
Undervisning i förskolan
337 kr
inkl. moms
Exkl. moms: 318 kr

Undervisning i förskolan
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
337 kr
inkl. moms
Exkl. moms: 318 kr
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten.
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via Studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten.
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via Studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Undervisning som fenomen är inte något nytt i förskolan men det har oftast inte benämnts just undervisning. Sedan undervisningsbegreppet för förskolan infördes i skollagen år 2010 och i läroplanen 2018 har dock diskussionen om begreppet varit livlig bland både förskolans pedagoger och förskoleforskare. I denna bok definierar 13 förskollärare undervisningen i förskolan i form av didaktiska dilemman. I varje kapitel beskrivs ett undervisningsfall som sedan bearbetas i en dialog med forskare oc...
Undervisning som fenomen är inte något nytt i förskolan men det har oftast inte benämnts just undervisning. Sedan undervisningsbegreppet för förskolan infördes i skollagen år 2010 och i läroplanen 2018 har dock diskussionen om begreppet varit livlig bland både förskolans pedagoger och förskoleforskare. I denna bok definierar 13 förskollärare undervisningen i förskolan i form av didaktiska dilemman. I varje kapitel beskrivs ett undervisningsfall som sedan bearbetas i en dialog med forskare och andra förskollärare som kommenterar dilemmat ur sina perspektiv. Avslutningsvis reflekterar förskollärarna över dialogen och drar slutsatser som bidrar till ny didaktisk kunskap, sprungen ur och avsedd för förskolan. Undervisning i förskolan. Förskollärare och forskare i dialog om didaktiska dilemman vänder sig till förskollärare och annan personal i förskolan samt förskollärarstudenter som vill diskutera och utveckla sin kunskap och handlingskompetens när det kommer till undervisning i förskolan. Boken är även intressant som ett bidrag till utvecklingen av förskolans didaktiska kunskapsfält.
Helt klart är att sättet att presentera utbildningssituationer i dialogform är mycket givande för läsaren, och denna didaktiska utvecklingsdialog ger både fördjupade och bredare kunskaper om olika undervisningssituationer, där förskollärarens olika förutsättningar belyses och hur dessa hanteras utifrån läroplanens intentioner. Ett utmärkt utbildningsmaterial på hög nivå.
Ulf Mårtensson (ur recension i BTJ-häftet 17/24) Betyg 5/5
Information
- Redaktörer:
- Jaana Nehez Anette Olin Almqvist Jonas Almqvist Ulrika Bergmark Karim Hamza Marianne Strömberg Susanne Westman
- Kapitelförfattare:
-
Eva Alerby
Karin Alnervik
Maja Andersson
Johan Bjuhr
Carl Bolin
Naimi Brogiannis
Lena Bäckström
Una Cunningham
Christian Eidevald
Anneli Fursjö
Lolita Gelinder Amanda Gelsi Anna Günther-Hanssen Katarina Gustafson Sanna Hansson Anne Harju Maria Hedefalk Christina Hedman Karin Hellman Ebba Hildén Carina Hjelmér Therese Jendestig Charlotte Johannisson Bodil Johansson Jessica Johansson Agneta Jonsson Johanna Jonsson Susanne Klaar Anne Kultti Annika Lilja Astrid Lilja Martina Martell Emma Nilsson Anna Nordlund Linda Palla Niklas Pramling Cathylyn Ramos Eva Ringqvist Jenny Rosén Mikaela Strand Bodil Sundberg Ann-Katrin Svensson Anna Södersten Ann-Christine Vallberg Roth Maria Thelin Cecilia Vikstrand Ann-Charlott Wank Ann-Christine Wennergren Christine Westemar Ewa Wiklund Annika Åkerblom Lena Öhlund
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144162140
- Utgivningsår:
- 2024
- Artikelnummer:
- 45751-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 284
Författare
Jaana Nehez
Jaana Nehez, docent i pedagogiskt arbete, Högskolan i Halmstad, och lektor, Skol- och fritidsförvaltningen, Helsingborgs stad
Anette Olin Almqvist
Anette Olin Almqvist, professor i pedagogik, Göteborgs universitet
Jonas Almqvist
Jonas Almqvist, professor i didaktik, Uppsala universitet
Ulrika Bergmark
Ulrika Bergmark, professor i pedagogik, Luleå tekniska universitet och vetenskaplig ledare, Piteå kommun
Karim Hamza
Karim Hamza, professor i naturvetenskapsämnenas didaktik, Stockholms universitet
Marianne Strömberg
Marianne Strömberg, universitetslektor i pedagogik, Göteborgs universitet
Susanne Westman
Susanne Westman, universitetslektor i pedagogik, Luleå tekniska universitet
Eva Alerby
Eva Alerby, professor i pedagogik, Luleå tekniska universitet, och professor II, UiT ‒ Norges arktiska universitet.
