Varukorg
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Kommande
Livsfrågor i förskolan
1. Inledning 17
Livsfrågor i förskolan 19
Svenska normer avviker 20
En riskfylld rådande kultur 21
Undervisningens innehåll 21
Andlighet i verksamheten 22
Rutiner, ritualer och högtider håller ordning i kaos 22
Varför du ska läsa boken 24
Bokens kapitel 24
Bokens författare 25
Känner du dig tveksam? 26
Diskutera kapitlet 26
Läs vidare 26
Del I
Existentiella frågor, tro och undervisning
2. Vad säger förskolans styrdokument? 29
Förskolans uppdrag 31
Det icke-förhandlingsbara innehållet 32
Religionsfrihet och icke-konfessionell undervisning 33
Uppdragets tolkning i praktiken 34
Vad menas med traditioner i läroplanen? 34
Hur undervisar man om existentiella och andliga frågor? 35
Vem ska välja undervisningens innehåll? 36
Några praktiska slutsatser 38
Välja ut traditioner, högtider och ritualer 38
Icke-konfessionell undervisning om existentiella och andliga frågor 39
Barnens inflytande 39
Inflytande från barnens vuxnas 40
Kollegialt lärande i personalgruppen om barnens lärande och tankar 41
Känner du dig tveksam? 41
Diskutera kapitlet 42
Läs vidare 42
3. Vad är tro? 43
Tro, religion och andlighet 45
Att göra det komplexa begripligt 45
Definitioner av begreppen 46
Andlighet och hälsa hör samman 49
Bokens teman i trons spegel 51
Vårt ursprung – skapelsen 51
Meningen med livet 52
Framtiden 52
Döden 53
Tro och vetande 54
Sammanfattning 55
Känner du dig tveksam? 55
Diskutera kapitlet 55
Lästips 56
4. Om högläsning och berättande 57
Erfarenheter av livet och världen 59
Varför berättande och högläsning? 59
En ansvarsfull och kvalitativ högläsning 60
Val av bok 61
Koncentration 62
Små grupper 63
Samtal 63
Berättande och IE-metoden 63
Barnens vuxna 64
Känner du dig tveksam? 64
Diskutera kapitlet 65
Läs vidare 65
5. Existentiella samtal med barn 67
Öppna och utforskande samtal 69
En lång pedagogisk tradition 70
Eftertänksamma deliberativa samtal 70
Det kritiska, analyserande tänkandet 71
Den respektfulla atmosfären 72
Personalens roll som samtalsledare 73
Ställa utforskande frågor 73
Vara ställföreträdande tänkare 76
Hantera störningar och känsliga områden 76
Förbereda och planera för samtal 77
Välja underlag utifrån idéer 77
Förbereda frågor att ställa 80
Rigga omgivningen 80
Några exempel på samtalsformer 81
Dialogisk högläsning och stand-up-philosophy 81
Sokratiska samtal 82
Filosofi med barn 83
FRI – filosofi, reflektion och insikt 84
Filozoo 85
Planera för samtal i längre projektområden 86
Känner du dig tveksam? 88
Kan och ska små barn tänka om stora frågor? 89
Diskutera kapitlet 90
Läs vidare 90
Se filmer med samtal med barn 90
6. Om estetiska uttrycksformer 91
Varför praktiska och estetiska uttrycksformer? 93
Stark och svag estetik 94
Bild och form 95
Drama 95
Musik, sång, dans och rörelse 96
Känner du dig tveksam? 97
Diskutera kapitlet 97
Läs vidare 98
7. Årshjul och tematiska projekt 99
Planera för tematiska projekt 101
FÖPP – förskolepedagogisk planering 102
Metoder för tematiska projekt 103
Hitta progressionen i lärandet 103
Flödet i aktiviteterna 104
Årshjul 106
Känner du dig tveksam? 107
Diskutera kapitlet 108
Läs vidare 108
8. När världen letar sig in 109
Utforskandet av världen 111
Barnens rätt till att välja lek 112
Förskolan som lärgemenskap och lekens fristad 112
Drama för att förstå världen 113
Tematiska projekt utifrån högläsningsveckan 114
Ojämlikhet och utsatthet 115
Tiggeri och uteliggare 115
Krig och internationella konflikter 116
De ritar sina flaggor … 116
Leka krig 118
Naturkatastrofer och farsoter 119
Förbereda sig i personalgruppen 120
Informera och inkludera barnens vuxna 121
När något händer – kris på förskolan 121
Krishantering 122
Förskolan som samhällsviktig verksamhet 124
Känner du dig tveksam? 124
Diskutera kapitlet 125
Läs mer med barnen 125
Språknivå 0 + A 125
Språknivå B 126
Läs vidare 126
Del II
Undervisningsplaneringar för förskolans praktik
9. Ritualer i förskolan 129
Vad kännetecknar ritualer? 133
Hur gör vi tillsammans? 134
Utforska boken Dagen 134
Formulera frågor genom sortering 135
Leklåda för rutiner 137
FRI-samtal genom drama 137
Tänka annorlunda än vi brukar 138
Använda aktivitetskartan i morgonens samling 138
Utvärdera 140
Hur tar vi nästa steg i livet? 140
Introducera ritualer – överraskningar som väcker frågor 141
Frågevägg 143
Söka svar om ritualer 144
Tänk tvärtom – konstruera förskolans ritual 146
Genomföra och utvärdera 147
Utveckla det tematiska projektet 148
Förbereda sig i personalgruppen 148
Informera och inkludera barnens vuxna 148
