Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Pedagogik för kulturskolan

Skickas följande arbetsdag

Pedagogik för kulturskolan

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Kulturskolan är en av de främsta samhällsinstitutionerna för barns och ungas självvalda kulturella bildning. I motsats till det traditionella skol­väsendet är verksamheten frivillig och det finns inga kursplaner eller andra officiella dokument som styr innehållet. Det gör att den enskilda kulturskolan har stora möjligheter att utforma sin verksamhet med utgångspunkt i lokala förutsättningar. Pedagogik för kulturskolan vänder sig till dem som vill förstå kulturskolans idé och praktik, men oc...

Kulturskolan är en av de främsta samhällsinstitutionerna för barns och ungas självvalda kulturella bildning. I motsats till det traditionella skol­väsendet är verksamheten frivillig och det finns inga kursplaner eller andra officiella dokument som styr innehållet. Det gör att den enskilda kulturskolan har stora möjligheter att utforma sin verksamhet med utgångspunkt i lokala förutsättningar. Pedagogik för kulturskolan vänder sig till dem som vill förstå kulturskolans idé och praktik, men också till dem som vill inspireras att forma en verksamhet som utgår från barns och ungas rätt att uttrycka sig konstnärligt. Exempel på teman som författarna tar upp är inkludering och ett bredare deltagande, specialpedagogik och hur en kulturskola med demokratiska mål kan fungera i praktiken. Utöver pedagogiska frågeställningar, kulturskolans historia och barns och ungas olika möjligheter diskuteras även gemenskapen med civilsamhälle och folkrörelser samt hur ett kreativt ledarskap kan se ut.

Författarpresentation 

Inledning 1
 

1 Den svenska kulturskolan som idé och praktik 17

Monica Lindgren

Framväxten  18

Från det kollektiva mot det individuella 22

Folkets musikskola – exemplet Kungälv 24

Den ojämlika kulturskolan 28

En statlig utredning om kulturskolan  30

Utmaningarna kvarstår 32

Litteratur 34
 

2 Med bildning som grund  37

Johan Söderman

Kulturskolans pedagogiska arv 38

Bildningens idé  43

Ungas självvalda bildningspraktiker 47

Mellan tradition och innovation 52

Litteratur 54
 

3 Barns och ungas fria kulturliv 57

Anna Sparrman

Barns rätt till kultur 58

Barn- och ungdomskultur 63

Den fria tiden 67

Den fria kulturtiden 73

Litteratur 76
 

4 Inkludering och breddat deltagande i kulturskolan  79

Adriana Di Lorenzo Tillborg & Cecilia Jeppsson

Inkludering 80

Breddat deltagande 87

Diskussion och pedagogiska implikationer 94

Litteratur 99
 

5 Dans i kulturskolan – utmaningar och möjligheter 103

Anna Lindqvist & Märtha Pastorek Gripson

Traditionell västerländsk dansundervisning 105

Dansdidaktik – vad, hur och för vem? 106

Vilken slags dans? 110

Rum för dans 113

Avslutande reflektioner 115

Litteratur 119
 

6 Specialpedagogik i kulturskolan 121

Cecilia Ferm Almqvist

Specialpedagogik – när den vanliga kulturskolepedagogiken inte räcker till  121

Ett specialpedagogiskt flexibelt förhållningssätt  125

Didaktiska redskap och specialpedagogiska handlingar  128

Möjliggörande rum – för existentiell och essentiell bildning  131

En kulturskola för alla – ur ett specialpedagogiskt perspektiv  136

Sammanfattning 139

Litteratur 140
 

7 Mot en kulturskolepedagogik i praktiken 143

Monica Lindgren & Johan Söderman

En plats för meningsfull fritid  143

Det kreativa ledarskapet 147

 

Alla som på något sätt har anknytning genom sitt arbete i eller i anslutning till kulturskolan bör läsa den noga.

Information

Redaktörer:
Monica Lindgren Johan Söderman
Kapitelförfattare:
Cecilia Ferm Almqvist Cecilia Jeppsson Anna Lindqvist Adriana Di Lorenzo Tillborg Märtha Pastorek Gripson Anna Sparrman
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144167695
Utgivningsår:
2024
Artikelnummer:
46267-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
152

Författare

Monica Lindgren

Monica Lindgren är professor i musikpedagogik vid Högskolan för scen och musik, Göteborgs universitet och gäst-professor i estetik och lärande vid ...

Johan Söderman

Johan Söderman är professor i barn- och ungdomsvetenskap vid Göteborgs universitet och docent i musikpedagogik vid Lunds universitet. Han är intres...

