Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr


Bron till ämnesspråket
Förord av Pauline Gibbons 9
Författarnas förord 13
Del I Bakgrund och modeller
1 Stötta utvecklingen av ämnesspråk 19
Stöttning 20
Språk i olika kontexter 20
Eleven ska vara språkligt aktiv 21
Flerspråkighet som resurs 22
2 Bromodellen 25
Fas 1: Vardagsspråk 25
Fas 2: Introduktion av ämnesspråk 26
Fas 3: Gemensam bearbetning av ämnesspråk 27
Fas 4: Produktion av ämnesspråk 27
Planeringsschema utifrån Bromodellen 30
3 Språkluppen 31
Så här använder du Språkluppen 31
När planeringen inte håller 35
Del 2 De fyra faserna
Fas 1: Vardagsspråk 39
Idé 1.1 Gemensam upplevelse 41
Med idé 1.1 får du 42
Idéer till gemensamma upplevelser i undervisningen 42
Tre principer för gemensamma upplevelser i undervisningen 43
Idé 1.2 Återberättande 47
Idé 1.3 Fråga-fråga-byt 48
Idé 1.4 Öppen brainstormning, ordbank 49
Idé 1.5 Darttavla: skapa och organisera förförståelse 52
Idé 1.6 Samarbetsläxa: aktivera språk och erfarenheter i hemmet 54
Idé 1.7 Hitta någon som …, fas 1: upptäcktsfärd i de egna erfarenheterna 60
Idé 1.8 Rött-gult-grönt, fas 1: skapa förförståelse kring ordförrådet 62
Fas 2: Introduktion av ämnesspråk 63
Idé 2.1 Stödmallar, fas 2: introduktion av ämnesspråk 65
Stödmallar: Återberättande 67
Stödmall: Orsakssammanhang 68
Orsakssammanhang: Översikt över sambandssignaler 73
Stödmallar: Jämförelse 74
Jämförelse: Översikt över ord och uttryck (likheter och skillnader) 75
Schematisk jämförelse 77
Skillnader 78
Stödmall: Beskrivning 79
Stödmall: Klassificering 80
Stödmallar: Problemlösning 82
Stödmall: Argumentation och diskussion 83
Stödmall: Att välja citat vid analys och tolkning 85
Stödmall: Värdering 86
Idé 2.2 Kategorisering, fas 2: kategorisera och skapa sammanhang 87
Idé 2.3 Tankekartor 88
Idé 2.4 Kring ordet 90
Idé 2.5 Rött-gult-grönt, fas 2: för eller emot 92
Idé 2.6 Dictogloss med samtalsmatris 93
Idé 2.7 Pusseluppgift 97
Fas 3: Gemensam bearbetning av ämnesspråk 99
Idé 3.1 Informationsklyfta 101
Idé 3.2 Kategorisering, fas 3: bearbeta ämnesspråk 105
Idé 3.3 Stödmallar, fas 3: bearbeta ämnesspråk 106
Idé 3.4 Argumentation 108
Idé 3.5 Hitta någon som …, fas 3: bearbeta ämnesspråk 113
Idé 3.6 Samtala – tänk tillsammans: grupparbete med rollkort 115
Idé 3.7 Värderingsövning 116
Idé 3.8 Gruppsamtal med observatör 118
Idé 3.9 Fråga-fråga-byt, fas 3 119
Idé 3.10 Veckobrev med ordkort, repetition 120
Fas 4: Produktion av ämnesspråk 123
Idé 4.1 Hemuppgift, redovisa för familjen 124
Idé 4.2 Matris för återkoppling på elevernas ämnesspråk 127
Idé 4.3 Aktivt lyssnande och kamratrespons 130
Idé 4.4 Lyssnarbingo 132
Idé 4.5 Rött-gult-grönt, fas 4: repetition och utvärdering 133
Del 3 Goda råd på vägen
4 Pyramiden – en idé för alla faser 137
Pyramidens fördelar 137
5 Verktyg för lärare och lärarstudenter 139
Klassrumsobservationer 139
Undervisnings- och läromedelsanalys 142
Disposition av undersökande uppgift 145
6 Nyanlända elever i klassen 147
Tydliggör, förklara, underlätta 147
Faddersystem 147
Tydlighet 148
Flerspråkighet som resurs 148
Deltagandemöjligheter och strategier 148
Idé vid mottagandet av nyanlända elever: Hur säger man? 149
Översikt över idéer i boken 153
Litteraturförteckning 157
Sakregister 159
Det råder inga tvivel om att lärare som anammar Bromodellen och lär sig använda den kommer att hjälpa sina elever till breda och gedigna språkkunskaper.
Information
- Författare:
- Helene Thise Katja Vilien
- Översättare:
- Agneta Eriksson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144140377
- Utgivningsår:
- 2020
- Artikelnummer:
- 43162-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 160