När något händer 149
Känner du dig tveksam? 149
Läs mer med barnen 150
Språknivå 0 + A 150
Språknivå B 150
Läs vidare 150
Ritualer 150
AKK – bildstöd för rutiner och aktiviteter 150
Höstsånger 150
10. Högtider i förskolan 151
Den gregorianska kalendern 155
Kulturarv, mångfald och ursprung 156
Julen, vad är det? 157
Språknivå 0 + A 157
Bok- och berättarveckor 157
Vilka högtider firas under ett år? 160
Introducera almanackan 160
Bokvecka med Året 161
Bok- och berättarvecka med fokus på julen 164
Läsning av När prinsessor firar jul 166
Utveckla det tematiska projektet 168
Förbereda sig i personalgruppen 169
Informera och inkludera barnens vuxna 169
Känner du dig tveksam? 169
Läs mer med barnen 170
Språknivå 0 + A 170
Språknivå B 170
Läs vidare 171
11. Skapelsen 173
Universums utveckling 177
De båda tematiska projekten 178
Var bodde jag först? 178
Berättelsevecka med Sagan om ägget 179
Bokvecka med Varför finns jag? 183
Hur blev allt till? 187
Språknivå B 187
Överraskning: Universums uppkomst 187
Frågevägg 188
Hitta svar och möta området på flera sätt 188
Tänk tvärtom 192
Ny överraskning: Filosofi med barn om kosmos och födseln 193
Komplettera frågeväggen 194
Söka svar och möta området på flera sätt 194
Tänk tvärtom: hummern 195
Utvärdera det tematiska projektet om skapelsen 196
Utveckla det tematiska projektet 197
Förbereda sig i personalgruppen 197
Informera och inkludera barnens vuxna 197
När något händer 198
Känner du dig tveksam? 198
Läs mer med barnen 199
Språknivå 0 + A 199
Språknivå B 199
Läs vidare 199
12. Meningen med livet 201
De båda tematiska projekten 205
Vad är meningen med livet? 206
Filosofers syn på livet 206
Världsreligionernas syn på livet 206
Forskning om meningen med livet 207
Vad finns att upptäcka i naturen? 208
Språknivå 0 + A 208
Bokvecka om Kanel och Kanin upptäcker ögat 208
Hur skapar vi gemenskap? 212
Språknivå B 212
Bokvecka om En egen flock 213
Bokvecka med Tänk om alla 215
Utveckla det tematiska projektet 217
Förbereda sig i personalgruppen 217
Informera och inkludera barnens vuxna 218
Känner du dig tveksam? 218
Läs mer med barnen 218
Språknivå 0 + A 218
Språknivå B 219
Läs vidare 219
13. Döden 221
Döden, döden … 225
Vad händer med fröet? 227
Språknivå 0 + A 227
Läsa om odling 227
Undersöka bönor och ärtor på olika sätt 227
Laga mat av bönor och ärtor 230
Plantera en magisk böna 231
Smådjursbegravning 233
Språknivå 0 + A och B 233
Läsa och diskutera om döda djur och begravning 233
Planera och genomföra en smådjursbegravning 234
Vad händer när man dör? 234
Språknivå B 234
Samtal om livet och döden 235
Begravningsplatsvandring 236
Genomföra vandringen 236
Vad händer efter döden? 238
Fest för de levande och döda 241
Utveckla det tematiska projektet 241
Förbereda sig i personalgruppen 242
Informera och inkludera barnens vuxna 242
När något händer 243
Känner du dig tveksam? 245
Läs mer med barnen 246
Språknivå 0 + A 246
Språknivå B 247
Läs vidare 247
14. Framtiden 249
De tematiska projekten 253
När och vad är framtiden? 253
Hoppet, vad betyder det för framtiden? 254
Vad vill vi hitta på? 254
Språknivå 0 + A 254
Bokvecka om Vem kommer på kalas? 255
Bokvecka om Kråkan säger sen! 256
Vad hoppas du på i framtiden? 260
Språknivå B 260
Bokvecka om När jag blir stor 261
Bokvecka om Det var en gång och blir så mycket mer 263
Utveckla det tematiska projektet 266
Förbereda sig i personalgruppen 266
Informera och inkludera barnens vuxna 266
Känner du dig tveksam? 267
Läs mer med barnen 267
Språknivå 0 + A 267
Språknivå B 267
Läs vidare 267
15. Tro, tvivel och vetande 269
Vad innebär det att veta, tro och tvivla? 271
Bokvecka med Klappa blomman, vattna katten och Tvivlet 272
Stämmer det? 272
Hur tänker jag egentligen? 275
Första veckan med boken Tvivlet 275
Andra veckan med sagan om Pannkakan 278
Utveckla det tematiska projektet 280
Förbereda sig i personalgruppen 280
Informera och inkludera barnens vuxna 280
När något händer 281
Känner du dig tveksam? 281
Läs mer med barnen 282
Språknivå B 282
Läs vidare 282
16. Epilog 283
Så här kan du börja 285
Börja undervisa i barngruppen 286
Referenser 287
Referenser barnlitteratur 299
Register 303
Bilaga A. Planeringsmall 305
Bilaga B. Dramaövningar när världen letar sig in 307
Bilaga C. Sagan om ägget 311
Bilaga D. Skapelseberättelser att berätta 313
Information
- Författare:
- Maria Heimer Ann S Pihlgren Malin Pihlgren
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144187846
- Utgivningsår:
- 2025
- Artikelnummer:
- 47647-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 316