Karin Alnervik
Karin Alnervik, universitetslektor, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping
Maja Andersson
Maja Andersson, legitimerad förskollärare, Krokslätts förskola, Mölndals kommun.
Johan Bjuhr
Johan Bjuhr, förskollärare, Klubbgärdets förskola, Piteå kommun
Carl Bolin
Carl Bolin, legitimerad förskollärare, Villa Canzonetta förskola, Helsingborgs stad
Naimi Brogiannis
Naimi Brogiannis, förskollärare, Högalidens förskola, Mölndals kommun
Lena Bäckström
Lena Bäckström, legitimerad förskollärare och pedagogista, Trädgårdens förskola, Piteå kommun
Una Cunningham
Una Cunningham, är professor i språkdidaktik med inriktning mot engelska vid Stockholms universitet. Hon är legitimerad lärare i engelska och spans...
Christian Eidevald
Christian Eidevald, gästprofessor i pedagogik med inriktning förskola, Södertörns högskola
Anneli Fursjö
Anneli Fursjö, legitimerad förskollärare, Jävre förskola, Piteå kommun
Lolita Gelinder
Lolita Gelinder, universitetslektor i pedagogik, Mälardalens universitet
Amanda Gelsi
Amanda Gelsi, legitimerad förskollärare, Krokslätts förskola, Mölndals kommun
Anna Günther-Hanssen
Anna Günther-Hanssen, universitetslektor i förskoledidaktik, Stockholms universitet
Katarina Gustafson
Katarina Gustafson är professor i barn- och ungdomsvetenskap på Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi vid Uppsala universi...
Sanna Hansson
Sanna Hansson, förskollärare, Kabyssens förskola, Region Gotland
Anne Harju
Anne Harju, lektor och docent i barn- och ungdomsvetenskap, Malmö universitet
Maria Hedefalk
Maria Hedefalk, excellent lärare och lektor i didaktik, Uppsala universitet
Christina Hedman
Christina Hedman, professor i svenska som andraspråk med didaktisk inriktning, Stockholms universitet
Karin Hellman
Karin Hellman, legitimerad förskollärare, Eskelhem förskola, Region Gotland
Ebba Hildén
Ebba Hildén, universitetsadjunkt, Karlstads universitet
Carina Hjelmér
Carina Hjelmér, docent i pedagogiskt arbete, Umeå universitet
Therese Jendestig
Therese Jendestig, legitimerad förskollärare, biträdande rektor, Helsingborgs stad
Charlotte Johannisson
Charlotte Johannisson, legitimerad förskollärare, Persgränds förskola, Region Gotland
Bodil Johansson
Bodil Johansson, legitimerad förskollärare, Roknäs förskola, Piteå kommun
Jessica Johansson
Jessica Johansson, legitimerad förskollärare, Högalidens förskola, Mölndals kommun
Agneta Jonsson
Agneta Jonsson, biträdande professor i barn- och ungdomsvetenskap, Högskolan Kristianstad
Johanna Jonsson
Johanna Jonsson, förskollärare och kommundoktorand mot förskolan, Piteå kommun och Umeå universitet
Susanne Klaar
Susanne Klaar, lektor i pedagogiskt arbete med inriktning mot förskoledidaktik, Högskolan i Borås
Anne Kultti
Anne Kultti, docent i pedagogik, Göteborgs universitet
Annika Lilja
Annika Lilja, universitetslektor i pedagogiskt arbete, Göteborgs universitet
Astrid Lilja
Astrid Lilja, legitimerad förskollärare, Högalidens förskola, Mölndals kommun
Martina Martell
Martina Martell, förskollärare, Ängslyckans förskola, Helsingborgs stad
Emma Nilsson
Emma Nilsson, legitimerad lärare för förskola och grundskolans tidiga år och förstelärare, Pålsjö Östra förskola, Helsingborgs stad
Anna Nordlund
Anna Nordlund är docent i litteraturvetenskap och lektor i didaktik på Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier vid Uppsala uni...
