Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Undervisning i förskolan

Förskollärare och forskare i dialog om didaktiska dilemman
Skickas följande arbetsdag

Undervisning i förskolan

Förskollärare och forskare i dialog om didaktiska dilemman

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Undervisning som fenomen är inte något nytt i förskolan men det har oftast inte benämnts just undervisning. Sedan undervisningsbegreppet för förskolan infördes i skollagen år 2010 och i läroplanen 2018 har dock diskussionen om begreppet varit livlig bland både förskolans pedagoger och förskoleforskare. I denna bok definierar 13 förskollärare undervisningen i förskolan i form av didaktiska dilemman. I varje kapitel beskrivs ett undervisningsfall som sedan bearbetas i en dialog med forskare oc...

Undervisning som fenomen är inte något nytt i förskolan men det har oftast inte benämnts just undervisning. Sedan undervisningsbegreppet för förskolan infördes i skollagen år 2010 och i läroplanen 2018 har dock diskussionen om begreppet varit livlig bland både förskolans pedagoger och förskoleforskare. I denna bok definierar 13 förskollärare undervisningen i förskolan i form av didaktiska dilemman. I varje kapitel beskrivs ett undervisningsfall som sedan bearbetas i en dialog med forskare och andra förskollärare som kommenterar dilemmat ur sina perspektiv. Avslutningsvis reflekterar förskollärarna över dialogen och drar slutsatser som bidrar till ny didaktisk kunskap, sprungen ur och avsedd för förskolan. Undervisning i förskolan. Förskollärare och forskare i dialog om didaktiska dilemman vänder sig till förskollärare och annan personal i förskolan samt förskollärarstudenter som vill diskutera och utveckla sin kunskap och handlingskompetens när det kommer till undervisning i förskolan. Boken är även intressant som ett bidrag till utvecklingen av förskolans didaktiska kunskapsfält.

Helt klart är att sättet att presentera utbildningssituationer i dialogform är mycket givande för läsaren, och denna didaktiska utvecklingsdialog ger både fördjupade och bredare kunskaper om olika undervisningssituationer, där förskollärarens olika förutsättningar belyses och hur dessa hanteras utifrån läroplanens intentioner. Ett utmärkt utbildningsmaterial på hög nivå.

Författare

Jaana Nehez

Jaana Nehez, docent i pedagogiskt arbete, Högskolan i Halmstad, och lektor, Skol- och fritidsförvaltningen, Helsingborgs stad

Anette Olin Almqvist

Anette Olin Almqvist, professor i pedagogik, Göteborgs universitet

Jonas Almqvist

Jonas Almqvist, professor i didaktik, Uppsala universitet

Ulrika Bergmark

Ulrika Bergmark, professor i pedagogik, Luleå tekniska universitet och vetenskaplig ledare, Piteå kommun

Karim Hamza

Karim Hamza, professor i naturvetenskapsämnenas didaktik, Stockholms universitet

Marianne Strömberg

Marianne Strömberg, universitetslektor i pedagogik, Göteborgs universitet

Susanne Westman

Susanne Westman, universitetslektor i pedagogik, Luleå tekniska universitet

Eva Alerby

Eva Alerby, professor i pedagogik, Luleå tekniska universitet, och professor II, UiT ‒ Norges arktiska universitet.

Karin Alnervik

Karin Alnervik, universitetslektor, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping

Maja Andersson

Maja Andersson, legitimerad förskollärare, Krokslätts förskola, Mölndals kommun.

Johan Bjuhr

Johan Bjuhr, förskollärare, Klubbgärdets förskola, Piteå kommun

Carl Bolin

Carl Bolin, legitimerad förskollärare, Villa Canzonetta förskola, Helsingborgs stad

Naimi Brogiannis

Naimi Brogiannis, förskollärare, Högalidens förskola, Mölndals kommun

Lena Bäckström

Lena Bäckström, legitimerad förskollärare och pedagogista, Trädgårdens förskola, Piteå kommun

Una Cunningham

Una Cunningham, är professor i språkdidaktik med inriktning mot engelska vid Stockholms universitet. Hon är legitimerad lärare i engelska och spans...

Christian Eidevald

Christian Eidevald, gästprofessor i pedagogik med inriktning förskola, Södertörns högskola

Anneli Fursjö

Anneli Fursjö, legitimerad förskollärare, Jävre förskola, Piteå kommun

Lolita Gelinder

Lolita Gelinder, universitetslektor i pedagogik, Mälardalens universitet

Amanda Gelsi

Amanda Gelsi, legitimerad förskollärare, Krokslätts förskola, Mölndals kommun

Anna Günther-Hanssen

Anna Günther-Hanssen, universitetslektor i förskoledidaktik, Stockholms universitet

Katarina Gustafson

Katarina Gustafson är professor i barn- och ungdomsvetenskap på Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi vid Uppsala universi...

