Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Bron till ämnesspråket

Praktiska verktyg i klassrummet
Skickas följande arbetsdag

Hur gör man rent praktiskt för att stötta flerspråkiga elever i alla ämnen? Hur kan planeringen av undervisningen, t.ex. i SO och NO, både ta hänsyn till ämnesstoffet och till elevernas utveckling av ämnesspråket? Och finns det verkligen aktiviteter som på ett genomtänkt och engagerande sätt låter eleverna ta sig vidare från vardagsspråket till ämnesspråket? Det är frågor som många lärare tampas med, både i grundskolan och på gymnasiet. Med Bromodellen som verktyg får du en tydlig plan för ...

Hur gör man rent praktiskt för att stötta flerspråkiga elever i alla ämnen? Hur kan planeringen av undervisningen, t.ex. i SO och NO, både ta hänsyn till ämnesstoffet och till elevernas utveckling av ämnesspråket? Och finns det verkligen aktiviteter som på ett genomtänkt och engagerande sätt låter eleverna ta sig vidare från vardagsspråket till ämnesspråket? Det är frågor som många lärare tampas med, både i grundskolan och på gymnasiet. Med Bromodellen som verktyg får du en tydlig plan för de fyra stegen som leder till utveckling av ämnesspråket – och mängder med konkreta förslag på vägen dit. Bromodellen låter dig planera undervisningen som en rad språksituationer på en bro, och genom verktyget Språkluppen får du upp ögonen för vad det är i ämnesspråket som behöver uppmärksammas. När eleverna tar första steget ut på bron i ett nytt ämne måste det finnas många möjligheter att delta – både språkligt och ämnesmässigt – annars är det inte lätt att lära. Bromodellen har utvecklats för att skapa just sådana situationer och för att garantera största möjliga aktivitet alldeles oavsett om eleven lyssnar, agerar eller uttrycker sig verbalt. Boken innehåller: • En mängd konkreta förslag på undervisningsaktiviteter som låter eleven utveckla sitt ämnesspråk. • Tydliga beskrivningar av hur varje aktivitet kan genomföras och vad den har för mål. • Verktyget Språkluppen som hjälper läraren att få syn på det ämnesspråk som är viktigt att arbeta med. • Arbetsblad och stödmallar för eleverna när de genomför aktiviteterna. • Digital tillgång till arbetsblad och stödmallar riktade till eleverna och matriser och översikter riktade till läraren. • Förord av Pauline Gibbons, författare till boken Stärk språket, stärk lärandet som Bromodellen grundar sig på.

Förord av Pauline Gibbons 9

Författarnas förord 13

Del I  Bakgrund och modeller

1 Stötta utvecklingen av ämnesspråk  19

Stöttning 20

Språk i olika kontexter 20

Eleven ska vara språkligt aktiv 21

Flerspråkighet som resurs 22

2 Bromodellen  25

Fas 1: Vardagsspråk 25

Fas 2: Introduktion av ämnesspråk 26

Fas 3: Gemensam bearbetning av ämnesspråk 27 

Fas 4: Produktion av ämnesspråk 27 

Planeringsschema utifrån Bromodellen 30

3 Språkluppen  31

Så här använder du Språkluppen 31

När planeringen inte håller 35

Del 2  De fyra faserna

Fas 1: Vardagsspråk  39

Idé 1.1 Gemensam upplevelse 41

Med idé 1.1 får du 42

Idéer till gemensamma upplevelser i undervisningen 42

Tre principer för gemensamma upplevelser i undervisningen 43

Idé 1.2 Återberättande 47

Idé 1.3 Fråga-fråga-byt 48

Idé 1.4 Öppen brainstormning, ordbank 49

Idé 1.5 Darttavla: skapa och organisera förförståelse 52

Idé 1.6 Samarbetsläxa: aktivera språk och erfarenheter i hemmet 54

Idé 1.7 Hitta någon som …, fas 1: upptäcktsfärd i de egna erfarenheterna 60

Idé 1.8 Rött-gult-grönt, fas 1: skapa förförståelse kring ordförrådet 62

Fas 2: Introduktion av ämnesspråk  63

Idé 2.1 Stödmallar, fas 2: introduktion av ämnesspråk 65

Stödmallar: Återberättande 67

Stödmall: Orsakssammanhang 68

Orsakssammanhang: Översikt över sambandssignaler 73

Stödmallar: Jämförelse 74

Jämförelse: Översikt över ord och uttryck (likheter och skillnader) 75

Schematisk jämförelse 77

Skillnader 78

Stödmall: Beskrivning 79

Stödmall: Klassificering 80

Stödmallar: Problemlösning 82

Stödmall: Argumentation och diskussion 83

Stödmall: Att välja citat vid analys och tolkning 85

Stödmall: Värdering 86

Idé 2.2 Kategorisering, fas 2: kategorisera och skapa sammanhang 87

Idé 2.3 Tankekartor 88

Idé 2.4 Kring ordet 90

Idé 2.5 Rött-gult-grönt, fas 2: för eller emot 92

Idé 2.6 Dictogloss med samtalsmatris 93

Idé 2.7 Pusseluppgift 97

Fas 3: Gemensam bearbetning av ämnesspråk  99

Idé 3.1 Informationsklyfta 101

Idé 3.2 Kategorisering, fas 3: bearbeta ämnesspråk 105

Idé 3.3 Stödmallar, fas 3: bearbeta ämnesspråk 106

Idé 3.4 Argumentation 108

Idé 3.5 Hitta någon som …, fas 3: bearbeta ämnesspråk 113

Idé 3.6 Samtala – tänk tillsammans: grupparbete med rollkort 115

Idé 3.7 Värderingsövning 116

Idé 3.8 Gruppsamtal med observatör 118

Idé 3.9 Fråga-fråga-byt, fas 3 119

Idé 3.10 Veckobrev med ordkort, repetition 120

Fas 4: Produktion av ämnesspråk  123

Idé 4.1 Hemuppgift, redovisa för familjen 124

Idé 4.2 Matris för återkoppling på elevernas ämnesspråk 127

Idé 4.3 Aktivt lyssnande och kamratrespons 130

Idé 4.4 Lyssnarbingo 132

Idé 4.5 Rött-gult-grönt, fas 4: repetition och utvärdering 133

Del 3  Goda råd på vägen

4 Pyramiden – en idé för alla faser  137

Pyramidens fördelar 137

5 Verktyg för lärare och lärarstudenter  139

Klassrumsobservationer 139 

Undervisnings- och läromedelsanalys 142 

Disposition av undersökande uppgift 145

6 Nyanlända elever i klassen  147

Tydliggör, förklara, underlätta 147

Faddersystem 147

Tydlighet 148

Flerspråkighet som resurs 148

Deltagandemöjligheter och strategier 148

Idé vid mottagandet av nyanlända elever: Hur säger man? 149

Översikt över idéer i boken 153

Litteraturförteckning 157

Sakregister 159

Det råder inga tvivel om att lärare som anammar Bromodellen och lär sig använda den kommer att hjälpa sina elever till breda och gedigna språkkunskaper.

Information

Författare:
Helene Thise Katja Vilien
Översättare:
Agneta Eriksson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144140377
Utgivningsår:
2020
Artikelnummer:
43162-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
160

Digital produkt

Giltighetstid från aktivering:  24 mån

Författare

Helene Thise

Helene Thise är lektor i danska som andra­­­språk vid Københavns Professions­højskole.

Katja Vilien

Katja Vilien är lektor vid Københavns Professionshøjskole och även verksam vid Nationalt Videncenter for Læsning.

 ;