Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Handbok i journalistikforskning

Skickas följande arbetsdag

Handbok i journalistikforskning

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

I en tid när informations- och medielandskapen genomgår omvälvande förändringar är frågor om journalistiken, dess historia, framtid och roll i samhället, viktigare än någonsin. Journalistiken har dessutom en särskild ställning både i och gentemot samhället genom att den speglar samhällsutvecklingen samtidigt som den är med om att forma den. I den här boken samlas och presenteras de viktigaste frågorna, teorierna och resultaten inom journalistikforskningen för en svensk publik. I 34 kapitel r...

I en tid när informations- och medielandskapen genomgår omvälvande förändringar är frågor om journalistiken, dess historia, framtid och roll i samhället, viktigare än någonsin. Journalistiken har dessutom en särskild ställning både i och gentemot samhället genom att den speglar samhällsutvecklingen samtidigt som den är med om att forma den. I den här boken samlas och presenteras de viktigaste frågorna, teorierna och resultaten inom journalistikforskningen för en svensk publik. I 34 kapitel redogör ledande svenska forskare för journalistikens historia, ideal och produktionsvillkor, för olika genrers innehåll samt för journalistikens relation till samhället och till framtidens medielandskap. Varje kapitel tar upp de viktigaste teorierna samt svenska och internationella forskningsresultat på det aktuella området. I denna tredje upplaga har samtliga kapitel aktualiserats och två nyskrivna kapitel har tillkommit. Handbok i journalistikforskning vänder sig främst till studenter i journalistik och medie- och kommunikationsvetenskap, men också till forskare och till yrkesverksamma inom olika medier – samt till alla som är intresserade av att förstå journalistikens villkor, innehåll och betydelse ur ett samhälleligt perspektiv.

