Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Att undervisa i teater

Att undervisa i teater
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Förord 11
Författarpresentation 19
I Teater som undervisningsämne och verksamhetsområde
1 Drama och teater inom grundskola och kulturskola 25
Carl Michael Karlsson
Drama och teater i grundskolan 26
Skapande dramatik 27
Kulturskolan 31
Drama och teater i kulturskolan 34
Sammanfattning 37
Referenser 38
2 Teater som ämne i gymnasieskolan 41
Carl Michael Karlsson
Från dramatik till teater inom gymnasieskolan 42
Läroplan i dramatik 44
Estetiska programmet 47
Sveriges första teaterlärare 48
Lärarutbildning i teater 50
Sammanfattning 53
Referenser 53
3 Amatörteater och folkbildning – ett konkret fall 55
Martin Göthberg
Inflygning till Zornska teaterns verksamhet 55
Zornspelets bakgrund och relation till historiska förhållanden 57
Zornspelskursen som teaterpedagogisk idé och praktik 61
Zornspelskursens pedagogiska utmaningar 64
Amatörteaterutveckling i pedagogiskt perspektiv 67
Teaterpedagogiska utmaningar och dissonanser 68
Sammanfattning 71
Referenser 72
II Innehållet i undervisning och verksamhet
4 Teater som kollektivt lärande 75
Martin Göthberg
Det kollektiva och den rådande utbildningsideologin 75
En teoretisk bas för att förstå kollektivt lärande inom teater 77
Två sätt att använda teori 77
Kan man tänka kollektivt? 78
Dramarolltagande som resurs för lärande 83
Didaktikens gycklare – två konkreta fall av kollektivt lärande i teater 85
Exemplet med en bedragare som regissör 86
Exemplet med en Molièrepappa som formas kollektivt 90
Sammanfattning 93
Referenser 94
5 Publikmötet i kommunikativt perspektiv 97
Martin Göthberg
Förutsättningar för teaterhändelsen 97
Kommunikativa aspekter av publikmötet 100
Teaterpedagogiska aspekter av kommunikation i publikmötet 103
Konkreta exempel på förberedelser för kommunikationen i det kommande publikmötet 106
Exempel på att förvandla karaktärer så att publiken förstår 107
Exemplet med en 1600-talsbedragare i skepnad av modebloggare 108
Sammanfattning 114
Referenser 114
6 Teaterövningens betydelse 117
Carl Michael Karlsson
Moskvagruppen 117
Teaterövningens syfte 119
Att bygga vidare 120
Att variera syfte 122
Att byta förutsättningar 123
Teatersport där inte den roligaste alltid vinner 124
Sammanfattning 127
Referenser 128
7 Teater och visuell design 129
Anna Linder och Jens Remfeldt
Teater är ett mångfasetterat uttryck 129
Teater som tecken 130
Teaterpedagogen och scenens visuella design 131
Teaterpedagogens roll i det visuella skapandet 132
Teaterpedagogen i det visuella produktionsarbetet 136
Teaterpedagogens specialkunskaper 142
Sammanfattning 143
Referenser 144
8 Scenografins möjligheter 145
Håkan Magnusson
Kapitlets upplägg 146
Immersiv teater 146
Scenografi i immersiv teater 147
Objekten i immersiv teater 147
Devisingens roll 148
Förutsättningar för det scenkonstnärliga projektet 149
Lärarresurser 150
Lokaler och teknik 150
Introduktion av projektet 151
Workshopen med dess olika moment 153
Jämförelse mellan teaterformer 154
Objekt, kropp och förlopp som en jämförelse 154
Rummet och dess relation till objekt, kropp och förlopp 156
Att arbeta med publiken som deltagare 157
Gruppens egna arbete 159
Föreställningen 160
Sammanfattning 161
Referenser 162
Inspirationsmaterial 162
III Planeringen av innehållet
9 Progression och lärande 165
TinaMaria Ranaxe
Att hitta vägar till målet 165
Gestaltande förmåga som exempel 167
Målet: Lära sig vad? 167
The House of Lore 168
Vägen: Lära sig hur? 173
Elevperspektiv på teaterundervisning 173
Hitta dörrar in i huset och inreda rummen 174
Exempel från en kulturskola 176
Olika steg från nybörjare till avancerad 177
Sådant som överskrider stegen 178
Vikten av att bygga grunden 182
Sammanfattning 185
Referenser 185
10 Från att göra till att kunna 187
Pernilla Ahlstrand
Att lära någon något 187
Skolämnet teater – ett görande 188
Vetenskaplig förankring och beprövad erfarenhet 190
Skolämnet teater – ett görande … och ett analyserande 193
Erfarande av begrepp 195
Analys i görandet och görandet i analysen 196
Dikotomin teori–praktik 197
Från oreflekterat görande till strukturerat kunnande 199
Sammanfattning 201
Referenser 202
11 Undervisningens kärna – återkoppling 205
Pernilla Ahlstrand
Ett vidgat kunskapsbegrepp 205
Återkoppling 206
Kvalitativa aspekter av ett gestaltande arbete 208
Från formativ bedömning till formativ undervisning 209
Att kunna ta och ge impulser 211
Från övningssituation till gestaltningssituation 214
Sammanfattning 216
Referenser 217
IV Lärarens och pedagogens roller och positioner
12 Lärares arbete med en teaterproduktion 221
Ulrika Landell
Teaterproduktionen som träningsprojekt 221
Perspektiv på arbetet med en teaterproduktion 224
Skapande och lärande 224
Lärares arbete med lärande 226
Konstnärliga val som pedagogiskt verktyg 228
Lärarens roll 231
Läraren som medskapare och ledare 231
Arbetsledarroll 233
Sammanfattning 235
Referenser 236
13 Pedagogens positioner 239
Jens Remfeldt
Ett situationsberoende förhållningssätt 239
Deltagarnas frihet och pedagogens styrning 240
Återhållsam position med utrymme för autonomi 244
Aktiv och kollaborativ position med utrymme för deltagarnas autonomi 245
Styrande och instruerande position med begränsat utrymme för deltagarnas autonomi 250
Att hitta balansen mellan olika positioner 252
Sammanfattning 256
Referenser 257
Läsaren kastas rakt in i teatervärlden och får en genomgång som är både djup och begriplig; en akademisk syn på teaterpedagogik som ger grund för praktiskt arbete.
Information
- Redaktörer:
- Pernilla Ahlstrand Jens Remfeldt
- Kapitelförfattare:
- Martin Göthberg Carl Michael Karlsson Ulrika Landell Anna Linder Håkan Magnusson TinaMaria Ranaxe
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144134109
- Utgivningsår:
- 2020
- Artikelnummer:
- 40459-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 264
Information
- Redaktörer:
- Pernilla Ahlstrand Jens Remfeldt
- Kapitelförfattare:
- Martin Göthberg Carl Michael Karlsson Ulrika Landell Anna Linder Håkan Magnusson TinaMaria Ranaxe
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144172750
- Utgivningsår:
- 2020
- Artikelnummer:
- 40459-SB01
- Upplaga:
- Första