
Mellan kunskap och fostran

Mellan kunskap och fostran
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Författarpresentation 11
Inledning 15
Olof Franck & Peder Thalén
Bokens innehåll 16
1 Att vara enig om att inte vara enig 19
– undervisning om kontroversiella frågor
Karin K. Flensner
Kontroversiella frågor 21
Olika definitioner och perspektiv 21
Kontextens betydelse 23
Klassrummet som ett safe space 24
Känsliga frågor 26
Referenser 28
2 Att balansera uppdragen att förmedla och kritiskt granska värderingar 31
– en empirisk fallstudie
Niclas Lindström
Prolog 31
Vad är kontroversiella samhällsfrågor? 33
Hur hanteras kontroversiella samhällsfrågor? 35
Avslutande reflektion 39
Referenser 40
3 ”Att behålla en relation med eleverna, men ändå påpeka det som är galet” 43
– om värderingar, ömma tår och religionsämnets komplexitet
Malin Löfstedt
Inledning 43
Lärarintervjuer 45
Värderingskritik, en form av religionskritik 46
Man vill ju inte trampa någon på tårna! 47
Diskussion 51
Referenser 53
4 Kraftfull kunskap i undervisning om kontroversiella frågor om religion 55
– några perspektiv på tro, mångfald och demokratisk fostran i ett postsekulärt samhälle
Olof Franck
Bakgrund 55
Kontroversiella frågor 57
Kraftfull kunskap 59
Kraftfull religionskunskap 61
Om känsliga och kontroversiella frågor 62
Kunskapsförankrad undervisning 63
Undervisning genom demokratiska samtal 64
Transparent undervisning som utmanar 65
Undervisning med förankring i demokratiska värden 66
Referenser 68
5 Hållbart samhälle och humanistiska värden 71
Bodil Liljefors Persson
Grundläggande värden i skolans undervisning 71
Hållbart samhälle och humanistiska värden 73
Värdegrundsarbete, fostran och medborgerlig bildning 74
Existentiella och kontroversiella frågor – i relation till ämnet religionskunskap 77
Avslutande kommentar 81
Referenser 82
6 Kristna värden 85
– lärarens plikt?
Johan Liljestrand
Kristen etik – en lång historia 85
Formuleringen i läroplanens sammanhang 87
Vem är – och blir – läraren i detta uppdrag? 89
Tre olika tolkningar av uppdraget att fostra i enlighet med kristen etik 89
Tyst och potentiellt närvarande 90
Hänvisning med förbehåll 91
Hänvisning till gemenskapande tradition 92
Diskussion 93
Slutsats 93
Referenser 94
7 Antisemitism 97
– ett tröskelbegrepp
Björn Westerström
Inledning 97
Antisemitism som företeelse och begrepp 98
Antisemitism – ett tröskelbegrepp 99
Antisemitismens problematiska egenskaper 102
Hjälp över tröskeln – att undervisa om antisemitism 103
Antisemitism – en fantasi 104
Antisemitism – en del av europeisk kultur 104
Relationell pedagogik – ett grundläggande förhållningssätt 106
Avslutning 108
Referenser 109
8 Hedersrelaterat våld och förtryck i undervisningen 111
Jonas Svensson
Hedersrelaterat våld och förtryck i de nya kursplanerna – en kort bakgrund 111
Slutresultatet 113
Det vaga begreppet 114
Möjligheter inom religionskunskap 117
Religion, moral och sex 118
Religion, moral och sex i Sverige 120
Ett kritiskt förhållningssätt 121
Slutord 122
Referenser 123
9 Normtrubbel i skolan 125
– att etiskt närma sig frågor om kön och sexualitet i undervisningen
Nils Hammarén
Att lära om och genom normer 125
Att tillföra kunskap 126
Att komplicera befintlig kunskap 129
Att gestalta en ”osäker” och paradoxal pedagogik 132
Konklusioner – att göra ”fel” så att det blir rätt på ett nytt etiskt sätt 134
Referenser 136
10 Otillräcklighetens etik 139
– förhållningssätt till människor och kunskap
Sara Irisdotter Aldenmyr
På otillräcklig grund 139
Yrkesetiska hållningar – tillgångar för eller punktering av lärarens professionella status? 140
Självreflektionen som väg till kvalificerad otillräcklighet 141
Det trygga prövandet – motsats till eller i samklang med vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet? 142
Radikal osäkerhet och tillfälliga sanningar – en kunskapsteoretisk fusion bortom ställningskrig 144
Får otillräckligheten plats i skolans fostransuppdrag och undervisning i etik? 145
Undervisning som en tillräcklig gåva från en otillräcklig lärare 147
Otillräcklighetens hållpunkter 147
Referenser 149
11 Förtroendefulla relationer mellan lärare och elev 151
– som en aspekt av både fostran och kunskap
Annika Lilja
Det etiska kravet 152
Förtroendefulla relationer mellan lärare och elev 153
Hur det etiska kravet gestaltar sig i förtroendefulla relationer 155
Förtroendefulla relationer som en aspekt av både fostran och kunskap 158
Avslutning 160
Referenser 160
12 Historieundervisning, självförståelse och empati 161
Fredrik Alvén
Kulturbärare eller kulturbyggare? 162
Vi är och gör historia 162
Vad vill historieundervisningen? 164
Förståelsens möjlighet och dess begränsningar 166
Historisk empati 168
Från historisk empati till självförståelse och empati för andra i samtiden 170
Referenser 171
13 Intellektuell fostran 173
– vad är det?
Peder Thalén
Nya aspekter på kritiskt tänkande 173
Informationspåverkan 174
Kunskapsrelativism 176
Populism 179
Polarisering 181
Grunden för intellektuell fostran 184
Referenser 186
Sakregister 189
Information
- Redaktörer:
- Olof Franck Peder Thalén
- Kapitelförfattare:
- Sara Irisdotter Aldenmyr Fredrik Alvén Karin K Flensner Nils Hammarén Annika Lilja Bodil Liljefors Persson Johan Liljestrand Niclas Lindström Malin Löfstedt Jonas Svensson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144167596
- Utgivningsår:
- 2023
- Artikelnummer:
- 45352-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 189
Information
- Redaktörer:
- Olof Franck Peder Thalén
- Kapitelförfattare:
- Sara Irisdotter Aldenmyr Fredrik Alvén Karin K Flensner Nils Hammarén Annika Lilja Bodil Liljefors Persson Johan Liljestrand Niclas Lindström Malin Löfstedt Jonas Svensson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144182001
- Utgivningsår:
- 2023
- Artikelnummer:
- 45352-SB01
- Upplaga:
- Första