Linda Palla
Linda Palla, docent i pedagogik, Malmö universitet
Niklas Pramling
Niklas Pramling, professor i pedagogik, Göteborgs universitet
Cathylyn Ramos
Cathylyn Ramos, legitimerad förskollärare och förstelärare, Ängslyckans förskola, Helsingborgs stad
Eva Ringqvist
Eva Ringqvist, legitimerad förskollärare och utvecklingsledare, Elinebergs förskolor, Helsingborgs stad
Jenny Rosén
Jenny Rosén är docent i svenska som andraspråk och arbetar som lektor i språkdidaktik vid Stockholms universitet. Hennes forskning handlar om flers...
Mikaela Strand
Mikaela Strand, legitimerad förskollärare, Arenans idrottsförskola, Helsingborgs stad
Bodil Sundberg
Bodil Sundberg, lektor i biologi och docent i naturvetenskapernas didaktik, Högskolan i Borås
Ann-Katrin Svensson
Ann-Katrin Svensson, gästprofessor i pedagogiskt arbete, Högskolan i Borås
Anna Södersten
Anna Södersten, legitimerad förskollärare och grundskollärare, Roknäs förskola, Piteå kommun
Ann-Christine Vallberg Roth
Ann-Christine Vallberg Roth, professor i pedagogik, Malmö universitet
Maria Thelin
Maria Thelin, legitimerad förskollärare och ateljérista, Trädgårdens förskola, Helsingborgs stad
Cecilia Vikstrand
Cecilia Vikstrand, legitimerad förskollärare, Krokslätt och Högalidens förskolor, Mölndals kommun
Ann-Charlott Wank
Ann-Charlott Wank, universitetslektor i pedagogiskt arbete, Göteborgs universitet
Ann-Christine Wennergren
Ann-Christine Wennergren är docent i pedagogik vid Högskolan i Halmstad och vetenskaplig ledare i Ängelholms kommun. Hon har sedan 2014 haft uppdra...
Christine Westemar
Christine Westemar, förskollärare, Dalhems förskola, Region Gotland
Ewa Wiklund
Ewa Wiklund, legitimerad förskollärare, Roknäs förskola, Piteå kommun
Annika Åkerblom
Annika Åkerblom, lektor i barn- och ungdomsvetenskap med inriktning mot förskolepedagogik, Göteborgs universitet
Lena Öhlund
Lena Öhlund, legitimerad förskollärare, Rönnens förskola, Piteå kommun
Förlagskontakt

Undervisning som fenomen är inte något nytt i förskolan men det har oftast inte benämnts just undervisning. Sedan undervisningsbegreppet för förskolan infördes i skollagen år 2010 och i läroplanen 2018 har dock diskussionen om begreppet varit livlig bland både förskolans pedagoger och förskoleforskare. I denna bok definierar 13 förskollärare undervisningen i förskolan i form av didaktiska dilemman. I varje kapitel beskrivs ett undervisningsfall som sedan bearbetas i en dialog med forskare oc...
Undervisning som fenomen är inte något nytt i förskolan men det har oftast inte benämnts just undervisning. Sedan undervisningsbegreppet för förskolan infördes i skollagen år 2010 och i läroplanen 2018 har dock diskussionen om begreppet varit livlig bland både förskolans pedagoger och förskoleforskare. I denna bok definierar 13 förskollärare undervisningen i förskolan i form av didaktiska dilemman. I varje kapitel beskrivs ett undervisningsfall som sedan bearbetas i en dialog med forskare och andra förskollärare som kommenterar dilemmat ur sina perspektiv. Avslutningsvis reflekterar förskollärarna över dialogen och drar slutsatser som bidrar till ny didaktisk kunskap, sprungen ur och avsedd för förskolan. Undervisning i förskolan. Förskollärare och forskare i dialog om didaktiska dilemman vänder sig till förskollärare och annan personal i förskolan samt förskollärarstudenter som vill diskutera och utveckla sin kunskap och handlingskompetens när det kommer till undervisning i förskolan. Boken är även intressant som ett bidrag till utvecklingen av förskolans didaktiska kunskapsfält.
