Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Varubrev 1:a klass

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Didaktisk dialog i högre utbildning

Skickas följande arbetsdag

Kollegiala samtal är ett viktigt verktyg för att stärka kvaliteten och utveckla undervisningen. Ändå är sådana diskussioner fortfarande sällsynta inom högre utbildning. Den här boken presenterar en modell för kollegiala samtal - så kallade didaktiska utvecklingsdialoger - med utgångspunkt i autentiska undervisningssituationer, hämtade från universitetslärares vardagsarbete inom olika utbildningar. Exempel på teman som belyses och diskuteras i boken är: utmaningen i att behandla ett omfattan...

Kollegiala samtal är ett viktigt verktyg för att stärka kvaliteten och utveckla undervisningen. Ändå är sådana diskussioner fortfarande sällsynta inom högre utbildning. Den här boken presenterar en modell för kollegiala samtal - så kallade didaktiska utvecklingsdialoger - med utgångspunkt i autentiska undervisningssituationer, hämtade från universitetslärares vardagsarbete inom olika utbildningar. Exempel på teman som belyses och diskuteras i boken är: utmaningen i att behandla ett omfattande ämnesinnehåll på få undervisningstimmar; lärstrukturer för distansstudenter; studenters negativa attityder till ett visst ämnesinnehåll; och relationen mellan vardagsföreställningar och teoretiskt grundad begreppsförståelse. Varje tema illustreras genom reflektion i flera steg, i en dialog mellan universitetslärare, forskare och pedagogiska utvecklare från olika lärosäten runt om i Sverige. Didaktisk dialog i högre utbildning är lämplig som litteratur på högskolepedagogiska kurser, och riktar sig också till enskilda universitetslärare och lärarlag som vill utveckla sin undervisning. Förhoppningen är att dialogerna ska ge inspiration och utmana, och också fungera som modell för samtal om undervisning och om det akademiska lärarskapets komplexitet.

Författarpresentationer 7

Bokens redaktörer 7

Övriga författare 7

 

Inledning 11

Lill Langelotz, Magnus Levinsson & Malin Löfstedt

Konsten att undervisa 13

Praktik- och professionsutveckling genom dialog 18

Bokens struktur 21

Referenser 25

 

1 10 000 år på fem timmar 29

Erika Sandström, Olle Larsson, Cecilia Trenter & Ulrike Schnaas

Ett dilemma om tid och historia 29

Så mycket stoff – så lite tid 34

Undervisning om abstrakta tidsspann 36

Lärarens tid och studenternas tid 37

När tiden är dyrbar 40

Referenser 45

 

2 Professionell identitetsutveckling 47

Christer Wede, Johan Alvehus, Gunnar Berg & Martin G. Erikson

Lärarstudenters professionella identitet 47

Identitetsstyrning: Yta i stället för djup? 52

En lärarutbildning med fokus på professionell identitet 54

Studenttransformation i professionsutbildning 56

Mot en professionsutbildning 59

Referenser 63

 

3 Islamofobi, kritisk reflektion och religionsundervisning 65

Emin Poljarevic, Susanne Olsson, Ulrika Svalfors & Malin Löfstedt

Att (be)möta negativa attityder till religion 65

Islamofob eller islamofil? 70

Mikroaggressioner och kritiskt tänkande 72

Bredda bilder och blicka inåt 74

Undervisning, lärande och empati 77

Referenser 82

 

4 Att greppa mekanikbegreppen 85

Tomas Wahnström, Linda Barman, Urban Carlén & Magnus Levinsson

Begreppsförståelse genom ett responssystem 85

Ett fenomens vara, och inte vara 91

Att undervisa på den lärandes nivå 93

Mekanik, lärande och didaktik 95

Begreppen bygger vidare 98

Referenser 102

 

5 Att bedöma utan att begränsa 105

Olle Nordberg, Torsten Pettersson, Helen Asklund & Maria Wennerström Wohrne

Litteraturundervisning i mätbarhetens tidevarv 105

Utveckla verktyg för bedömning av insikt! 110

Litteraturen som mätbarhetens motvikt 112

Undervisning och bedömning på skönlitteraturens villkor 114

Litteraturdidaktikens balansakter 117

Referenser 123

 

6 Studenters bristande faktakunskaper 127

Elisabeth Långström, Martin Karlberg, Henrik Viberg & Peter Reinholdsson

Är det en enbuske eller en gran? 127

Utantillinlärning som ett medel för den högre ordningens tänkande 132

The art of artkunskap på lärarutbildningen 134

Att inte kunna se skogen för alla träden … 136

Med aktivt lärande och artkunskap i sikte 138

Referenser 143

 

7 Lärstrukturer i distansstudier 145

Maria Lindh, Ann-Christine Wennergren, Giulia Messina Dahlberg & Susanne Strömberg Jämsvi

Responsseminarier för ökad struktur och interaktion 145

Responskompetens i uppsatsskrivande 150

Socialt gemenskapande i det virtuella klassrummet 153

Struktur för gemenskap och lärande online 155

Att sätta ord på modellen 158

Referenser 161

 

8 Stimulerad medkänsla 163

Hanna Maurin Söderholm, Ann-Sofie Axelsson, Sepideh Olausson & Lill Langelotz

Virtuella världar för vårdande behandling 163

Simulering med sociotekniska utmaningar 170

Virtuella bedömningar – på gott eller ont? 172

Representationer och relationer 174

Simulera för att stimulera 177

Referenser 181

 

9 Epilog – didaktisk dialog i praktiken 183

Lill Langelotz, Magnus Levinsson & Malin Löfstedt

Referenser 187

Författare

Magnus Levinsson

Magnus Levinsson, docent i pedagogiskt arbete, är verksam som forskare och lärare inom lärarutbildning och högskolepedagogik vid högskolan i Borås....

