhällsfrågor? 33

Hur hanteras kontroversiella samhällsfrågor? 35

Avslutande reflektion 39

Referenser 40
 

3 ”Att behålla en relation med eleverna, men ändå påpeka det som är galet” 43

– om värderingar, ömma tår och religionsämnets komplexitet

Malin Löfstedt

Inledning 43

Lärarintervjuer 45

Värderingskritik, en form av religionskritik 46

Man vill ju inte trampa någon på tårna! 47

Diskussion 51

Referenser 53
 

4 Kraftfull kunskap i undervisning om kontroversiella frågor om religion  55

– några perspektiv på tro, mångfald och demokratisk fostran i ett postsekulärt samhälle

Olof Franck

Bakgrund 55

Kontroversiella frågor 57

Kraftfull kunskap 59

Kraftfull religionskunskap 61

Om känsliga och kontroversiella frågor 62

Kunskapsförankrad undervisning 63

Undervisning genom demokratiska samtal 64

Transparent undervisning som utmanar 65

Undervisning med förankring i demokratiska värden 66

Referenser 68
 

5 Hållbart samhälle och humanistiska värden 71

Bodil Liljefors Persson

Grundläggande värden i skolans undervisning 71

Hållbart samhälle och humanistiska värden 73

Värdegrundsarbete, fostran och medborgerlig bildning 74

Existentiella och kontroversiella frågor – i relation till ämnet religionskunskap 77

Avslutande kommentar 81

Referenser 82
 

6 Kristna värden 85

– lärarens plikt?

Johan Liljestrand

Kristen etik – en lång historia 85

Formuleringen i läroplanens sammanhang 87

Vem är – och blir – läraren i detta uppdrag? 89

Tre olika tolkningar av uppdraget att fostra i enlighet med kristen etik 89

Tyst och potentiellt närvarande 90

Hänvisning med förbehåll 91

Hänvisning till gemenskapande tradition 92

Diskussion 93

Slutsats 93

Referenser 94
 

7 Antisemitism 97

– ett tröskelbegrepp

Björn Westerström

Inledning 97

Antisemitism som företeelse och begrepp 98

Antisemitism – ett tröskelbegrepp 99

Antisemitismens problematiska egenskaper 102

Hjälp över tröskeln – att undervisa om antisemitism 103

Antisemitism – en fantasi 104

Antisemitism – en del av europeisk kultur 104

Relationell pedagogik – ett grundläggande förhållningssätt 106

Avslutning 108

Referenser 109
 

8 Hedersrelaterat våld och förtryck i undervisningen 111

Jonas Svensson

Hedersrelaterat våld och förtryck i de nya kursplanerna – en kort bakgrund 111

Slutresultatet 113

Det vaga begreppet 114

Möjligheter inom religionskunskap 117

Religion, moral och sex 118

Religion, moral och sex i Sverige 120

Ett kritiskt förhållningssätt 121

Slutord 122

Referenser 123
 

9 Normtrubbel i skolan  125

– att etiskt närma sig frågor om kön och sexualitet i undervisningen

Nils Hammarén

Att lära om och genom normer  125

Att tillföra kunskap 126

Att komplicera befintlig kunskap 129

Att gestalta en ”osäker” och paradoxal pedagogik 132

Konklusioner – att göra ”fel” så att det blir rätt på ett nytt etiskt sätt 134

Referenser 136
 

10 Otillräcklighetens etik 139

– förhållningssätt till människor och kunskap

Sara Irisdotter Aldenmyr

På otillräcklig grund 139

Yrkesetiska hållningar – tillgångar för eller punktering av lärarens professionella status? 140

Självreflektionen som väg till kvalificerad otillräcklighet 141

Det trygga prövandet – motsats till eller i samklang med vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet? 142

Radikal osäkerhet och tillfälliga sanningar – en kunskapsteoretisk fusion bortom ställningskrig 144

Får otillräckligheten plats i skolans fostransuppdrag och undervisning i etik? 145

