Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Reflektion i lärande och vård

Utveckling av professionellt omdöme
Skickas följande arbetsdag

Reflektion i lärande och vård

Utveckling av professionellt omdöme

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Förmågan att reflektera spelar en central roll i sjuksköterskans omvårdnadsarbete och för utveckling av ett professionellt omdöme. Det är därför viktigt att denna förmåga utvecklas under utbildningen till sjuksköterska. Reflektion är väsentligt för den egna lärandeprocessen under utbildningen, men också för att stödja patienters och närståendes lärande i samband med ohälsa och sjukdom. I denna upplaga har ett kapitel tillkommit som beskriver det professionella omdömet och dess betydelse i om...

Förmågan att reflektera spelar en central roll i sjuksköterskans omvårdnadsarbete och för utveckling av ett professionellt omdöme. Det är därför viktigt att denna förmåga utvecklas under utbildningen till sjuksköterska. Reflektion är väsentligt för den egna lärandeprocessen under utbildningen, men också för att stödja patienters och närståendes lärande i samband med ohälsa och sjukdom. I denna upplaga har ett kapitel tillkommit som beskriver det professionella omdömet och dess betydelse i omvårdnadsarbetet. Övriga kapitel ska ses som exempel på kontexter där det professionella omdömet behöver utvecklas och tränas tillsammans med andra kunskapsformer i lärandeprocessen. Boken vänder sig i första hand till studenter i sjuksköterskeprogrammet. Bokens innehåll är också viktigt för de handledare och lärare som ska stödja studenter i lärande och reflektion.

En välskriven lärobok som visar hur ett reflekterat lärande kan skapas och tillämpas i utbildning av sjuksköterskor.

Författare

Mia Berglund

Mia Berglund är leg. sjuksköterska och professor i omvårdnad. Hon arbetar vid institutionen för hälsovetenskaper, Högskolan i Skövde. Hon har många...

Margaretha Ekebergh

Margaretha Ekebergh är leg. sjuksköterska och professor emeritus i vårdvetenskap vid Akademin för vård, arbetsliv och välfärd, Högskolan i Borås. H...

Carina Elmqvist

Carina Elmqvist är leg. sjuksköterska och professor i vårdvetenskap, inriktning akutsjukvård. Hon är vetenskaplig ledare för Centrum för Interprofe...

Hanna Holst

Hanna Holst är leg. sjuksköterska och fil.dr i vårdvetenskap vid Linnéuniversitetet i Växjö. Hon disputerade med avhandlingen Det lärande utrymmet ...

Ulrica Hörberg

Ulrica Hörberg är specialistsjuksköterska i psykiatrisk vård, professor i vårdvetenskap med inriktning psykiatrisk vård och vetenskaplig ledare för...

Christina Johansson

Christina Johansson är leg. sjuksköterska och har en magisterexamen i vårdvetenskap. Hon har sedan 2016 arbetat som adjunkt på Linnéuniversitetet. ...

Karin Johansson

Karin Johansson är distriktssköterska med specialisering inom diabetesvård och fil.dr i vårdvetenskap. Hon arbetar inom omställningsprogrammet Nära...

Janeth Leksell

Janeth Leksell är leg. sjuksköterska, docent i vårdvetenskap och forskare vid Uppsala universitet. Hon brinner för att utveckla och förbättra diabe...

Margret Lepp

Margret Lepp är leg. sjuksköterska, dramapedagog, fil.dr, docent i omvårdnad vid Karlstads universitet och professor emerita i vårdvetenskap med in...

Elisabeth Lindberg

Elisabeth Lindberg är leg. sjuksköterska, specialistsjuksköterska i intensivvård och professor i vårdvetenskap vid Högskolan i Borås, Akademin för ...

Gabriella Norberg Boysen

Gabriella Norberg Boysen är leg. sjuksköterska med specialistutbildning med inriktning mot ambulanssjukvård och fil.dr i vårdvetenskap. Hon har arb...

Lise-Lotte Ozolins

Lise-Lotte Ozolins är leg. sjuksköterska, fil.dr i vårdvetenskap och har arbetat vid Linnéuniversitetet som lektor vid institutionen för hälso- och...

Bengt-Olof Petersson

Bengt-Olof Petersson är leg. sjuksköterska med specialistutbildning inom psykiatrisk vård. Han har en fil.kand. i pedagogik och en fil.mag. i vårdp...

Malin Tiger Axelsson

Malin Tiger Axelsson är leg. sjuksköterska och har en magisterexamen i vårdvetenskap. Hon har sedan 2010 arbetat som adjunkt på Linnéuniversitetet ...

Birgitta Wireklint Sundström

Birgitta Wireklint Sundström är leg. sjuksköterska och professor emerita i vårdvetenskap med inriktning mot prehospital akutsjukvård vid Akademin f...

