Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Den visuella texten

Multimodal analys i praktiken
Skickas följande arbetsdag

I dag kräver tolkning och skapande av text inte bara att man kan läsa och skriva. Textens layout är viktig för dess betydelse, och många texter innehåller bilder. Inom skolan framhåller man behovet av utvidgade textbegrepp, och i andra sammanhang säger man att texter är multimodala, det vill säga att de skapar betydelse genom mer än skrift. Den visuella texten introducerar en sådan utvidgad syn på texter. I boken presenteras en modell för analys av visuella texter, alltså texter som innefatta...

I dag kräver tolkning och skapande av text inte bara att man kan läsa och skriva. Textens layout är viktig för dess betydelse, och många texter innehåller bilder. Inom skolan framhåller man behovet av utvidgade textbegrepp, och i andra sammanhang säger man att texter är multimodala, det vill säga att de skapar betydelse genom mer än skrift. Den visuella texten introducerar en sådan utvidgad syn på texter. I boken presenteras en modell för analys av visuella texter, alltså texter som innefattar både skrift och bilder. Eftersom modellen bygger på australisk och brittisk forskning, är ett av bokens syften att presentera svenska termer och begrepp. Boken innehåller många exempel från reklam och andra massmedietexter, läroböcker, tecknade serier och olika vardagstexter. Boken riktar sig till språk- och kommunikationsstudenter vid högskolor och universitet och till lärarstuderande. Också forskare, studenter som skriver uppsats och lärare har nytta av bokens svenska terminologi för multimodal analys av text.

        • 1
          Författarens förord
      • 1
        3
        Den visuella och multimodala texten
        • 13
          Bokens användningsområden och läsarens förkunskaper 9 Tre typer av betydelse och det sociala sammanhanget 11 Verktyg för betydelseskapande
        • 17
          Bildernas grammatik?
        • 19
          Skrift och bild: kort exempelanalys
        • 24
          Textelement
        • 24
          Skrift- och bildrelationer inom en text
        • 25
          Modelläsning
        • 26
          Bokens disposition
      • 2
        29
        Interaktion
        • 39
          Språkhandling, bildhandling och kommunikativ handling 32 Distans
        • 49
          Attityder
      • 3
        57
        Versioner av omvärlden
        • 63
          Narrativa processer
        • 71
          Konceptuella processer
        • 76
          Deltagare som individer eller grupper
      • 4
        84
        Kompositionens betydelse
        • 89
          Informationsvärde
        • 100
          Visuell framskjutenhet
        • 105
          Avgränsning och sambandsskapande
      • 5
        111
        Modalitet: att visa förhållningssätt i text
        • 113
          Kodningsorientering
        • 118
          Visuella resurser för att uttrycka modalitet
      • 6
        126
        Typografi
        • 136
          Typvikt
        • 138
          Vertikal och horisontell orientering
        • 139
          Lutning
        • 140
          Sammanbindning
        • 141
          Rundning
        • 143
          Typografin och metafunktionerna
      • 7
        146
        Modellen i arbete: analys av en Lego-annons
        • 147
          Annonsens textelement
        • 151
          Interaktion
        • 153
          Representation av världen
        • 155
          Komposition
        • 158
          Modalitet
        • 160
          Bossande och könsidentiteter i reklamannonsen
      • 8
        165
        Utvidgade textbegrepp och multimodal analys – vad händer nu?
        • 166
          Textbegreppet
        • 169
          Analysmodell eller grammatik?
        • 173
          Bildrättigheter
    • 174
      Register över termer och begrepp

Information

Författare:
Anders Björkvall
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144132747
Utgivningsår:
2009
Revisionsår:
2019
Artikelnummer:
40070-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
176

Författare

Anders Björkvall

Anders Björkvall är professor i svenska vid Örebro universitet och har lång erfarenhet av att forska och undervisa om texter, genrer och diskurser ...

 ;