Del I Introduktion

01 Inledning: Demokrati, journalistik och behovet av faktabaserad rationalitet 19

Michael Karlsson & Jesper Strömbäck

Inledning 19

Journalistikens utmaningar 20

Bokens upplägg 22

Referenser 24

Del II Journalistikens historia

02 Journalistiken i ett jämförande perspektiv  29

Henrik Örnebring

Inledning 29

Teoretiska utgångspunkter 30

Internationell komparativ forskning 32

Journalister i olika länder 34

Att jämföra innehållet 36

Jämförande forskning i Sverige 40

Sammanfattning och slutsatser 41

Förslag till vidare läsning  42

Referenser 42

03 Brytpunkter i svensk medie- och journalistikhistoria 47

Lennart Weibull

Inledning 47

Svensk forskning om journalistikens historia  48

Pressens etablering 50

Tryckfrihet  50

Industrisamhälle och urbanisering 51

Dagspress och partipolitik 52

Dagspressen som bransch: organisationer och pressetik 53

Radion och journalistiken 54

Populär journalistik 54

Professionell journalistik – och television 55

Ny teknik och sociala medier  56

Sammanfattning och slutsatser 58

Förslag till vidare läsning 59

Referenser 59

04 Journalistik som profession  63

Jenny Wiik & Gunnar Nygren

Inledning 63

Teorier om professioner  63

Journalistikens professionalisering 65

Journalistikens fält och autonomi 66

Journalistikens gränser 67

Deprofessionalisering av journalistiken? 70

Sammanfattning och slutsatser 71

Förslag till vidare läsning 72

Referenser 72

05 Journalistutbildning – gamla strider och nya utmaningar 75

Elin Gardeström

Inledning 75

Nationella studier och jämförelser 75

Teorier kring utbildning av journalister 78

Internationell forskning  79

Svensk forskning om journalistutbildning 82

Sammanfattning och slutsatser 83

Förslag till vidare läsning 84

Referenser 85

Del III Journalistikens ideal och produktionsvillkor

06 Filosofiska grunder för journalistisk etik 91

Mia-Marie Hammarlin & Susanne Wigorts Yngvesson

Inledning 91

Konsekvensneutralitet – en neutral position? 92

Socialt ansvar – en hjärtats journalistik? 95

Ansvarsmoral 98

Digitala och globala utmaningar 99

Sammanfattning och slutsatser 100

Förslag till vidare läsning 100

Referenser 101

07 Medieetik, mediekritik och ansvar 103

Torbjörn von Krogh & Göran Svensson

Inledning 103

Teorier om mediers etik, ansvar och kritik 104

Internationell forskning 107

Svensk forskning  110

Sammanfattning och slutsatser  112

Förslag till vidare läsning  112

Referenser 113

08 Journalistiken och organisationen 117

Ulrika Andersson

Inledning 117

Teorier kring det redaktionella ledarskapets förändring 118

Internationell forskning om redaktionellt ledarskap 122

Svensk forskning om redaktionellt ledarskap 124

Sammanfattning och slutsatser 126

Förslag till vidare läsning 126

Referenser 127

09 Den svenska journalistkåren  131

Jenny Wiik

Inledning 131

Journalisters yrkesidentitet 131

Finns det en global journalistroll? 132

Svenska journalisters ideal 133

Representativitet i journalistiken 135

Svenska journalister 137

Ett allt mer splittrat kollektiv 138

Sammanfattning och slutsatser 140

Förslag på vidare läsning 141

Referenser 141

10 Teorier om mediemarknader och mediers affärsmodeller  145

Mart Ots

Inledning 145

Teorier om mediemarknaden och dess aktörer 146

Empirisk forskning om mediemarknadens förändring och dess aktörer 148

Empirisk forskning om medie­marknadens mångfald och koncentration 149

Empirisk forskning om affärsmodeller och innovation 150

Empirisk forskning om nyhetsmediernas kunder 151

Sammanfattning och slutsatser 153

Förslag till vidare läsning 153

Referenser 154

11 Journalistiken och nyhetskällorna 157

Mattias Ekman

Inledning 157

Teorier om nyhetskällor  158

Internationell forskning om nyhetskällor 163

Svensk forskning om nyhetskällor 165

Slutsatser 166

Förslag till vidare läsning 167

Referenser 168

12 Journalistikens nyhetsurval och nyhetsvärderingar 171

Jesper Strömbäck

Inledning 171

Nyhetsmediernas kontextuella beroende 172

Nyhetsvärderingar och nyhetsurval 173

Sökandet efter nyhetsfaktorer 174

Teorier om mediernas nyhetsurval 176

Sammanfattning och slutsatser 179

Förslag till vidare läsning 181

Referenser 181

Del IV Journalistiken och dess innehåll

13 Journalistiken, objektiviteten och partiskheten 187

Bengt Johansson

Inledning 187

