Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Läs- och skrivutveckling – från förskola till gymnasiet

Läs- och skrivutveckling sträcker sig som en röd tråd från förskolans tidiga språklekar till gymnasiets avancerade textanalys. Genom varje skolform fördjupas elevernas förmåga att förstå, använda och skapa texter – något som inte bara är avgörande för skolarbetet utan även för ett aktivt deltagande i samhället.

Här hittar du kompetensutvecklingsböcker för alla skolstadier och för de utmaningar du kan stöta på när du arbetar med läs- och skrivutveckling.

Läs- och skrivundervisning

Se vårt samlade utbud inom kompetensutveckling:

Språkfrämjande arbete och undervisning i förskolan

Läs- och skrivundervisning för Förskoleklass

Läs- och skrivundervisning för årskurs 1–3

Läs- och skrivundervisning för årskurs 4–6

Läs- och skrivundervisning för årskurs 7–9

Läs- och skrivundervisning för gymnasium

Nyheter och grundböcker

Föregående

Fredriksson, U - Taube, K

En av de viktigaste uppgifterna för skolan är att lära elever läsa och skriva. Men det är inte alltid lätt att veta vad som är avgörande för att un...

Edvarsson, Jenny

Självklart ska alla elever få ta del av engagerande litteratur, ges möjlighet att samtala om sina läsupplevelser och få känna samhörighet med klass...

Fohlin, N - Wilson, J

Skolans uppdrag kring läsning är så mycket större än att lära elever att avkoda ord; det handlar om att forma dem till läsare för livet – att väcka...

Ashby, E - Andersson, J

Språket är oerhört viktigt för allt lärande i skolan och språkliga svårigheter får konsekvenser på flera olika sätt. Samtidigt finns det mycket vi ...

Parmenius Swärd, Suzanne

Svenskämnet har ett ansvar för att utveckla elevernas kritiska och analytiska medvetenhet. De nya ämnesplanerna för gymnasiet ger stora möjligheter...

Ekelund, Tove

Alla elever behöver stimulans och utmaningar i sitt lärande, men några behöver extra mycket. Elever med särskild begåvning och elever med twice-exc...

Lindgren, Eva m.fl.

Att skriva är centralt i en människas liv. Vi tänker genom vårt skrivande, vi kommunicerar genom vårt skrivande och vi deltar genom vårt skrivande....

Bellander, T - Brånn, D

Många elever drabbas av en textchock när de börjar i årskurs 4. Mellanstadiets texter är nämligen fler, längre och mer komplexa än vad eleverna är ...

Bruce, Barbro m.fl.

För att lyfta fram betydelsen av undervisningens språkliga möjligheter och komma bort från ett ensidigt fokus på barns och elevers språkliga förmåg...

Heimer, Maria

Elever läser allt mindre och många elever saknar grundläggande kunskaper för att förstå den text de läser. Dessutom har spridningen mellan de goda ...

Nästa

Så löser vi läskrisen i skolan

Läskrisen är ett faktum och forskning visar att allt färre barn hittar läsflytet. Men trenden går att vända, menar Linda Fälth, professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet.
– Ljudande läsning är A och O för att knäcka koden, säger hon.

Det ska vara lätt att läsa!

– Det finns inget häftigare än att skapa läsare, säger Jenny Edvardsson – författare till boken Lättläst litteratur i skolan – konkreta tips och idéer.

Läs – i alla ämnen

Vara kommun storsatsar på läsning genom en fyra år lång läsolympiad. – Vi vill att fler knäcker läskoden och blir starka läsare, säger rektor Malin Svantesson.

Vallmomodellen

I serien Vallmomodellen av Inger Fridolfsson ges tydlig vägledning i läs- och skrivinlärningens olika steg och moment i årkurs 1.

Vallmomodellen utgår från ljudningsmetoden med betoning på att eleverna ska bli säkra på den ljudande läsningen. Det finns en balans mellan den tekniska och den språkliga sidan av läsning och skrivning. Detta illustreras med hjälp av vallmoblommans kronblad, ett kronblad för varje huvudområde: avkodning, inkodning, förståelse samt kreativt skrivande.

Fridolfsson, Inger

De flesta barn kommer ivriga och förväntansfulla till skolstarten - nu ska de få lära sig att läsa och skriva! Lärarens förmåga att entusiasmera oc...

Läs- och skrivsvårigheter

Föregående

Bruce, Barbro m.fl.

För att lyfta fram betydelsen av undervisningens språkliga möjligheter och komma bort från ett ensidigt fokus på barns och elevers språkliga förmåg...

Ashby, E - Andersson, J

Språket är oerhört viktigt för allt lärande i skolan och språkliga svårigheter får konsekvenser på flera olika sätt. Samtidigt finns det mycket vi ...

Nettelbladt, U - Salameh, E-K (red.)