Sanna Hansson

Sanna Hansson, förskollärare, Kabyssens förskola, Region Gotland

Anne Harju

Anne Harju, lektor och docent i barn- och ungdomsvetenskap, Malmö universitet

Maria Hedefalk

Maria Hedefalk, excellent lärare och lektor i didaktik, Uppsala universitet

Christina Hedman

Christina Hedman, professor i svenska som andraspråk med didaktisk inriktning, Stockholms universitet

Karin Hellman

Karin Hellman, legitimerad förskollärare, Eskelhem förskola, Region Gotland

Ebba Hildén

Ebba Hildén, universitetsadjunkt, Karlstads universitet

Carina Hjelmér

Carina Hjelmér, docent i pedagogiskt arbete, Umeå universitet

Therese Jendestig

Therese Jendestig, legitimerad förskollärare, biträdande rektor, Helsingborgs stad

Charlotte Johannisson

Charlotte Johannisson, legitimerad förskollärare, Persgränds förskola, Region Gotland

Bodil Johansson

Bodil Johansson, legitimerad förskollärare, Roknäs förskola, Piteå kommun

Jessica Johansson

Jessica Johansson, legitimerad förskollärare, Högalidens förskola, Mölndals kommun

Agneta Jonsson

Agneta Jonsson, biträdande professor i barn- och ungdomsvetenskap, Högskolan Kristianstad

Johanna Jonsson

Johanna Jonsson, förskollärare och kommundoktorand mot förskolan, Piteå kommun och Umeå universitet

Susanne Klaar

Susanne Klaar, lektor i pedagogiskt arbete med inriktning mot förskole­didaktik, Högskolan i Borås

Anne Kultti

Anne Kultti, docent i pedagogik, Göteborgs universitet

Annika Lilja

Annika Lilja, universitetslektor i pedagogiskt arbete, Göteborgs universitet

Astrid Lilja

Astrid Lilja, legitimerad förskollärare, Högalidens förskola, Mölndals kommun

Martina Martell

Martina Martell, förskollärare, Ängslyckans förskola, Helsingborgs stad

Emma Nilsson

Emma Nilsson, legitimerad lärare för förskola och grundskolans tidiga år och förstelärare, Pålsjö Östra förskola, Helsingborgs stad

Anna Nordlund

Anna Nordlund är docent i litteraturvetenskap och lektor i didaktik på Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier vid Uppsala uni...

Linda Palla

Linda Palla, docent i pedagogik, Malmö universitet

Niklas Pramling

Niklas Pramling, professor i pedagogik, Göteborgs universitet

Cathylyn Ramos

Cathylyn Ramos, legitimerad förskollärare och förstelärare, Ängslyckans förskola, Helsingborgs stad

Eva Ringqvist

Eva Ringqvist, legitimerad förskollärare och utvecklingsledare, Elinebergs förskolor, Helsingborgs stad

Jenny Rosén

Jenny Rosén är docent i svenska som andraspråk och arbetar som lektor i språkdidaktik vid Stockholms universitet. Hennes forskning handlar om flers...

Mikaela Strand

Mikaela Strand, legitimerad förskollärare, Arenans idrottsförskola, Helsing­borgs stad

Bodil Sundberg

Bodil Sundberg, lektor i biologi och docent i naturvetenskapernas didaktik, Högskolan i Borås

Ann-Katrin Svensson

Ann-Katrin Svensson, gästprofessor i pedagogiskt arbete, Högskolan i Borås

Anna Södersten

Anna Södersten, legitimerad förskollärare och grundskollärare, Roknäs förskola, Piteå kommun

Ann-Christine Vallberg Roth

Ann-Christine Vallberg Roth, professor i pedagogik, Malmö universitet

Maria Thelin

Maria Thelin, legitimerad förskollärare och ateljérista, Trädgårdens förskola, Helsingborgs stad

Cecilia Vikstrand

Cecilia Vikstrand, legitimerad förskollärare, Krokslätt och Högalidens förskolor, Mölndals kommun

Ann-Charlott Wank

Ann-Charlott Wank, universitetslektor i pedagogiskt arbete, Göteborgs universitet

Ann-Christine Wennergren

Ann-Christine Wennergren är docent i pedagogik vid Högskolan i Halmstad och vetenskaplig ledare i Ängelholms kommun. Hon har sedan 2014 haft uppdra...

