Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Kommande

Livsfrågor i förskolan

Existentiella, andliga och filsofiska frågor utifrån litteratur

Redan tidigt i livet funderar barn över existentiella, andliga och filosofiska frågor – om var de fanns innan de föddes eller om man finns fast man är död. Det är frågor som inte har några självklara svar och som i läroplanen kallas för livsfrågor. I Barnkonventionen benämns de som tanke-, samvets- och religionsfrihet. I Livsfrågor i förskolan ger författarna inledningsvis en grund till andlighet, tro och existentiella frågor, högläsning och samtal, estetiska uttrycks­former, årshjul samt te...

Redan tidigt i livet funderar barn över existentiella, andliga och filosofiska frågor – om var de fanns innan de föddes eller om man finns fast man är död. Det är frågor som inte har några självklara svar och som i läroplanen kallas för livsfrågor. I Barnkonventionen benämns de som tanke-, samvets- och religionsfrihet. I Livsfrågor i förskolan ger författarna inledningsvis en grund till andlighet, tro och existentiella frågor, högläsning och samtal, estetiska uttrycks­former, årshjul samt tematiska projekt. Därefter följer sju praktiska teman som alla utgår från muntligt berättande eller en barnbok. Varje tema har en pedagogisk planering för barn som är i början av sin språk- och kunskapsutveckling och en planering för de som kommit längre. Till varje praktiskt kapitel finns även exempel på ytterligare barnlitteratur kopplat till temaområdet. Boken vänder sig till såväl förskollärarstudenter som till yrkesverksamma barnskötare, förskollärare och rektorer i förskolan.

