Logga in
Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Förskolans arbete med tidig litteracitet

- på barns villkor

Skickas följande arbetsdag

I tidig litteracitet är utgångspunkten det muntliga språket. Det gäller att lära sig ord, formulera meningar, förmedla budskap till andra och inte minst att förstå vad andra talar om och är intresserade av. Det är språkliga kunskaper som barn har stor glädje av när de leker med varandra, utforskar spännande saker och deltar i olika aktiviteter. Att tillägna sig ett rikt muntligt språk under åren i förskolan är en krävande lärprocess. Barn lär sig språk bäst när de får tala om teman som engag...

Läs mer

I tidig litteracitet är utgångspunkten det muntliga språket. Det gäller att lära sig ord, formulera meningar, förmedla budskap till andra och inte minst att förstå vad andra talar om och är intresserade av. Det är språkliga kunskaper som barn har stor glädje av när de leker med varandra, utforskar spännande saker och deltar i olika aktiviteter. Att tillägna sig ett rikt muntligt språk under åren i förskolan är en krävande lärprocess. Barn lär sig språk bäst när de får tala om teman som engagerar dem tillsammans med förskolepersonal som de har goda och trygga relationer till. Det är därför av avgörande betydelse att förskolepersonalen fångar upp vad barnen är intres­serade av och kan avgöra vilket slags språkligt stöd olika barn har störst fördel av att få. Förskolans arbete med tidig litteracitet är ett resultat av författarens forskningsprojekt med fokus på kunskaper som är centrala för att stödja barns tillägnande av tidig litteracitet. Boken innehåller en mängd praktiska råd om hur förskolan kan planera för och stimulera till språkligt samspel.

Stäng

Gjems går i välstrukturerade kapitel igenom varför det är viktigt med tidig litteracitet och hur tidigt språklärande kan stimuleras i socialt samspel genom samtal, lek och att man läser med barnen.

Vill du veta mer?

Läs vår intervju med författaren Liv Gjems.

Information

Författare:

Liv Gjems

Översättare:

Susanne Uhler

ISBN:

9789144118277

Utgivningsår:

2018

Artikelnummer:

39565-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

192
 ;