
Deltagarbaserad aktionsforskning
Förord 13
Inledning 15
Elisabeth Bergdahl & Fia Andersson
Författarpresentationer 19
1 Forskningscirklar – ett svenskt bidrag till PAR-familjen 23
Lars Holmstrand & Gunilla Härnsten
Forskningscirkelns ursprung och kännetecken 24
Några exempel på olika slag av forskningscirklar 25
Några viktiga samhälleliga utgångspunkter till forskningscirkelns uppkomst 26
Studiecirklar och den nordiska folkbildningstraditionen 28
Andra internationella trådar i väven 29
PAR – Deltagarbaserad aktionsforskning 31
Exempel på forskningscirklar och lärdomar (kunskapstillskott) från dem 33
Forskningscirklarna om den offentliga sektorn 34
Forskningscirklar med städerskor 38
Forskningscirklar som viktig del av ett större projekt 39
Kunskaper från cirklarna 41
Slutsatser 43
Referenser 44
2 Att komma igång med ett deltagarbaserat aktionsforskningsprojekt 49
Erik Lindhult
PAR – en igångsättningsmodell 50
Att konstruera en framväxande samarbetsplattform 54
En kompass för navigering av PAR – mellan akademisk forskning och utvecklingsarbete 60
Mot en deltagarbaserad orientering till forskning och vetenskap 69
Referenser 70
3 Insikt om ”rutinkulturens klor” gav bättre bemötande och vård 75
Elisabeth Bergdahl
Bakgrund 76
Början och val av metod för FC 77
Planerat och improviserat sätt att bedriva FC 77
Tre FC på två vård- och omsorgsboenden – genomförandet 80
Insikten om ”rutinkulturens klor” 83
Gott ledarskap och en lärande miljö 87
Hindrande ledarskap i en rutinkultur 88
Diskussion 89
Referenser 94
4 Att lära genom att göra tillsammans – tre exempel 97
Berit Nyqvist Cech
Att våga pröva en deltagarorienterad forskningsmetod 98
ALOBIS startar en forskningscirkel 101
Deltagarna 102
Arbetsproceduren 103
Tre exempel 104
Avslutande reflektioner 114
Hinder och möjligheter med detta arbete 116
Referenser 117
5 Insideraktionsforskning – bemötande och förhållningssätt på förlossningsklinik 119
Viola Nyman
Hur allt började 120
Aktionens arena 120
Forskargrupp skapas 121
Högsta kvalitet – frisk mor och friskt barn 122
Initiativet och drivkraften 122
På förlossningsavdelningen 123
Kontinuerlig utvärdering 126
Avslutande reflektioner 131
Referenser 132
6 Att lära och leva en värdegrund 135
Inger James
Bakgrund 136
Pedagogiska verktyg 138
Resultat och processbeskrivning 141
Fortbildningen 142
Första övningen – forumspelet 142
Exempel – ”duschsituation” 143
Andra övningen – vi fyller huset med värdegrunden 145
Exempel – ”drömboendet” 146
Tredje övningen – maktförskjutning via kroppsspråk och kulturupplevelser 147
Exempel – kroppsspråk 148
Exempel – kulturupplevelser 149
Fjärde övningen – reklam och handlingsplan 150
Exempel – reklam 150
Exempel – handlingsplaner 151
Chefernas fortbildning 152
Avslutande reflektioner 153
Möjligheter och hinder 153
Deltagarbaserad forskning – svagheter och styrkor 155
Referenser 155
7 Jämställdhet som aktionsforskning 161
Stina Powell & Seema Arora-Jonsson
Bakgrund 162
Jämställdhetsetik och förändring 164
Jämställdhet och den svenska universitetsvärlden 167
Att arbeta för jämställdhet på SLU 170
Jämställdhetsprojektet 172
Kursen i genus och normkritik 173
… och några av reaktionerna 175
Den politiska korrekthetens innehåll 176
… och dess begränsningar 178
Att börja uppifrån – en subjektifiering 179
En kurs som en tvångströja 180
Genusexpertis 181
Avslutande reflektioner 182
Referenser 184
8 Demokraticirklar 187
Social aktionsforskning för formering av demokratiska medborgare
Christopher Kindblad
Bakgrund 188
Epistemologiskt skifte inom samhällsvetenskapen 190
Demokratisk samlevnad 199
Demokraticirklar 205
Avslutande reflektioner 209
Referenser 212
9 Folkbildning, medborgardialoger och makt 215
En utmaning för medskapande forskning
Kenneth Abrahamsson
Folkbildning, folkrörelser och det demokratiska uppdraget 215