1.  Inledning 17

Livsfrågor i förskolan 19

Svenska normer avviker 20

En riskfylld rådande kultur 21

Undervisningens innehåll 21

Andlighet i verksamheten 22

Rutiner, ritualer och högtider håller ordning i kaos 22

Varför du ska läsa boken 24

Bokens kapitel 24

Bokens författare 25

Känner du dig tveksam? 26

Diskutera kapitlet 26

Läs vidare 26

Del I

Existentiella frågor, tro och undervisning

2. Vad säger förskolans styrdokument? 29

Förskolans uppdrag 31

Det icke-förhandlingsbara innehållet 32

Religionsfrihet och icke-konfessionell undervisning 33

Uppdragets tolkning i praktiken 34

Vad menas med traditioner i läroplanen? 34

Hur undervisar man om existentiella och andliga frågor? 35

Vem ska välja undervisningens innehåll? 36

Några praktiska slutsatser 38

Välja ut traditioner, högtider och ritualer 38

Icke-konfessionell undervisning om existentiella och andliga frågor 39

Barnens inflytande 39

Inflytande från barnens vuxnas 40

Kollegialt lärande i personalgruppen om barnens lärande och tankar 41

Känner du dig tveksam? 41

Diskutera kapitlet 42

Läs vidare 42

3. Vad är tro? 43

Tro, religion och andlighet 45

Att göra det komplexa begripligt 45

Definitioner av begreppen 46

Andlighet och hälsa hör samman 49

Bokens teman i trons spegel 51

Vårt ursprung – skapelsen 51

Meningen med livet 52

Framtiden 52

Döden 53

Tro och vetande 54

Sammanfattning 55

Känner du dig tveksam? 55

Diskutera kapitlet 55

Lästips 56

4. Om högläsning och berättande 57

Erfarenheter av livet och världen 59

Varför berättande och högläsning? 59

En ansvarsfull och kvalitativ högläsning 60

Val av bok 61

Koncentration 62

Små grupper 63

Samtal 63

Berättande och IE-metoden 63

Barnens vuxna 64

Känner du dig tveksam? 64

Diskutera kapitlet 65

Läs vidare 65

5. Existentiella samtal med barn 67

Öppna och utforskande samtal 69

En lång pedagogisk tradition 70

Eftertänksamma deliberativa samtal 70

Det kritiska, analyserande tänkandet 71

Den respektfulla atmosfären 72

Personalens roll som samtalsledare 73

Ställa utforskande frågor 73

Vara ställföreträdande tänkare 76

Hantera störningar och känsliga områden 76

Förbereda och planera för samtal 77

Välja underlag utifrån idéer 77

Förbereda frågor att ställa 80

Rigga omgivningen 80

Några exempel på samtalsformer 81

Dialogisk högläsning och stand-up-philosophy 81

Sokratiska samtal 82

Filosofi med barn 83

FRI – filosofi, reflektion och insikt 84

Filozoo 85

Planera för samtal i längre projektområden 86

Känner du dig tveksam? 88

Kan och ska små barn tänka om stora frågor? 89

Diskutera kapitlet 90

Läs vidare 90

Se filmer med samtal med barn 90

6.  Om estetiska uttrycksformer 91

Varför praktiska och estetiska uttrycksformer? 93

Stark och svag estetik 94

Bild och form 95

Drama 95

Musik, sång, dans och rörelse 96

Känner du dig tveksam? 97

Diskutera kapitlet 97

Läs vidare 98

7. Årshjul och tematiska projekt 99

Planera för tematiska projekt 101

FÖPP – förskolepedagogisk planering 102

Metoder för tematiska projekt 103

Hitta progressionen i lärandet 103

Flödet i aktiviteterna 104

Årshjul 106

Känner du dig tveksam? 107

Diskutera kapitlet 108

Läs vidare 108

8. När världen letar sig in 109

Utforskandet av världen 111

Barnens rätt till att välja lek 112

Förskolan som lärgemenskap och lekens fristad 112

Drama för att förstå världen 113

Tematiska projekt utifrån högläsningsveckan 114

Ojämlikhet och utsatthet 115

Tiggeri och uteliggare 115

Krig och internationella konflikter 116

De ritar sina flaggor … 116

Leka krig 118

Naturkatastrofer och farsoter 119

Förbereda sig i personalgruppen 120

Informera och inkludera barnens vuxna 121

När något händer – kris på förskolan 121

Krishantering 122

Förskolan som samhällsviktig verksamhet 124

Känner du dig tveksam? 124

Diskutera kapitlet 125

Läs mer med barnen 125

Språknivå 0 + A 125

Språknivå B 126

Läs vidare 126

Del II

Under­visnings­planeringar för förskolans praktik

9.  Ritualer i förskolan 129

Vad kännetecknar ritualer? 133

Hur gör vi tillsammans? 134

Utforska boken Dagen134

Formulera frågor genom sortering 135

Leklåda för rutiner 137

FRI-samtal genom drama 137

Tänka annorlunda än vi brukar 138

Använda aktivitetskartan i morgonens samling 138

Utvärdera 140

Hur tar vi nästa steg i livet? 140

Introducera ritualer – överraskningar som väcker frågor 141

Frågevägg 143

Söka svar om ritualer 144

Tänk tvärtom – konstruera förskolans ritual 146

Genomföra och utvärdera 147

Utveckla det tematiska projektet 148

Förbereda sig i personalgruppen 148

Informera och inkludera barnens vuxna 148

När något händer 149

Känner du dig tveksam? 149

Läs mer med barnen 150

Språknivå 0 + A 150

Språknivå B 150

Läs vidare 150

Ritualer 150

AKK – bildstöd för rutiner och aktiviteter 150

Höstsånger 150

10. Högtider i förskolan 151

Den gregorianska kalendern 155