Verifikationens princip  187

Teorier om objektivitet 188

Framväxten av objektivitet som professionellt ideal  188

Objektivitet som demokratiskt värde 189

Ifrågasatt objektivitet 190

Objektiva nyheter – teorier om medier och representationsideal 191

Internationell forskning om objektivitetens framväxt 191

Svensk forskning om objektivitetens framväxt 192

Professionella ideal och arbetsprocess 193

Objektivitet i praktiken 194

Objektivitet i mediernas innehåll 195

Partiskhet i svenska medievalrörelser  196

Sammanfattning och slutsatser 197

Förslag till vidare läsning 198

Referenser 198

14 Sportjournalistik 201

Jesper Enbom & Eric Carlsson

Inledning 201

Teoretiska perspektiv på sportjournalistik 202

Forskningsläget i Sverige och internationellt 204

Sammanfattning och slutsatser 210

Förslag till vidare läsning 211

Referenser 211

15 Ekonomijournalistik 215

Maria Grafström

Inledning 215

Ekonomijournalistik – en egen genre  216

Innehåll och karaktär förändras över tid 217

Omdiskuterat uppdrag – att serva medborgare eller marknad?  218

Källornas betydelse – förhandling eller samarbete? 220

Internationell forskning om ekonomijournalistik 221

Svensk forskning om ekonomijournalistik 222

Sammanfattning och slutsatser 223

Förslag till vidare läsning 224

Referenser 224

16 Miljöjournalistik 229

Monika Djerf-Pierre & Ulrika Olausson

Inledning 229

Vad är miljöjournalistik? 229

Miljöjournalistikens historia, framväxt och utveckling 230

Miljöjournalistikens uppmärksamhetscykler 231

Miljöjournalistikens gestaltningar 231

Nyhetskällornas inflytande: forskare, lobbyister och aktivister 232

Klimatet: den mest uppmärksammade frågan  233

Klimatjournalistikens uppmärksamhetscykler 234

Teorier och metoder i forskningen om klimatjournalistik  235

Journalistikens skildringar av klimatfrågan  235

Klimatjournalistiken som ”fall” 237

Sammanfattning och slutsatser 237

Förslag till vidare läsning 238

Referenser 238

17 Kulturjournalistik 243

Anna Roosvall, Andreas Widholm & Kristina Riegert

Inledning 243

Centrala teorier inom kulturjournalistikforskningen 244

Internationell forskning om kulturjournalistik 247

Svensk forskning om kulturjournalistik 250

Sammanfattning och slutsatser 253

Förslag till vidare läsning 253

Referenser  254

18 Politisk nyhetsjournalistik 257

Jesper Strömbäck

Inledning 257

Teorier kring den politiska journalistikens innehåll 258

Internationell forskning kring den politiska nyhetsjournalistikens innehåll  261

Svensk forskning kring den politiska nyhetsjournalistikens innehåll 263

Öppna frågor 265

Sammanfattning och slutsatser 265

Förslag till vidare läsning 266

Referenser 266

19 Krisjournalistik 271

Marina Ghersetti & Tomas Odén

Inledning 271

Journalistikens roll i samhällskriser  272

Krisjournalistikens innehåll och form 274

Krisjournalistikens organisering 277

Sammanfattning och slutsatser 279

Förslag till vidare läsning  280

Referenser 281

20 Kriminaljournalistik 285

Ester Pollack

Inledning 285

Teoretiska perspektiv  287

Internationell forskning  291

Svensk forskning 293

Källor och källkritik 295

Sammanfattning och slutsatser  296

Förslag till vidare läsning  297

Referenser 297

21 Journalistiken i det lokala samhället 299

Gunnar Nygren

Inledning 299

Den lokala journalistiken i en digital och global värld 299

Lokala medieekologier i förändring 303

Lokala medier och lokal demokrati 305

Hyperlokal journalistik som växer 308

Sammanfattning  309

Förslag till vidare läsning 309

Referenser 310

Del V Journalistiken, publiken och samhället

22 Journalistiska drev och skandaljournalistik 315

Lars Nord

Inledning 315

Vad är skandaljournalistik? 316

Teoretiska utgångspunkter 318

Internationell forskning 322

Svensk forskning 323

Sammanfattning och slutsatser 324

Förslag på vidare läsning 325

Referenser 325

23 Kön, genus och jämställdhet i journalistiken 327

Monika Djerf-Pierre & Maria Edström

Inledning 327

Genusforskning om journalistikens profession och produktion  328

Genus i det journalistiska innehållet  331

Forskning om jämställdhet och journalistik 332

Sammanfattning och slutsatser 334

Förslag till vidare läsning  334

Referenser  334

24 Journalistiken, den etniska mångfalden och migrationen 339

Heike Graf

Inledning 339

Mest relevanta teorier på området 339