Lill Langelotz

Lill Langelotz, docent i pedagogiskt arbete, arbetar som forskare, lärare och pedagogisk utvecklare vid högskolan i Borås. Hennes forskningsintress...

Malin Löfstedt

Malin Löfstedt, gymnasielärare, excellent lärare och lektor i religionsdidaktik, arbetar som forskare och lärare vid Uppsala universitet. I sin for...

Johan Alvehus

Johan Alvehus är professor i tjänstevetenskap vid Lunds universitet. Han undervisar i organisationsteori, ledarskap och akademiskt skrivande. I sin...

Helen Asklund

Helen Asklund (tidigare Schmidl) är fil. dr i litteraturvetenskap och verksam som lektor i litteraturvetenskap och universitetspedagogisk utvecklar...

Ann-Sofie Axelsson

Ann-Sofie Axelsson är fil.dr i teknik och kultur och verksam som prefekt för Institutionen för vetenskapens kommunikation och lärande vid Chalmers ...

Linda Barman

Linda Barman är fil.dr i medicinsk pedagogik och verksam vid Institutionen för lärande vid KTH, Kungliga Tekniska Högskolan.

Gunnar Berg

Gunnar Berg är professor emeritus i pedagogik vid Mittuniversitetet. Han disputerade i pedagogik vid Uppsala universitet 1981 på avhandlingen Skola...

Urban Carlén

Urban Carlén är disputerad i tillämpad IT, och arbetar som lektor i pedagogik och verksamhetsledare för högskolepedagogik vid Högskolan Väst.

Martin G Erikson

Martin G. Erikson är docent i psykologi och lektor vid Högskolan i Borås. Hans forskningsintressen sträcker sig från självbild till frågor om kvali...

Martin Karlberg

Martin Karlberg är fil.dr i didaktik och arbetar som universitets-lektor på Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildnings-studier vid Uppsa...

Olle Larsson

Olle Larsson är fil.dr i historia vid Lunds universitet och verksam som lektor vid Katedralskolan i Växjö.

Maria Lindh

Maria Lindh är universitetslektor i biblioteks- och informationsvetenskap vid Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT vid Högskolan i...

Elisabeth Långström

Elisabeth Långström är fil.dr i systematisk botanik och arbetar som utbildningssamordnare vid Institutionen för biologisk grundutbildning vid Uppsa...

Hanna Maurin Söderholm

Hanna Maurin Söderholm är lektor i informationsvetenskap och föreståndare för Prehospen, Centrum för prehospital forskning vid Högskolan i Borås.

Giulia Messina Dahlberg

Giulia Messina Dahlberg är universitetslektor i pedagogik och studierektor vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs unive...

Olle Nordberg

Olle Nordberg är fil.dr i litteraturvetenskap och universitetslektor i svenskämnets didaktik vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildni...

Sepideh Olausson

Sepideh Olausson är fil.dr, lektor i vårdvetenskap och sjuksköter-ska vid Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin, Göteborg...

Susanne Olsson

Susanne Olsson är professor i religionshistoria vid Stockholms universitet. Hennes forskning har främst varit inriktad mot nutida islamtolkningar. ...

Torsten Pettersson

Torsten Pettersson är professor i litteraturvetenskap vid Litteratur-vetenskapliga institutionen vid Uppsala universitet.

Emin Poljarevic

Emin Poljarevic är docent i religionssociologi och lektor i islamisk teologi och filosofi vid Teologiska institutionen vid Uppsala universitet

Peter Reinholdsson

Peter Reinholdsson är fil.dr i musikvetenskap och verksam som pedagogisk utvecklare vid Avdelningen för kvalitetsutveckling, enheten för universite...

Erika Sandström

Erika Sandström är universitetslektor i historia vid Institutionen för didaktik, pedagogik och utbildningsstudier vid Uppsala universitet.

Ulrike Schnaas

Ulrike Schnaas är fil.dr i tyska och verksam som pedagogisk utvecklare vid Avdelningen för kvalitetsutveckling, enheten för universitetspedagogik v...

Susanne Strömberg Jämsvi

Susanne Strömberg Jämsvi är universitetslektor i pedagogiskt arbete med inriktning mot högskolepedagogik vid Akademin för bibliotek, information, p...

Ulrika Svalfors

Ulrika Svalfors är teol.dr i systematisk teologi med livsåskådnings-forskning och chef för Enheten för universitetspedagogik vid Uppsala universitet.

Cecilia Trenter

Cecilia Trenter är docent i historia vid Linnéuniversitetet. I sin doktors­avhandling Granskningens retorik och historisk vetenskap. Kognitiv ident...

Henrik Viberg

Henrik Viberg är docent i miljötoxikologi och arbetar som pedagogisk utvecklare vid Avdelningen för kvalitetsutveckling, enheten för universitetspe...

Tomas Wahnström

Tomas Wahnström är lektor vid Ingenjörshögskolan, Högskolan i Borås.

Christer Wede

Christer Wede är universitetsadjunkt i pedagogiskt arbete vid Högskolan i Borås. Han har mångårig erfarenhet som utbildare i Rektorsprogrammet och ...

Maria Wennerström Wohrne

Maria Wennerström Wohrne är fil.dr i litteraturvetenskap och universitetslektor i didaktik med inriktning mot svenska på Institutionen för pedagogi...

Ann-Christine Wennergren

Ann-Christine Wennergren är docent i pedagogik vid Högskolan i Halmstad och vetenskaplig ledare i Ängelholms kommun. Hon har sedan 2014 haft uppdra...

 ;