Kulturarv, mångfald och ursprung 156

Julen, vad är det? 157

Språknivå 0 + A 157

Bok- och berättarveckor 157

Vilka högtider firas under ett år? 160

Introducera almanackan 160

Bokvecka med Året161

Bok- och berättarvecka med fokus på julen 164

Läsning av När prinsessor firar jul166

Utveckla det tematiska projektet 168

Förbereda sig i personalgruppen 169

Informera och inkludera barnens vuxna 169

Känner du dig tveksam? 169

Läs mer med barnen 170

Språknivå 0 + A 170

Språknivå B 170

Läs vidare 171

11.  Skapelsen 173

Universums utveckling 177

De båda tematiska projekten 178

Var bodde jag först? 178

Berättelsevecka med Sagan om ägget179

Bokvecka med Varför finns jag? 183

Hur blev allt till? 187

Språknivå B 187

Överraskning: Universums uppkomst 187

Frågevägg 188

Hitta svar och möta området på flera sätt 188

Tänk tvärtom 192

Ny överraskning: Filosofi med barn om kosmos och födseln 193

Komplettera frågeväggen 194

Söka svar och möta området på flera sätt 194

Tänk tvärtom: hummern 195

Utvärdera det tematiska projektet om skapelsen 196

Utveckla det tematiska projektet 197

Förbereda sig i personalgruppen 197

Informera och inkludera barnens vuxna 197

När något händer 198

Känner du dig tveksam? 198

Läs mer med barnen 199

Språknivå 0 + A 199

Språknivå B 199

Läs vidare 199

12. Meningen med livet 201

De båda tematiska projekten 205

Vad är meningen med livet? 206

Filosofers syn på livet 206

Världsreligionernas syn på livet 206

Forskning om meningen med livet 207

Vad finns att upptäcka i naturen? 208

Språknivå 0 + A 208

Bokvecka om Kanel och Kanin upptäcker ögat208

Hur skapar vi gemenskap? 212

Språknivå B 212

Bokvecka om En egen flock213

Bokvecka med Tänk om alla215

Utveckla det tematiska projektet 217

Förbereda sig i personalgruppen 217

Informera och inkludera barnens vuxna 218

Känner du dig tveksam? 218

Läs mer med barnen 218

Språknivå 0 + A 218

Språknivå B 219

Läs vidare 219

13. Döden 221

Döden, döden … 225

Vad händer med fröet? 227

Språknivå 0 + A 227

Läsa om odling 227

Undersöka bönor och ärtor på olika sätt 227

Laga mat av bönor och ärtor 230

Plantera en magisk böna 231

Smådjursbegravning 233

Språknivå 0 + A och B 233

Läsa och diskutera om döda djur och begravning 233

Planera och genomföra en smådjursbegravning 234

Vad händer när man dör? 234

Språknivå B 234

Samtal om livet och döden 235

Begravningsplatsvandring 236

Genomföra vandringen 236

Vad händer efter döden? 238

Fest för de levande och döda 241

Utveckla det tematiska projektet 241

Förbereda sig i personalgruppen 242

Informera och inkludera barnens vuxna 242

När något händer 243

Känner du dig tveksam? 245

Läs mer med barnen 246

Språknivå 0 + A 246

Språknivå B 247

Läs vidare 247

14.  Framtiden 249

De tematiska projekten 253

När och vad är framtiden? 253

Hoppet, vad betyder det för framtiden? 254

Vad vill vi hitta på? 254

Språknivå 0 + A 254

Bokvecka om Vem kommer på kalas?255

Bokvecka om Kråkan säger sen! 256

Vad hoppas du på i framtiden? 260

Språknivå B 260

Bokvecka om När jag blir stor261

Bokvecka om Det var en gång och blir så mycket mer263

Utveckla det tematiska projektet 266

Förbereda sig i personalgruppen 266

Informera och inkludera barnens vuxna 266

Känner du dig tveksam? 267

Läs mer med barnen 267

Språknivå 0 + A 267

Språknivå B 267

Läs vidare 267

15.  Tro, tvivel och vetande 269

Vad innebär det att veta, tro och tvivla? 271

Bokvecka med Klappa blomman, vattna katten och Tvivlet272

Stämmer det? 272

Hur tänker jag egentligen? 275

Första veckan med boken Tvivlet275

Andra veckan med sagan om Pannkakan278

Utveckla det tematiska projektet 280

Förbereda sig i personalgruppen 280

Informera och inkludera barnens vuxna 280

När något händer 281

Känner du dig tveksam? 281

Läs mer med barnen 282

Språknivå B 282

Läs vidare 282

16.  Epilog 283

Så här kan du börja 285

Börja undervisa i barngruppen 286

Referenser 287

Referenser barnlitteratur 299

Register 303

Bilaga A. Planeringsmall 305

Bilaga B. Dramaövningar när världen letar sig in 307

Bilaga C. Sagan om ägget 311

Bilaga D. Skapelseberättelser att berätta 313

Information

Författare:
Maria Heimer Ann S Pihlgren Malin Pihlgren
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144187846
Utgivningsår:
2025
Artikelnummer:
47647-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
316

Författare

Maria Heimer

Maria Heimer är utbildad lärare och skolbibliotekarie och har varit verksam som utvecklingspedagog med fokus på språk-, läs- och skrivutveckling i ...

Ann S Pihlgren

Ann S. Pihlgren är filosofie doktor i pedagogik och forskningsledare vid Ignite Research Institute. Hennes forskningsintresse rör barns och eleve...

Malin Pihlgren

Malin Pihlgren är präst, teol. kand. samt Master of Arts in Theological studies från Lutheran School of Chicago med inriktningen systematisk teolog...

 ;