Internationell forskning  340

Forskning i Sverige 341

Sammanfattning och slutsatser 347

Förslag till vidare läsning 347

Referenser  347

25 Förtroendet för journalistiken 353

Ulrika Andersson

Inledning 353

Det viktiga förtroendet 354

Internationell forskning om förtroende för medier 356

Svensk forskning om förtroende för medier 358

Sammanfattning och slutsatser 361

Förslag till vidare läsning 362

Referenser 362

26 Journalistikens dagordningar och gestaltningar 367

Adam Shehata

Inledning 367

Agenda Setting: dagordningsteorin 368

Framing: gestaltningsteorin 372

Sammanfattning och slutsatser 377

Förslag till vidare läsning 378

Referenser 378

27 Nyheter i public service och kommersiella etermedier: en jämförelse 381

Nicklas Håkansson

Inledning 381

Varför jämföra kommersiella medier med public service? 382

Kommersialisering, konvergens och kunskapseffekter 382

Internationell forskning 384

Svensk forskning 386

Avslutning 389

Förslag till vidare läsning 390

Referenser 390

28 Medieanvändningen och dess mekanismer 393

Ingela Wadbring & Annika Bergström

Inledning 393

Framväxten av publikforskningen 393

Medieanvändning som behovstillfredsställelse 395

Medieanvändning som kulturell praktik 398

Sammanfattning och slutsatser 402

Förslag på vidare läsning 403

Referenser 403

29 Nyhetskonsumtion och politiskt engagemang 407

Adam Shehata

Inledning 407

Normativa perspektiv på journalistikens demokratiska roll 408

Olika former av politiskt engagemang 409

Centrala teorier om medier och politiskt engagemang 413

Sammanfattning och slutsatser 418

Förslag till vidare läsning 418

Referenser 419

30 Deltagarjournalistik och medborgarjournalistik 421

Kristoffer Holt

Inledning 421

Deltagande på nya villkor 422

Terminologin inom forskningen 423

Medborgarjournalistik – en möjlighet till engagemang 424

Deltagarjournalistik – från hopp till besvikelse 426

Svensk forskning 427

Sammanfattning och slutsatser 428

Förslag till vidare läsning 430

Referenser 431

Del VI Journalistik, teknik och ett föränderligt medielandskap

31 Journalistikens roll i den nya medieekologin 437

Jonas Andersson

Inledning 437

Den digitala medieekologin 438

Forskning om konsekvenserna av den digitala medieekologin för journalistiken 441

Sociala medier och popularitet  443

Sammanfattning och slutsatser 445

Förslag till vidare läsning 445

Referenser 445

32 Journalistik, artificiell intelligens och algoritmer  451

Michael Karlsson

Inledning 451

Teoretiska perspektiv 453

Empirisk forskning om algoritmer  456

Sammanfattning och slutsatser  460

Förslag till vidare läsning 461

Referenser  461

33 Den globala journalistiken 465

Peter Berglez

Inledning 465

Teori om global journalistik som gränsöverskridande offentligt rum  466

Teori om global journalistik som gränsöverskridande praktik  470

Sammanfattning och slutsatser 473

Förslag till vidare läsning 474

Referenser 474

34 Det journalistiska arbetets förändring 479

Henrik Örnebring

Inledning 479

Teorier om det journalistiska arbetets förändring 480

Internationell forskning om det journalistiska arbetets förändring 481

Svensk forskning om det journalistiska arbetets förändring 485

Sammanfattning och slutsatser 488

Förslag till vidare läsning 488

Referenser 488

Författarpresentationer 493

Register 499

Författare

Michael Karlsson

Michael Karlsson är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för geografi, medier och kommunikation, Karlstads universitet ...

Jesper Strömbäck

Jesper Strömbäck är professor i journalistik och politisk kommunikation vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs uni...

Jonas Andersson

Jonas Andersson är lektor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Södertörns högskola, med forskningsintresse för hur vardagsliv och sociala struk...

Ulrika Andersson

Ulrika Andersson är docent i journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet. Hon är forskare vid SOM-institutet samt ansvarig för...

Peter Berglez

Peter Berglez är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Örebro universitet. Hans forskning kan delas in i tre områden: journalistik; me...

Annika Bergström

Annika Bergström är professor i journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet. Hennes forskning handlar om digitala mediers publ...

