Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Mångfald i tidiga åldrar

Interkulturellt lärande
Skickas följande arbetsdag

Mångfald i tidiga åldrar

Interkulturellt lärande

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Nya globala kontexter innebär såväl utmaningar som möjligheter för yngre barn och människorna runt omkring dem. Klimat­förändringar, väpnade konflikter och fattigdom tecknar i kombination med ständigt framflyttade gränser inom forskning och teknik en paradoxal bild av både de hot och de möjligheter som världens barn står inför. Många nya frågor aktualiseras därmed, om de förutsättningar som yngre barn behöver för att lära och må bra. Mångfald i tidiga åldrar: interkulturellt lärande utgör et...

Nya globala kontexter innebär såväl utmaningar som möjligheter för yngre barn och människorna runt omkring dem. Klimat­förändringar, väpnade konflikter och fattigdom tecknar i kombination med ständigt framflyttade gränser inom forskning och teknik en paradoxal bild av både de hot och de möjligheter som världens barn står inför. Många nya frågor aktualiseras därmed, om de förutsättningar som yngre barn behöver för att lära och må bra. Mångfald i tidiga åldrar: interkulturellt lärande utgör ett komplement till de projekt och initiativ inom förskolan och de tidiga skolåren som ger stöd åt arbetet med yngre barn med olika kulturella och språkliga bakgrunder och deras familjer. Bokens kapitel rör sig mellan olika kontexter för att ge läsarna fler perspektiv och en bredare bild av vad mångfaldsarbete innebär. Boken redogör för internationella forskningssamarbeten och olika aspekter av internationellt arbete, och innehåller såväl teoretiska diskussioner som praktiska tillämpningar. I varje kapitel finns också diskussionsfrågor som kan skapa grund för kritisk reflektion över det som diskuterats i de olika kapitlen. Mångfald i tidiga åldrar: interkulturellt lärande vänder sig främst till studenter inom förskollärar- och lärarutbildning, och kan bidra till att skapa större medvetenhet inom bland annat kulturella, språkliga och utbildningsmässiga frågor.

