Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Kurt Wicke
Kapitelförfattare
Kurt Wicke är FD och lektor i pedagogik i samhällskunskapens didaktik vid Högskolan Väst. Hans avhandling utgår från kritisk diskursanalys och undersöker konstruktionen av demokrati och medborgarskap i läroböcker för gymnasiet. Wickes kapitel ”Diskursanalys som redskap för undervisning i en föränderlig värld” tar upp skolans dubbla uppdrag, det vill säga överföring av referensramar och värderingar samtidigt som elevers uppfattningar uppmuntras och deras integritet respekteras. Detta spänningsförhållande relateras och problematiseras i relation till demokratiundervisningen i samhällskunskap, varvid kritisk diskursanalys (CDA) presenteras och tillämpas på en analys av läroböcker. Slutsatserna dras ut till förslag till användning av kritisk diskursanalys i elevers lärande och undervisningens planering.
Kurt Wicke är FD och lektor i pedagogik i samhällskunskapens didaktik vid Högskolan Väst. Hans avhandling utgår från kritisk diskursanalys och undersöker konstruktionen av demokrati och medborgarskap i läroböcker för gymnasiet. Wickes kapitel ”Diskursanalys som redskap för undervisning i en föränderlig värld” tar upp skolans dubbla uppdrag, det vill säga överföring av referensramar och värderingar samtidigt som elevers uppfattningar uppmuntras och deras integritet respekteras. Detta spänningsförhållande relateras och problematiseras i relation till demokratiundervisningen i samhällskunskap, varvid kritisk diskursanalys (CDA) presenteras och tillämpas på en analys av läroböcker. Slutsatserna dras ut till förslag till användning av kritisk diskursanalys i elevers lärande och undervisningens planering.