Eric Carlsson

Eric Carlsson är lektor och docent i medie- och kommunikationsvetenskap vid Umeå universitet. Hans forskningsintressen handlar om deltagande på nät...

Monika Djerf-Pierre

Monika Djerf-Pierre är professor vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs universitet. Djerf-Pierres forskning...

Maria Edström

Maria Edström är fil.dr och docent i journalistik, medier och kommunikation vid JMG, Göteborgs universitet. Hon är verksam som lärare och forskare ...

Mattias Ekman

Mattias Ekman är docent i medie- och kommunikationsvetenskap vid Stockholms universitet. Hans forskning rör relationen mellan medier, digital kommu...

Jesper Enbom

Jesper Enbom är lektor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper, Umeå universitet. Hans forskning är...

Elin Gardeström

Elin Gardeström är docent i journalistik vid journalistutbildningen på Södertörns högskola. Tidigare har hon disputerat inom ämnet idéhistoria vid ...

Marina Ghersetti

Marina Ghersetti är professor i journalistik vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs universitet. Hon har i s...

Heike Graf

Heike Graf är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Södertörns högskola. Hon har bland annat forskat kring etnisk mångfald och ”divers...

Maria Grafström

Maria Grafström är docent i företagsekonomi och organisationsforskare på SCORE (Stockholm Centre for Organizational Research) vid Handelshögskolan ...

Mia-Marie Hammarlin

Mia-Marie Hammarlin är docent i etnologi och lektor i medie- och kommunikationsvetenskap och journalistik vid Institutionen för kommunikation och m...

Kristoffer Holt

Kristoffer Holt är professor medie- och kommunikationsvetenskap och forskningsledare vid Institutionen för medier och Journalistik (MJ), Linnéunive...

Nicklas Håkansson

Nicklas Håkansson är fil.dr i statsvetenskap och docent i medie- och kommunikationsvetenskap vid Göteborgs universitet. Hans intresseområden är pol...

Bengt Johansson

Bengt Johansson är professor i journalistik och masskommunikation vid JMG, Göteborgs universitet. Hans forskning fokuserar på politisk kommunikatio...

Torbjörn von Krogh

Torbjörn von Krogh är fil.dr i medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot medieetik, mediekritik och medieansvar. Han var en av grundarn...

Lars Nord

Lars Nord (1958-2024) var professor i politisk kommunikation och journalistik vid Mittuniversitetet och forskningsledare vid forskningscentret DEMI...

Gunnar Nygren

Gunnar Nygren är professor emeritus i journalistik vid Södertörns högskola. Hans forskning kretsar kring områden som lokaljournalistik och det förä...

Tomas Andersson Odén

Tomas Odén har en bakgrund som docent i journalistik vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs universitet, och...

Ulrika Olausson

Ulrika Olausson har en bakgrund som professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Högskolan i Jönköping och Örebro universitet. Hon har forska...

Mart Ots

Mart Ots är docent i företagsekonomi vid Jönköping International Business School. Han forskar om mediepolitik, marknadskommunikation och varumärkes...

Ester Pollack

Ester Pollack är fil.dr i medie- och kommunikationsvetenskap och professor emerita i journalistik. Hennes forskning rör historiska och kritiska stu...

Kristina Riegert

Kristina Riegert är professor i journalistik på Södertörns Högskola. Hon har forskat om utrikesjournalistik, krigspropaganda, migration, kulturjour...

Anna Roosvall

Anna Roosvall är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för mediestudier, Stockholms universitet. Hennes forskning omfatt...

Adam Shehata

Adam Shehata, är fil.dr i medie- och kommunikationsvetenskap och verksam vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Götebo...

Göran Svensson

Göran Svensson är fil.dr i medie- och kommunikationsvetenskap och verksam vid Institutionen för informatik och media, Uppsala universitet. Han är u...

Ingela Wadbring

Ingela Wadbring är professor i medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot medieutveckling vid Mittuniversitetet i Sundsvall där hon ocks...

