
Lars Holmstrand
Kapitelförfattare
Lars Holmstrand är professor i pedagogik vid Växjö universitet. Han har en bred bakgrund i pedagogisk forskning rörande skolan och har bland annat forskat om tidig undervisning i främmande språk, lärarinitierade utvecklingsprojekt i gymnasieskolan och IKT (informations- och kommunikationsteknik). Sedan 1983 har han också arbetat med pedagogisk arbetslivsforskning, gärna i samarbete med kolleger från andra discipliner. 1984 var han en av grundarna av A-FORUM (forum för forskning om arbetsliv och arbetsmarknad) vid samhällsvetenskapliga fakulteten, Uppsala universitet och verkställande styrelseledamot i åtskilliga år. Holmstrand initierade och ledde också det tvärvetenskapliga forskningsprogrammet ALFOFAK (ArbetsLivsFOrskning som bygger på Fackliga Kunskapsbehov) där fackliga organisationer i Mellansverige var centrala aktörer. Forskningscirklar, demokratiska kunskapsprocesser och deltagarorienterad aktionsforskning är centrala inslag i hans forskning.
Lars Holmstrand är professor i pedagogik vid Växjö universitet. Han har en bred bakgrund i pedagogisk forskning rörande skolan och har bland annat forskat om tidig undervisning i främmande språk, lärarinitierade utvecklingsprojekt i gymnasieskolan och IKT (informations- och kommunikationsteknik). Sedan 1983 har han också arbetat med pedagogisk arbetslivsforskning, gärna i samarbete med kolleger från andra discipliner. 1984 var han en av grundarna av A-FORUM (forum för forskning om arbetsliv och arbetsmarknad) vid samhällsvetenskapliga fakulteten, Uppsala universitet och verkställande styrelseledamot i åtskilliga år. Holmstrand initierade och ledde också det tvärvetenskapliga forskningsprogrammet ALFOFAK (ArbetsLivsFOrskning som bygger på Fackliga Kunskapsbehov) där fackliga organisationer i Mellansverige var centrala aktörer. Forskningscirklar, demokratiska kunskapsprocesser och deltagarorienterad aktionsforskning är centrala inslag i hans forskning.