Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Mellan kunskap och fostran

En bok om syfte och mål med skolans undervisning om etik
Skickas följande arbetsdag

Mellan kunskap och fostran

En bok om syfte och mål med skolans undervisning om etik

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Beskrivning

Etik är ett kunskapsområde som främjar elevers kritiska tänkande, men också ett ramverk för fostran av eleverna till demokratiska medborgare. Etik är dock komplicerat och som lärare kan man hamna i situationer där elever uttrycker åsikter som klart strider mot skolans värdegrund. Boken vill ge lärare möjligheter att bättre förstå och hantera sin egen roll i detta spänningsfält. Boken lyfter fram vikten av intellektuell fostran som ett redskap för att motverka polarisering och kunskapsrelativism. Aktuell forskning inom det växande fältet ”kontroversiella frågor” ges stort utrymme i boken. Till exempel diskuteras antisemitism, hedersrelaterat våld och undervisning om kön och sexualitet, och författarna resonerar kring hur man som lärare i praktiken handskas med sådana, emotionellt laddade ämnen. Mellan kunskap och fostran vänder sig till blivande och redan verksamma lärare i samhällsorienterande ämnen, men tar också upp frågor om etik som alla lärare - oavsett ämne - kommer i kontakt med i skolvardagen. Den är också tänkt att fungera som kurslitteratur inom den utbildningsvetenskapliga kärnan (UVK) i lärarutbildningen.

Innehållsförteckning

Information

Redaktörer:
Olof Franck Peder Thalén
Kapitelförfattare:
Sara Irisdotter Aldenmyr Fredrik Alvén Karin K Flensner Nils Hammarén Annika Lilja Bodil Liljefors Persson Johan Liljestrand Niclas Lindström Malin Löfstedt Jonas Svensson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144167596
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
45352-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
189

Författare

Olof Franck

Olof Franck är professor i ämnesdidaktik med inriktning mot samhällsorienterande ämnen, och docent i religionsfilosofi, vid Göteborgs universitet. ...

Peder Thalén

Peder Thalén är professor i tros- och livsåskådningsvetenskap vid Högskolan i Gävle.

Sara Irisdotter Aldenmyr

Sara Irisdotter Aldenmyr är professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna. Hennes forskning är främst inriktad mot lärares yrkesetik, etiska...

Fredrik Alvén

Fredrik Alvén arbetar som lektor i historia och historiedidaktik i lärarutbildningen på Malmö universitet. Han är verksam på Institutionen för Samh...

Karin K Flensner

Karin K Flensner är universitetslektor i utbildningsvetenskap och undervisar i olika delar av lärarutbildningarna vid Högskolan Väst, Trollhättan. ...

Nils Hammarén

Nils Hammarén är fil.dr i socialt arbete och docent i barn- och ungdomsvetenskap. Han är verksam som lärare och forskare vid Institutionen för peda...

Annika Lilja

Annika Lilja, universitetslektor i pedagogiskt arbete, Göteborgs universitet

Bodil Liljefors Persson

Bodil Liljefors Persson är professor i religionshistoria vid Malmö universitet. Hennes forskning är inriktad på ursprungsfolkens religioner med fok...

Johan Liljestrand

Johan Liljestrand är universitetslektor i pedagogik vid Högskolan i Gävle. Hans forskning fokuserar på religionsundervisning och dess förutsättning...

Niclas Lindström

Niclas Lindström (f. 1974), docent och universitetslektor med inriktning mot etik och religionsdidaktik vid Umeå universitet. Lindström disputerade...

Malin Löfstedt

Malin Löfstedt, gymnasielärare, excellent lärare och lektor i religionsdidaktik, arbetar som forskare och lärare vid Uppsala universitet. I sin for...

Jonas Svensson

Jonas Svensson är docent i religionsvetenskap med islamologisk inriktning och lektor i religionsvetenskap vid Linnéuniversitetet och vid Högskolan ...

