
Margaretha Ekebergh
Kapitelförfattare
Författare
Redaktör
Sakgranskare
Margaretha Ekebergh är leg. sjuksköterska, lärare och professor i vårdvetenskap vid Högskolan i Borås. Hon har lång erfarenhet av att stödja studenters lärande, bl.a. genom handledning och reflexionsseminarier. Hennes forskning, som har en livsvärldsteoretisk grund, har genererat kunskaper om lärande inom vårdvetenskapens didaktik. Margaretha har genom sin forskning visat hur vårdande och lärande sammanflätas. Hon har också genom forskningen utvecklat didaktiska modeller och metoder som sammanflätar vårdvetenskaplig kunskap med vårdpraxis där reflexion spelar en central roll. Det handlar här om didaktiska redskap som underlättar tillämpning av vårdvetenskaplig kunskap i praxis med syftet att möta och förstå patientens värld, som är en grundförutsättning för god vård.
Margaretha Ekebergh är leg. sjuksköterska, lärare och professor i vårdvetenskap vid Högskolan i Borås. Hon har lång erfarenhet av att stödja studenters lärande, bl.a. genom handledning och reflexionsseminarier. Hennes forskning, som har en livsvärldsteoretisk grund, har genererat kunskaper om lärande inom vårdvetenskapens didaktik. Margaretha har genom sin forskning visat hur vårdande och lärande sammanflätas. Hon har också genom forskningen utvecklat didaktiska modeller och metoder som sammanflätar vårdvetenskaplig kunskap med vårdpraxis där reflexion spelar en central roll. Det handlar här om didaktiska redskap som underlättar tillämpning av vårdvetenskaplig kunskap i praxis med syftet att möta och förstå patientens värld, som är en grundförutsättning för god vård.