Information
- Redaktörer:
- Jaana Nehez Anette Olin Almqvist Jonas Almqvist Ulrika Bergmark Karim Hamza Marianne Strömberg Susanne Westman
- Kapitelförfattare:
-
Eva Alerby
Karin Alnervik
Maja Andersson
Johan Bjuhr
Carl Bolin
Naimi Brogiannis
Lena Bäckström
Una Cunningham
Christian Eidevald
Anneli Fursjö
Lolita Gelinder Amanda Gelsi Anna Günther-Hanssen Katarina Gustafson Sanna Hansson Anne Harju Maria Hedefalk Christina Hedman Karin Hellman Ebba Hildén Carina Hjelmér Therese Jendestig Charlotte Johannisson Bodil Johansson Jessica Johansson Agneta Jonsson Johanna Jonsson Susanne Klaar Anne Kultti Annika Lilja Astrid Lilja Martina Martell Emma Nilsson Anna Nordlund Linda Palla Niklas Pramling Cathylyn Ramos Eva Ringqvist Jenny Rosén Mikaela Strand Bodil Sundberg Ann-Katrin Svensson Anna Södersten Ann-Christine Vallberg Roth Maria Thelin Cecilia Vikstrand Ann-Charlott Wank Ann-Christine Wennergren Christine Westemar Ewa Wiklund Annika Åkerblom Lena Öhlund
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144186122
- Utgivningsår:
- 2024
- Artikelnummer:
- 45751-SB01
- Upplaga:
- Första
Författare
Jaana Nehez
Jaana Nehez, docent i pedagogiskt arbete, Högskolan i Halmstad, och lektor, Skol- och fritidsförvaltningen, Helsingborgs stad
Anette Olin Almqvist
Anette Olin Almqvist, professor i pedagogik, Göteborgs universitet
Jonas Almqvist
Jonas Almqvist, professor i didaktik, Uppsala universitet
Ulrika Bergmark
Ulrika Bergmark, professor i pedagogik, Luleå tekniska universitet och vetenskaplig ledare, Piteå kommun
Karim Hamza
Karim Hamza, professor i naturvetenskapsämnenas didaktik, Stockholms universitet
Marianne Strömberg
Marianne Strömberg, universitetslektor i pedagogik, Göteborgs universitet
Susanne Westman
Susanne Westman, universitetslektor i pedagogik, Luleå tekniska universitet
Eva Alerby
Eva Alerby, professor i pedagogik, Luleå tekniska universitet, och professor II, UiT ‒ Norges arktiska universitet.
Karin Alnervik
Karin Alnervik, universitetslektor, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping
Maja Andersson
Maja Andersson, legitimerad förskollärare, Krokslätts förskola, Mölndals kommun.
Johan Bjuhr
Johan Bjuhr, förskollärare, Klubbgärdets förskola, Piteå kommun
Carl Bolin
Carl Bolin, legitimerad förskollärare, Villa Canzonetta förskola, Helsingborgs stad
Naimi Brogiannis
Naimi Brogiannis, förskollärare, Högalidens förskola, Mölndals kommun
Lena Bäckström
Lena Bäckström, legitimerad förskollärare och pedagogista, Trädgårdens förskola, Piteå kommun
Una Cunningham
Una Cunningham, är professor i språkdidaktik med inriktning mot engelska vid Stockholms universitet. Hon är legitimerad lärare i engelska och spans...
Christian Eidevald
Christian Eidevald, gästprofessor i pedagogik med inriktning förskola, Södertörns högskola
Anneli Fursjö
Anneli Fursjö, legitimerad förskollärare, Jävre förskola, Piteå kommun
Lolita Gelinder
Lolita Gelinder, universitetslektor i pedagogik, Mälardalens universitet
Amanda Gelsi
Amanda Gelsi, legitimerad förskollärare, Krokslätts förskola, Mölndals kommun
Anna Günther-Hanssen
Anna Günther-Hanssen, universitetslektor i förskoledidaktik, Stockholms universitet
Katarina Gustafson
Katarina Gustafson är professor i barn- och ungdomsvetenskap på Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi vid Uppsala universi...