Björn Westerström

Björn Westerström är gymnasielärare i svenska, historia och religionskunskap. Han arbetar även som utvecklingssekreterare i Malmö, där hans uppdrag...

 ;

Beskrivning

Etik är ett kunskapsområde som främjar elevers kritiska tänkande, men också ett ramverk för fostran av eleverna till demokratiska medborgare. Etik är dock komplicerat och som lärare kan man hamna i situationer där elever uttrycker åsikter som klart strider mot skolans värdegrund. Boken vill ge lärare möjligheter att bättre förstå och hantera sin egen roll i detta spänningsfält. Boken lyfter fram vikten av intellektuell fostran som ett redskap för att motverka polarisering och kunskapsrelativism. Aktuell forskning inom det växande fältet ”kontroversiella frågor” ges stort utrymme i boken. Till exempel diskuteras antisemitism, hedersrelaterat våld och undervisning om kön och sexualitet, och författarna resonerar kring hur man som lärare i praktiken handskas med sådana, emotionellt laddade ämnen. Mellan kunskap och fostran vänder sig till blivande och redan verksamma lärare i samhällsorienterande ämnen, men tar också upp frågor om etik som alla lärare - oavsett ämne - kommer i kontakt med i skolvardagen. Den är också tänkt att fungera som kurslitteratur inom den utbildningsvetenskapliga kärnan (UVK) i lärarutbildningen.

Innehållsförteckning

Information

Redaktörer:
Olof Franck Peder Thalén
Kapitelförfattare:
Sara Irisdotter Aldenmyr Fredrik Alvén Karin K Flensner Nils Hammarén Annika Lilja Bodil Liljefors Persson Johan Liljestrand Niclas Lindström Malin Löfstedt Jonas Svensson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144182001
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
45352-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Olof Franck

Olof Franck är professor i ämnesdidaktik med inriktning mot samhällsorienterande ämnen, och docent i religionsfilosofi, vid Göteborgs universitet. ...

Peder Thalén

Peder Thalén är professor i tros- och livsåskådningsvetenskap vid Högskolan i Gävle.

Sara Irisdotter Aldenmyr

Sara Irisdotter Aldenmyr är professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna. Hennes forskning är främst inriktad mot lärares yrkesetik, etiska...

Fredrik Alvén

Fredrik Alvén arbetar som lektor i historia och historiedidaktik i lärarutbildningen på Malmö universitet. Han är verksam på Institutionen för Samh...

Karin K Flensner

Karin K Flensner är universitetslektor i utbildningsvetenskap och undervisar i olika delar av lärarutbildningarna vid Högskolan Väst, Trollhättan. ...

Nils Hammarén

Nils Hammarén är fil.dr i socialt arbete och docent i barn- och ungdomsvetenskap. Han är verksam som lärare och forskare vid Institutionen för peda...

Annika Lilja

Annika Lilja, universitetslektor i pedagogiskt arbete, Göteborgs universitet

Bodil Liljefors Persson

Bodil Liljefors Persson är professor i religionshistoria vid Malmö universitet. Hennes forskning är inriktad på ursprungsfolkens religioner med fok...

Johan Liljestrand

Johan Liljestrand är universitetslektor i pedagogik vid Högskolan i Gävle. Hans forskning fokuserar på religionsundervisning och dess förutsättning...

Niclas Lindström

Niclas Lindström (f. 1974), docent och universitetslektor med inriktning mot etik och religionsdidaktik vid Umeå universitet. Lindström disputerade...

Malin Löfstedt

Malin Löfstedt, gymnasielärare, excellent lärare och lektor i religionsdidaktik, arbetar som forskare och lärare vid Uppsala universitet. I sin for...

Jonas Svensson

Jonas Svensson är docent i religionsvetenskap med islamologisk inriktning och lektor i religionsvetenskap vid Linnéuniversitetet och vid Högskolan ...

Björn Westerström

Björn Westerström är gymnasielärare i svenska, historia och religionskunskap. Han arbetar även som utvecklingssekreterare i Malmö, där hans uppdrag...

 ;