Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Deltagarbaserad aktionsforskning

- tillsammans för kunskap, lärande och förändring
Skickas följande arbetsdag

Deltagarbaserad aktionsforskning – Participatory Action Research (PAR) – är en internationellt växande rörelse inom framför allt samhällsvetenskaplig forskning. Inom PAR är det forskare och praktiker i olika verksamheter som tillsammans synliggör problem, undersöker och bidrar till utveckling och förändring. Deltagarna stärks genom att ta sig an problem, undersöka dem tillsammans och i processen tänka kritiskt och systematiskt i ett vidare perspektiv där resultat kan tillämpas och användas di...

Deltagarbaserad aktionsforskning – Participatory Action Research (PAR) – är en internationellt växande rörelse inom framför allt samhällsvetenskaplig forskning. Inom PAR är det forskare och praktiker i olika verksamheter som tillsammans synliggör problem, undersöker och bidrar till utveckling och förändring. Deltagarna stärks genom att ta sig an problem, undersöka dem tillsammans och i processen tänka kritiskt och systematiskt i ett vidare perspektiv där resultat kan tillämpas och användas direkt i verksamheten. Antologin är resultatet av flera års arbete bland medlemmar i föreningen SPARC (Swedish Participatory Action Research Community). Boken ger kunskap om PAR både för den som ska inleda sitt första PAR-projekt och för forskare som önskar utveckla och bredda sin repertoar. Här behandlas hur samspelet mellan forskare och deltagare kan utformas och hur etiska aspekter inom PAR och jämställdhet mellan grupper kan hanteras. Olika discipliner som pedagogik, vårdvetenskap, sociologi, landsbygds­utveckling, teologi, företagsekonomi och socialt arbete beskrivs. Ur denna ”mångdisciplinära källa” hämtas bland annat flera exempel på hur forskningscirklar kan bedrivas.

Förord 13

Inledning 15

Elisabeth Bergdahl & Fia Andersson

Författarpresentationer 19

 

 1 Forskningscirklar – ett svenskt bidrag till PAR-familjen 23

Lars Holmstrand & Gunilla Härnsten

Forskningscirkelns ursprung och kännetecken 24

Några exempel på olika slag av forskningscirklar  25

Några viktiga samhälleliga utgångspunkter till forskningscirkelns uppkomst  26

Studiecirklar och den nordiska folkbildningstraditionen 28

Andra internationella trådar i väven  29

PAR – Deltagarbaserad aktionsforskning  31

Exempel på forskningscirklar och lärdomar (kunskapstillskott) från dem  33

Forskningscirklarna om den offentliga sektorn  34

Forskningscirklar med städerskor  38

Forskningscirklar som viktig del av ett större projekt  39

Kunskaper från cirklarna  41

Slutsatser  43

Referenser 44

 

 2 Att komma igång med ett deltagarbaserat aktionsforskningsprojekt 49

Erik Lindhult

PAR – en igångsättningsmodell 50

Att konstruera en framväxande samarbetsplattform 54

En kompass för navigering av PAR – mellan akademisk forskning och utvecklingsarbete 60

Mot en deltagarbaserad orientering till forskning och vetenskap 69

Referenser 70

 

 3 Insikt om ”rutinkulturens klor” gav bättre bemötande och vård  75

Elisabeth Bergdahl

Bakgrund 76

Början och val av metod för FC  77

Planerat och improviserat sätt att bedriva FC 77

Tre FC på två vård- och omsorgsboenden – genomförandet  80

Insikten om ”rutinkulturens klor” 83

Gott ledarskap och en lärande miljö 87

Hindrande ledarskap i en rutinkultur 88

Diskussion 89

Referenser 94

 

 4 Att lära genom att göra tillsammans – tre exempel 97

Berit Nyqvist Cech

Att våga pröva en deltagarorienterad forskningsmetod  98

ALOBIS startar en forskningscirkel 101

Deltagarna 102

Arbetsproceduren 103

Tre exempel 104

Avslutande reflektioner 114

Hinder och möjligheter med detta arbete 116

Referenser 117

 

 5 Insideraktionsforskning – bemötande och förhållningssätt på förlossningsklinik  119

Viola Nyman

Hur allt började 120

Aktionens arena 120

Forskargrupp skapas  121

Högsta kvalitet – frisk mor och friskt barn 122

Initiativet och drivkraften 122

På förlossningsavdelningen 123

Kontinuerlig utvärdering 126

Avslutande reflektioner 131

Referenser 132

 