Sanna Hansson
Sanna Hansson, förskollärare, Kabyssens förskola, Region Gotland
Anne Harju
Anne Harju, lektor och docent i barn- och ungdomsvetenskap, Malmö universitet
Maria Hedefalk
Maria Hedefalk, excellent lärare och lektor i didaktik, Uppsala universitet
Christina Hedman
Christina Hedman, professor i svenska som andraspråk med didaktisk inriktning, Stockholms universitet
Karin Hellman
Karin Hellman, legitimerad förskollärare, Eskelhem förskola, Region Gotland
Ebba Hildén
Ebba Hildén, universitetsadjunkt, Karlstads universitet
Carina Hjelmér
Carina Hjelmér, docent i pedagogiskt arbete, Umeå universitet
Therese Jendestig
Therese Jendestig, legitimerad förskollärare, biträdande rektor, Helsingborgs stad
Charlotte Johannisson
Charlotte Johannisson, legitimerad förskollärare, Persgränds förskola, Region Gotland
Bodil Johansson
Bodil Johansson, legitimerad förskollärare, Roknäs förskola, Piteå kommun
Jessica Johansson
Jessica Johansson, legitimerad förskollärare, Högalidens förskola, Mölndals kommun
Agneta Jonsson
Agneta Jonsson, biträdande professor i barn- och ungdomsvetenskap, Högskolan Kristianstad
Johanna Jonsson
Johanna Jonsson, förskollärare och kommundoktorand mot förskolan, Piteå kommun och Umeå universitet
Susanne Klaar
Susanne Klaar, lektor i pedagogiskt arbete med inriktning mot förskoledidaktik, Högskolan i Borås
Anne Kultti
Anne Kultti, docent i pedagogik, Göteborgs universitet
Annika Lilja
Annika Lilja, universitetslektor i pedagogiskt arbete, Göteborgs universitet
Astrid Lilja
Astrid Lilja, legitimerad förskollärare, Högalidens förskola, Mölndals kommun
Martina Martell
Martina Martell, förskollärare, Ängslyckans förskola, Helsingborgs stad
Emma Nilsson
Emma Nilsson, legitimerad lärare för förskola och grundskolans tidiga år och förstelärare, Pålsjö Östra förskola, Helsingborgs stad
Anna Nordlund
Anna Nordlund är docent i litteraturvetenskap och lektor i didaktik på Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier vid Uppsala uni...
Linda Palla
Linda Palla, docent i pedagogik, Malmö universitet
Niklas Pramling
Niklas Pramling, professor i pedagogik, Göteborgs universitet
Cathylyn Ramos
Cathylyn Ramos, legitimerad förskollärare och förstelärare, Ängslyckans förskola, Helsingborgs stad
Eva Ringqvist
Eva Ringqvist, legitimerad förskollärare och utvecklingsledare, Elinebergs förskolor, Helsingborgs stad
Jenny Rosén
Jenny Rosén är docent i svenska som andraspråk och arbetar som lektor i språkdidaktik vid Stockholms universitet. Hennes forskning handlar om flers...
Mikaela Strand
Mikaela Strand, legitimerad förskollärare, Arenans idrottsförskola, Helsingborgs stad
Bodil Sundberg
Bodil Sundberg, lektor i biologi och docent i naturvetenskapernas didaktik, Högskolan i Borås
Ann-Katrin Svensson
Ann-Katrin Svensson, gästprofessor i pedagogiskt arbete, Högskolan i Borås
Anna Södersten
Anna Södersten, legitimerad förskollärare och grundskollärare, Roknäs förskola, Piteå kommun
Ann-Christine Vallberg Roth
Ann-Christine Vallberg Roth, professor i pedagogik, Malmö universitet
Maria Thelin
Maria Thelin, legitimerad förskollärare och ateljérista, Trädgårdens förskola, Helsingborgs stad
Cecilia Vikstrand
Cecilia Vikstrand, legitimerad förskollärare, Krokslätt och Högalidens förskolor, Mölndals kommun
Ann-Charlott Wank
Ann-Charlott Wank, universitetslektor i pedagogiskt arbete, Göteborgs universitet
Ann-Christine Wennergren
Ann-Christine Wennergren är docent i pedagogik vid Högskolan i Halmstad och vetenskaplig ledare i Ängelholms kommun. Hon har sedan 2014 haft uppdra...
Christine Westemar
Christine Westemar, förskollärare, Dalhems förskola, Region Gotland
Ewa Wiklund
Ewa Wiklund, legitimerad förskollärare, Roknäs förskola, Piteå kommun
Annika Åkerblom
Annika Åkerblom, lektor i barn- och ungdomsvetenskap med inriktning mot förskolepedagogik, Göteborgs universitet
Lena Öhlund
Lena Öhlund, legitimerad förskollärare, Rönnens förskola, Piteå kommun
Förlagskontakt