Christine Westemar

Christine Westemar, förskollärare, Dalhems förskola, Region Gotland

Ewa Wiklund

Ewa Wiklund, legitimerad förskollärare, Roknäs förskola, Piteå kommun

Annika Åkerblom

Annika Åkerblom, lektor i barn- och ungdomsvetenskap med inriktning mot förskolepedagogik, Göteborgs universitet

Lena Öhlund

Lena Öhlund, legitimerad förskollärare, Rönnens förskola, Piteå kommun

 ;

Undervisning som fenomen är inte något nytt i förskolan men det har oftast inte benämnts just undervisning. Sedan undervisningsbegreppet för förskolan infördes i skollagen år 2010 och i läroplanen 2018 har dock diskussionen om begreppet varit livlig bland både förskolans pedagoger och förskoleforskare. I denna bok definierar 13 förskollärare undervisningen i förskolan i form av didaktiska dilemman. I varje kapitel beskrivs ett undervisningsfall som sedan bearbetas i en dialog med forskare oc...

Undervisning som fenomen är inte något nytt i förskolan men det har oftast inte benämnts just undervisning. Sedan undervisningsbegreppet för förskolan infördes i skollagen år 2010 och i läroplanen 2018 har dock diskussionen om begreppet varit livlig bland både förskolans pedagoger och förskoleforskare. I denna bok definierar 13 förskollärare undervisningen i förskolan i form av didaktiska dilemman. I varje kapitel beskrivs ett undervisningsfall som sedan bearbetas i en dialog med forskare och andra förskollärare som kommenterar dilemmat ur sina perspektiv. Avslutningsvis reflekterar förskollärarna över dialogen och drar slutsatser som bidrar till ny didaktisk kunskap, sprungen ur och avsedd för förskolan. Undervisning i förskolan. Förskollärare och forskare i dialog om didaktiska dilemman vänder sig till förskollärare och annan personal i förskolan samt förskollärarstudenter som vill diskutera och utveckla sin kunskap och handlingskompetens när det kommer till undervisning i förskolan. Boken är även intressant som ett bidrag till utvecklingen av förskolans didaktiska kunskapsfält.

Författare

Jaana Nehez

Jaana Nehez, docent i pedagogiskt arbete, Högskolan i Halmstad, och lektor, Skol- och fritidsförvaltningen, Helsingborgs stad

Anette Olin Almqvist

Anette Olin Almqvist, professor i pedagogik, Göteborgs universitet

Jonas Almqvist

Jonas Almqvist, professor i didaktik, Uppsala universitet

Ulrika Bergmark

Ulrika Bergmark, professor i pedagogik, Luleå tekniska universitet och vetenskaplig ledare, Piteå kommun

Karim Hamza

Karim Hamza, professor i naturvetenskapsämnenas didaktik, Stockholms universitet

Marianne Strömberg

Marianne Strömberg, universitetslektor i pedagogik, Göteborgs universitet

Susanne Westman

Susanne Westman, universitetslektor i pedagogik, Luleå tekniska universitet

Eva Alerby

Eva Alerby, professor i pedagogik, Luleå tekniska universitet, och professor II, UiT ‒ Norges arktiska universitet.

Karin Alnervik

Karin Alnervik, universitetslektor, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping

Maja Andersson

Maja Andersson, legitimerad förskollärare, Krokslätts förskola, Mölndals kommun.

Johan Bjuhr

Johan Bjuhr, förskollärare, Klubbgärdets förskola, Piteå kommun

Carl Bolin

Carl Bolin, legitimerad förskollärare, Villa Canzonetta förskola, Helsingborgs stad

Naimi Brogiannis

Naimi Brogiannis, förskollärare, Högalidens förskola, Mölndals kommun

Lena Bäckström

Lena Bäckström, legitimerad förskollärare och pedagogista, Trädgårdens förskola, Piteå kommun

Una Cunningham

Una Cunningham, är professor i språkdidaktik med inriktning mot engelska vid Stockholms universitet. Hon är legitimerad lärare i engelska och spans...

Christian Eidevald

Christian Eidevald, gästprofessor i pedagogik med inriktning förskola, Södertörns högskola

Anneli Fursjö

Anneli Fursjö, legitimerad förskollärare, Jävre förskola, Piteå kommun

Lolita Gelinder

Lolita Gelinder, universitetslektor i pedagogik, Mälardalens universitet

Amanda Gelsi

Amanda Gelsi, legitimerad förskollärare, Krokslätts förskola, Mölndals kommun

Anna Günther-Hanssen

Anna Günther-Hanssen, universitetslektor i förskoledidaktik, Stockholms universitet

Katarina Gustafson

Katarina Gustafson är professor i barn- och ungdomsvetenskap på Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi vid Uppsala universi...