    • 7
      Författarpresentationer
    • 11
      Om boken
  • Del I Yngre barn och interkulturellt lärande
      • 1
        15
        Yngre barn i globala kontexter
      • Mångfald och interkulturella möjligheter under de tidiga åren
      • Ann Farrell och Ingrid Pramling Samuelsson
        • 15
          Yngre barn och globalisering
        • 17
          Yngre barn och ojämlikhet
        • 21
          Att förstå mångfald i förskolan och tidigare åldrar i skolan
        • 21
          Global policy
        • 23
          Att förstå interkulturellt arbete
        • 25
          Den här boken
        • 27
          Vidareläsning
        • 28
          Referenser
      • 2
        33
        Undervisning och lärande i förskolan för social och kulturell hållbarhet
      • Anne Kultti och Niklas Pramling
        • 35
          Att använda och lära sig flera språk i tidiga åldrar
        • 41
          Skilda teoretiska förståelser
        • 42
          Ett kulturhistoriskt perspektiv på språkundervisning och språklärande i förskolan
        • 49
          Slutsats: att styra och skapa förutsättningar för interkulturell undervisning i förskolan
        • 51
          Vidareläsning
        • 51
          Referenser
  • Del II Vuxna och interkulturellt lärande
      • 3
        57
        Leka med mångfald
      • Lärandeberättelser under tidiga åldrar
      • Linda Mitchell och Amanda Bateman
        • 59
          Forskningsbakgrund
        • 61
          Att arbeta med familjers kulturella värderingar och utbildningssyn: relationsbaserad undervisning
        • 65
          Att främja flerspråkig undervisning och flerspråkigt lärande
        • 73
          Tillhörighet och identitet
        • 77
          Slutsats
        • 79
          Tack
        • 80
          Vidareläsning
        • 81
          Referenser
      • 4
        83
        Utmaningar och belöningar i arbetet med barn och familjer på flykt
      • Strategier för hanteringen av språklig och etnisk mångfald inom förskolan
      • Anna Kirova
        • 85
          Den globala kontexten
        • 87
          Skolans roll i integrationen av flyktingbarn och flyktingfamiljer
        • 89
          Förskolemiljöns roll som socialisationsagent
        • 90
          Teoretiska ramverk
        • 92
          Ett interkulturellt och flerspråkigt program för lärande
        • 94
          Programinformation
        • 97
          Relationell pedagogik och relationen mellan lärare och barn
        • 100
          Interkulturell dialog: en framväxande läroplan och kulturellt hållbar pedagogik
        • 105
          Kulturellt känslig bedömning
        • 107
          Slutsats
        • 110
          Vidareläsning
        • 111
          Referenser
      • 5
        119
        Barns rätt till deltagande i två kulturer
      • Mayaguatemalanska och skandinaviska föräldrars syn på yngre barn
      • Ingrid Pramling Samuelsson, Dion Sommer och Monica Berger González
        • 120
          Ratificering av konventionen
        • 121
          Barnkonventionens nyckelelement: barnets rätt att delta och ge uttryck för sina åsikter
        • 122
          Kontexterna i korthet
        • 125
          Deltagare, metod och analys
        • 129
          Föräldrars kunskaper och uppfattningar om barns rättigheter
        • 139
          Slutsats
        • 143
          Vidareläsning
        • 144
          Referenser
        • 148
          Bilaga – mayanska och skandinaviska föräldrars syn på barns rättigheter och ansvar
  • Del III Utmaningar och implikationer
      • 6
        153
        Interkulturell förskollärarutbildning
      • Mångfald och inkludering i globala och lokala kontexter
      • Ann Farrell och Ingrid Pramling Samuelsson
        • 155
          Mångfald i förskollärarutbildningen
        • 156
          Förskollärarutbildning: en global nödvändighet för att värna barns liv
        • 158
          Internationalisering och interkulturell utbildning
        • 159
          Interkulturell dialog i förskollärarutbildningen: en fallbeskrivning
        • 166
          Slutsats
        • 167
          Vidareläsning
        • 168
          Referenser
      • 7
        173
        Prolog – vart är vi på väg?
      • Niklas Pramling
        • 175
          Kommunikation
        • 177
          Utbildning
        • 183
          Coda: delad och diversifierad kommunikation
        • 185
          Referenser
    • 187
      Person- och sakregister

Boken tar upp angelägna ämnen och vänder sig främst till studerande inom förskollärarutbildningen, en utbildning som författarna vill berika med ett större inslag av internationalisering.

Information

Redaktörer:
Ann Farrell Ingrid Pramling Samuelsson
Författare:
Amanda Bateman Mónica Berger González Anna Kirova Anne Kultti Linda Mitchell Niklas Pramling Dion Sommer
Översättare:
Anna Holmqvist
Språk:
Engelska
ISBN:
9789144120393
Utgivningsår:
2018
Artikelnummer:
39651-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
200

Författare

Ann Farrell

Ann Farrell är professor i pedagogik med inriktning på de tidiga årens lärande och rektor för School of Early Childhood inom den pedagogiska fakult...

Ingrid Pramling Samuelsson

Ingrid Pramling Samuelsson är professor i förskolepedagogik vid Göteborgs universitet, innehar en UNESCO professur i Early Childhood Education and ...

Amanda Bateman

Amanda Bateman är lektor i de tidiga årens lärande vid Te Hononga School of Curriculum and Pedagogy, University of Waikato i Nya Zeeland. Hon börja...

Mónica Berger González

Mónica Berger González är postdoc-forskare vid Natural and Social Sci-ence Interface och prefekt för Department of Environmental Systems Sci-ence v...

Anna Kirova

Anna Kirova är professor i pedagogik med inriktning på de tidiga årens lärande vid Institutionen för grundskoleutbildning vid University of Al-bert...

Anne Kultti

Anne Kultti, docent i pedagogik, Göteborgs universitet

Linda Mitchell

Linda Mitchell är docent vid Institutionen för professionsstudier inom utbildning och rektor för Early Years Research Centre vid University of Waik...

