Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Varubrev 1:a klass
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Didaktisk dialog i högre utbildning
Författarpresentationer 7
Bokens redaktörer 7
Övriga författare 7
Inledning 11
Lill Langelotz, Magnus Levinsson & Malin Löfstedt
Konsten att undervisa 13
Praktik- och professionsutveckling genom dialog 18
Bokens struktur 21
Referenser 25
1 10 000 år på fem timmar 29
Erika Sandström, Olle Larsson, Cecilia Trenter & Ulrike Schnaas
Ett dilemma om tid och historia 29
Så mycket stoff – så lite tid 34
Undervisning om abstrakta tidsspann 36
Lärarens tid och studenternas tid 37
När tiden är dyrbar 40
Referenser 45
2 Professionell identitetsutveckling 47
Christer Wede, Johan Alvehus, Gunnar Berg & Martin G. Erikson
Lärarstudenters professionella identitet 47
Identitetsstyrning: Yta i stället för djup? 52
En lärarutbildning med fokus på professionell identitet 54
Studenttransformation i professionsutbildning 56
Mot en professionsutbildning 59
Referenser 63
3 Islamofobi, kritisk reflektion och religionsundervisning 65
Emin Poljarevic, Susanne Olsson, Ulrika Svalfors & Malin Löfstedt
Att (be)möta negativa attityder till religion 65
Islamofob eller islamofil? 70
Mikroaggressioner och kritiskt tänkande 72
Bredda bilder och blicka inåt 74
Undervisning, lärande och empati 77
Referenser 82
4 Att greppa mekanikbegreppen 85
Tomas Wahnström, Linda Barman, Urban Carlén & Magnus Levinsson
Begreppsförståelse genom ett responssystem 85
Ett fenomens vara, och inte vara 91
Att undervisa på den lärandes nivå 93
Mekanik, lärande och didaktik 95
Begreppen bygger vidare 98
Referenser 102
5 Att bedöma utan att begränsa 105
Olle Nordberg, Torsten Pettersson, Helen Asklund & Maria Wennerström Wohrne
Litteraturundervisning i mätbarhetens tidevarv 105
Utveckla verktyg för bedömning av insikt! 110
Litteraturen som mätbarhetens motvikt 112
Undervisning och bedömning på skönlitteraturens villkor 114
Litteraturdidaktikens balansakter 117
Referenser 123
6 Studenters bristande faktakunskaper 127
Elisabeth Långström, Martin Karlberg, Henrik Viberg & Peter Reinholdsson
Är det en enbuske eller en gran? 127
Utantillinlärning som ett medel för den högre ordningens tänkande 132
The art of artkunskap på lärarutbildningen 134
Att inte kunna se skogen för alla träden … 136
Med aktivt lärande och artkunskap i sikte 138
Referenser 143
7 Lärstrukturer i distansstudier 145
Maria Lindh, Ann-Christine Wennergren, Giulia Messina Dahlberg & Susanne Strömberg Jämsvi
Responsseminarier för ökad struktur och interaktion 145
Responskompetens i uppsatsskrivande 150
Socialt gemenskapande i det virtuella klassrummet 153
Struktur för gemenskap och lärande online 155
Att sätta ord på modellen 158
Referenser 161
8 Stimulerad medkänsla 163
Hanna Maurin Söderholm, Ann-Sofie Axelsson, Sepideh Olausson & Lill Langelotz
Virtuella världar för vårdande behandling 163
Simulering med sociotekniska utmaningar 170
Virtuella bedömningar – på gott eller ont? 172
Representationer och relationer 174
Simulera för att stimulera 177
Referenser 181
9 Epilog – didaktisk dialog i praktiken 183
Lill Langelotz, Magnus Levinsson & Malin Löfstedt
Referenser 187
Information
- Redaktörer:
- Magnus Levinsson Lill Langelotz Malin Löfstedt
- Kapitelförfattare:
- Johan Alvehus Helen Asklund Ann-Sofie Axelsson Linda Barman Gunnar Berg Urban Carlén Martin G Erikson Martin Karlberg Olle Larsson Maria Lindh
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144139029
- Utgivningsår:
- 2021
- Artikelnummer:
- 43033-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 188