Deltagarbaserad forskning inom folkbildning och civilt samhälle 219
Från forskningscirklar och grävprojekt till forskarskola för folkbildare 221
Praktiknära forskning – en bro mellan praktik och forskning 223
Från elfenbenstorn till samverkan och marknadstorg 226
Medborgardialoger och nya former för inflytande – en fråga om makt 231
Från medborgardialoger till medborgarforskning 236
Agenda 2030, jämlikhet och deltagarbaserad forskning – en framåtblick 241
Medborgardialoger och medborgarforskning som demokratisk rättighet 244
Referenser 246
10 ”Det här är något vi måste göra” 251
Teologisk aktionsforskning och ett transitboende
Jonas Ideström
Inledning 252
Kyrka, välfärd och ett transitboende – bakgrund 253
En församlingsforskargrupp 254
Första seminariedagen – formulera frågor 255
Andra seminariedagen – tolka och analysera data 256
Tredje seminariedagen – i dialog med en bibelberättelse 258
Fjärde seminariedagen – fortsatt reflektion och analys 259
En rapport och en dag för reflektion 259
Vad har projektet resulterat i? 259
Möjliggörande faktorer 260
Teologiska perspektiv 262
Att leva utan lyckliga slut 262
Avslutande reflektioner 264
Möjligheter till systemisk påverkan 264
Kopplingar och relationer mellan olika slags aktörer 266
Hur framträder kyrkan i projektet? 268
Metoderna 269
Referenser 271
11 Att tillsammans utforska den egna praktiken 273
Aktionsforskning i speciallärarutbildning
Fia Andersson
Inledning 274
Bakgrund 275
Genomförandet av aktionsforskning i kursen 281
Hur gick studenterna till väga vid genomförandet? 282
Utmaningar vid genomförandet av studierna tillsammans med lärarkollegor 287
Validitet och trovärdighet i relation till kärnfrågor inom aktionsforskning 294
Kurslagets samlade intryck 297
Tillbakablickar300
Nyfikenhet och oro 300
Avslutande reflektioner 304
Referenser 307
12 Fältarbete som aktionsforskning 309
Om databildningens problem och etiska dilemman
Birgitta Qvarsell
Deltagarforskning med etiska dilemman 311
Exempel ur min egen forskning 313
Börja skolan frimodigt – om övergången mellan barnomsorg och skola 313
Utvecklingsarbetet Forska och lära i närsamhället – FOLK-projektet 315
Hur forskningsproblemet kan ändra riktning och växla perspektiv 317
Barn och media 318
Barns och ungas kultur som global fråga 319
Globträdet som barnkulturellt sammanhang 321
Andra tänkbara underlag och problem med tillträde till kontexter och data 322
Pedagogisk filosofi som ögonöppnare och tankeväckare 323
Aktörers perspektiv utifrån andra typer av data 324
Referenser 325
13 Mötet – en handling med vars hjälp vi bygger vår värld 329
Arvid Löfberg
Upptakt 330
Framträdandet 333
Konstruktion av kunskaper 334
Att extrahera eller skapa en begriplig och hanterbar värld 335
Gemensam reflektion och kunskapsutbyte 338
Erfarenheter och iakttagelser 339
Sydamerika 339
Televerksprojektet 341
Mejeriprojektet 342
Boendeprojektet 343
Kort summering 344
Utmärkande för den värld vi skapat 345
Avslutande reflektioner 346
Referenser 346
Deltagarbaserad aktionsforskning i tiden – slutsatser och reflektioner 349
Elisabeth Bergdahl & Fia Andersson, med inledande text av Gunilla Härnsten & Lars Holmstrand
I backspegeln: några återblickar 349
Om kärna och poänger med PAR 349
PAR – ett framväxande paradigm 350
Nuet – antologin och dess innehåll 351
Framåtblickar 354
Referenser 356
Information
- Redaktörer:
- Elisabeth Bergdahl Fia Andersson
- Kapitelförfattare:
- Kenneth Abrahamsson Seema Arora-Jonsson Lars Holmstrand Gunilla Härnsten Jonas Ideström Inger James Christopher Kindblad Viola Lindberg Nyman Erik Lindhult Arvid Löfberg
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144154039
- Utgivningsår:
- 2022
- Artikelnummer:
- 44207-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 356