Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Diskursanalys

med utbildningsvetenskapliga perspektiv
Skickas följande arbetsdag

I dagens mediebrus verkar uttryck för populism, faktaresistens och antidemokratiska ideologier bli allt vanligare. En viktig uppgift för skola och högre utbildning är därför att förse elever, studenter och lärare med kritiska analysverktyg så att de kan sovra i informationsflödet. Diskursanalys är ett sådant verktyg som förmår synliggöra hur språk och texter av olika slag, såväl tryckta som digitala, rymmer ideologier och makt. Diskursanalys uppfattas inte sällan som onödigt komplicerad och s...

I dagens mediebrus verkar uttryck för populism, faktaresistens och antidemokratiska ideologier bli allt vanligare. En viktig uppgift för skola och högre utbildning är därför att förse elever, studenter och lärare med kritiska analysverktyg så att de kan sovra i informationsflödet. Diskursanalys är ett sådant verktyg som förmår synliggöra hur språk och texter av olika slag, såväl tryckta som digitala, rymmer ideologier och makt. Diskursanalys uppfattas inte sällan som onödigt komplicerad och svårtillgänglig. Den här boken vill ändra på den uppfattningen. I boken medverkar tio forskare från olika akademiska discipliner. Samtliga har erfarenhet av diskursanalys från både undervisning och forskning. Bokens syfte är att visa hur diskursanalys konkret kan tillämpas på texter som knyter an till det utbildningsvetenskapliga området - lärobokstexter, läroplanstexter, digitala resurser och diskussionsgrupper samt medietexter - och hur detta kan utnyttjas i klassrummet. Boken riktar sig främst till studenter och lärare vid högskolor och universitet med intresse för diskursanalys med ett utbildningsvetenskapligt och didaktiskt perspektiv.

…jag har under några veckor tänkt att jag skulle skriva och tacka för att jag fick möjlighet att läsa och arbeta med texterna i er antologi. Ikväll har jag läst flera kapitel igen och kände att det nu var dags att skriva några rader. Jag slås av att det genomgående är ett enkelt (och därför genomträngligt och begripligt) språk med relevanta exempel. Jag har ju läst massor om diskursanalys det sista året och vet vad jag jämför med. Begrepp och krångliga ord används när det tillför något och aldrig utan förklaring eller sammanhang. Det gör det möjligt för mig som nybörjare att snappa upp trådar och förstå en del av det komplexa med diskursanalys. Du hade helt rätt i att jag skulle ha stor nytta av dessa texter. Förutom att jag får hjälp med att förstå och sortera vad som är vad (vilket du vet att jag slitit lite med i uppsatsen) så blir jag inspirerad av sättet att skriva. Det är rakt och enkelt och saker göms inte i krångliga formuleringar. Det var roligt att jag fick möjlighet att läsa!

Information

Redaktörer:
Angerd Eilard Christoffer Dahl
Kapitelförfattare:
Ingrid Bosseldal Maria Bäcke Annette Johnsson Martin Malmström Staffan Selander Lina Spjut Kurt Wicke Matilda Wiklund
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144135526
Utgivningsår:
2021
Artikelnummer:
40649-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
264

Författare

Angerd Eilard

Angerd Eilard är FD och lektor i pedagogik vid Högskolan Kristianstad. Hennes avhandling lyfter ur ett utbildningssociologiskt perspektiv fram och ...

Christoffer Dahl

Christoffer Dahl är FD och lektor i svenska med didaktisk inriktning vid Högskolan Kristianstad. Hans avhandling undersöker litteraturstudiets legi...

Ingrid Bosseldal

Ingrid Bosseldal är FD i utbildningsvetenskap vid Lunds universitet. I hennes avhandling undersöks ur ett diskursteoretiskt och socialpsykologiskt ...

Maria Bäcke

Maria Bäcke är TD och lektor i engelska vid Högskolan Kristianstad och är även gästforskare inom projektet LeaDMe (Learning, Digitalization, and Me...

Annette Johnsson

Annette Johnsson är FD och lektor i högskolepedagogisk utveckling med inriktning digitalt lärande vid Malmö universitet. Hennes avhandling handlar ...

Martin Malmström

Martin Malmström är FD, lektor i utbildningsvetenskap och postdoktor vid Lunds universitet och intresserar sig i sin forskning främst för skrivande...

Staffan Selander

Staffan Selander är FD, docent i pedagogik och professor emeritus i didaktik vid Stockholms universitet. Han har lett flera nationella och internat...

Lina Spjut

Lina Spjut är FD och lektor i pedagogik vid Umeå universitet. Hennes avhandling undersöker föreställda gemenskaper och gemensam historia i svenska ...

Kurt Wicke

Kurt Wicke är FD och lektor i pedagogik i samhällskunskapens didaktik vid Högskolan Väst. Hans avhandling utgår från kritisk diskursanalys och unde...

Matilda Wiklund

Matilda Wiklund är FD, lektor och docent i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet. Hennes forskning foku...

 ;