Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Check, check, check

Skolinspektionen och granskandets vedermödor
Skickas följande arbetsdag

En omfattande offentlig sektor – och inte minst skolan – är ifrågasatt och anklagas ofta för att fungera ineffektivt. Det råder tvivel kring svensk skolas förmåga att ge barn och unga en god och likvärdig utbildning. Skolinspektionen är den myndighet som ska utöva tillsyn och säkerställa att skolan fungerar i linje med lagstiftarens intentioner. Med ordentlig granskning och sanktionsmöjligheter finns muskler för att åtgärda avsteg från tänkta ideal. Men hur fungerar Skolinspektionen? Är den ...

En omfattande offentlig sektor – och inte minst skolan – är ifrågasatt och anklagas ofta för att fungera ineffektivt. Det råder tvivel kring svensk skolas förmåga att ge barn och unga en god och likvärdig utbildning. Skolinspektionen är den myndighet som ska utöva tillsyn och säkerställa att skolan fungerar i linje med lagstiftarens intentioner. Med ordentlig granskning och sanktionsmöjligheter finns muskler för att åtgärda avsteg från tänkta ideal. Men hur fungerar Skolinspektionen? Är den en effektiv bekämpare av fel och brister inom skolan och en garanti för att skolor fungerar bra? Eller lämnar granskningen väsentligheter kring bra under­visning och ett gott lärande därhän, i jakten på regel­avvikelser? Är Skolinspektionen rättssäkerhetens banerförare eller den funktionella dumhetens högborg? I denna bok behandlas skolinspektion som aktivitet, Skolinspektionen som organisation och de anställda som bärare av särskilda förhållningssätt och identiteter. Skolinspektionens folk, tidigare och nuvarande anställda, liksom de granskade får komma till tals. I boken ventileras Skolinspektionen och de inspekterades vedermödor och en del absurditeter belyses, inklusive snedstyrning och ett olyckligt fokus på dokumentation. Boken inrymmer ett förslag på en helt ny form av tillsyn.

Förord 11

 

                      1 Inspectare necesse est – inledande beskrivning av fältet 13

Skolinspektionen – en omstridd verksamhet 14

Skolinspektionen under luppen 16

Bokens uppläggning 20

 

                      2 Tillsynens utveckling 23

Den stora ideologiska förändringen 28

En skarp skolinspektion 31

Den uppdrivna produktiviteten 34

Media är ett verktyg 37

Sammanfattning 39

 

                      3 Vilken roll ska egentligen Skolinspektionen ha? 41

Kampen mellan pedagoger och jurister 41

Juristerna tar kommandot 46

Sammanfattning 50

 

                      4 Principen om likvärdighet 51

Värdet av likvärdighet 56

Likvärdighet i dåliga skolor 58

Vitet – viktigt verktyg, tandlöst eller kontraproduktivt?  63

Likriktning för likvärdighet 65

Fyrkantiga bedömningar 68

Sammanfattning 69

 

                      5 Inspektionsverksamhet – kompetens och rationalitet eller motsatsen? 71

Skolinspektionens interna organisationslogik 71

Träffsäkerhet i tillsyn  73

Fyrkantighet i tillsyn 77

Bedömningarna 82

Felfinnarlogik 87

Skolinspektionen som brottsbekämpare? 92

Flummiga pedagoger versus inkvisatoriska jurister 92

Sammanfattning 96

 

                      6 En kugge i ett maskineri – systemet och individen 99

Maskprofkrati 99

Styrda processer 101

Teknokratisk ledning? 105

Skolinspektionsspråket 107

Kampen mellan det formella och det svårbedömda 108

Interna diskussioner 110

Slutsats: En kugginriktad organisation 112

 

                      7 Den kuggade SI-människan 113

En kugge i ett maskineri  113

Myndighetsdisciplin – uppdraget versus den egna övertygelsen 119

SI-människan – expert eller fågelholk? 121

Självkritik – att tänka till och om 123

SI och skolans värld (out there)  125

Kuggningsprocessen 127

Sammanfattning 132

 

                      8 Medel som mål – den självoptimerande organisationen 135

Ringa reflektion över verksamhetens syfte 135

Produktionssynen på Skolinspektionen 137

Att visa Skolinspektionens duktighet 138

Likvärdighet som legitimering av inspektionen 139

Skolinspektion och särkoppling 141

Hyperrealitetsfrågan 144

Sammanfattning 146

 

                      9 Gör Skolinspektionens arbete någon skillnad? 149

Övergripande konsekvenser 149

Mer specifika effekter på svensk skola  156

Sammanfattning 163

 

                      10 Dysfunktionaliteter i skolinspektion 165

Bristande realism i skolvärlden 165

Parkinsons lag i skolvärlden  167

Granskningsbarhet 168

Dokumentation 170

SI – en felkonstruktion? 172

SI som organisation – några betydelser 175

Slutsats 176

 

                      11 Tillsyn – en bredare betraktelse 179

SI som uttryck för funktionell dumhet 179

Generella problem i tillsynsbranschen 181

Bör Skolinspektionen läggas ned? 184

Förändring på gång? 185

Historielösa pendelrörelser 186

En tillsyn baserad på peer review  187

Appendix 191

Metod  191

Referenser 195

Information

Författare:
Mats Alvesson Maria Strannegård
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144155333
Utgivningsår:
2021
Artikelnummer:
44804-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
200

Författare

Mats Alvesson

Mats Alvesson är organisations- och ledningsforskare och professor vid Lunds universitet och arbetar även vid University of Queensland, Australien,...

Maria Strannegård

Maria Strannegård är filosofie doktor i etnologi vid Lunds universitet. Hennes forskningsintressen rör sig i fältet mellan kultur och ekonomi, samt...

 ;