Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Att undervisa i teater

Skickas följande arbetsdag

Att undervisa i teater

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

I den här boken behandlas konstarten teater som undervisningsämne och verksamhetsområde. Det handlar om arbete både med improvisation och dramatisk text och med teaterns olika uttrycksformer som skådespeleri, scenografi, ljus, kostym och mask. De olika kapitlen resonerar och argumenterar kring vad teaterämnet inom utbildning innefattar och hur det kan behandlas i undervisningen. Texterna rör sig mellan det vetenskapliga/forskningsanknutna och den beprövade erfarenheten. Några är argumenterand...

I den här boken behandlas konstarten teater som undervisningsämne och verksamhetsområde. Det handlar om arbete både med improvisation och dramatisk text och med teaterns olika uttrycksformer som skådespeleri, scenografi, ljus, kostym och mask. De olika kapitlen resonerar och argumenterar kring vad teaterämnet inom utbildning innefattar och hur det kan behandlas i undervisningen. Texterna rör sig mellan det vetenskapliga/forskningsanknutna och den beprövade erfarenheten. Några är argumenterande och vetenskapligt förankrade, andra mer reflekterande och erfarenhetsbaserade. De anknyter i varierande grad till teaterdidaktisk och teaterpedagogisk forskning. Boken har inte som mål att ge förslag på övningar i teater, men författarna knyter an till konkreta exempel från arbete med teaterundervisning och teaterprojekt. Detta är den första svenska antologin i sitt slag som behandlar teater i undervisningssituationer. Boken vänder sig till alla som är intresserade av undervisning i teater. Det kan vara teaterlärare på universitet och högskolor, i kulturskolan, i gymnasieskolan och i folkhögskolan. Det kan även vara teaterpedagoger, teaterledare och regissörer i folkbildningen och i det fria kulturlivet. Antologin vänder sig också till teaterstudenter på universitet, högskolor och folkhögskolor, till blivande teaterlärare och teaterpedagoger samt studerande på lärarutbildningarna som vill fokusera på sceniska uttrycksformer i pedagogiska kontexter.

Förord 11

Författarpresentation 19

I Teater som undervisningsämne och verksamhetsområde

1 Drama och teater inom grundskola och kulturskola 25

Carl Michael Karlsson

Drama och teater i grundskolan 26

Skapande dramatik 27

Kulturskolan 31

Drama och teater i kulturskolan 34

Sammanfattning 37

Referenser 38

2 Teater som ämne igymnasieskolan 41

Carl Michael Karlsson

Från dramatik till teater inom gymnasieskolan 42

Läroplan i dramatik 44

Estetiska programmet 47

Sveriges första teaterlärare 48

Lärarutbildning i teater 50

Sammanfattning 53

Referenser 53

3 Amatörteater och folkbildning – ett konkret fall 55

Martin Göthberg

Inflygning till Zornska teaterns verksamhet 55

Zornspelets bakgrund och relation till historiska förhållanden 57

Zornspelskursen som teaterpedagogisk idé och praktik 61

Zornspelskursens pedagogiska utmaningar 64

Amatörteaterutveckling ipedagogiskt perspektiv  67

Teaterpedagogiska utmaningar och dissonanser  68

Sammanfattning 71

Referenser 72

II Innehållet iundervisning och verksamhet

4 Teater som kollektivt lärande 75

Martin Göthberg

Det kollektiva och den rådande utbildningsideologin 75

En teoretisk bas för att förstå kollektivt lärande inom teater 77

Två sätt att använda teori 77

Kan man tänka kollektivt? 78

Dramarolltagande som resurs för lärande  83

Didaktikens gycklare – två konkreta fall av kollektivt lärande i teater  85

Exemplet med en bedragare som regissör 86

Exemplet med en Molièrepappa som formas kollektivt 90

Sammanfattning 93

Referenser 94

5 Publikmötet i kommunikativt perspektiv 97

Martin Göthberg

Förutsättningar för teaterhändelsen 97

Kommunikativa aspekter av publikmötet  100

Teaterpedagogiska aspekter av kommunikation i publikmötet  103

Konkreta exempel på förberedelser för kommunikationen i det kommande publikmötet  106

