Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Språklig sårbarhet i förskola och skola

Barnet, språket och pedagogiken
Skickas följande arbetsdag

Språklig sårbarhet i förskola och skola

Barnet, språket och pedagogiken

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

För att lyfta fram betydelsen av undervisningens språkliga möjligheter och komma bort från ett ensidigt fokus på barns och elevers språkliga förmåga och eventuella svårigheter, presenterar författarna i den här boken de nya begreppen språklig och pedagogisk sårbarhet. Språklig sårbarhet kan precis som alla former av sårbarhet finnas inom en individ, men omfattningen och upplevelsen av den varierar i olika situationer. Ofta märks den när språkkraven ökar, men den kan också vara dold och påverk...

För att lyfta fram betydelsen av undervisningens språkliga möjligheter och komma bort från ett ensidigt fokus på barns och elevers språkliga förmåga och eventuella svårigheter, presenterar författarna i den här boken de nya begreppen språklig och pedagogisk sårbarhet. Språklig sårbarhet kan precis som alla former av sårbarhet finnas inom en individ, men omfattningen och upplevelsen av den varierar i olika situationer. Ofta märks den när språkkraven ökar, men den kan också vara dold och påverka språklig bearbetning och förståelse. Pedagogisk sårbarhet sätter ljuset på lärarnas förutsättningar att undervisa språkutvecklande, vilket avgörs av skolans resurser, ledning och organisation. Boken presenterar typisk språk-, läs- och skrivutveckling, men också olika typer av sårbar kommunikation utifrån socioekonomiska, sociolingvistiska och biologiska bakgrundsfaktorer. Samverkan mellan olika professioner är ett centralt inslag i boken. Språklig sårbarhet i förskola och skola vänder sig till förskollärare, lärare, specialpedagoger, speciallärare och logopeder – verksamma såväl som studerande – samt till alla inom elevhälsa och med ledaransvar.

Det finns tydlig koppling till läroplanerna, förslag på stödinsatser, läsfrämjande arbete för olika grupper och olika behov, förslag på multimodalt stöd, liksom att använda lärmiljöerna i klassrum och skolbibliotek. [...] Den nya upplagan har utökats med ett större fokus på sociokulturella och relationella perspektiv som kompletterar det kompensatoriska individperspektivet.
Kollage på författarna Barbro Bruce, Ulrika Ivarsson och Anna-Karin Svensson

Läs intervjun med författarna

Läs intervjun med Barbro Bruce, Ulrika Ivarsson och Anna-Karin Svensson där de diskuterar språklig sårbarhet som begrepp och den andra upplagan av boken Språklig sårbarhet i förskola och skola.

Läs intervjun

Information

Författare:
Barbro Bruce Ulrika Ivarsson Anna-Karin Svensson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144176420
Utgivningsår:
2016
Revisionsår:
2024
Artikelnummer:
33612-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
312

Författare

Barbro Bruce

Barbro Bruce är leg. logoped och docent i utbildningsvetenskap med inriktning specialpedagogik. Barbro har stor erfarenhet av språkliga utmaningar ...

Ulrika Ivarsson

Ulrika Ivarsson är fritidspedagog, grundskollärare och speciallärare med specialisering grav språkstörning. Hon arbetar i den centrala elevhälsan i...

Anna-Karin Svensson

Anna-Karin Svensson är förskollärare, grundskollärare, specialpedagog och fil.dr i pedagogik med en avhandling som handlar om lärarstudenters vägar...

 ;

För att lyfta fram betydelsen av undervisningens språkliga möjligheter och komma bort från ett ensidigt fokus på barns och elevers språkliga förmåga och eventuella svårigheter, presenterar författarna i den här boken de nya begreppen språklig och pedagogisk sårbarhet. Språklig sårbarhet kan precis som alla former av sårbarhet finnas inom en individ, men omfattningen och upplevelsen av den varierar i olika situationer. Ofta märks den när språkkraven ökar, men den kan också vara dold och påverk...

För att lyfta fram betydelsen av undervisningens språkliga möjligheter och komma bort från ett ensidigt fokus på barns och elevers språkliga förmåga och eventuella svårigheter, presenterar författarna i den här boken de nya begreppen språklig och pedagogisk sårbarhet. Språklig sårbarhet kan precis som alla former av sårbarhet finnas inom en individ, men omfattningen och upplevelsen av den varierar i olika situationer. Ofta märks den när språkkraven ökar, men den kan också vara dold och påverka språklig bearbetning och förståelse. Pedagogisk sårbarhet sätter ljuset på lärarnas förutsättningar att undervisa språkutvecklande, vilket avgörs av skolans resurser, ledning och organisation. Boken presenterar typisk språk-, läs- och skrivutveckling, men också olika typer av sårbar kommunikation utifrån socioekonomiska, sociolingvistiska och biologiska bakgrundsfaktorer. Samverkan mellan olika professioner är ett centralt inslag i boken. Språklig sårbarhet i förskola och skola vänder sig till förskollärare, lärare, specialpedagoger, speciallärare och logopeder – verksamma såväl som studerande – samt till alla inom elevhälsa och med ledaransvar.

Kollage på författarna Barbro Bruce, Ulrika Ivarsson och Anna-Karin Svensson

Läs intervjun med författarna

Läs intervjun med Barbro Bruce, Ulrika Ivarsson och Anna-Karin Svensson där de diskuterar språklig sårbarhet som begrepp och den andra upplagan av boken Språklig sårbarhet i förskola och skola.

Läs intervjun

Information

Författare:
Barbro Bruce Ulrika Ivarsson Anna-Karin Svensson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144186177
Utgivningsår:
2016
Revisionsår:
2024
Artikelnummer:
33612-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Barbro Bruce

Barbro Bruce är leg. logoped och docent i utbildningsvetenskap med inriktning specialpedagogik. Barbro har stor erfarenhet av språkliga utmaningar ...

Ulrika Ivarsson

Ulrika Ivarsson är fritidspedagog, grundskollärare och speciallärare med specialisering grav språkstörning. Hon arbetar i den centrala elevhälsan i...

Anna-Karin Svensson

Anna-Karin Svensson är förskollärare, grundskollärare, specialpedagog och fil.dr i pedagogik med en avhandling som handlar om lärarstudenters vägar...

 ;