Boken behandlar språkutveckling och språkstörning hos enspråkiga barn.Först presenteras aktuella definitioner av språkstörning och ges en historisk...

Nettelbladt, U - Salameh, E-K (red.)

Behovet av en bok på svenska som samlar olika forskningsperspektiv och ger en översikt av kommunikativa (pragmatiska) svårigheter hos barn har läng...

Salameh, E-K - Nettelbladt, U (red.)

En relativt stor del av Sveriges befolkning är idag flerspråkig. Detta avspeglas också inom logopedisk verksamhet, liksom inom förskola och skola, ...

Nästa

Flerspråkighet och SVA

Föregående

Nettelbladt, U Salameh, EK

Att utveckla ett eller flera språk är kanske det allra viktigaste som sker under barndomen. Barnet måste lära sig att behärska komplexa system och ...

Sandell Ring, Anniqa

Kunskap om flerspråkiga förskolebarns socialisation, identitets­skapande, lärande och utveckling blir allt viktigare i en tid av ökad mångfald i sa...

Håland Anveden, Pia

Den kulturella mångfalden i förskolan ställer höga krav på personal och chefer, men erbjuder också rika möjligheter till engagerande möten med barn...

Salameh, Eva-Kristina

GrUS är ett bedömningsmaterial som gör det möjligt att följa den grammatiska andraspråksutvecklingen hos förskolebarn, skolbarn och andra som möter...

Håkansson, Gisela

Språklig mångfald är inget nytt och inte heller något ovanligt, varken i Sverige eller i övriga världen. Cirka 200 olika språk talas i dagens Sveri...

Wedin, Åsa

Språkintro är till för nyanlända elever som saknar behörighet till ett nationellt program och har särskilt behov av utbildning i svenska. Någon spe...

Rosén, Jenny m.fl. (red.)

Begreppet litteracitet är användbart för att beskriva och analysera människors handlingar, känslor, värderingar och attityder som är direkt eller i...

Wennlund, Per m.fl.

Att utveckla kommunikativ förmåga på ett nytt språk tar lång tid och ställer höga krav på eleven. Språklärare vill därför undervisa på sätt som är ...

Nästa

Skolbibliotek och lättläst

Heimer, M - Staub Halling, M

Det finns en stark koppling mellan skolbibliotekariers och lärares kvalitativa samarbete och elevers lärande. Välutrustade skolbibliotek med kvalif...

Limberg m.fl.

Skolbibliotek diskuteras för närvarande flitigt på olika arenor som politik och skola liksom i biblioteksvärlden. Den avgörande frågan gäller: Hur ...

Edvarsson, Jenny

Självklart ska alla elever få ta del av engagerande litteratur, ges möjlighet att samtala om sina läsupplevelser och få känna samhörighet med klass...

Edvardsson, Jenny

Något händer med oss när vi i samtalet får sätta ord på våra egna tankar samtidigt som vi får lyssna på andra. Texten framträder, tankarna lyfter o...

Läsförståelsesortimentet ingår i statsbidraget

Statsbidrag för inköp av vissa läromedel

Vi på Studentlitteratur har ett stort utbud för dig som vill använda statsbidraget för vissa läromedel. För att underlätta för dig som lärare har vi märkt upp alla våra läromedel som omfattas av detta statsbidrag med en grön märkning du ser här ovan.

Statsbidrag för inköp av litteratur

Fyll på ditt klassrum och skolbibliotek och ge barnen nya läsmöjligheter! Med hjälp av statsbidraget för inköp av litteratur ökar vi tillgången till böcker i skolan och främjar alla elevers läsutveckling och lärande.

Språkfrämjande arbete i förskolan

Få arbetsuppgifter i förskolan är så betydelsefulla som att stimulera barnens språk. På denna samlingssida har vi samlat boktips, artiklar och digitala utbildningspaket på tema språkfrämjande arbete.

Läsfrämjande arbete i skolan

Barn och unga läser allt mindre och färre timmar ägnas åt högläsning i hemmet. Med bristande läsförståelse följer en rad problem, både för individen och för samhället, och läsfrämjande arbete är därför av största vikt.

På denna samlingssida bjuder vi på intervjuer, boktips och filmer på tema läsfrämjande arbete i skolan!

Nyhetsbrev

Låt dig inspireras du också. Prenumerera på ett eller flera av våra nyhetsbrev och ta del av nya böcker och utbildningar, inspiration till din undervisning och särskilda erbjudanden - före alla andra. 

Kompetensutveckling inom skola

Vi erbjuder böcker och digitala utbildningspaket som svarar mot aktuella kompetensutvecklingsbehov för dig som är verksam inom skola. Våra produkter grundar sig på aktuell forskning förmedlad på ett inspirerande och verksamhetsnära sätt. Här möts vardag och vetenskap.