Exempel på att förvandla karaktärer så att publiken förstår 107

Exemplet med en 1600-talsbedragare i skepnad av modebloggare 108

Sammanfattning 114

Referenser 114

6 Teaterövningens betydelse 117

Carl Michael Karlsson

Moskvagruppen 117

Teaterövningens syfte 119

Att bygga vidare 120

Att variera syfte 122

Att byta förutsättningar 123

Teatersport där inte den roligaste alltid vinner 124

Sammanfattning 127

Referenser 128

7 Teater och visuell design  129

Anna Linder och Jens Remfeldt

Teater är ett mångfasetterat uttryck 129

Teater som tecken  130

Teaterpedagogen och scenens visuella design  131

Teaterpedagogens roll i det visuella skapandet 132

Teaterpedagogen i det visuella produktionsarbetet 136

Teaterpedagogens specialkunskaper  142

Sammanfattning 143

Referenser 144

8 Scenografins möjligheter 145

Håkan Magnusson

Kapitlets upplägg 146

Immersiv teater 146

Scenografi i immersiv teater 147

Objekten i immersiv teater 147

Devisingens roll  148

Förutsättningar för detscenkonstnärliga projektet 149

Lärarresurser 150

Lokaler och teknik 150

Introduktion av projektet 151

Workshopen med dess olika moment 153

Jämförelse mellan teaterformer 154

Objekt, kropp och förlopp som en jämförelse 154

Rummet och dess relation till objekt, kropp och förlopp 156

Att arbeta med publiken som deltagare 157

Gruppens egna arbete 159

Föreställningen 160

Sammanfattning 161

Referenser 162

Inspirationsmaterial 162

III Planeringen avinnehållet

9 Progression och lärande 165

TinaMaria Ranaxe

Att hitta vägar till målet 165

Gestaltande förmåga som exempel 167

Målet: Lära sig vad? 167

The House of Lore 168

Vägen: Lära sig hur? 173

Elevperspektiv på teaterundervisning 173

Hitta dörrar in i huset och inreda rummen 174

Exempel från en kulturskola 176

Olika steg från nybörjare till avancerad 177

Sådant som överskrider stegen 178

Vikten av att bygga grunden 182

Sammanfattning 185

Referenser 185

10 Från att göra till att kunna 187

Pernilla Ahlstrand

Att lära någon något 187

Skolämnet teater – ett görande 188

Vetenskaplig förankring och beprövad erfarenhet 190

Skolämnet teater – ett görande … och ett analyserande 193

Erfarande av begrepp 195

Analys i görandet och görandet i analysen 196

Dikotomin teori–praktik 197

Från oreflekterat görande till strukturerat kunnande 199

Sammanfattning 201

Referenser 202

11 Undervisningens kärna – återkoppling 205

Pernilla Ahlstrand

Ett vidgat kunskapsbegrepp 205

Återkoppling 206

Kvalitativa aspekter av ett gestaltande arbete 208

Från formativ bedömning till formativ undervisning 209

Att kunna ta och ge impulser 211

Från övningssituation till gestaltningssituation  214

Sammanfattning 216

Referenser 217

IV Lärarens och pedagogens roller och positioner

12 Lärares arbete med enteaterproduktion 221

Ulrika Landell

Teaterproduktionen som träningsprojekt 221

Perspektiv på arbetet med enteaterproduktion 224

Skapande och lärande 224

Lärares arbete med lärande 226

Konstnärliga val som pedagogiskt verktyg 228

Lärarens roll 231

Läraren som medskapare och ledare  231

Arbetsledarroll 233

Sammanfattning 235

Referenser 236

13 Pedagogens positioner 239

Jens Remfeldt

Ett situationsberoende förhållningssätt 239

Deltagarnas frihet och pedagogens styrning 240

Återhållsam position med utrymme för autonomi 244

Aktiv och kollaborativ position med utrymme för deltagarnas autonomi 245

Styrande och instruerande position med begränsat utrymme för deltagarnas autonomi  250

Att hitta balansen mellan olika positioner  252

Sammanfattning 256

Referenser 257

Läsaren kastas rakt in i teatervärlden och får en genomgång som är både djup och begriplig; en akademisk syn på teaterpedagogik som ger grund för praktiskt arbete.

Information

Redaktörer:
Pernilla Ahlstrand Jens Remfeldt
Kapitelförfattare:
Martin Göthberg Carl Michael Karlsson Ulrika Landell Anna Linder Håkan Magnusson TinaMaria Ranaxe
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144134109
Utgivningsår:
2020
Artikelnummer:
40459-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
264

Författare

Pernilla Ahlstrand

Pernilla Ahlstrand är legitimerad gymnasielärare i teaterämnet och har arbetat på flera olika gymnasieskolor som teaterlärare och lektor. I dag arb...

Jens Remfeldt

Jens Remfeldt är fil.mag. och legitimerad lärare i teater. Han är lärare på teaterpedagogprogrammet vid Örebro universitet och har tidigare arbetet...

Martin Göthberg

Martin Göthberg har en bakgrund som lärare i teater på folkhögskola och gymnasiet. Han har också varit verksam inom amatörteater, framför allt som ...

Carl Michael Karlsson

Carl Michael Karlsson, fil.mag., är förstelärare i sceniska ämnen, legitimerad lärare i teater och historia, samt universitetsadjunkt vid Högskolan...

