
Barn samtalar sig till kunskap
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 7Förord
- 9Bokens uppbyggnad
- 11KAPITEL 1 Perspektiv på lärande genom språk och samtal
- 15Individperspektiv
- 15Lärandepsykologiska teorier
- 17Individkognitiva teorier
- 18Kritiska kommentarer till individorienterade perspektiv på barns lärande
- 19Sociokulturella perspektiv på lärande
- 21Sociokulturella teoriers perspektiv på barns lärande genom deltagande
- 22Lärotid i tänkande och kognitiv utveckling
- 27Lära individuellt eller kollektivt
- 28Sociokulturellt lärande
- 33KAPITEL 2 Vad språk betyder för lärande – att lära om språk och om omgivningen
- 34Språk och tänkande
- 35Ordens mening
- 36Tänka med ord
- 39Använda ord för att lära sig ord
- 40Lärande och utveckling av språklig kompetens
- 42Språkets centrala roll i tidigt lärande
- 43Språkliga representationer
- 45Lära språk genom social interaktion
- 46Språkets många funktioner
- 48Relevans
- 50Utveckling av diskurs: från stöttande ställning till ramar
- 53Lära att förstå andras tänkande och intentioner
- 59KAPITEL 3 Vad är samtal och varför är de så viktiga i barns lärandeprocess
- 59Vad är ett samtal
- 60Samtalsgenre
- 63Centrala samtalsaktiviteter
- 64Barns tillägnande av samtalsfärdigheter
- 66Tidigt deltagande i samtal
- 70Klargörande och reparation i samtalet
- 71Vuxnas samtalsstöd
- 74Socialt och kulturellt lärande i samtal mellan barn och vuxna
- 75De komplicerade samtalen jämnåriga emellan
- 76Vardagssamtalets betydelse för barns lärande genom språk och om språk
- 78Prata tillsammans – tänka tillsammans
- 80Prata tillsammans – lära tillsammans
- 82Samtalets plats i livslångt lärande
- 85KAPITEL 4 Dialog och kunskapstradition: samtal mellan barn och mer erfarna samtalspartners
- 86Vad är en dialog
- 88Dialogen: förhandla om ordens mening
- 90Inträde i dialog
- 93Gemenskap som grund för att skapa mening
- 94Dialog och monolog
- 98Barns lärande i dialogiska och monologiska samtal
- 101De osynliga läroprocesserna
- 103Lära genom samtal
- 106Tillägna sig specifika mentala dispositioner för att lära
- 109KAPITEL 5 Förskollärare som utbildare, vägledare och läromästare
- 110Vuxnas makt som erfarna samtalspartners
- 113Hur man utvecklar ett samtal
- 116Samtalsstruktur
- 118Initiativ-respons-feedback som samtalsstruktur
- 123Förklaringens kännetecken
- 126Olika former av förklaring
- 131Stötta barns förklaring
- 133Vägleda barns förklaring
- 135KAPITEL 6 Lära sig prata och prata för att lära
- 135Prata med varandra – lära med varandra
- 138Lära tillsammans – veta tillsammans
- 140Förskolepedagogik under den närmaste framtiden
- 143Bilaga
- 143Transkriberingssystem
- 145Litteratur
Information
- Författare:
- Liv Gjems
- Översättare:
- Ulrika Jakobsson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144069081
- Utgivningsår:
- 2011
- Artikelnummer:
- 34073-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 149