Lennart Weibull

Lennart Weibull är professor emeritus i massmedieforskning. Han har forskat om främst mediestruktur, särskilt medie- och journalistikhistoria, samt...

Andreas Widholm

Andreas Widholm är docent i journalistik vid Institutionen för mediestudier, Stockholms universitet. Hans forskning inriktar sig på bland annat kul...

Susanne Wigorts Yngvesson

Susanne Wigorts Yngvesson är professor i etik och universitetslektor vid Enskilda Högskolan Stockholm. Hennes undervisning rör systematisk teologi ...

Jenny Wiik

Jenny Wiik är docent i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs Universitet...

Henrik Örnebring

Henrik Örnebring är professor i medier och kommunikation vid Karlstad universitet och föreståndare för forskningscentret NODE (Ander Centre for Res...

 ;

I en tid när informations- och medielandskapen genomgår omvälvande förändringar är frågor om journalistiken, dess historia, framtid och roll i samhället, viktigare än någonsin. Journalistiken har dessutom en särskild ställning både i och gentemot samhället genom att den speglar samhällsutvecklingen samtidigt som den är med om att forma den. I den här boken samlas och presenteras de viktigaste frågorna, teorierna och resultaten inom journalistikforskningen för en svensk publik. I 34 kapitel r...

I en tid när informations- och medielandskapen genomgår omvälvande förändringar är frågor om journalistiken, dess historia, framtid och roll i samhället, viktigare än någonsin. Journalistiken har dessutom en särskild ställning både i och gentemot samhället genom att den speglar samhällsutvecklingen samtidigt som den är med om att forma den. I den här boken samlas och presenteras de viktigaste frågorna, teorierna och resultaten inom journalistikforskningen för en svensk publik. I 34 kapitel redogör ledande svenska forskare för journalistikens historia, ideal och produktionsvillkor, för olika genrers innehåll samt för journalistikens relation till samhället och till framtidens medielandskap. Varje kapitel tar upp de viktigaste teorierna samt svenska och internationella forskningsresultat på det aktuella området. I denna tredje upplaga har samtliga kapitel aktualiserats och två nyskrivna kapitel har tillkommit. Handbok i journalistikforskning vänder sig främst till studenter i journalistik och medie- och kommunikationsvetenskap, men också till forskare och till yrkesverksamma inom olika medier – samt till alla som är intresserade av att förstå journalistikens villkor, innehåll och betydelse ur ett samhälleligt perspektiv.

Författare

Michael Karlsson

Michael Karlsson är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för geografi, medier och kommunikation, Karlstads universitet ...

Jesper Strömbäck

Jesper Strömbäck är professor i journalistik och politisk kommunikation vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs uni...

Ulrika Andersson

Ulrika Andersson är docent i journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet. Hon är forskare vid SOM-institutet samt ansvarig för...

Jonas Andersson

Jonas Andersson är lektor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Södertörns högskola, med forskningsintresse för hur vardagsliv och sociala struk...

Peter Berglez

Peter Berglez är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Örebro universitet. Hans forskning kan delas in i tre områden: journalistik; me...

Annika Bergström

Annika Bergström är professor i journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet. Hennes forskning handlar om digitala mediers publ...

Eric Carlsson

Eric Carlsson är lektor och docent i medie- och kommunikationsvetenskap vid Umeå universitet. Hans forskningsintressen handlar om deltagande på nät...

Monika Djerf-Pierre

Monika Djerf-Pierre är professor vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs universitet. Djerf-Pierres forskning...

Maria Edström

Maria Edström är fil.dr och docent i journalistik, medier och kommunikation vid JMG, Göteborgs universitet. Hon är verksam som lärare och forskare ...

Mattias Ekman

Mattias Ekman är docent i medie- och kommunikationsvetenskap vid Stockholms universitet. Hans forskning rör relationen mellan medier, digital kommu...

Jesper Enbom

Jesper Enbom är lektor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper, Umeå universitet. Hans forskning är...