Undervisning som en tillräcklig gåva från en otillräcklig lärare 147

Otillräcklighetens hållpunkter 147

Referenser 149
 

11 Förtroendefulla relationer mellan lärare och elev  151

– som en aspekt av både fostran och kunskap

Annika Lilja

Det etiska kravet 152

Förtroendefulla relationer mellan lärare och elev 153

Hur det etiska kravet gestaltar sig i förtroendefulla relationer 155

Förtroendefulla relationer som en aspekt av både fostran och kunskap 158

Avslutning 160

Referenser 160
 

12 Historieundervisning, självförståelse och empati 161

Fredrik Alvén

Kulturbärare eller kulturbyggare? 162

Vi är och gör historia 162

Vad vill historieundervisningen? 164

Förståelsens möjlighet och dess begränsningar 166

Historisk empati 168

Från historisk empati till självförståelse och empati för andra i samtiden 170

Referenser 171
 

13 Intellektuell fostran 173

– vad är det?

Peder Thalén

Nya aspekter på kritiskt tänkande 173

Informationspåverkan 174

Kunskapsrelativism 176

Populism 179

Polarisering 181

Grunden för intellektuell fostran 184

Referenser 186

Sakregister 189

Information

Redaktörer:
Olof Franck Peder Thalén
Kapitelförfattare:
Sara Irisdotter Aldenmyr Fredrik Alvén Karin K Flensner Nils Hammarén Annika Lilja Bodil Liljefors Persson Johan Liljestrand Niclas Lindström Malin Löfstedt Jonas Svensson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144167596
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
45352-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
189

Författare

Olof Franck

Olof Franck är professor i ämnesdidaktik med inriktning mot samhällsorienterande ämnen, och docent i religionsfilosofi, vid Göteborgs universitet. ...

Peder Thalén

Peder Thalén är professor i tros- och livsåskådningsvetenskap vid Högskolan i Gävle.

Sara Irisdotter Aldenmyr

Sara Irisdotter Aldenmyr är professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna. Hennes forskning är främst inriktad mot lärares yrkesetik, etiska...

Fredrik Alvén

Fredrik Alvén arbetar som lektor i historia och historiedidaktik i lärarutbildningen på Malmö universitet. Han är verksam på Institutionen för Samh...

Karin K Flensner

Karin K Flensner är universitetslektor i utbildningsvetenskap och undervisar i olika delar av lärarutbildningarna vid Högskolan Väst, Trollhättan. ...

Nils Hammarén

Nils Hammarén är fil.dr i socialt arbete och docent i barn- och ungdomsvetenskap. Han är verksam som lärare och forskare vid Institutionen för peda...

Annika Lilja

Annika Lilja, universitetslektor i pedagogiskt arbete, Göteborgs universitet

Bodil Liljefors Persson

Bodil Liljefors Persson är professor i religionshistoria vid Malmö universitet. Hennes forskning är inriktad på ursprungsfolkens religioner med fok...

Johan Liljestrand

Johan Liljestrand är universitetslektor i pedagogik vid Högskolan i Gävle. Hans forskning fokuserar på religionsundervisning och dess förutsättning...

Niclas Lindström

Niclas Lindström (f. 1974), docent och universitetslektor med inriktning mot etik och religionsdidaktik vid Umeå universitet. Lindström disputerade...

Malin Löfstedt

Malin Löfstedt, gymnasielärare, excellent lärare och lektor i religionsdidaktik, arbetar som forskare och lärare vid Uppsala universitet. I sin for...

Jonas Svensson

Jonas Svensson är docent i religionsvetenskap med islamologisk inriktning och lektor i religionsvetenskap vid Linnéuniversitetet och vid Högskolan ...

Björn Westerström

Björn Westerström är gymnasielärare i svenska, historia och religionskunskap. Han arbetar även som utvecklingssekreterare i Malmö, där hans uppdrag...

 ;

Etik är ett kunskapsområde som främjar elevers kritiska tänkande, men också ett ramverk för fostran av eleverna till demokratiska medborgare. Etik är dock komplicerat och som lärare kan man hamna i situationer där elever uttrycker åsikter som klart strider mot skolans värdegrund. Boken vill ge lärare möjligheter att bättre förstå och hantera sin egen roll i detta spänningsfält. Boken lyfter fram vikten av intellektuell fostran som ett redskap för att motverka polarisering och kunskapsrelati...