Niklas Pramling

Niklas Pramling, professor i pedagogik, Göteborgs universitet

Dion Sommer

Dion Sommer är professor i utvecklingspsykologi vid Institutionen för psykologi och beteendevetenskap inom den företagsekonomiska och samhällsveten...

 ;

Nya globala kontexter innebär såväl utmaningar som möjligheter för yngre barn och människorna runt omkring dem. Klimatförändringar, väpnade konflikter och fattigdom tecknar i kombination med ständigt framflyttade gränser inom forskning och teknik en paradoxal bild av både de hot och de möjligheter som världens barn står inför. Många nya frågor aktualiseras därmed, om de förutsättningar som yngre barn behöver för att lära och må bra. Mångfald i tidiga åldrar: interkulturellt lärande utgör ett...

Nya globala kontexter innebär såväl utmaningar som möjligheter för yngre barn och människorna runt omkring dem. Klimatförändringar, väpnade konflikter och fattigdom tecknar i kombination med ständigt framflyttade gränser inom forskning och teknik en paradoxal bild av både de hot och de möjligheter som världens barn står inför. Många nya frågor aktualiseras därmed, om de förutsättningar som yngre barn behöver för att lära och må bra. Mångfald i tidiga åldrar: interkulturellt lärande utgör ett komplement till de projekt och initiativ inom förskolan och de tidiga skolåren som ger stöd åt arbetet med yngre barn med olika kulturella och språkliga bakgrunder och deras familjer. Bokens kapitel rör sig mellan olika kontexter för att ge läsarna fler perspektiv och en bredare bild av vad mångfaldsarbete innebär. Boken redogör för internationella forskningssamarbeten och olika aspekter av internationellt arbete, och innehåller såväl teoretiska diskussioner som praktiska tillämpningar. I varje kapitel finns också diskussionsfrågor som kan skapa grund för kritisk reflektion över det som diskuterats i de olika kapitlen. Mångfald i tidiga åldrar: interkulturellt lärande vänder sig främst till studenter inom förskollärar- och lärarutbildning, och kan bidra till att skapa större medvetenhet inom bland annat kulturella, språkliga och utbildningsmässiga frågor.

Information

Redaktörer:
Ann Farrell Ingrid Pramling Samuelsson
Författare:
Amanda Bateman Mónica Berger González Anna Kirova Anne Kultti Linda Mitchell Niklas Pramling Dion Sommer
Översättare:
Anna Holmqvist
Språk:
Engelska
ISBN:
9789144178387
Utgivningsår:
2018
Artikelnummer:
39651-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Ann Farrell

Ann Farrell är professor i pedagogik med inriktning på de tidiga årens lärande och rektor för School of Early Childhood inom den pedagogiska fakult...

Ingrid Pramling Samuelsson

Ingrid Pramling Samuelsson är professor i förskolepedagogik vid Göteborgs universitet, innehar en UNESCO professur i Early Childhood Education and ...

Amanda Bateman

Amanda Bateman är lektor i de tidiga årens lärande vid Te Hononga School of Curriculum and Pedagogy, University of Waikato i Nya Zeeland. Hon börja...

Mónica Berger González

Mónica Berger González är postdoc-forskare vid Natural and Social Sci-ence Interface och prefekt för Department of Environmental Systems Sci-ence v...

Anna Kirova

Anna Kirova är professor i pedagogik med inriktning på de tidiga årens lärande vid Institutionen för grundskoleutbildning vid University of Al-bert...

Anne Kultti

Anne Kultti, docent i pedagogik, Göteborgs universitet

Linda Mitchell

Linda Mitchell är docent vid Institutionen för professionsstudier inom utbildning och rektor för Early Years Research Centre vid University of Waik...

Niklas Pramling

Niklas Pramling, professor i pedagogik, Göteborgs universitet

Dion Sommer

Dion Sommer är professor i utvecklingspsykologi vid Institutionen för psykologi och beteendevetenskap inom den företagsekonomiska och samhällsveten...

 ;