Elin Gardeström

Elin Gardeström är docent i journalistik vid journalistutbildningen på Södertörns högskola. Tidigare har hon disputerat inom ämnet idéhistoria vid ...

Marina Ghersetti

Marina Ghersetti är professor i journalistik vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs universitet. Hon har i s...

Heike Graf

Heike Graf är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Södertörns högskola. Hon har bland annat forskat kring etnisk mångfald och ”divers...

Maria Grafström

Maria Grafström är docent i företagsekonomi och organisationsforskare på SCORE (Stockholm Centre for Organizational Research) vid Handelshögskolan ...

Mia-Marie Hammarlin

Mia-Marie Hammarlin är docent i etnologi och lektor i medie- och kommunikationsvetenskap och journalistik vid Institutionen för kommunikation och m...

Kristoffer Holt

Kristoffer Holt är professor medie- och kommunikationsvetenskap och forskningsledare vid Institutionen för medier och Journalistik (MJ), Linnéunive...

Nicklas Håkansson

Nicklas Håkansson är fil.dr i statsvetenskap och docent i medie- och kommunikationsvetenskap vid Göteborgs universitet. Hans intresseområden är pol...

Bengt Johansson

Bengt Johansson är professor i journalistik och masskommunikation vid JMG, Göteborgs universitet. Hans forskning fokuserar på politisk kommunikatio...

Torbjörn von Krogh

Torbjörn von Krogh är fil.dr i medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot medieetik, mediekritik och medieansvar. Han var en av grundarn...

Lars Nord

Lars Nord (1958-2024) var professor i politisk kommunikation och journalistik vid Mittuniversitetet och forskningsledare vid forskningscentret DEMI...

Gunnar Nygren

Gunnar Nygren är professor emeritus i journalistik vid Södertörns högskola. Hans forskning kretsar kring områden som lokaljournalistik och det förä...

Tomas Andersson Odén

Tomas Odén har en bakgrund som docent i journalistik vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs universitet, och...

Ulrika Olausson

Ulrika Olausson har en bakgrund som professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Högskolan i Jönköping och Örebro universitet. Hon har forska...

Mart Ots

Mart Ots är docent i företagsekonomi vid Jönköping International Business School. Han forskar om mediepolitik, marknadskommunikation och varumärkes...

Ester Pollack

Ester Pollack är fil.dr i medie- och kommunikationsvetenskap och professor emerita i journalistik. Hennes forskning rör historiska och kritiska stu...

Kristina Riegert

Kristina Riegert är professor i journalistik på Södertörns Högskola. Hon har forskat om utrikesjournalistik, krigspropaganda, migration, kulturjour...

Anna Roosvall

Anna Roosvall är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för mediestudier, Stockholms universitet. Hennes forskning omfatt...

Adam Shehata

Adam Shehata, är fil.dr i medie- och kommunikationsvetenskap och verksam vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Götebo...

Göran Svensson

Göran Svensson är fil.dr i medie- och kommunikationsvetenskap och verksam vid Institutionen för informatik och media, Uppsala universitet. Han är u...

Ingela Wadbring

Ingela Wadbring är professor i medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot medieutveckling vid Mittuniversitetet i Sundsvall där hon ocks...

Lennart Weibull

Lennart Weibull är professor emeritus i massmedieforskning. Han har forskat om främst mediestruktur, särskilt medie- och journalistikhistoria, samt...

Andreas Widholm

Andreas Widholm är docent i journalistik vid Institutionen för mediestudier, Stockholms universitet. Hans forskning inriktar sig på bland annat kul...

Susanne Wigorts Yngvesson

Susanne Wigorts Yngvesson är professor i etik och universitetslektor vid Enskilda Högskolan Stockholm. Hennes undervisning rör systematisk teologi ...

Jenny Wiik

Jenny Wiik är docent i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs Universitet...

Henrik Örnebring

Henrik Örnebring är professor i medier och kommunikation vid Karlstad universitet och föreståndare för forskningscentret NODE (Ander Centre for Res...

 ;