Etik är ett kunskapsområde som främjar elevers kritiska tänkande, men också ett ramverk för fostran av eleverna till demokratiska medborgare. Etik är dock komplicerat och som lärare kan man hamna i situationer där elever uttrycker åsikter som klart strider mot skolans värdegrund. Boken vill ge lärare möjligheter att bättre förstå och hantera sin egen roll i detta spänningsfält. Boken lyfter fram vikten av intellektuell fostran som ett redskap för att motverka polarisering och kunskapsrelativism. Aktuell forskning inom det växande fältet ”kontroversiella frågor” ges stort utrymme i boken. Till exempel diskuteras antisemitism, hedersrelaterat våld och undervisning om kön och sexualitet, och författarna resonerar kring hur man som lärare i praktiken handskas med sådana, emotionellt laddade ämnen. Mellan kunskap och fostran vänder sig till blivande och redan verksamma lärare i samhällsorienterande ämnen, men tar också upp frågor om etik som alla lärare - oavsett ämne - kommer i kontakt med i skolvardagen. Den är också tänkt att fungera som kurslitteratur inom den utbildningsvetenskapliga kärnan (UVK) i lärarutbildningen.

Information

Redaktörer:
Olof Franck Peder Thalén
Kapitelförfattare:
Sara Irisdotter Aldenmyr Fredrik Alvén Karin K Flensner Nils Hammarén Annika Lilja Bodil Liljefors Persson Johan Liljestrand Niclas Lindström Malin Löfstedt Jonas Svensson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144182001
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
45352-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Olof Franck

Olof Franck är professor i ämnesdidaktik med inriktning mot samhällsorienterande ämnen, och docent i religionsfilosofi, vid Göteborgs universitet. ...

Peder Thalén

Peder Thalén är professor i tros- och livsåskådningsvetenskap vid Högskolan i Gävle.

Sara Irisdotter Aldenmyr

Sara Irisdotter Aldenmyr är professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna. Hennes forskning är främst inriktad mot lärares yrkesetik, etiska...

Fredrik Alvén

Fredrik Alvén arbetar som lektor i historia och historiedidaktik i lärarutbildningen på Malmö universitet. Han är verksam på Institutionen för Samh...

Karin K Flensner

Karin K Flensner är universitetslektor i utbildningsvetenskap och undervisar i olika delar av lärarutbildningarna vid Högskolan Väst, Trollhättan. ...

Nils Hammarén

Nils Hammarén är fil.dr i socialt arbete och docent i barn- och ungdomsvetenskap. Han är verksam som lärare och forskare vid Institutionen för peda...

Annika Lilja

Annika Lilja, universitetslektor i pedagogiskt arbete, Göteborgs universitet

Bodil Liljefors Persson

Bodil Liljefors Persson är professor i religionshistoria vid Malmö universitet. Hennes forskning är inriktad på ursprungsfolkens religioner med fok...

Johan Liljestrand

Johan Liljestrand är universitetslektor i pedagogik vid Högskolan i Gävle. Hans forskning fokuserar på religionsundervisning och dess förutsättning...

Niclas Lindström

Niclas Lindström (f. 1974), docent och universitetslektor med inriktning mot etik och religionsdidaktik vid Umeå universitet. Lindström disputerade...

Malin Löfstedt

Malin Löfstedt, gymnasielärare, excellent lärare och lektor i religionsdidaktik, arbetar som forskare och lärare vid Uppsala universitet. I sin for...

Jonas Svensson

Jonas Svensson är docent i religionsvetenskap med islamologisk inriktning och lektor i religionsvetenskap vid Linnéuniversitetet och vid Högskolan ...

Björn Westerström

Björn Westerström är gymnasielärare i svenska, historia och religionskunskap. Han arbetar även som utvecklingssekreterare i Malmö, där hans uppdrag...

 ;