 6 Att lära och leva en värdegrund  135

Inger James

Bakgrund  136

Pedagogiska verktyg  138

Resultat och processbeskrivning141

Fortbildningen  142

Första övningen – forumspelet142

Exempel – ”duschsituation”  143

Andra övningen – vi fyller huset med värdegrunden145

Exempel – ”drömboendet”  146

Tredje övningen – maktförskjutning via kroppsspråk och kulturupplevelser147

Exempel – kroppsspråk 148

Exempel – kulturupplevelser  149

Fjärde övningen – reklam och handlingsplan150

Exempel – reklam  150

Exempel – handlingsplaner  151

Chefernas fortbildning  152

Avslutande reflektioner  153

Möjligheter och hinder  153

Deltagarbaserad forskning – svagheter och styrkor 155

Referenser  155

 

 7 Jämställdhet som aktionsforskning 161

Stina Powell & Seema Arora-Jonsson

Bakgrund 162

Jämställdhetsetik och förändring 164

Jämställdhet och den svenska universitetsvärlden  167

Att arbeta för jämställdhet på SLU 170

Jämställdhetsprojektet 172

Kursen i genus och normkritik 173

… och några av reaktionerna 175

Den politiska korrekthetens innehåll 176

… och dess begränsningar  178

Att börja uppifrån – en subjektifiering  179

En kurs som en tvångströja 180

Genusexpertis 181

Avslutande reflektioner  182

Referenser 184

 

 8 Demokraticirklar  187

Social aktionsforskning för formering av demokratiska medborgare

Christopher Kindblad

Bakgrund 188

Epistemologiskt skifte inom samhällsvetenskapen  190

Demokratisk samlevnad 199

Demokraticirklar 205

Avslutande reflektioner 209

Referenser212

 

 9 Folkbildning, medborgardialoger och makt  215

En utmaning för medskapande forskning

Kenneth Abrahamsson

Folkbildning, folkrörelser och det demokratiska uppdraget 215

Deltagarbaserad forskning inom folkbildning och civilt samhälle 219

Från forskningscirklar och grävprojekt till forskarskola för folkbildare 221

Praktiknära forskning – en bro mellan praktik och forskning 223

Från elfenbenstorn till samverkan och marknadstorg 226

Medborgardialoger och nya former för inflytande – en fråga om makt 231

Från medborgardialoger till medborgarforskning 236

Agenda 2030, jämlikhet och deltagarbaserad forskning – en framåtblick 241

Medborgardialoger och medborgarforskning som demokratisk rättighet 244

Referenser 246

 

 10 ”Det här är något vi måste göra”  251

Teologisk aktionsforskning och ett transitboende

Jonas Ideström

Inledning 252

Kyrka, välfärd och ett transitboende – bakgrund 253

En församlingsforskargrupp 254

Första seminariedagen – formulera frågor 255

Andra seminariedagen – tolka och analysera data 256

Tredje seminariedagen – i dialog med en bibelberättelse 258

Fjärde seminariedagen – fortsatt reflektion och analys 259

En rapport och en dag för reflektion 259

Vad har projektet resulterat i? 259

Möjliggörande faktorer 260

Teologiska perspektiv 262

Att leva utan lyckliga slut 262

Avslutande reflektioner 264

Möjligheter till systemisk påverkan  264

Kopplingar och relationer mellan olika slags aktörer 266

Hur framträder kyrkan i projektet? 268

Metoderna 269

Referenser 271

 

 11 Att tillsammans utforska den egna praktiken  273

Aktionsforskning i speciallärarutbildning

Fia Andersson

Inledning 274

Bakgrund  275

Genomförandet av aktionsforskning i kursen 281

Hur gick studenterna till väga vid genomförandet? 282

Utmaningar vid genomförandet av studierna tillsammans med lärarkollegor  287

Validitet och trovärdighet i relation till kärnfrågor inom aktionsforskning 294

Kurslagets samlade intryck 297

Tillbakablickar300

Nyfikenhet och oro 300

Avslutande reflektioner  304

Referenser 307

 

 12 Fältarbete som aktionsforskning  309

Om databildningens problem och etiska dilemman

Birgitta Qvarsell

Deltagarforskning med etiska dilemman 311

Exempel ur min egen forskning313

Börja skolan frimodigt – om övergången mellan barnomsorg och skola  313

Utvecklingsarbetet Forska och lära i närsamhället – FOLK-projektet 315

Hur forskningsproblemet kan ändra riktning och växla perspektiv317

Barn och media  318

Barns och ungas kultur som global fråga  319

Globträdet som barnkulturellt sammanhang  321

Andra tänkbara underlag och problem med tillträde till kontexter och data 322

Pedagogisk filosofi som ögonöppnare och tankeväckare 323

Aktörers perspektiv utifrån andra typer av data  324

Referenser 325

 