Cecilia Åberg

Cecilia Åberg är leg. sjuksköterska, distriktssköterska och fil.dr i hälsa och vårdvetenskap. Hon arbetar som lektor i omvårdnad vid institutionen ...

 ;

Förmågan att reflektera spelar en central roll i sjuksköterskans omvårdnadsarbete och för utveckling av ett professionellt omdöme. Det är därför viktigt att denna förmåga utvecklas under utbildningen till sjuksköterska. Reflektion är väsentligt för den egna lärandeprocessen under utbildningen, men också för att stödja patienters och närståendes lärande i samband med ohälsa och sjukdom. I denna upplaga har ett kapitel tillkommit som beskriver det professionella omdömet och dess betydelse i om...

Förmågan att reflektera spelar en central roll i sjuksköterskans omvårdnadsarbete och för utveckling av ett professionellt omdöme. Det är därför viktigt att denna förmåga utvecklas under utbildningen till sjuksköterska. Reflektion är väsentligt för den egna lärandeprocessen under utbildningen, men också för att stödja patienters och närståendes lärande i samband med ohälsa och sjukdom. I denna upplaga har ett kapitel tillkommit som beskriver det professionella omdömet och dess betydelse i omvårdnadsarbetet. Övriga kapitel ska ses som exempel på kontexter där det professionella omdömet behöver utvecklas och tränas tillsammans med andra kunskapsformer i lärandeprocessen. Boken vänder sig i första hand till studenter i sjuksköterskeprogrammet. Bokens innehåll är också viktigt för de handledare och lärare som ska stödja studenter i lärande och reflektion.

Författare

Mia Berglund

Mia Berglund är leg. sjuksköterska och professor i omvårdnad. Hon arbetar vid institutionen för hälsovetenskaper, Högskolan i Skövde. Hon har många...

Margaretha Ekebergh

Margaretha Ekebergh är leg. sjuksköterska och professor emeritus i vårdvetenskap vid Akademin för vård, arbetsliv och välfärd, Högskolan i Borås. H...

Carina Elmqvist

Carina Elmqvist är leg. sjuksköterska och professor i vårdvetenskap, inriktning akutsjukvård. Hon är vetenskaplig ledare för Centrum för Interprofe...

Hanna Holst

Hanna Holst är leg. sjuksköterska och fil.dr i vårdvetenskap vid Linnéuniversitetet i Växjö. Hon disputerade med avhandlingen Det lärande utrymmet ...

Ulrica Hörberg

Ulrica Hörberg är specialistsjuksköterska i psykiatrisk vård, professor i vårdvetenskap med inriktning psykiatrisk vård och vetenskaplig ledare för...

Christina Johansson

Christina Johansson är leg. sjuksköterska och har en magisterexamen i vårdvetenskap. Hon har sedan 2016 arbetat som adjunkt på Linnéuniversitetet. ...

Karin Johansson

Karin Johansson är distriktssköterska med specialisering inom diabetesvård och fil.dr i vårdvetenskap. Hon arbetar inom omställningsprogrammet Nära...

Janeth Leksell

Janeth Leksell är leg. sjuksköterska, docent i vårdvetenskap och forskare vid Uppsala universitet. Hon brinner för att utveckla och förbättra diabe...

Margret Lepp

Margret Lepp är leg. sjuksköterska, dramapedagog, fil.dr, docent i omvårdnad vid Karlstads universitet och professor emerita i vårdvetenskap med in...

Elisabeth Lindberg

Elisabeth Lindberg är leg. sjuksköterska, specialistsjuksköterska i intensivvård och professor i vårdvetenskap vid Högskolan i Borås, Akademin för ...

Gabriella Norberg Boysen

Gabriella Norberg Boysen är leg. sjuksköterska med specialistutbildning med inriktning mot ambulanssjukvård och fil.dr i vårdvetenskap. Hon har arb...

Lise-Lotte Ozolins

Lise-Lotte Ozolins är leg. sjuksköterska, fil.dr i vårdvetenskap och har arbetat vid Linnéuniversitetet som lektor vid institutionen för hälso- och...

Bengt-Olof Petersson

Bengt-Olof Petersson är leg. sjuksköterska med specialistutbildning inom psykiatrisk vård. Han har en fil.kand. i pedagogik och en fil.mag. i vårdp...

Malin Tiger Axelsson

Malin Tiger Axelsson är leg. sjuksköterska och har en magisterexamen i vårdvetenskap. Hon har sedan 2010 arbetat som adjunkt på Linnéuniversitetet ...

Birgitta Wireklint Sundström

Birgitta Wireklint Sundström är leg. sjuksköterska och professor emerita i vårdvetenskap med inriktning mot prehospital akutsjukvård vid Akademin f...

Cecilia Åberg

Cecilia Åberg är leg. sjuksköterska, distriktssköterska och fil.dr i hälsa och vårdvetenskap. Hon arbetar som lektor i omvårdnad vid institutionen ...

 ;