Sanna Hansson

Sanna Hansson, förskollärare, Kabyssens förskola, Region Gotland

Anne Harju

Anne Harju, lektor och docent i barn- och ungdomsvetenskap, Malmö universitet

Maria Hedefalk

Maria Hedefalk, excellent lärare och lektor i didaktik, Uppsala universitet

Christina Hedman

Christina Hedman, professor i svenska som andraspråk med didaktisk inriktning, Stockholms universitet

Karin Hellman

Karin Hellman, legitimerad förskollärare, Eskelhem förskola, Region Gotland

Ebba Hildén

Ebba Hildén, universitetsadjunkt, Karlstads universitet

Carina Hjelmér

Carina Hjelmér, docent i pedagogiskt arbete, Umeå universitet

Therese Jendestig

Therese Jendestig, legitimerad förskollärare, biträdande rektor, Helsingborgs stad

Charlotte Johannisson

Charlotte Johannisson, legitimerad förskollärare, Persgränds förskola, Region Gotland

Bodil Johansson

Bodil Johansson, legitimerad förskollärare, Roknäs förskola, Piteå kommun

Jessica Johansson

Jessica Johansson, legitimerad förskollärare, Högalidens förskola, Mölndals kommun

Agneta Jonsson

Agneta Jonsson, biträdande professor i barn- och ungdomsvetenskap, Högskolan Kristianstad

Johanna Jonsson

Johanna Jonsson, förskollärare och kommundoktorand mot förskolan, Piteå kommun och Umeå universitet

Susanne Klaar

Susanne Klaar, lektor i pedagogiskt arbete med inriktning mot förskole­didaktik, Högskolan i Borås

Anne Kultti

Anne Kultti, docent i pedagogik, Göteborgs universitet

Annika Lilja

Annika Lilja, universitetslektor i pedagogiskt arbete, Göteborgs universitet

Astrid Lilja

Astrid Lilja, legitimerad förskollärare, Högalidens förskola, Mölndals kommun

Martina Martell

Martina Martell, förskollärare, Ängslyckans förskola, Helsingborgs stad

Emma Nilsson

Emma Nilsson, legitimerad lärare för förskola och grundskolans tidiga år och förstelärare, Pålsjö Östra förskola, Helsingborgs stad

Anna Nordlund

Anna Nordlund är docent i litteraturvetenskap och lektor i didaktik på Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier vid Uppsala uni...

Linda Palla

Linda Palla, docent i pedagogik, Malmö universitet

Niklas Pramling

Niklas Pramling, professor i pedagogik, Göteborgs universitet

Cathylyn Ramos

Cathylyn Ramos, legitimerad förskollärare och förstelärare, Ängslyckans förskola, Helsingborgs stad

Eva Ringqvist

Eva Ringqvist, legitimerad förskollärare och utvecklingsledare, Elinebergs förskolor, Helsingborgs stad

Jenny Rosén

Jenny Rosén är docent i svenska som andraspråk och arbetar som lektor i språkdidaktik vid Stockholms universitet. Hennes forskning handlar om flers...

Mikaela Strand

Mikaela Strand, legitimerad förskollärare, Arenans idrottsförskola, Helsing­borgs stad

Bodil Sundberg

Bodil Sundberg, lektor i biologi och docent i naturvetenskapernas didaktik, Högskolan i Borås

Ann-Katrin Svensson

Ann-Katrin Svensson, gästprofessor i pedagogiskt arbete, Högskolan i Borås

Anna Södersten

Anna Södersten, legitimerad förskollärare och grundskollärare, Roknäs förskola, Piteå kommun

Ann-Christine Vallberg Roth

Ann-Christine Vallberg Roth, professor i pedagogik, Malmö universitet

Maria Thelin

Maria Thelin, legitimerad förskollärare och ateljérista, Trädgårdens förskola, Helsingborgs stad

Cecilia Vikstrand

Cecilia Vikstrand, legitimerad förskollärare, Krokslätt och Högalidens förskolor, Mölndals kommun

Ann-Charlott Wank

Ann-Charlott Wank, universitetslektor i pedagogiskt arbete, Göteborgs universitet

Ann-Christine Wennergren

Ann-Christine Wennergren är docent i pedagogik vid Högskolan i Halmstad och vetenskaplig ledare i Ängelholms kommun. Hon har sedan 2014 haft uppdra...

Christine Westemar

Christine Westemar, förskollärare, Dalhems förskola, Region Gotland

Ewa Wiklund

Ewa Wiklund, legitimerad förskollärare, Roknäs förskola, Piteå kommun

Annika Åkerblom

Annika Åkerblom, lektor i barn- och ungdomsvetenskap med inriktning mot förskolepedagogik, Göteborgs universitet

Lena Öhlund

Lena Öhlund, legitimerad förskollärare, Rönnens förskola, Piteå kommun

 ;