 13 Mötet – en handling med vars hjälp vi bygger vår värld 329

Arvid Löfberg

Upptakt 330

Framträdandet 333

Konstruktion av kunskaper 334

Att extrahera eller skapa en begriplig och hanterbar värld 335

Gemensam reflektion och kunskapsutbyte 338

Erfarenheter och iakttagelser339

Sydamerika 339

Televerksprojektet 341

Mejeriprojektet 342

Boendeprojektet 343

Kort summering 344

Utmärkande för den värld vi skapat 345

Avslutande reflektioner 346

Referenser346

 

Deltagarbaserad aktionsforskning i tiden – slutsatser och reflektioner   349

Elisabeth Bergdahl & Fia Andersson, med inledande text av Gunilla Härnsten & Lars Holmstrand  

I backspegeln: några återblickar  349

Om kärna och poänger med PAR 349

PAR – ett framväxande paradigm  350

Nuet – antologin och dess innehåll  351

Framåtblickar 354

Referenser 356

Information

Redaktörer:
Elisabeth Bergdahl Fia Andersson
Kapitelförfattare:
Kenneth Abrahamsson Seema Arora-Jonsson Lars Holmstrand Gunilla Härnsten Jonas Ideström Inger James Christopher Kindblad Viola Lindberg Nyman Erik Lindhult Arvid Löfberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144154039
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
44207-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
356

Författare

Elisabeth Bergdahl

Elisabeth Bergdahl är sjuksköterska, med.dr och universitetslektor vid Institutionen för hälsovetenskaper, Örebro universitet. Hon undervisar i ämn...

Fia Andersson

Fia Andersson är lärare, fil.dr i pedagogik och lektor i specialpedagogik vid Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet. Hennes fors...

Kenneth Abrahamsson

Kenneth Abrahamsson är docent i pedagogik vid Stockholms universitet och adjungerad professor i arbetsvetenskap vid Luleå tekniska universitet. Han...

Seema Arora-Jonsson

Seema Arora-Jonsson är professor i landsbygdsutveckling vid Sveriges lantbruksuniversitet. Hon arbetar med hållbarhets- och rättvisefrågor inom lan...

Lars Holmstrand

Lars Holmstrand var professor emeritus i pedagogik vid Linnéuniversitetet. Han har en bred bakgrund i pedagogisk forskning rörande skolan men har o...

Gunilla Härnsten

Gunilla Härnsten är professor emerita i pedagogik vid Linnéuniversitetet. Hon har sin pedagogiska bakgrund från lärarutbildning i Malmö och sin avh...

Jonas Ideström

Jonas Ideström är professor i praktisk teologi vid Enskilda Högskolan Stockholm. Hans forskningsområden är etnografisk ecklesiologi, teologisk akti...

Inger James

Inger James är leg. sjuksköterska, vårdlärare, med.dr i omvårdnad, och docent vid Institutionen för hälsovetenskaper, Karlstads universitet. Henne...

Christopher Kindblad

Christopher Kindblad är sociolog, fil.dr och universitetslektor vid Akademin för hälsa och välfärd, Högskolan i Halmstad. Han undervisar i sociolog...

Viola Lindberg Nyman

Viola Nyman är leg. barnmorska, fil.dr och adjungerad universitetslektor vid Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Göteborgs universitet samt ...

Erik Lindhult

Erik Lindhult är fil.dr i industriell ekonomi och universitetslektor i innovationsledning vid Akademin för innovation, design och teknik, Mälardale...

Arvid Löfberg

Arvid Löfberg är professor emeritus vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet. Hans forskningsområden är förutsättningar...

Berith Nyqvist Cech

Berith Nyqvist Cech är fil.dr i pedagogik och tidigare lektor i socialt arbete/social omsorg vid Karlstads universitet. Hon har arbetat med deltaga...

Stina Powell

Stina Powell är fil.dr och forskare vid Institutionen för stad och land, Sveriges lantbruksuniversitet. Hennes forskning handlar om genus och akade...

Birgitta Qvarsell

Birgitta Qvarsell är professor emerita i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet. Hennes forskning ligger in...

 ;