Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Barn samtalar sig till kunskap

Skickas följande arbetsdag

När barn ska upprätta kontakter och skaffa sig vänner bland jämnåriga, spelar de samtalserfarenheter de har från samtal med vuxna en viktig roll. Språk och samtalskunskap liksom den kunskap om omgivningen som barnen skaffar sig i förskoleåldern får stor betydelse för deras livslånga lärande. Därför är det oerhört viktigt att veta hur man stöttar barnen i att uttrycka sig genom språk, att prata om erfarenheter och upplevelser och reflektera över dem. Att i den pedagogiska praktiken lägga vikt ...

När barn ska upprätta kontakter och skaffa sig vänner bland jämnåriga, spelar de samtalserfarenheter de har från samtal med vuxna en viktig roll. Språk och samtalskunskap liksom den kunskap om omgivningen som barnen skaffar sig i förskoleåldern får stor betydelse för deras livslånga lärande. Därför är det oerhört viktigt att veta hur man stöttar barnen i att uttrycka sig genom språk, att prata om erfarenheter och upplevelser och reflektera över dem. Att i den pedagogiska praktiken lägga vikt vid samtal handlar inte om att ta tid från andra aktiviteter där barn engagerar sig och deltar. Samtalen finns där redan. I den här boken riktas uppmärksamheten mot värdet av dessa samtal och hur viktigt det är attsom förskollärare bli medveten om hur man samtalar med barn. I boken tar författaren bland annat upp förklaringen som samtalsform. Hon beskriver hur förskollärare kan samarbeta med barn om att utveckla en förklaring, t.ex. om hur händelser kan hänga samman, hur olika procedurer kan byggas upp och hur man kan förstå handlingar eller känslomässiga reaktioner. Genom att delta i sådana samtal lär barn sig resonera, diskutera och argumentera. Boken vänder sig främst till blivande och verksamma lärare i förskola och grundskolans tidigare år.

    • 7
      Förord
        • 9
          Bokens uppbyggnad
    • 11
      KAPITEL 1 Perspektiv på lärande genom språk och samtal
        • 15
          Individperspektiv
        • 15
          Lärandepsykologiska teorier
        • 17
          Individkognitiva teorier
        • 18
          Kritiska kommentarer till individorienterade perspektiv på barns lärande
        • 19
          Sociokulturella perspektiv på lärande
        • 21
          Sociokulturella teoriers perspektiv på barns lärande genom deltagande
        • 22
          Lärotid i tänkande och kognitiv utveckling
        • 27
          Lära individuellt eller kollektivt
        • 28
          Sociokulturellt lärande
    • 33
      KAPITEL 2 Vad språk betyder för lärande – att lära om språk och om omgivningen
        • 34
          Språk och tänkande
        • 35
          Ordens mening
        • 36
          Tänka med ord
        • 39
          Använda ord för att lära sig ord
        • 40
          Lärande och utveckling av språklig kompetens
        • 42
          Språkets centrala roll i tidigt lärande
        • 43
          Språkliga representationer
        • 45
          Lära språk genom social interaktion
        • 46
          Språkets många funktioner
        • 48
          Relevans
        • 50
          Utveckling av diskurs: från stöttande ställning till ramar
        • 53
          Lära att förstå andras tänkande och intentioner
    • 59
      KAPITEL 3 Vad är samtal och varför är de så viktiga i barns lärandeprocess
        • 59
          Vad är ett samtal
        • 60
          Samtalsgenre
        • 63
          Centrala samtalsaktiviteter
        • 64
          Barns tillägnande av samtalsfärdigheter
        • 66
          Tidigt deltagande i samtal
        • 70
          Klargörande och reparation i samtalet
        • 71
          Vuxnas samtalsstöd
        • 74
          Socialt och kulturellt lärande i samtal mellan barn och vuxna
        • 75
          De komplicerade samtalen jämnåriga emellan
        • 76
          Vardagssamtalets betydelse för barns lärande genom språk och om språk
        • 78
          Prata tillsammans – tänka tillsammans
        • 80
          Prata tillsammans – lära tillsammans
        • 82
          Samtalets plats i livslångt lärande
    • 85
      KAPITEL 4 Dialog och kunskapstradition: samtal mellan barn och mer erfarna samtalspartners
        • 86
          Vad är en dialog
        • 88
          Dialogen: förhandla om ordens mening
        • 90
          Inträde i dialog
        • 93
          Gemenskap som grund för att skapa mening
        • 94
          Dialog och monolog
        • 98
          Barns lärande i dialogiska och monologiska samtal
        • 101
          De osynliga läroprocesserna
        • 103
          Lära genom samtal
        • 106
          Tillägna sig specifika mentala dispositioner för att lära
    • 109
      KAPITEL 5 Förskollärare som utbildare, vägledare och läromästare
        • 110
          Vuxnas makt som erfarna samtalspartners
        • 113
          Hur man utvecklar ett samtal
        • 116
          Samtalsstruktur
        • 118
          Initiativ-respons-feedback som samtalsstruktur
        • 123
          Förklaringens kännetecken
        • 126
          Olika former av förklaring
        • 131
          Stötta barns förklaring
        • 133
          Vägleda barns förklaring
    • 135
      KAPITEL 6 Lära sig prata och prata för att lära
        • 135
          Prata med varandra – lära med varandra
        • 138
          Lära tillsammans – veta tillsammans
        • 140
          Förskolepedagogik under den närmaste framtiden
    • 143
      Bilaga
        • 143
          Transkriberingssystem
    • 145
      Litteratur

Information

Författare:
Liv Gjems
Översättare:
Ulrika Jakobsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144069081
Utgivningsår:
2011
Artikelnummer:
34073-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
149

Författare

Liv Gjems

Liv Gjems är verksam vid avdelningen för lärarutbildning vid Høgskolen i Vestfold, Norge. Hon har lång erfarenhet av handledning av grupper inom sk...

 ;