Ulrika Landell

Ulrika Landell, fil.mag., är legitimerad lärare i teater och har tidigare arbetat inom gymnasieskolans estetiska program. Hennes magisteruppsats ”P...

Anna Linder

Anna Linder är legitimerad lärare i bild och teatermaskering och har lång erfarenhet av estetiska lärprocesser inom både högskoleutbildning, gymnas...

Håkan Magnusson

Håkan Magnusson är scenograf, verksam både som teaterlärare och som scenkonstnär. Han har en tjänst i scenografi på ämneslärarprogrammet med inrikt...

TinaMaria Ranaxe

TinaMaria Ranaxe är verksam som teaterlärare vid Västerås kulturskola sedan 2010, och har tidigare undervisat i teater på gymnasiet samt arbetat so...

 ;

I den här boken behandlas konstarten teater som undervisningsämne och verksamhetsområde. Det handlar om arbete både med improvisation och dramatisk text och med teaterns olika uttrycksformer som skådespeleri, scenografi, ljus, kostym och mask. De olika kapitlen resonerar och argumenterar kring vad teaterämnet inom utbildning innefattar och hur det kan behandlas i undervisningen. Texterna rör sig mellan det vetenskapliga/forskningsanknutna och den beprövade erfarenheten. Några är argumenterand...

I den här boken behandlas konstarten teater som undervisningsämne och verksamhetsområde. Det handlar om arbete både med improvisation och dramatisk text och med teaterns olika uttrycksformer som skådespeleri, scenografi, ljus, kostym och mask. De olika kapitlen resonerar och argumenterar kring vad teaterämnet inom utbildning innefattar och hur det kan behandlas i undervisningen. Texterna rör sig mellan det vetenskapliga/forskningsanknutna och den beprövade erfarenheten. Några är argumenterande och vetenskapligt förankrade, andra mer reflekterande och erfarenhetsbaserade. De anknyter i varierande grad till teaterdidaktisk och teaterpedagogisk forskning. Boken har inte som mål att ge förslag på övningar i teater, men författarna knyter an till konkreta exempel från arbete med teaterundervisning och teaterprojekt. Detta är den första svenska antologin i sitt slag som behandlar teater i undervisningssituationer. Boken vänder sig till alla som är intresserade av undervisning i teater. Det kan vara teaterlärare på universitet och högskolor, i kulturskolan, i gymnasieskolan och i folkhögskolan. Det kan även vara teaterpedagoger, teaterledare och regissörer i folkbildningen och i det fria kulturlivet. Antologin vänder sig också till teaterstudenter på universitet, högskolor och folkhögskolor, till blivande teaterlärare och teaterpedagoger samt studerande på lärarutbildningarna som vill fokusera på sceniska uttrycksformer i pedagogiska kontexter.

Information

Redaktörer:
Pernilla Ahlstrand Jens Remfeldt
Kapitelförfattare:
Martin Göthberg Carl Michael Karlsson Ulrika Landell Anna Linder Håkan Magnusson TinaMaria Ranaxe
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144172750
Utgivningsår:
2020
Artikelnummer:
40459-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Pernilla Ahlstrand

Pernilla Ahlstrand är legitimerad gymnasielärare i teaterämnet och har arbetat på flera olika gymnasieskolor som teaterlärare och lektor. I dag arb...

Jens Remfeldt

Jens Remfeldt är fil.mag. och legitimerad lärare i teater. Han är lärare på teaterpedagogprogrammet vid Örebro universitet och har tidigare arbetet...

Martin Göthberg

Martin Göthberg har en bakgrund som lärare i teater på folkhögskola och gymnasiet. Han har också varit verksam inom amatörteater, framför allt som ...

Carl Michael Karlsson

Carl Michael Karlsson, fil.mag., är förstelärare i sceniska ämnen, legitimerad lärare i teater och historia, samt universitetsadjunkt vid Högskolan...

Ulrika Landell

Ulrika Landell, fil.mag., är legitimerad lärare i teater och har tidigare arbetat inom gymnasieskolans estetiska program. Hennes magisteruppsats ”P...

Anna Linder

Anna Linder är legitimerad lärare i bild och teatermaskering och har lång erfarenhet av estetiska lärprocesser inom både högskoleutbildning, gymnas...

Håkan Magnusson

Håkan Magnusson är scenograf, verksam både som teaterlärare och som scenkonstnär. Han har en tjänst i scenografi på ämneslärarprogrammet med inrikt...

TinaMaria Ranaxe

TinaMaria Ranaxe är verksam som teaterlärare vid Västerås kulturskola sedan 2010, och har tidigare undervisat i teater på gymnasiet samt arbetat so...

 ;