Cecilia Ferm Almqvist

Cecilia Ferm Almqvist är professor i pedagogik vid Södertörns högskola och i musikpedagogik vid Stockholms musikpedagogiska institut. I sin forskni...

Cecilia Jeppsson

Cecilia Jeppsson är lektor vid Högskolan i Halmstad där hon undervisar i förskollärar- och lärarutbildningar. Hon har bakgrund som kulturskolelärar...

Anna Lindqvist

Anna Lindqvist är universitetslektor vid Institutionen för tilläm­pad utbildningsvetenskap, Umeå universitet. Hon ­arbetar som biträdande förestånd...

Adriana Di Lorenzo Tillborg

Adriana Di Lorenzo Tillborg är universitetsadjunkt och postdoktor vid Musikhögskolan i Malmö, Lunds universitet. Hon har bakgrund som kulturskolelä...

Märtha Pastorek Gripson

Märtha Pastorek Gripson är fil.dr i estetiska uttrycksformer med inriktning mot utbildningsvetenskap och lektor i estetik och innovation vid Högsko...

Anna Sparrman

Anna Sparrman är professor vid Tema Barn, Institutionen för Tema och proprefekt vid samma institution, Linköpings universitet. Hon har dessutom en ...

 ;

Kulturskolan är en av de främsta samhällsinstitutionerna för barns och ungas självvalda kulturella bildning. I motsats till det traditionella skol­väsendet är verksamheten frivillig och det finns inga kursplaner eller andra officiella dokument som styr innehållet. Det gör att den enskilda kulturskolan har stora möjligheter att utforma sin verksamhet med utgångspunkt i lokala förutsättningar. Pedagogik för kulturskolan vänder sig till dem som vill förstå kulturskolans idé och praktik, men oc...

Kulturskolan är en av de främsta samhällsinstitutionerna för barns och ungas självvalda kulturella bildning. I motsats till det traditionella skol­väsendet är verksamheten frivillig och det finns inga kursplaner eller andra officiella dokument som styr innehållet. Det gör att den enskilda kulturskolan har stora möjligheter att utforma sin verksamhet med utgångspunkt i lokala förutsättningar. Pedagogik för kulturskolan vänder sig till dem som vill förstå kulturskolans idé och praktik, men också till dem som vill inspireras att forma en verksamhet som utgår från barns och ungas rätt att uttrycka sig konstnärligt. Exempel på teman som författarna tar upp är inkludering och ett bredare deltagande, specialpedagogik och hur en kulturskola med demokratiska mål kan fungera i praktiken. Utöver pedagogiska frågeställningar, kulturskolans historia och barns och ungas olika möjligheter diskuteras även gemenskapen med civilsamhälle och folkrörelser samt hur ett kreativt ledarskap kan se ut.

Information

Redaktörer:
Monica Lindgren Johan Söderman
Kapitelförfattare:
Cecilia Ferm Almqvist Cecilia Jeppsson Anna Lindqvist Adriana Di Lorenzo Tillborg Märtha Pastorek Gripson Anna Sparrman
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144192673
Utgivningsår:
2024
Artikelnummer:
46267-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Monica Lindgren

Monica Lindgren är professor i musikpedagogik vid Högskolan för scen och musik, Göteborgs universitet och gäst-professor i estetik och lärande vid ...

Johan Söderman

Johan Söderman är professor i barn- och ungdomsvetenskap vid Göteborgs universitet och docent i musikpedagogik vid Lunds universitet. Han är intres...

Cecilia Ferm Almqvist

Cecilia Ferm Almqvist är professor i pedagogik vid Södertörns högskola och i musikpedagogik vid Stockholms musikpedagogiska institut. I sin forskni...

Cecilia Jeppsson

Cecilia Jeppsson är lektor vid Högskolan i Halmstad där hon undervisar i förskollärar- och lärarutbildningar. Hon har bakgrund som kulturskolelärar...

Anna Lindqvist

Anna Lindqvist är universitetslektor vid Institutionen för tilläm­pad utbildningsvetenskap, Umeå universitet. Hon ­arbetar som biträdande förestånd...

Adriana Di Lorenzo Tillborg

Adriana Di Lorenzo Tillborg är universitetsadjunkt och postdoktor vid Musikhögskolan i Malmö, Lunds universitet. Hon har bakgrund som kulturskolelä...

Märtha Pastorek Gripson

Märtha Pastorek Gripson är fil.dr i estetiska uttrycksformer med inriktning mot utbildningsvetenskap och lektor i estetik och innovation vid Högsko...

Anna Sparrman

Anna Sparrman är professor vid Tema Barn, Institutionen för Tema och proprefekt vid samma institution, Linköpings universitet. Hon har dessutom en ...

 ;